دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی کشور زیمباوه و تاریخچه این سرزمین آفریقایی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

کشور زیمباوه را می توان از دسته سرزمین های واقع در جنوب آفریقا دانست که با مطالعه این مقاله به راحتی با تاریخچه و حتی جاذبه های توریستی این کشور آشنا خواهید شد.

به طور کلی کشور زیمباوه سرزمینی محصور در خشکی است که در مناطق جنوبی آفریقا واقع شده است. بزرگ ترین شهر این کشور را می توان شهر هراره دانست که پایتخت آن نیز خواهد بود و امروزه جاذبه های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است.

آشنایی با کشور زیمباوه

جالب است بدانید که سرزمین زیمباوه دارای ۱۲.۵۰۰.۰۰۰ میلیون نفر جمعیت است که زبان های انگلیسی، شونا و سیندبله زبان های رسمی آن خواهد بود. این سرزمین در قرن نوزدهم میلادی مستعمره انگلیس شد از سال ۱۹۶۵ کم کم تلاش ها برای استقلال در این کشور آغاز شد و سرانجام در سال ۱۹۷۰ میلادی رسما جمهوری زیمباوه اعلام موجودیت کرد.

خصوصیات کشور زیمباوه

در واقع این کشور از آخرین کشورهای واقع در جنوب آفریقا خواهد بود که به تدریج و با دشواری با نسلی که پس از انقلاب و مبارزه علیه استعمار به قدرت رسید وداع می کند. توجه داشته باشید که در این کشور کشاورزی حدود دو سوم نیروی کار را شامل خواهد شد به گونه ای که اقلامی مانند تنباکو، نیشکر، گندم، پنبه و ذرت به راحتی صادر خواهند شد و اساس صنایع آماده سازی را تشکیل خواهند داد.

به صراحت می توان گفت زیمباوه کشوری آفریقایی است که در سال ۲۰۰۰ نام آن تازه بر سر زبان ها افتاد و بسیاری از مردم جهان متوجه شدند که چنین کشوری هم در قاره آفریقا وجود دارد. علل این موضوع می تواند ورشکستگی و سقوط اقتصادی قابل توجه این کشور باشد.

نام دیگر زیمباوه که امروزه معروف هم شده کشور آبشار ویکتوریا خواهد بود. چنانچه قصد سفر به یکی از این کشور های ناشناخته را دارید بهتر است پیش از سفر اطلاعات کاملی در مورد خصوصیات و شهر های این کشور به دست بیاورید و از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

تاریخچه سرزمین زیمباوه

  •  آرون گروپس

خلاصه ای از تاریخچه:

به طور کلی از دهه ۱۸۳۰ این منطقه را شکارچیان، جویندگان معدن بریتانیایی و بوئر و مبلغان مذهبی مورد سلطه خود قرار دادند و در همین دهه این منطقه به اشتغال شرکت آفریقایی جنوبی بریتانیای سیسیل رودس در آمد. ارتفاعات ناحیه ای که در بعدها رودزیای جنوبی خوانده شده به اسکان کشاورزان سفیدپوستی درآمد که آفریقایی ها را از زمین محروم و آنان را به نیروی کار ارزان تبدیل کردند.

در سال ۱۹۲۳ نیز بریتانیا اداره ی این سرزمین را از شرکت تحویل گرفت و به مهاجران سفید پوست خودگردانی اعطا کرد و پس از جهانی دوم در نهایت مهاجرت از بریتانیا و آفریقای جنوبی افزایش یافت اما نسبت جمعیت آفریقایی به سفید پوست هنوز بیش از ۲۰ به ۱ خواهد بود. دقت داشته باشید که در حال حاضر تبعیض نژادی باعث تحریک ملی گرایی آفریقایی در اوایل رهبری جاشوا نکومو شد.

همچنین در سال ۱۹۵۳ نیز رودزیای جنوبی با رودزیای شمالی و نیاسالند بخشی به عنوان فدراسیون آفریقای مرکزی تشکیل ندادند و زمانی که این فدراسیون منحل شد بریتانیا از اعطای استقلال به گردانندگان سفیدپوست رودزیای جنوبی بدون پیشرفت به سوی حکومت اکثریت سر باز زد.

پیشینه سرزمین زیمباوه

در ۱۹۶۵ حکومت سفید پوستان به رهبری فردی به نام یان اسمیت به صورت تک جانبه ای اعلام استقلال کرد و نام کشور را به رودزیا تغییر داد. در این روند مخالفت های داخلی با سرکوب مواجه شد و بر تحریک های اقتصادی بین المللی نیز به شدت غلبه شد.

اما جنگ های چریکی از سوی ملی گرایان آفریقایی در دهه ۱۹۷۰ به صورت روزافزونی موثر بود و در نهایت در ۱۹۷۹ اسمیت مجبور به قبول حکومت اکثریت گردید. البته قانون اساسی که ارائه کرد نه برای اتحاد خلق آفریقایی زیمباوه به رهبری جاشوا نکومو و نه برای اتحاد ملی آفریقایی زیمباوه به رهبری رابرت موگابه قابل قبول شد.

در طول این مدت کلیه طرفین به منظور رسیدن به حل و فصل امور با برقراری مجدد و البته کوتاه مدت حکومت بریتانیا موافقت کردند. در سال ۱۹۸۰ اتحاد ملی آفریقایی زیمباوه به رهبری موگابه کشور را به استقلال رساند و در ۱۹۸۷ نیز زانو و زاپو سرانجام با ادغام موافقت نموده و عملا حکومت تک جزئی را برقرار ساختند.

جالب است بدانید که در سال ۹۸۰ رابرت موگابه به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد و پس از آن نیز در سال ۱۹۸۷ در قانون اساسی این کشور اصطلاحاتی به وجود آمد که بر اساس آن موگابه به عنوان رئیس جمهور شناخته شد.

جاذبه های گردشگری کشور

موقعیت جغرافیایی زیمباوه:

همانطور که متوجه شدید زیمباوه سرزمینی در جنوب آفریقا است که از جهات مختلف مانند جنوب با سرزمین آفریقای جنوبی، از جنوب غربی با بوتسوانا، از شمال غربی با زامبیا و از جهت شرق با موزامبیک همسایه است. مساحت کل زیمباوه را می توان ۳۹۰.۵۸۰ کیلومتر مربع دانست که فاقد خط ساحلی می باشد. زیمباوه دارای مختصات جغرافیایی ۲۰ درجه جنوبی و ۳۰ درجه شرقی خواهد بود.

مرکز این سرزمین پوشیده از رشته کوه های هایولد است که بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متر ارتفاع دارد. در جنوب غرب و شمال شرقی آن نیز فلات های میدل ولد و لوولد واقع شده اند. رود های مهم این کشور زامبزی، سابی، لیمپوپو و همچنین بلند ترین نقطه آب قلمه اینیانگانی با ۲۵۹۲ متر خواهد بود.

از شهر های مهم زیمباوه می توان به هراره، بولاوایو، آب وورث، چیتونگ ویزا و موتاره اشاره کرد. در مورد آب و هوایی رایج این کشور نیز می توان گفت که زیمباوه در زمین های پست استوایی و در ارتفاعات نیمه استوایی است. همچنین از ماه ژوئن تا سپتامبر فصل خشکی مشخصی در این سرزمین مشاهده خواهید کرد.

موقعیت جغرافیایی زیمباوه

وضعیت مردم:

مردم ساکن در این کشور را می توان تقریبا ۱۴.۸۴۰.۰۰۰ نفر دانست که میانگین سنی آن ها بین ۱ تا ۲۰ سال است. به طور کلی امید به زندگی در مردم از زمان تولد برای زنان ۶۲ سال و برای مردان ۵۹ سال است. امروزه انسداد سیاسی باعث زمین گیر شدن اقتصاد این کشور شد و به همین خاطر بیش از سه میلیون از جمعیت جوان راه مهاجرت را در پیش گرفتند.

زبان رسمی:

در حال حاضر زبان رسمی مردم زیمباوه انگلیسی است اما با این حال سایر زبان های محلی اعم از شنگانی،تسوانا، سوتو، خوسایی و وندا نیز در میان مردم تلفظ خواهند شد.

جاذبه های گردشگری در زیمباوه:

زیمباوه پس از اینکه به استقلال کامل رسید در زمینه های مختلفی از جمله گسترش جاذبه های گردشگری پیشرفت زیادی کرد که به همین خاطر در ادامه سعی داریم برخی از مکان های دیدنی زیمباوه را شرح دهیم:

مکان های دیدنی در زیمباوه

  • شهر هراره:

هراره که به عنوان پایتخت و بزرگ ترین شهر زیمباوه شناخته می شود دارای سه میلیون جمعیت است. این شهر در ارتفاعات زیمباوه واقع شده و نمای زیبایی را به خود اختصاص داده است. در آسمان های هراره می توانید چندین اسمان خراش و در خیابان های آن خودرو و ترافیک های سنگین را مشاهده نمایید.

چنانچه نسبت به تاریخ این سرزمین علاقه دارید پیشنهاد می شود از گالری ملی و موزه ملکه ویکتوریا دیدن نمایید و ثروت های دوره استعمارگری را مشاهده نمایید. همچنین می توانید در میان جنگل ها و پارک های زیبای این شهر نیز گردش نمایید و از طبیعت لذت ببرید.

بازدید از شهر زیبای هراره

  • آبشار ویکتوریا:

آبشار ویکتوریا را می توان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری زیمباوه دانست که مانند آبشار نیاگارا در مرز آمریکا و کانادا همواره پر از جمعیت است و سالانه مقاصد هزاران گردشگر خواهد بود. پس از مشاهده این آبشار می توانید از بابون ها نیز دیدن کنید و با سفر به پارک ملی آبشار در جنوب مرکزی این منطقه از نمای آب و طبیعت آن لذت ببرید.

بازدید از آبشار معروف ویکتوریا

  • پارک افسانه ای ماتابو:

این پارک افسانه ای که در جنوب شهر بولاویوو واقع شده به خاطر داشتن سنگ های قدیمی، مجسمه های گرانیتی و یافته های انسان شناسی شهرت زیادی به دست آورده است. جالب است بدانید که در گذشته های دور انسان ها در این پارک پناه می گرفتند و در حال حاضر نیز کاوشگران برای یافتن تاریخ قبل آفریقای جنوبی سنگ ها و صخره های ان را مورد بررسی قرار داده اند.

با این حال برخی از توریست ها به این منطقه می روند تا از پارک بازی و حیات وحش زیبای آن دیدن کنند زیرا از حیوانات و گوساله هایی که در منطقه باز آن می چرند تا بزکوهی، کل یال دار، میمون و پلنگ در این پارک قابل مشاهده است.

آشنایی با پارک میل در زیمباوه

  • پارک ملی گونارژو:

به طور کلی اگر به پارک ملی گونارژو بروید با دیدن صخره ها و سنگ های آن تصور می کنید که در کلرادو یا آریزونا هستید. در واقع این منطقه طبیعی تقریبا ۵۰۰۰ کیلومتر وسعت دارد و تنها قسمتی از منطقه حفاظت شده لیمپوپو است که تا موزامبیک وسعت دارد. در بین درختان مرهم می توانید حیوانات مختلفی اعم از فیل، زرافه، سگ های وحشی و گورخر را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *