دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های بیماری گواتر و نحوه تشخیص و درمان آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با یکی از بیماری هایی که مربوط به غده تیروئید می باشد را برایتان بررسی خواهیم کرد و اطلاعات جامعی از روش های درمانی و شناسایی این بیماری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

بیماری گواتر مربوط به غده تیروئید بوده و به بزرگ شدن غیر طبیعی آن گفته می شود. تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن بوده و به صورت پروانه ای شکل می باشد و دور نای را فرا گرفته است. گواتر یکی از بیماری های بدون درد می باشد ولی در صورتی که کنترل نشود ممکن الست مشکلات بسیار زیادی را مانند بلعیدن غذا و یا … را برایتان ایجاد کند.

همه چیز درباره گواتر

همه چیز درباره بیماری گواتر

گواتر بیش تر به دلیل کمبود ید در بدن ایجاد می شود و افراد می توانند با اضافه کردن ید به غذا های خود از این بیماری در امان باشند. البته دلایلی دیگری نیز وجود دارد که منجر به ایجاد گواتر می شود ولی شایع ترین آن ها کمبود ید در بدن می باشد. معمولا گواتر های بسیار کوچک که مورد توجه نیستند نیازی به درمان ندارند اما درمان این مشکل با توجه به علت ها و نشانه های هر فرد متفاوت می باشد.

نشانه های گواتر

بیماری گواتر برای همه افراد یکسان نمی باشد و معمولا نشانه های یکسانی برای همه ندارد. نشانه هایی که می توانید با داشتن آن ها به وجود این بیماری شک کنید عبارت اند از :

  • تورم در گلو که قابل مشاهده می باشد.
  • احساس تنگی نفس
  • سرفه های خشک و آزار دهنده
  • مشکل در بلع
  • مشکل بسیار شدید در تنفس

نشانه های گواتر

علل ایجاد گواتر

علت هایی که منجر به ایجاد این بیماری می شود در هر فردی متفاوت می باشد و دلایل بسیار زیادی برای این مشکل وجود دارد. در ادامه شما را با شایع ترین دلیل های ایجاد گواتر آشنا خواهیم کرد.

  •  آرون گروپس

کمبود ید در بدن

زمانی که میزان ید در بدن شما بسیار کم باشد غده تیروئید برای جذب ید بیش تر متورم می شود و گواتر را ایجاد می کند. این خوش بینانه ترین علت ایجاد گواتر می باشد و می توانید با اضافه کردن ید به مواد غذایی خود دوباره سلامتی خود را بدست آورید. یادتان باشد که کمبود ید در بدن با برخی از رژیم های غذایی سازگاری ندارد و شرایط بسیار بدی را برای شما ایجاد خواهد کرد بنابراین زمانی که مطمئن هستید دچار چنین مشکلی شده اسد از کلم، کاهو و گل کلم کم تر استفاده کرده و سعی کنید رژیم غذایی درستی را به جای چنین رژیمی انتخاب کنید. جالب است بدانید  در کشور هایی که نمک در سر سفره ها می باشد که معمولا گواتر ناشی از کمبود ید نمی باشد و باید به دنبال دلیل دیگر آن باشید.

پرکاری تیروئید

گواتر ممکن است زمانی برای افراد ایجاد شود که دچار پرکاری تیروئید هستند ولی از آن اطلاعی ندارند. بیماری گریوز مربوط به پرکاری تیروئید می باشد که گواتر را نیز ایجاد می کند. در این بیماری آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بده به غده های تیروئید حمله می کنند و باعث ایجاد تیروکسین اضافی می شود.

رابطه پرکاری تیروئید و گواتر

هاشیموتو

یکی دیگر از بیماری هایی که می تواند دلیلی بر ایجاد گواتر باشد هاشیموتو است. این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی بوده و به تیروئید آسیب بسیار زیادی وارد می کند و میزان هورمون های تولیدی را کاهش می دهد. در واقع این نوع گواتر در اثر کم کاری غده تیروئید ایجاد می شود.

گواتر مولتی مدولار

این نوع گواتر باعث ایجاد چند برآمدگی جامد و پر مایع در هر دو طرف تیروئید می شود و در نتیجه می تواند به بزرگ شدن غده نیز کمک کرده و شکل بدی برای بدن شما ایجاد کند.

سرطان تیروئید

یکی دیگر از علل ایجاد گواتر سرطان تیروئید می باشد. این نوع سرطان ها خوش خیم می باشد و شما می توانید با عمل جراحی از شر آن ها رها شوید.

بارداری

یکی از مهم ترین عللی که منجر به ایجاد گواتر در خانم ها می شود بارداری است. بارداری باعث ایجاد هورمون های مهمی مانند HCG می شود و ممکن است بر بزرگ شدن غده های تیروئید تاثیراتی داشته باشد.

بیماری گواتر

التهاب

التهاب غده تیروئید یکی از مهم ترین بیماری هایی می باشد که باعث ایجاد گواتر می شود و باید سریعا درمان شود. در صورتی که این مشکل درمان نشود باعث افزایش بیش از حد تیروکسین می شود و مشکلات بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد.

عوارض گواتر

گواتر نیز مانند سایر مشکلاتی که برای افراد ایجاد می شود ممکن است مشکلات و عوارضی برای افراد داشته باشد. عوارض این بیماری عبارت است از :

  • مشکل در تنفس و بلعیدن غذا
  • سرفه های زیاد و خشک
  • کوفتگی بدن
  • خستگی و افزایش وزن
  • کاهش وزن
  • تحریک پذیری شدید
  • مشکلات خواب

روش های تشخیص گواتر

بیماری گواتر یکی از بیماری هایی می باشد که با چشم می توان آن را تشخیص داد ولی برای این که علت اصلی این مشکل را پیدا کنید باید یک سری آزمایشاتی را انجام دهید که عبارت اند از :

  • آزمایش هورمون
  • آزمایش آنتی بادی
  • سونوگرافی
  • اسکن تیروئید
  • بیوپسی

تشخیص بیماری گواتر

درمان گواتر

بیماری گواتر یکی از بیماری های بسیار سخت می باشد و باید برای درمان آن وقت بسیار زیادی صرف کنید و سعی کنید در این مدت رژیم غذایی خوبی داشته باشید. درمان های ساده ای برای این بیماری وجود دارد که در ادامه یک به یک آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

نظارت کردن

یکی از اصلی ترین روش هایی که می توانید با استفاده از آن به درمان گواتر های بسیار کوچک بپردازید این است که زیر نظر یک پزشک باشید و آزمایش های مختلفی را برای پیدا کردن علل مختلف گواتر پیدا کنید.

استفاده از دارو

اگر بیماری های مختلفی باعث ایجاد این مشکل شده باشد توسط آزمایش ها مشخص می شود و فرد برای درمان بیماری خود می تواند از دارو ها استفاده کند و با این کار گواتر را از بین می برد.

عمل جراحی

یکی از راه های دیگری که می توان برای این بیماری استفاده کرد برداشتن همه یا قسمتی از غده تیروئید می باشد. این روش برای همه افراد توصیه نمی شود و فقط برای برخی از شرایط پزشکی قابل اجرا می باشد و اگر فردی دارای سرطان تیروئید باشد می تواند با استفاده از این روش بیماری خود را درمان کند.

بیماری گواتر

ید رادیو اکتیو

این روش برای درمان پرکاری تیروئید و از بین بردن گواتر ناشی از آن استفاده می شود. این روش درمانی خوراکی می باشد و ید رادیواکتیو به صورت خوراکی مورد استفاده فرد بیمار قرار می گیرد و از طریق جریان خون ید را به سراسر بدن می رساند و در نتیجه باعث درمان شکل شما می شود.

نکته : یادتان باشد که قبل از به کار گیری درمان های مختلف ابتدا از علل ایجاد بیماری اطمینان پیدا کنید تا روش ارائه شده برای درمان تاثیر گذاری بسیار بیش تری داشته باشد و بتوانید سریع تر بهبود یابید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *