دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

خوردن شیر بز برای نوزاد چه فواید و مضراتی دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

از جمله انتخاب های مناسب و ایده آل برای تغذیه نوزادان که از خواص و مواد مغذی زیادی برخوردار می باشد و از لحاظ کیفیت و ترکیب شباهت زیادی به شیر مادر دارد و می تواند جایگزین خوبی در این زمینه باشد شیر بز برای نوزاد می باشد که مادران می توانند برای تغذیه کودک خود از آن استفاده نمایند.

به طور کلی می توان گفت بهترین نوع تغذیه برای تمامی کودکان بعد از تولد شیر مادر می باشد ولی با افزایش سن کودک و رشد او به مرور زمان می توان در صورت تمایل از جایگزین های مناسبی همچون شیر گاو یا شیر بز تا کمتر از یک سالگی کودک نیز استفاده نمود و از فواید آن بهره مند شد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان خواص استفاده از شیر بز برای نوزاد را مورد بررسی قرار دهیم.

مصرف شیر بز برای نوزاد

طبق مطالعات انجام شده با توجه به این که شیر بز سرشار از مواد مغذی مناسب برای رشد و سلامتی کودکان و نوزادان می باشد و از آنجایی که نزدیک به شیر مادر بوده و پروتئین های باکیفیتی دارد می توان به جای مصرف شیر گاو از شیر بز برای نوزاد استفاده نمود چرا که این نوع شیر به خاطر مقدار کم گویچه های چربی هضم بسیار راحتی داشته و سالم و مفید می باشد.

فواید تغذیه کودکان با شیر بز

حدود چهل درصد از نوزادان به دلیل این که نسبت به شیر گاو حساسیت دارند انتخاب شیر بز برای آن ها مناسب می باشد چرا که دارای پروتئین های مفید بوده و غنی از فولات و ویتامین B12 می باشد و همچنین در کارکرد مناسب بدن تاثیرگذار می باشد. در واقع تغذیه کودک با چنین شیری می تواند در تامین تمامی نیازهای بدن او کمک کننده باشد ولی نکته مهمی که حائز اهمیت بوده زمان مناسب اضافه کردن شیر بز به برنامه غذایی کودک می باشد چرا که امکان دارد مشکلات و عوارض جانبی به دنبال داشته باشد.

عوارض شیر بز برای نوزاد

فواید و خواص شیر بز برای کودک

شیر بز از مواد مغذی فراوانی برخوردار بوده که برای رفع نیازهای کودکان گزینه بسیار مناسبی می باشد. در ادامه به معرفی مهمترین مزایای شیر بز پرداخته ایم.

تحمل لاکتوز شیر :

شیر بز به نسبت شیر گاو مقدار لاکتوز کمتری دارد. این یک برتری برای گروهی از کودکانی می باشد که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند و در هنگام خوردن شیر دچار رنج و ناراحتی می شوند.

میزان چربی :

مقدار چربی در شیر بز خیلی کم می باشد. گویچه های چربی در شیر بز کم است و به همین خاطر نوزاد خیلی راحت می تواند آن را هضم نماید. همینطور دارای اسیدهای چرب ضروری زیادتر و مخلوطی از زنجیره کوتاه و اسیدهای چرب با زنجیره متوسط می باشد.
مزایای خورن شیر بز برای کودک

آلرژی زا نبودن پروتئین های آن :

پروتئین های تشکیل دهنده شیر بز برای کودک به هیچ عنوان حساسیت بوجود نمی آورند و هضم آسانی دارند.

خواص ضدالتهابی :

این نوع شیر دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و در رشد و نمو باکتری های مفید موجود در روده های کودکان کمک کننده می باشد. وجود این خصوصیت در شیر بز می تواند در درمان و رفع بیماری های التهابی روده همچون کولیت در کودکان تاثیرگذار باشد و ضامن و تامین کننده آرامش و سلامتی آن ها نیز باشد.

  •  آرون گروپس

سرشار از کلسیم :

این در واقع می تواند باور اشتباهی باشد که تنها شیر گاو سرشار از کلسیم می باشد ولی باید بدانید که مقدار کلسیم شیر بز از شیر گاو بسیار بیشتر می باشد.

خاصیت ضدمخاطی :

شیر بز در حقیقت موجب ایجاد جوش در نوزادان نمی شود. با وجود این که این نوع شیر مزایا فراوانی داشته ولی پیش از مصرف برای کودک با پزشک مربوطه مشورت نمایید.

نحوه مصرف شیر بز برای کودکان

داشتن pH نزدیک به شیر مادر :

شیر بز همچون شیر مادر دارای خاصیت قلیایی می باشد ولی شیر گاو خاصیت اسیدی دارد. به همین خاطر برخی از متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که شیر بز گزینه بهتری برای تغذیه کودکان به حساب می آید و درصد ابتلا آن ها به انواع عفونت های سیستم گوارشی به مقدار چشمگیری به حداقل می رساند.

رشد عضلانی کودکان :

شیر بز دارای پروتئین هایی با کیفیت بالا می باشد و جزء مواد غذایی به حساب می آید که دارای مواد مغذی فراوانی می باشند. این نوع شیر حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری می باشد و خیلی راحت هضم می شود. همچنین طبق مطالعات انجام شده می توان گفت پروتئین ها برای فعالیت مناسب عضلات مهم و ضروری بوده و از خراب شدن بافت ها جلوگیری می کنند. در صورتی که پروتئین به مقدار کافی به بدن نرسد درصد ایجاد سارکوینی یا کم ماهیچگی در بدن بالا می رود.

مزایای استفاده از شیر بز برای کودک

جذب بیشتر آهن :

بهتر است بدانید که بیشتر از ۵۰ درصد آهن موجود در شیر بز خیلی راحت جذب بدن کودکان می گردد که به نسبت جذب ۱۳ درصدی آهن شیر گاو میزان بسیار زیادی می باشد. به همین خاطر اغلب کارشناسان تغذیه بر این باورند که شیر بز بهتر از شیر گاو برای کودکان به شمار می آید.

سلامتی استخوان ها و بهبود کم خونی بدن :

طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که تغذیه کودکان با استفاده از شیر بز، حذف و نابودی مواد معدنی استخوان ها را که به خاطر کم خونی اتفاق می افتد را بهبود می دهد و موجب مستحکم شدن و مقاومت استخوان های آن ها در بزرگسالی می گردد. به همین دلیل شیر بز برای کودکانی که سریعتر از زمان مقرر متولد شده اند خیلی مفیدتر و مناسب تر از شیر گاو می باشد.

مزایای شیر بز برای کودکان

عوارض جانبی

طبق برخی از تحقیقات انجام شده به مادران سفارش می شود که شیر بز یا هر نوع شیر خشک دیگری را در سن کمتر از ۱۲ ماهگی در برنامه غذایی کودکان خود قرار ندهند چرا که اضافه کردن شیر بز به برنامه غذایی کودکان کمتر از ۱۲ ماه موجب کم شدن مواد مغذی در بدن آن ها شده و سلامتی آن ها را به خطر می اندازد. ولی کودکانی که در رده سنی بیشتر از ۱۲ ماه هستند خیلی کم دچار عوارض و مشکلات ناشی از خوردن شیر بز می شوند. با این وجود متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که شیر بز نمی تواند به تنهایی منبع تغذیه خوبی برای کودکان در این سن باشد ولی در صورتی که استفاده از آن همراه با دیگر مواد غذایی جامد باشد در نتیجه می تواند تمامی نیازهای بدن آن ها را فراهم نماید.

برخی از کودکان امکان دارد نسبت به مصرف شیر بز حساسیت داشته باشند. نشانه های آلرژی به شیر بز در بچه ها شامل قرمز و متورم شدن پوست، داشتن حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی عضله های شکم و ایجاد درد و بروز اسهال می باشد. همینطور کودکی که به شیر بز حساسیت نشان می دهد امکان دارد درگیر متورم شدن بدن و وضعیت خواب آلودگی گردد. بدین ترتیب در صورت نشان دادن آلرژی به شیر بز توصیه می شود از قرار دادن آن در برنامه غذایی کودک صرف نظر نمایید.

مصرف شیر بز برای نوزاد

در این مطلب نحوه و میزان استفاده از شیر بز برای نوزاد را به همراه فواید و معایب آن به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *