دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گلکسی زد فلیپ ۳ اسمارتفون تاشو کوچک

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

اگر طرفدار گوشی تاشویی هستید که جمع و جور هم باشد شرکت سامسونگ این خواسته شما در آگوست سال جاری برآورده کرده است. از گوشی گلکسی زد فلیپ در ۱۱ آگوست ۲۰۲۱ رونمایی و در ۲۷ اگوست روانه بازار شد. با بررسی گلکسی زد فلیپ ۳ همراه این مطلب از آرگا باشید.

نسل جدید گوشی های گلکسی زد فلیپ با عنوان گلکسی زد فلیپ ۳ در آگوست ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد. تفاوت اصلی این گوشی با نسل های قبلی در کاهش قیمت قابل توجه آن است و تنها رقیبی که دارد موتورولا Razr 5G می باشد. در ادامه این مطلب به بررسی همه جانبه گلکسی زد فلیپ ۳ می پردازیم.

بررسی گوشی گلکسی زد فلیپ ۳

با توجه به این که اکثر کمپانی های سازنده گوشی های تاشو تمرکز خود را روی نسخه های بزرگ مانند هواوی میت xs و شیائومی می میکس فولد گذاشته اند کمتر شرکتی توجه خود را به مدل های جمع و جور و کاربردی از جمله گلکسی زد فلیپ ۳ معطوف ساخته است. در حقیقت این گوشی تاشو جدید سامسونگ تنها یک رقیب دارد و آن هم گوشی نه چندان جدید موتورولا Razr 5G می باشد.

اگر دوست دارید یک گوشی تاشو کوچک خریداری کنید می توان گفت که گلکسی زد فلیپ ۳ یکی از بهترین انتخاب ها است. از آنجا که دنیای اسمارتفون ها روز بروز در حال تحول است علاوه بر امکاناتی که به این وسایل کوچک اضافه می شود ظاهر آن ها نیز با تغییرات بسیاری همراه شده است. یک روز شاهد عرضه خانواده نوت با تغییرات متعدد در آن ها بودیم و گوشی های همراهی که با صفحات و سایز بزرگتر عرضه می شدند.

و حالا سامسونگ تصمیم گرفته خانواده نوت را فراموش کرده و تمرکز خود را روی گوشی های با نمایشگرهای تاشو بگذارد. نتیجه این تصمیم گیری دو گوشی زد فولد و زد فلیپ شده است. قبل از این نیز نسل های پیشین این دو گوشی را شاهد بودیم. ولی امروز نسل سوم این گوشی ها پیشرفته تر شده و سامسونگ در ۱۱ آگوست ۲۰۲۱ از دو گوشی جدید خود با نام های گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ رونمایی و آن ها را در ۲۷ آگوست به بازار عرضه کرد.

  •  آرون گروپس

در این مطلب به بررسی گلکسی زد فلیپ ۳ می پردازیم که از لحاظ قیمت افت قابل توجهی حدود ۴۵۰ دلار را نسبت به نسل قبلی تجربه نموده و به نظر می رسد این گوشی ها از حالت لوکس بیرون آمده و به قیمت گوشی های پرچمدار نزدیک می شوند. گلکسی زد فلیپ ۳ با قیمت پایه ۹۹۹ دلار در ردیف اسمارتفون های پرچمدار و بالا رده سری S سامسونگ و سری آیفون ۱۲ قرار می گیرد. با بررسی گلکسی زد فلیپ ۳ همراه ما باشید تا مشخص شود این گوشی چه قابلیت ها و امکانات جذابی را ارائه می دهد.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی ها مشخص شد گلکسی زد فلیپ ۳ از لحاظ طراحی با نسل قبلی تفاوت چندانی ندارد و اصلی ترین پیشرفت آن بزرگ تر شده نمایشگر پشتی و چهره متفاوت قسمت دوربین های پشتی می باشد. ولی گلکسی زد فلیپ ۳ همچنان جزو خاص ترین پرچمداران بازار بوده و این نکته را با اولین بار در دست گرفتن گوشی متوجه خواهید شد.

گلکسی زد فلیپ ۳ در حالت باز شده نسبت به رقبایی مانند آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ پلاس اندکی ضخامت و وزن کمتری دارد ولی در عوض فقط دارای دو دوربین پشتی است و در بخش دوربین روی کاغذ ساده تر از این دو گوشی به نظر می رسد. با توجه به بررسی ها باید گفت گلکسی زد فلیپ ۳ طوری طراحی شده که احتمالا باز کردن آن با یکدست غیرممکن باشد ولی چندان ساده هم نیست و معمولا با دو دست باز کردن دستگاه ارجحیت پیدا می کند.

در مقابل میزان سفتی باز شدن گوشی به حدی کافی بوده تا گلکسی زد فلیپ ۳ به خوبی در هر زاویه ای قرار گیرد. البته در حالت نیمه باز گوشی کاربردهای زیادی ندارد و فعلا اپلیکیشن ها کمی برای حالت Flex mode بهینه شده است. با بسته شدن گوشی اندکی فاصله بین دو بخش دیده می شود. این فاصله در قسمت لولا بیشتر بوده که البته جای تعجبی نیست چرا که جهت جلوگیری از خمیده شدن بیش از اندازه نمایشگر و صدمه به آن در نظر گرفته شده است.

نیمه پایینی گلکسی زد فلیپ ۳ کمی سنگین تر طراحی شده تا گوشی در حالت نیمه باز روی سطح تعادل خود را حفظ کند. قاب های پشتی دستگاه با شیشه گوریلاگلس ویکتوس محافظت می شوند. شرکت کورنینگ مدعی است گوریلاگلس ویکتوس نسبت به گوریلاگلس ۶ تا دوبرابر مقاومت بالاتری در مقابل خط و خش دارند. و در بررسی ها هم مشخص شد که گلکسی زد فلیپ ۳ از این نظر در استفاده روزمره مقاوم است.

نمایشگر داخلی گوشی با لایه گلاستیک پوشش یافته و قطعا نسبت به گوریلاگلس ویکتوس مقاومت کمتری دارد. در قاب های پشتی گلکسی زد فلیپ ۳ نشانی از شرکت سازنده دیده نمی شود و لوگوی سامسونگ در لولای گوشی حک شده است. در پشت قاب بالایی قسمت مشکی رنگی تعبیه شده که میزبان نمایشگر بیرونی ۱.۹ اینچی و دوربین دوگانه می باشد.

یکی از نکات قابل انتقاد به گلکسی زد فلیپ ۳ لیز خوردن بیش از حد آن روی سطح صاف است و فرقی نمی کند گوشی در حالت بسته یا باز روی میز قرار بگیرد با کوچکترین حرکتی روی سطح می لغزد. ولی با قرار دادن گوشی در قاب محافظ جداگانه این مشکل تاحدودی حل می شود. اطراف هر دو بخش گوشی را فریم آلومینیومی فراگرفته که سامسونگ مدعی است محکمترین آلیاژ تولید شده تا به اکنون این شرکت می باشد.

ضمنا فریم ها در میانه گوشی در حد چند میلی متری به قاب پشتی کشیده می شوند. از دیگر نکات قابل انتقاد در طراحی گلکسی زد فلیپ ۳ حضور ۱۲ نوار باریک کم رنگ در اطراف فریم مذکور می باشد که آنتن های گوشی در آن تعبیه شده است. در حالت باز شده گوشی در فریم سمت چپ فقط پورت سیمکارت دیده می شود و در فریم سمت راست کلیدهای ولوم و کلید ترکیبی پاور و حسگر اثر انگشت در پایین آنها مشاهده می شود.

مکان کلیدهای تنظیم صدا در حالت باز بودن گوشی طوری است که به راحتی در دسترس نیست حتی اگر دستان بزرگی داشته باشید. حسگر اثر انگشت نیز با این که به وسط گوشی نزدیک تر است اما اگر حدود یک سانتی متری پایین تر بود راحتتر در دسترس قرار می گرفت.

در فریم بالایی فقط حفره میکروفون تعبیه شده و در فریم پایین حفره های میکروفون، اسپیکر و پورت USB-C مشاهده می شود. البته گلکسی زد فلیپ ۳ دارای اسپیکر استربو بوده و اسپیکر دیگر در لبه بالایی نمایشگر حضور دارد. این اسپیکر نقش اسپیکر مکالمه را هم ایفا می کند. در مجموع طراحی این گوشی نسبت به نسل قبل پخته تر شده هر چند هنوز هم جای بهبود دارد.

ظاهر گوشی چه در حالت بسته و چه حالت باز مینیمال و زیبا بوده و به خوبی با دیگر گوشی های حال حاضر متمایز است. با در دست گرفتن گلکسی زد فلیپ ۳ کاملا حس یک گوشی با کیفیت و خوش ساخت منتقل می شود. از نکات قابل انتقاد در طراحی می توان به تاخوردگی میان نمایشگر، نسبت نمایشگر بیش از حد کشیده، مکان نامناسب کلیدها و سنسور اثر انگشت، نوارهای متعدد آنتن روی فریم و لیز خوردن قاب های پشتی می باشند.

از نکا قوت گلکسی زد فلیپ ۳ مقاومت در برابر نفوذ آب (گواهی IPX8) برای نخستین بار در گوشی تاشو (به همراه زد فولد ۳)، فریم مستحکم و بهبود ابعاد نمایشگر خارجی نسبت به نسل پیشین می باشد. البته سامسونگ تاکید داشته این گوشی هنوز هم در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم نیست و گرد و غبار دشمن اصلی چنین گوشی هایی است. وزن ۱۸۳ گرمی گلکسی زد فلیپ ۳ برای مدل تاشو بسیار مناسب به نظر می رسد و گوشی روی دست متعادل حس می شود.

نمایشگر بهبود یافته

بررسی ها نشان داد گلکسی زد فلیپ ۳ نسبت به نسل پیشین با بهبودهایی همراه شده است. یکی از مهمترین آن ها پشتیبانی از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز می باشد که تجربه نرم تری در رابط کاربری و بعضی از بازی های با پشتیبانی از این نرخ فریم فراهم می آورد. از لحاظ کیفیت رنگ و نور نیز این نمایشگر اندکی بهتر از قبل به نظر می رسد و حداکثر روشنایی بالایی دارد حتی در نور شدید نیز مشکلی برای خوانایی نمایشگر وجود ندارد.

ولی از بعضی جنبه ها تفاوت هایی با نمایشگر های آمولد غیر تاشو دارد. به طور مثال در زوایای باز مقدار روشنایی نمایشگر اندکی کاهش پیدا می کند و رنگ ها دچار به هم ریختگی می شوند. همچنین هنگامی که نمایشگر کمی تا شود تفاوت روشنایی بین بخش های بالا، پایین و قسمت تاشو محسوس تر می شود. با وجود کافی بودن رزولوشن ۱۰۸۸*۲۶۴۰ پیکسل و تراکم ۴۲۶ پیکسل در اینچ این نمایشگر ولی وضوح این صفحه نمایش پلاستیکی نسبت به آمولدهایی که زیر شیشه جای می گیرند کمتر می باشد.

نمایشگر در حالت باز سایز ۶.۷ اینچی داشته که حدود ۸۴.۷ درصد بدنه را به خود اختصاص می دهد. روشنایی این نمایشگر حدود ۱۰۰۰ نیت می باشد و صفحه آن نسبت به نسل قبلی بسیار روشن می باشد در ضمن رنگ مکشی عمق بسیار زیادی دارد. نمایشگر در حالت بسته ۱.۹ اینچ بوده و رزولوشن ۲۶۰*۵۱۲ پیکسل را ارائه می دهد. این نمایشگر دوم یا کاور دیسپلی از نوع سوپر آمولد می باشد. کیفیت رنگ های کاور دیسپلی شبیه نمایشگر های آمولد چند سال پیش بوده که البته موضوع مهمی نمی باشد.

چرا که وظیفه این نمایشگر بیشتر نمایش اعلان ها می باشد. در اکثر شرایط روشنایی آن کافی بوده اما در زیر نور شدید خوانایی آن بسیار افت پیدا می کند. همچنین این نمایشگر فقط در یک جهت محتوا را نشان می دهد و هنگامی که گوشی ۱۸۰ درجه چرخانده شود محتوای آن تغییری نمی کند. به مرور با این مورد عادت خواهید کرد.

نرم افزار و سخت افزار

در این بخش ابتدا گلکسی زد فلیپ ۳ را از نظر نرم افزاری مورد بررسی قرار می دهیم. سامسونگ سیستم عامل گوشی تاشو جدید خود را برپایه اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1.1 بنا کرده است. این لانچر با پوسته ۳.۱ موجود در گوشی هایی مانند گلکسی S21 تفاوت چندانی ندارد و با بهبودهای اندکی همراه شده است. لانچر One UI 3.1.1 امکانات مختلفی را برای شخصی سازی، انتخاب تم و والپیرها در اختیار شما می گذارد و بسیار روان و بدون تاخیر اجرا می شود.

البته قسمتی از عملکرد روان این لانچر به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بر می گردد که تجربه لذت بخشی را در اختیار می نهد. سامسونگ از گوشی های خود پشتیبانی نرم افزاری خوبی دارد و قرار است تا ۴ سال آپدیت امنیتی روی گوشی را عرضه کند و تا ۳ سال آخرین نرم افزار عرضه شده را منشتر کند. و این مطلب یعنی احتمالا پشتیبانی نرم افزاری گلکسی زد فلیپ ۳ بیشتر از نمایشگر آن دوام  می آورد.

در ادامه به بررسی سخت افزاری گلکسی زد فلیپ ۳ می پردازیم. این گوشی به تراشه قدرتمند اسنپدارگون ۸۸۸ هشت هسته ای و پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ مجهز شده که پرچمداری تمام عیار محسوب می شود. نسخه پیشین فقط با یک مدل حافظه ۲۵۶ گیگابایتی به بازار عرضه شد اما گلکسی زد فلیپ ۳ با دو حافظه داخلی و رم ۸/۱۲۸ , ۸/۲۵۶ گیگابایت به بازار ارائه می شود تا قیمت پایه آن بیشتر از سابق کاهش پیدا کند.

در بررسی ها مشخص شد عملکرد گلکسی زد فلیپ ۳ در همه شرایط بدون لگ و اخیر می باشد و به راحتی اپلیکیشن ها و بازی ها را اجرا می کند. با گلکسی زد فلیپ ۳ می توان بازی مانند کال آودیوتی موبایل را با کیفیت بالا و فریم ریت حداکثری اجرا نمود. فقط نکته قابل انتقاد در این بخش داغ شدن بیش از حد بخش بالایی قاب پشتی گوشی است به نحوی که در استفاده معمولی نیز داغ می کند چه برسد به اجرای یک بازی طولانی مدت.

دوربین دوگانه

با مشاهده دوربین های گلکسی زد فلیپ ۳ سریعا متوجه خواهید شد که قرار نیست این گوشی شبیه سری گلکسی S ، نقش یک کمرافون را ایفا کند و اساسا سامسونگ در این گوشی تمرکز خود را روی نمایشگر تاشو معطوف نموده و دوربین ها همانند نسل قبل هستند. دوربین گلکسی زد فلیپ ۳ دوگانه بوده که شامل یک لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 ،فوکوس خودکار، لرزشگیر اپتیکال و یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.4 و زوایه دید ۱۲۳ درجه می باشد.

دوربین سلفی نیز دارای یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.4 می باشد. با دوربین های گلکسی زد فلیپ ۳ در نور روز می توان عکس هایی خوب و کاملا قابل قبول به ثبت رساند به نحوی که دارای کنتراست خوب و رنج دینامیکی قابل قبول هستند. رنگ ها نیز مطابق انتظار اشباع و خوش رنگ می باشند. با دوربین سلفی نیز در نور عکس هایی با کیفیت قابل قبول به ثبت می رسد ولی معمولا اندکی بیش از حد سافت هستند اما در نور شب تصاویر ثبت شده با این دوربین کیفیت پایینی داشته و پر از نویز است.

باتری ضعیف

باتری در نظر گرفته شده برای گلکسی زد فلیپ ۳ ظرفیت ۳۳۰۰ میلی آمپر دارد که اصلا ظرفیت کافی نبوده و مشخص است که سامسونگ بخاطر محدودیت فضا از ظرفیت باتری کاسته ولی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، تراشه قدرتمند گوشی، این باتری ضعیف محسوب می شود. قطعا از این باتری انتظار نمی رود تا نیمه های روز دوام بیاورد. در یک استفاده سنگین احتمالا چند باری در طی روز به شارژ آن نیاز پیدا می کنید.

قابل ذکر است گلکسی زد فلیپ ۳ از قابلیت شارژ سریع ۱۸ واتی و شارژ بیسیم ۱۰ واتی پشتیبانی می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *