دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علل بروز جوش چرکی در کودکان و شیوه های درمان آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

ایجاد آکنه و جوش چرکی در کودکان با عوامل و دلایل مختلفی در ارتباط می باشد و با توجه به این که پوست کودکان بسیار حساس بوده و سیستم ایمنی ضعیفی دارند در نتیجه نسبت به چنین عفونت های پوستی آسیب پذیر بوده و در صورت عدم توجه والدین و انجام مراقبت های بهداشتی و پزشکی لازم در این زمینه امکان دارد خطرات و مشکلات زیادی سلامتی آن ها را تهدید نماید.

یکی از عوارض پوستی شایع در بین بچه ها که بخاطر نوعی اختلال در فولیکول های مو و غده های چربی پدیدار می شود جوش چرکی می باشد و با وجود این که اغلب در دوره بلوغ آغاز می شوند ولی هیچ گونه محدودیت سنی نداشته و امکان دارد حتی بر روی پوست نوزادان نیز ایجاد گردد. بدین منظور در این مطلب در رابطه با علل بروز جوش چرکی در کودکان و راه های رفع و درمان آن به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی پرداخته ایم.

نحوه درمان جوش چرکی در کودکان

دلایل ایجاد جوش چرکی در کودکان

به طور کلی می توان گفت انسداد پوست با سلول های مرده سطحی و چربی تولید شده از غده های چربی از جمله رایج ترین دلایل ایجاد آکنه پوستی شده که باکتری های موجود در سطح پوست سبب به وجود آمدن جوش چرکی در کودکان و التهاب و قرمز شدن پوست می گردد.

جوش زدن در واقع نوعی واکنش پوستی طبیعی بوده که در اثر تغییر هورمون ها ایجاد می گردد و همینطور اگر شرایط آب و هوایی نامتعادل باشد امکان دارد جوش و دانه هایی بر روی پوست ظاهر گردد. هر کودکی احتمال دارد پس از تولد یا با سپری شدن چند روز پس از تولد درگیر آکنه و جوش گردد. جوش اگر در اثر ویروس باشد صدمه ای به کودک وارد نمی کند و به مرور بدون استفاده از هیچ نوع درمانی از بین می رود. ولی جوش چرکی نوع جدی تری از جوش می باشد که موجب ایجاد کیست ها و برآمدگی های بزرگ و متورمی بر روی صورت می گردد. این نوع جوش ها در سنین ۸ الی ۵۰ سالگی و بالاتر اغلب بر روی صورت پدیدار می گردند. با این وجود قسمت هایی از بدن همچون بالای بازوها و شانه ها، پشت و قفسه سینه نیز امکان دارد تحت تاثیر این عارضه قرار بگیرند.

چگونگی درمان جوش چرکی در بچه ها

نحوه به وجود آمدن جوش چرکی

بر عکس مدل های خفیف تر جوش این نوع جوش خیلی دردناک می باشد و هنگامی به وجود می آید که چربی و سلول های مرده پوست به شکل عمقی در فولیکول مو یا منفذ های پوست نفوذ پیدا کنند. با پاره شدن منفذهای زیرین پوست التهاب ایجاد شده به طرف بافت اطراف پوست رها می گردد. این واکنش زنجیره ای مانند در پوست تداوم پیدا کرده و میزان التهاب وسیع تر می شود. باکتری های مولد جوش رشد پیدا کرده و جوش در تمامی نواحی گسترش پیدا می کند. پوست بدن به منظور پیشگیری از گسترش یافتن میزان التهاب یک کیست اطراف آن محل به وجود می آورد.

جوش چرکی به طور معمول در دوره بلوغ در پسرهای جوان ایجاد می گردد ولی می تواند در زمان بزرگسالی بخصوص وقتی که اختلال هورمونی ایجاد می گردد نیز تداوم داشته باشد. در بانوان بزرگسال اغلب جوش چرکی در زمان قاعدگی به وجود می آید. قسمت فک و چانه بیشترین محل هایی هستند که در معرض جوش زدن قرار می گیرند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مهمترین دلایل ایجاد جوش چرکی در بچه ها

علل بروز جوش چرکی

عواملی همچون وجود اختلالات هورمونی در دوره بلوغ کودکان، مصرف وسایل آرایشی انسداد کننده پوست، استفاده از بعضی داروهای خاص همچون کورتیکواستروئیدها، بالا رفتن میزان هورمون های جنسی در دختران و پسران در هنگام بلوغ، استفاده از لباس هایی که سبب ایجاد مالش و تحریک پوست می گردند، افزایش میزان تعریق بدن و میزان بالای رطوبت هوا و … می توانند در ایجاد این نوع جوش های چرکی در بچه ها تاثیرگذار باشند و به طور معمول در نقاطی که دارای غده های چربی می باشند همچون سینه، گردن، صورت، بالای کمر، شانه ها و گردن ایجاد می گردند.

نحوه درمان آکنه در کودکان

نحوه درمان آکنه و جوش در بچه ها

بر اساس نشانه های پوستی، میزان سن، وضعیت سلامتی کودک، مقدار شدت جوش ها و … پزشک مخصوص اطفال از داروهای ضدجوش با دوزهای معینی به منظور کنترل نمودن و بهبود بخشیدن وضعیت پوستی بیمار بهره می برد.

با بکار بردن موادی از قبیل انواع شوینده، کرم مرطوب کننده، پاک کننده و ضد آفتاب کودکان مخصوص پوست های دارای جوش، داروهای موضعی و خوراکی، شیوه های درمانی مطابق با سن کودک همچون لیزر درمانی، نور درمانی، لایه برداری شیمیایی پوست یا خالی کردن جوش های چرکی در قسمت های شدید تا میزان زیادی به کنترل و رفع این نوع جوش ها در کودکان می پردازد.

در بیشتر اوقات بعد از معاینه کردن پزشک مربوطه استفاده کردن از پراکسید بنزوئیل به صورت موضعی، آنتی بیوتیک های مخصوص، ترتینوئین به منظور ایجاد سلول های جدید پوستی و از بین رفتن جوش ها، داروهای خوراکی همچون آزیترومایسین برای جوش های در حد خفیف تا متوسط، ایزوترتیونئین برای جوش های شدید تجویز می گردد.

دلایل ایجاد جوش چرکی در کودکان

اهمیت و تاثیرات مثبت درمان آکنه

جوش های پوستی در بچه ها می تواند بر روی میزان عزت نفس آن ها اثر بگذارد، ناراحتی های عاطفی به وجود آورد، سبب بروز افسردگی شود و همچنین زخم های باز و عفونت های خطرساز را ایجاد نماید به همین دلیل شایع بودن این گونه از عارضه های پوستی بین کودکان و نوجوانان به معنی اهمیت نداشتن و خطرناک نبودن آن ها نمی باشد.

بچه ها امکان دارد سال های زیادی گرفتار جوش های پوستی باشند به همین دلیل یاد دادن به کودکان نکته حائز اهمیتی می باشد. به کودکان خود یاد بدهید که به جوش های پوستی دست نزنند چرا که دست های آن ها در طی روز خیلی آلوده و کثیف شده و امکان دارد این آلودگی به پوست انتقال یابد. فشردن جوش های چرکی در بچه ها وضعیت پوستی را بدتر کرده و عادت به استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب های بدون چربی می تواند به تدریج باعث بهبودی وضعیت پوستی گردد.

درمان و رفع آکنه در کودکان

  • این موضوع اهمیت دارد که حتما به دلیل پیشگیری از گسترش یافتن عفونت، منطقه آلوده را به شکل منظم با استفاده از ضدعفونی کننده تمیز نمایید. در صورتی که جوش چرکی در کودکان باز شد منطقه اطراف آن را با استفاده از پنبه و یا مواد ضدعفونی کننده تمیز نمایید.
  • اگر جوش های ایجاد شده بر روی پوست کودک شروع به بزرگ شدن و گسترش یافتن در مناطق مختلف پوست کردند پزشک مربوطه شاید بکار بردن آنتی بیوتیک ها را تجویز نماید.
  • حتی بعد از برطرف شدن جوش های روی صورت بایستی دوره مصرف آنتی بیوتیک ها را به پایان رساند. همینطور می توانید یک کرم ضد عفونتی را بعد از مشاوره با پزشک خود مورد مصرف قرار دهید.
  • در زمان خشک کردن این زخم ها حتما آن ها را به کمک چیزی پوشش دهید تا کودک بعد از آن به جوش دست نزند.
  • هرگز به کودک این امکان را ندهید که بخواهد به فشار دادن جوش بپردازد و یا آن را سوراخ کند زیرا این اعمال سبب بر جای ماندن زخم بر روی پوست شده و همینطور موجب سرایت کردن عفونت به قسمت های دیگر می شود.
  • در بعضی اوقات امکان دارد پزشک پوست توصیه کند که جوش ها را با استفاده از عمل جراحی باز کند و به تخلیه چرک درون آن ها بپردازد.

نحوه رفع و کنترل آکنه در کودکان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *