دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

معروف ترین سوغات کرمانشاه را بشناسید

  • محدثه خاکشور
  • ۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

کرمانشاه یکی از استان های ایران است که اغلب در لیست مکان های گردشگرپذیر ایرانی محسوب می شود. با وجود دیدنی های زیبا و متفاوت بسیاری که دارد، پیشنهاد می کنیم با سوغات های آن در دو زمینه خوراکی و صنایع دستی نیز آشنا شوید.

کشورمان ایران دارای استان ها، شهرها و در تقسیمات کوچکتر بخش ها و روستاهایی می باشد که هر کدام دارای ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و همچنین فرهنگی متفاوتی هستند. کم و بیش اطلاعات و آشنایی با آنها داریم. اما ممکن است کامل نباشد. مثلا در رابطه با استان کرمانشاه و دیدنی های کرمانشاه آشنایی داشته، اما در مورد سوغات کرمانشاه نسبتا ناآگاه باشیم.

سوغات کرمانشاه

آشنایی با سوغات کرمانشاه

یکی از استان های بزرگ ایران کرمانشاه به مرکزیت شهری به همین نام است. شهر کرمانشاه از کلانشهرهای کشور محسوب می شود که توانسته رتبه نهم در جمعیت را به خود اختصاص دهد. این استان دارای فرهنگی پربار می باشد که در کنار دارا بودن جاذبه های معروف و شگفت انگیز هر ساله یکی از مقاصد اصلی گردشگران به شمار می رود.

هر سفری، سوغاتی هم در پی دارد. سوغات علاوه بر جنبه ی هدیه و احترام، به نوعی معرف و آشناساز فرد غائب با فرهنگ، هنر و ادب، و تاریخ آن منطقه می باشد. چرا که سوغات هر منطقه با منطقه ی دیگر بس متفاوت بوده و تنوع بالایی را دارا است. کرمانشاه نیز یکی از مکان هایی است که از این قانون پیروی می کند به طوری که پس از سفر به آن کلی چشم منتظر برای دریافت سوغاتی وجود دارند. همچنین به دلیل متنوع بودن سوغاتی های این شهر شما برای دودل و سردرگم برای انتخاب باقی می مانید.

سوغات کرمانشاه

خوراکی های معروف کرمانشاه

کرمانشاه یکی از مکان هایی است که می توانید در آن انواع سوغاتی های خوراکی با مزه و بوی فوق العاده، همچنین صنایع دستی زیبا و خارق العاده را مشاهده و خریداری کنید. چشمک زدن این سوغاتی ها به شما حتی در نیمه سفر موجب می شود تا محل آنها را در خاطرتان نگه دارید. خوراکی و عصرانه های خوش طعم و ارزشمندی مانند نان برنجی، نان خرمایی، کاک از جمله ی آنها به شمار می رود.

  •  آرون گروپس
  • نان برنجی کرمانشاهی

نان برنجی با قدمتی ۱۵۰ ساله از شیرینی های مشهور و قدیمی کرمانشاه به شمار می رود. به گونه ای که مشهور بودن نان برنجی این شهر در دوران قاجاریان موجب ثبت گردیدن این نان به اسم کرمانشاه گردید. ترکیبات این شیرینی زعفران، آرد برنج با کیفیت، خرفه، گلاب، زرده تخم مرغ، نمک، هل می باشد که در شکل و طرح، و رنگ های گوناگونی تهیه می گردد. در سفر خود به کرمانشاه این شیرینی خوشمزه و نرم را فراموش نکنید.

سوغات کرمانشاه

  • نان خرمایی کرمانشاهی

نان خرمایی یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه کرمانشاه به شمار می رود که به گویش بومی به آن «نان خانقی» نیز گفته می شود. نان خرمایی در واقع یک نوع شیرینی خوشمزه و با ارزش غذایی بالای اصیل کرمانشاه محسوب می شود. این شیرینی دارای مغزی پر از خرما، که در اشکال گوناگون بیضی، گرد و چند برگ تهیه می گردد.

سوغات کرمانشاه

  • نان برساق

نان های بومی از محبوبیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد تهیه سوغات کرمانشاه را دارید, حتما نان برساق را نیز تست کنید. نان و یا بهتر است بگوییم شیرینی برساق که از خوراکی های خوش طعم و خوش عطر کرمانشاهی به شمار می رود از آرد، روغن حیوانی، تخم مرغ، زردچوبه، شکر، شیر و نمک تهیه می شود.

  • شیرینی کاک کرمانشاهی

این شیرینی یکی از شیرینی هایی محبوبی است که در فهرست آثار معنوی ایرانی قرار گرفته است. شیرینی کاک دارای شباهت زیادی به شیرینی بوخه شیرازی می باشد. کاک به بیانی لایه های ظریفی از خمیر هلدار مخلوط به گلاب می باشد که ترد گردیده و روی آن با استفاده از پودر بادام، پودر نارگیل، پودر پسته و پودر قند مزین می شود.

سوغات کرمانشاه

  • شیرینی بژی کرمانشاهی

این شیرینی که از شیرینی های سنتی این شهر محسوب می شود، از سوغاتی این استان است. انتخاب این شیرینی را به چند دلیل پیشنهاد می کنیم: ۱- بوی خوش رازیانه و مزه ی ناب و شیرینش که می تواند در وعده ی میان وعده نیز مصرف شود. ترکیبات این شیرینی از روغن حیوانی، پودر رازیانه، آرد، شیر، زردچوبه، وانیل و گلاب می باشد.

  • روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی)

این روغن حیوانی ویژه کرمانشاه می باشد که محبوبیت بالایی دارد. به گونه ای که بعضی از افراد تنها با قصد تهیه و خریداری این روغن, سفر به کرمانشاه را انتخاب می کنند. این روغن حیوانی دارای بویی خوش و طعمی خاص می باشد که روش تهیه آن به طور سنتی از دامپروری های سنتی است.

سوغات کرمانشاه

  • قاووت

قاووت یکی دیگر از سوغاتی های خوردنی خوشمزه و مقوی این استان می باشد که هم نام قاووت کرمان می باشد. ترکیبات اصلی این قاووت پودر زنجبیل، پودر قند، پودر هل، پودر میخک، قرص کمر، رازیانه، تخم کتان، تخم کاهو، تخم گشنیز، گردو، پسته، بادام، جوز هندی می باشد که خیلی پرانرژی بوده و مقوی نیروی جسمی بدن می باشد.

صنایع دستی کرمانشاه

از جمله سوغاتی های ویژه هر استانی، صنایع دستی آن استان می باشد که در این بخش به معرفی این سوغاتی ها در استان کرمانشاه پرداخته ایم.

  • جاجیم و قالی

قالی و جاجیم بافی یکی از هنرهای معروف اغلب شهرها و روستاها می باشد که حتی گاهی برخی از آنها به وسیله ی آن کسب درآمد می نمایند. کرمانشاه یکی از این مکان ها محسوب می شود که اهمیت ویژه ای را در این زمینه به خود اختصاص داده است چرا که در حال حاضر نیز این هنر مورد توجه می باشد. تعدادی از مردمان کرمانشاه به طور سنتی در منزل و همچنین در کارگاه مشغول به جاجیم و قالی بافی می باشند. روستاهای صحنه، بیستون، کنگاور کرمانشاه از جمله ی مناطق است.

سوغات کرمانشاه

  • فرش

فرش های ماشینی و دستباف این استان دارای طرح و نقش های گوناگون یکی از بهترین سوغاتی های این منطقه محسوب می شود. علاوه بر فرش، تابلو فرش های بسیاری با اندازه های متنوع و متفاوت از صنایع دستی این شهر است که در سفر خود به کرمانشاه می توانید تهیه نماید.

  • موج بافی

موج بافی یکی از بافت ها و هنرهای محبوب و پرکاربردی است که به منظور تهیه پرده، زیرانداز، سجاده به کار گرفته می شود. موج بافی دربردارنده ی مفهوم «رختخواب پیچ» می باشد که از پشم تهیه می گردد. اغلب متقاضیان و مصرف کننده های این محصولات محلی های کرمانشاهی هستند. کارگاه های موج بافی اکثرا در شهرهای جوانرود، اسلام آباد غربی، اورامانت، گیلان غرب مشغول به فعالیت هستند. که جهت تهیه آن به عنوان سوغات می توانید به بازارهای شهر بروید.

  • جپغ بافی

جپغ بافی هنری محلی بوده که از نی تهیه می گردد. در گویش محلی این منطقه به نی«جپغ» می گویند. جپغ بافان با بهره گیری از تعدادی نی و گذراندن نخ از میان آنها, وسایلی زیبا درست می کنند. انتخاب رنگ و تنوع رنگ نخ ها موجب گوناگونی طرح در این هنر است.

سوغات کرمانشاه

  • گیوه

گیوه به عنوان پاپوش قدیمی و سنتی ما ایرانیان شناخته می شود که قدمت بالایی را به خود اختصاص می دهد. امروزه کفش ها جایگزین گیوه ها شده اند، اما برخی هم اکنون نیز گیوه می پوشند. در کرمانشاه انواع گیوه های دست دوز با تنوع ۵ تایی, گیوه ابریشمی، گیوه تخت لاستیک، گیوه زیر پارچه ای، گیوه تخت آچیده، و گیوه تخت چرمی وجود دارد که گردشگران می توانند تهیه کنند. البته اندکی گیوه می پوشند و بسیاری از عزیزان تنها با هدف رونق گرفتن این هنر سنتی و یا به عنوان دکور سوغات می خرند.

سوغات کرمانشاه

  • آلات موسیقی

آلات موسقی از جمله سوغاتی های محبوب و جوان پسند این شهر است. آلاتی همچون دف، سنتور، تمبک و غیره که در خود کرمانشاه ساخته می گردند. جالب است بدانید این سازها نسبت به کیفیت و هنری که برای آن صرف شده و البته هنری که قرار است به وجود بیاورد بسیار مطلوب می باشد.

  • چرم سازی

به علت موقعیت جغرافیایی خاص کرمانشاه، این منطقه محل اجرای چرم سازی از دیرباز تا حال حاضر می باشد. به گونه ای که از شهرهای اصلی این هنر محسوب می شود. با توجه به محبوبیت و معروفیت چرم کرمانشاه، این هنر رونق گرفته و اکنون به صورت یک حرفه در آمده است. کیف، کفش، زین و سایر محصول های چرمی اغلب در این منطقه درست می شوند که مرغوب بوده و زیبایی خیره کننده ای نیز دارند.

سوغات کرمانشاه

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه آرگا بودید، متشکریم. از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی کرمانشاه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *