دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

چه تلویزیونی برای چه ابعاد ساختمانی مناسب‌تر است؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

انتخاب ابعاد مناسب برای تلویزیون یکی از مهم‌ترین نکات در خرید تلویزیون ایکس ویژن یا دیگر انواع تلویزیون‌هاست. اگر اندازه صفحه نمایش خیلی بزرگ باشد و فاصله نشیمن تا تلویزیون کم باشد، قطعا پس از مدتی نگاه کردن به تلویزیون، چشم‌هایتان خسته خواهد شد.

چه تلویزیونی برای چه ابعاد ساختمانی مناسب‌تر است؟

در ادامه این مطلب، قصد داریم تا درباره ابعاد مناسب و قیمت انواع تلویزیون صحبت کنیم.

ابعاد مناسب تلویزیون

انتخاب ابعاد مناسب برای تلویزیون، تا حد زیادی سلیقه‌ای است و یک قانون خاصی و یکتایی برای این مساله وجود ندارد. در عوض، چندین قانون مشابه ولی نه یکسان وجود دارد. شرکت‌های مختلف مانند شرکت تلویزیون جی پلاس دستورالعمل‌های مختلفی برای محاسبه سایز مناسب تلویزیون براساس فاصله نشمین تا آن دارند. این دستورالعمل‌ها براساس فاصله دید راحت و دلخواه تنظیم شده است.

اندازه تلویزیون و وضوح تصویر

اندازه تلویزیون‌ها با توجه به سایز مدل‌های موجود، به ویژه مدل‌های بزرگ‌تر محدود است. متداول‌ترین اندازه صفحه نمایش تلویزیون‌ها، ۴۲، ۵۰، ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ است. ممکن است دنبال تلویزیونی با اندازه‌ای بین این سایزها باشید، ولی چنین اندازه‌هایی بسیار نادرند.

پیکسل‌های تلویزیون ایکس ویژن ۴k (یا هر تلویزیون ۴k دیگری) یک چهارم اندازه تلویزیون ۱۰۸۰ پیکسلی است، ولی این پیکسل‌ها را تا زمانی‌که خیلی نزدیک تلویزیون نشوید، مشاهده نخواهید کرد. این بدان معناست که فاصله نشستن شما تا تلویزیون ۴k باید نزدیک‌تر از فاصله نشستن تا تلویزیون ۱۰۸۰ پیکسلی باشد. البته این فاصله باید به اندازه‌ای باشد، که چشم‌ها را خسته و ناراحت نکند.

همین نکته برای تلویزیون‌های ۸k نیز اعمال می‌شود. گرچه فعلا برای خرید تلویزیون، مدل های ‌۸k را توصیه نمی‌کنیم.

با دانستن این عوامل، بیایید قوانین ساده‌‌ای که برای یافتن اندازه مناسب تلویزیون وجود دارند، پیدا کنیم.

چه تلویزیونی برای چه ابعاد ساختمانی مناسب‌تر است؟

چگونه اندازه مناسب تلویزیون برای اتاق نشمین خود را اندازه بگیریم؟

با توجه به انجمن مهندسان تصویر و تلویزیون (SMPTE)، تلویزیون شما باید حداقل ۳۰ درجه قوس در میدان دید شما داشته باشد. در همین حال، یک قوس ۴۰ درجه‌ای برای تجربه مشاهده فیلم از تلویزیون پیشنهاد می‌شود. با این وجود، هر دو این اندازه‌گیری‌ها براساس رزولوشن تلویزیون جی پلاس یا هر تلویزیون دیگر ۱۰۸۰ پیکسلی است. این بدان معناست که حتی با فاصله دید ۴۰ درجه‌ای، باید نزدیک‌تر به تلویزیون ۴k باشید.

به عبارتی دیگر، سایز مناسب برای یک تلویزیون ۴k باید به گونه‌ای باشد که از جایی که نشستید، ۴۰ درجه از فضای دیدتان را اشغال کند.

در ابتدا، قصد داریم تا نسبت صحیح فاصله نشستن (تا تلویزیون) تا اندازه آن را محاسبه کنیم. با توجه به ریاضیات، بهترین نسبت سایز در حدود ۱.۴ است.

اما این عدد به چه معناست؟ این عدد بیانگر این است که فاصله بین شما و یک تلویزیون ۴k باید در حدود ۱.۴ برابر اندازه قطر تلویزیون باشد. بلی، کمی موضوع پیچیده شد. بنابراین اجازه دهید برای فهم راحت‌تر، در نمودار زیر خلاصه کنیم:

چه تلویزیونی برای چه ابعاد ساختمانی مناسب‌تر است؟

با توجه به این محاسبات، اگر مبل شما بین شش تا هفت پا (۱.۸ تا ۲ متر) از جایی‌که قرار است تلویزیونتان در آنجا باشد، فاصله داشته باشد، اندازه صفحه نمایش ۵۵ اینچی برای تلویزیون ایکس ویژن یا هر تلویزیون دیگر مناسب خواهد بود. اگر مبلتان به اندازه هفت تا هشت پا (۲ تا ۲.۴ متر) تا مکان تلویزیون فاصله دارد، یک تلویزیون ۶۵ اینچی مناسب اتاق شماست.

کاملا بدیهی است که کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر، تجربه دید شما را خراب نمی‌کند. به یاد داشته باشید سطح راحتی شما، مهم‌تر از هر فرمول یا قانونی است. با این حال، این یک روش خوب برای یافتن سایز مناسب تلویزیون برای اتاق نشمین شماست.

یک الگو را امتحان کنید

اگر می‌خواهید قبل از خرید تلویزیون جی پلاس یا هر تلویزیون دلخواه دیگر برای اتاقتان، سایزهای مختلف تلویزیون را امتحان کنید، می‌توانید از الگوهای روی دیوارتان استفاده کنید تا ببینید که چه فاصله‌ای برای شما راحت‌تر است.

برای این کار مقداری کاغذ پوستر یا مقوا به اندازه تلویزیونی که قصد خرید آن را دارید، تهیه کنید و آن را در جایی‌که قرار است تلویزیونتان در آنجا باشد، قرار دهید. سپس در این اتاق بنشینید و ببینید که این صفحه نمایش واقعا مناسب برای اتاقتان هست یا خیر.

برای این منظور، می‌توانید از پوسترهای هم‌اندازه تلویزیون (در شش سایز ۴۰ تا ۸۵ اینچی) که در بازار موجود است، خریداری کنید. این خرید، یک سرمایه‌گذاری ارزشمندی است، به ویژه اگر به دنبال خرید تلویزیون برای اتاق‌های مختلفی هستید.

آن را به درستی تنظیم کنید

زمانی‌که صفحه نمایش مناسب برای اتاقتان را انتخاب کردید، با توجه به قیمت انواع تلویزیون موجود در بازار و همچنین تلویزیون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید تلویزیون ایکس ویژن یا هر تلویزیون دیگر، به فروشگاه‌های آنلاین خرید تلویزیون مراجعه کنید و مقالات آن‌ها را درباره تلویزیون‌ها بخوانید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *