دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰ طی ده مرحله

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از امور ضروری پس از نصب ویندوز ۱۰ بکاپ گرفتن از آن است و تفاوتی ندارد که چه لایسنسی برای این کار تهیه کرده اید. بک آپ گرفتن از ویندوز در اکثر مواقع راه گشا خواهد بود. در این مقاله آموزش بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰ را ملاحظه خواهید کرد.

امروزه بکاپ گرفتن از اطلاعات در صورت بروز مشکل بسیار راه گشا بوده و به بازیابی اطلاعات کمک شایانی می کند. از این رو قصد داریم در این پست به آموزش بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰ بپردازیم. برای انجام این کار فرقی ندارد چه لایسنسی تهیه نموده اید.

آموزش بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰

امروزه در دنیای فناوری یکی از مهمترین کارهای یک کاربر عادی یا حرفه ای بکاپ گرفتن از اطلاعات می باشد. این امر ضرورت زیادی دارد تا در صورت مواجه با مشکل، خسارت کمتری وارد آمده و بتوان اطلاعات از دست رفته را بازیابی و حفظ کرد. تخمین زده شده از فوریه ۲۰۲۱ حدود ۷۸ درصد رایانه های شخصی ویندوز، ۵۹ درصد رایانه های شخصی(نسخه های قدیمی) و ۲۵ درصد همه دستگاه ها شامل گوشی همراه، تبلت و کنسول از ویندوز ۱۰ بهره می گیرند.

بنابراین از آنجا که ویندوز ۱۰ یکی از سیستم عامل های پرطرفدار در میان کاربران است به طوری که در ژانویه ۲۰۱۸ از ویندوز ۷ به عنوان محبوب ترین ویندوز در سراسر دنیا سبقت گرفته در این پست قصد داریم بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰ را به شما عزیزان آموزش دهیم. البته ساختار کلی در نسخه های مختلف ویندوز و بکاپ گرفتن از آن ها تقریبا یکسان می باشد.

یکی از مهمترین کارها پس از نصب ویندوز ۱۰ بکاپ گرفتن از آن است. بکاپ گیری از کلیه فایل ها، تنظیمات سیستم و کلا هر آنچه در ویندوز ۱۰ وجود دارد صورت می گیرد. و در صورت نیاز می توان از برنامه های نصب شده روی سیستم عامل پیکربندی ها نیز بکاپ گرفت. به طور کلی بکاپ گرفتن از ویندوز یکی از بهترین استراتژی ها در مقابل مشکلات سخت افزاری، نرم افزاری، بدافزار و … می باشد.

  •  آرون گروپس

بدافزارها ممکن است نصب برنامه ها را مانع نشوند ولی در روند سیستم اختلال ایجاد کرده و خیلی از فایل ها را از دسترس خارج می کنند. از این رو راه بسیار مناسب و عالی برای حفظ اسناد، تصاویر ، فایل ها و تنظیمات ویندوز بکاپ گرفتن است. در ویندوز ۱۰ روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. می توانید نتیجه بکاپ را در یک حافظه خارجی یا داخلی ذخیره نمایید یا این فایل را در فضاهای ابری قرار داده و در زمان احتیاج از آن بهره بگیرید.

در گرفتن بکاپ از ویندزو ۱۰ فرقی نمی کند که چه لایسنسی تهیه نموده اید. و روشی که در این پست برای بکاپ گیری استفاده می شود با ابزار image است. توسط این روش یک کپی از همه چیز  شامل مواردی مانند نصب ویندوز ۱۰، تنظیمات، نرم افزارها و فایل های شخصی در رایانه ذخیره خواهد شد.

از مزایای این روش این است که در هنگام روبرو شدن با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری به آسانی و خیلی سریع می توانید تنظیمات پیشین رایانه خود را برگردانید. این ابزار اجازه می دهد تا بکاپ سیستم خود را در مکانی متفاوت ذخیره نمایید. مانند یک هارد درایو خارجی یا پوشه ای شبکه. پیشنهاد می شود از یک حافظه قابل حذف بهره بگیرید که پس از ذخیره نمودن بکاپ در آن، بتوانید آن را از سیستم جدا و در مکانی امن نگهداری نمایید. در ادامه مراحل آموزش بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰ را ملاحظه می کنید.

۱. ابتدا از طریق منوی استارت روی آیکون ویندوز کلیک نموده و سپس روی settings کلیک نمایید.

۲. در پنجره گشوده شده تنظیمات ویندوز، گزینه update & security را انتخاب نمایید.

۳. در منوی سمت چپ روی گزینه Backup کلیک نموده و سپس در تنظیمات مربوط به بکاپ گرفتن در ویندوز ۱۰ گزینه Go to Backup and Restore windows 7 را برگزینید.

۴. در ادامه پنجره تنظیمات مرتبط با بکاپ و سیستم ریستور گشوده می شود. در سمت چپ پنجره باز شده اکنون روی گزینه create a system image کلیک نمایید.

۵. سپس در پنجره باز شده محلی را که قصد ذخیره نسخه پشتیبان در آن جا را دارید برگزیده و اگر می خواهید در یک هارد اکسترنال ذخیره نمایید گزینه on a hard disk را انتخاب نمایید. چه ذخیره نسخه پشتیبان در DVD با توجه به حجم اطلاعات هارد دیسک (ممکن است به چند DVD نیاز پیدا کنید) گزینه On One or More DVDs را برگزینید و در پایان گزینه سوم جهت ذخیره در یک فضای ابری مانند OneDrive گزینه on a network location را انتخاب نمایید.

دقت کنید که با توجه به حجم اطلاعات هارد دیسک خود به همان میزان فضای خالی برای ذخیره سازی بکاپ گرفته شده احتیاج دارید. جهت ایمیج گرفتن از ویندوز ۱۰ به دلخواه خود یکی از گزینه ها را برگزیده و روی next کلیک نمایید.

۶. در پنجره ای که گشوده می شود باید درایوهای مدنظر برای بکاپ گیری را انتخاب کنید و سپس روی next کلیک کنید.

۷. ویندوز در همان محلی که انتخاب کرده اید شروع به گرفتن نسخه پشتیبان نموده و هنگامی که عملیات به پایان رسید از شما می پرسد که آیا مایل به ایجاد یک فایل تعمیر در سیستم هستید. این فایل می تواند بعدها اگر سیستم دچار مشکل شد مورد استفاده قرار گیرد و به بازیابی فایل های خراب کمک نماید. در صورت مایل روی yes و اگر مایل نیستید روی no کلیک کنید.

نکته. همانطور که اشاره شد پس از اجرا یک گزینه با عنوان create a system repair disc ظاهر می شود این گزینه برای ذخیره سازی بکاپ سیستم روی یک دیسک به عنوان فایل تعمیری است. از آنجا که اکثر رایانه ای جدید از دیسک نوری پشتیبانی ندارند پیشنهاد می شود از یک فلش جهت نگهداری فایل بکاپ ویندوز بهره بگیرید و فلش را به شکل بوتیل تغییر بدهید.

۸. در پایان کار پیام موفقیت کامل در یک پکاپ را مشاهده می کنید و روی close کلیک نمایید تا مراحل بکاپ گیری به پایان رسد.

۹. وقتی مراحل را به شکل کامل طی کردید ابزار image فایلی حاوی همه برنامه ها و تنظیمات را ذخیره می نماید. ابزار system image backup از یک نسخه کپی به اسم shadow copy بهره می گیرد. این فناوری به این نحو است که برای شما این امکان را فراهم می آورد موقع بکاپ گرفتن، از برنامه ها استفاده کرده و در عملکرد سیستم اختلالی وارد نمی کند.

۱۰. پایان آموزش بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰. آخرین کاری که اکنون باید انجام بدهید این است که حافظه خارجی را از رایانه یا لپ تاپ خود جدا کرده و در محل امنی نگهداری کنید.

در پایان چنانچه به دنبال فعال کردن سیف مود ویندوز ۱۰ و نحوه تنظیم رزولوشن در ویندوز هستید شما می توانید به مطالعه این مطالب ارائه شده بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *