دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص سلمک و ارزش غذایی این گیاه مفید

  • شقایق ایران دوست
  • ۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب خواص سلمک و عوارض این گیاه همچنین موارد استفاده از این گیاه را ملاحظه می کنید. برای آشنایی بیش تر با این گیاه خواهشمندیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

گیاهان برای درمان مشکلات گوارشی بهترین راه حل می باشند و می توانند با کم ترین عارضه بهترین اثر بخشی را داشته باشند. خواص سلمک بسیار زیاد می باشد که در ادامه شما را با این گیاه آشنا می کنیم.

آشنایی با سلمک

خواص سلمک و آشنایی با این گیاه

سلمک یکی از گیاهانی می باشد که یک ساله است و بعد از یک سال دیگر رشد نخواهد کرد. این گیاه غالبا دارای انشعابات بسیار زیادی می باشد و از خانواده اسفناج است. همانطور که می دانید این گیاهان یک ساله در همین مدت یک سال رشد و نمو می کنند و بعد از آن از بین می روند. این گیاهان بر اساس محلی که قرار می گیرند دارای ارتفاع های مختلفی هستند و نوع آب و هوا و خاک نیز در رویش آن ها تاثیرات بسیار زیادی دارد.

بسیاری از افراد این گیاه را علف هرز می دانند و تنها از برگ های آن استفاده می کنند تا مشکلات خود را درمان کنند. برگ هایی که این گیاه دارد کشیده و تخم مرغی شکل می باشد و شما می توانید روی آن ها دندانه های ریزی را نیز مشاهده کنید. برگ های سلمک در قسمت بالایی باریک ترند و حاشیه آن ها صاف است. ساقه این گیاه با کرک های سفیدی پوشیده شده است که آن را از گزند حشرات و مورچه ها حفظ می کند. گل این گیاه سبز رنگ می باشد و بذر های آن نیز بسیار کوچک اند و می توانید آن ها را از بذر فروشی ها تهیه کنید و در باغچه خانه خود بکارید.

این گیاهان بیش تر در مزارع رشد می کنند و شما می توانید آن ها را در مزارع صیفی جات و غلات بیش تر از سایر مزارع مشاهده کنید.

ارزش غذایی سلمک

سلمک دارای مواد معدنی و ویتامین های بسیار زیادی می باشد و استفاده از آن می تواند مشکلات بسیاری را از بین ببرد. از جمله مواد بسیار مهمی که درون این گیاه قرار دارد می توان به فیبر، روغن، پروتئین، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین(B5 ، B6، B9  و ویتامین C)، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

خواص سلمک

فواید گیاه سلمک

هر گیاهی دارای خواص درمانی می باشد و می توانید برای مشکلات بسیار زیادی از آن استفاده کنید. در ادامه تمامی موارد استفاده و خواص این گیاه را برایتان بیان می کنیم.

  • ادرار آوری بالا

یکی از مهمترین خواص سلمک این است که می تواند باعث افزایش ادرار شود. اگر مشکلات ادراری دارید و یا دچار عفونت شده اید می توانید با مصرف این گیاه عفونت ها را از بدن خود دفع کنید و دوباره سلامتی را به بدن خود باز گردانید.

  • از بین بردن انگل

انگل ها به صورت های مختلفی در بدن وجود دارند و هر کدام از آن ها با توجه به محل قرار گیری می تواند مشکلات خاصی را ایجاد کند. برای از بین بردن انگل بدن می توانید از سلمک استفاده کنید و تمامی کرم ها و انگل ها را از بدن خود دفع کنید.

درمان یبوست با سلمک

  • درمان یبوست

سلمک می تواند با نرم کردن روده ها مشکل یبوست را به طور کلی از بین ببرد. اگر از این مشکل رنج می برید به شما توصیه می کنیم به جای استفاده از دارو های شیمیایی از سلمک استفاده کنید زیرا این دارو گیاهی بوده و عارضه های کم تری دارد. یادتان باشد که با از بین رفتن انگل های روده و نرم شدن آن ها می توانید به درمان سوء هاضمه خود نیز کمک کنید.

  • درمان های کلی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این گیاه با خاصیتی که دارد می تواند به درمان بواسیر خارجی، درمان گلو درد و ناراحتی های چشمی بسیار زیادی کمک کند و آن ها را در زمان کوتاهی درمان کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت استفاده از این دارو همچنان بی فایده نمی باشد.

  • درمان های دیگر با استفاده از دانه سلمک

از دانه سلمک یز استفاده های بسیار زیادی می شود و شما می توانید برای اکثر مشکلات و بیماری های کبدی و همچنین بزرگ شدن طحال نیز از آن استفاده کنید و سریعا مشکلات خود را از بین ببرید و دوباره سالم و تندرست زندگی کنید.

موارد ممنوعه سلمک

  • درمان با جوشانده های این گیاه

خواص سلمک فوق العاده می باشد و شما می توانید با استفاده از جوشانده آن به درمان تب، سل، نقرس، کم اشتهایی و یبوست بپردازید.

  • درمان مشکلات پوستی

یکی دیگر از خواص سلمک درمان مشکلات پوستی می باشد. اگر صورتتان آفتاب سوخته شده است و یا دارای کک و مک است می توانید با استفاده از این گیاه به راحتی مشکل خود را از بین ببرید و دوباره پوستی شفاف و لطیف داشته باشید.

موارد ممنوعه گیاه سلمک

یادتان باشد که این گیاه برای همه افراد مناسب نمی باشد و برخی از افراد نباید اصلا از آن استفاده کنند زیرا ممکن است مشکل آن ها حاد تر شده و کارشان به بیمارستان بکشد. موارد منع مصرف گیاه سملک عبارت است از :

  • کودکان زیر ۱۵ سال اصلا نباید از این گیاه استفاده کنند.
  • این گیاه به صورت تازه نباید استفاده شود زیرا مسمومیت ایجاد می کند و در نتیجه باعث زخم معده می شود.
  • سعی کنید از این گیاه زیاد استفاده نکنید زیرا ممکن است مشکلات عصبی برایتان ایجاد شود و در نتیجه دچار اسپاسم های شدید و غیر عادی و یا حتی نشانه های فلج موقتی شوید.
  • اگر از این گیاه به صورت زیاد و بیش از حد استفاده کنید ممکن است بخش های مختلفی از گوش شما آسیب ببیند و در نتیجه شما دچار وزوز گوش شده و آسیب های شنوایی ببینید.

پس از شناخت فواید این گیاه می توانید برای آشنایی با خواص گیاه آگاو و خواص گیاه گلرنگ  و همچنین عوارض مصرف این گیاهان به مطالب قبلی آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *