دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی تبلت t515 و مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

تبلت سامسونگ گلکسی Tab 10.1 2019 با اسم مدل SM-t515 یک تبلت میان رده بسیار محبوب است که با قیمت مناسب و ویژگی های جالب چندسالی است روانه بازار شده است. این مطلب به بررسی تبلت t515 سامسونگ می پردازد.

تبلت t515 با بهره مندی از قیمت مناسب دارای ویژگی های جالبی همچون نمایشگر فول اچ دی، بدنه فلزی، سخت افزار مناسب و اندروید ۹ می باشد. با بررسی تبلت t515 همراه ما باشید.

آشنایی و بررسی تبلت t515

همانطور که می دانید این روزها کاربران زیادی به جهت علاقه یا استفاده هایی مانند کلاس های دانش آموزی به سراغ تبلت ها می برند. تبلت ها نیز در طرح ها و سایز های مختلفی تولید می شوند در این میان برندهای مختلفی هم در بازار به فعالیت در زمینه تبلت های اندرویدی اقدام کرده اند. و شرکت سامسونگ احتمالا یکی از سرشناس ترین آن ها باشد.

این کمپانی علاوه بر طراحی و ساخت گوشی های موبایل، در زمینه تولید تبلت های باکیفیت نیز فعالیت دارد و در فوریه سال ۲۰۱۹ این شرکت کره ای تبلت ۱۰.۱ اینچی به نام گلکسی تب A T515 را معرفی و عرضه کرد. این تبلت طراحی زیبا و با کیفیتی داشته و از یکی از تراشه های خوب سری اگزینوس سامسونگ بهره می برد. قیمت تبلت t515 نسبت به ویژگی هایی که ارائه کرده حقیقتا مناسب بوده و توانسته نظر قابل توجهی از کاربران را به خود جلب کند. در ادامه این مطلب با بررسی تبلت t515 همراه ما باشید.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی تبلت t515 مشخص شد که برخلاف نسخه های قبلی بدنه ای فلزی دارد که نشان دهنده کیفیت ساخت خوب آن می باشد. جنس بدنه آلومنیومی است و دارای ابعاد ۷.۵* ۱۴۹.۴* ۲۴۵.۲ میلیمتر می باشد. به این ترتیب ابعاد بدنه تبلت نیز اندکی کوچک شده و ضخامت بدنه نیز خیلی کمتر از قبل است. این موضوع باعث می شود تا در طراحی بدنه تبلت t515 ظرافت خاصی ایجاد شود و با در دست گرفتن دستگاه این حس ظرافت و دقت طراحی به شما منتقل خواهد شد.

  •  آرون گروپس

البته باید اشاره کرد تبلت مدنظر ۱۰.۱ اینچی بوده و نسبت به تبلت های هم رده ای خودش دارای ابعاد نسبتا متراکمی است ولی در مجموع  در دسته بندی تبلت های بزرگ جای می گیرد. و جای تحسین دارد که چطور سامسونگ نمایشگر ۱۰.۱ اینچی را در بدنه کوچکتر این تبلت قرار داده است. سامسونگ برای انجام این کار همانند شیوه ای که در طراحی گوشی های امروزی لحاظ می شود عمل کرده و تلاش نموده حاشیه های نمایشگر را باریک تر نماید.

بررسی ها نشان می دهد ضخامت حاشیه های نمایشگر تبلت t515 بخصوص در دو لبه راست و چپ به مراتب باریکتر شده و هیچ کلید فیزیکی نیز در زیر نمایشگر تعبیه نشده است. این موضوع از دیگر تفاوت های اصلی تبلت t515 نسبت به نسخه های قبلی این سری سامسونگ می باشد. وزن دستگاه نیز حدود ۴۷۰ گرم بوده که بسیار مناسب بوده و حمل و نقل راحت تبلت را موجب می شود.

هنگامی که تبلت t515 را در حالت عمودی در دست بگیرید در لبه راست دستگاه کلیدهای پاور، تنظیم صدا و شیار میکرواس دی را می بینید.

و بر روی لبه سمت چپ تبلت هیچ کلید فیزیکی مشاهده نمی شود.

در لبه فوقانی سوکت ۳.۵ میلی متری هندرفری تعبیه شده است.

و در لبه زیرین پورت شارژ USB C 2.0 جای دارد.

در ادامه بررسی تبلت t515  قابل ذکر است که از نظر قابلیت های اتصال در دو نسخه متفاوت عرضه شده است. یکی از قابلیت اتصال وای فای پشتیبانی دارد و فاقد قابلیت نصب سیمکارت و استفاده از دیتای موبایل است و دیگری علاوه بر اتصال وای فای LET 4G از قابلیت نصب سیمکارت نیز پشتیبانی دارد. از دیگر نکاتی که در بررسی ظاهری تبلت t515 باید اشاره کرد حضور یک لنز اصلی دوربین در قاب پشتی و یک لنز دوربین سلفی در لبه فوقانی پنل جلویی می باشد.

یکی از نکاتی که در تبلت t515 مورد انتظار می رفت حضور اسکنر اثرانگشت بود تا مجبور نباشیم از روش های قدیمی(مانند پین یا الگو) برای قفل نمایشگر استفاده کنیم ولی در بررسی ها مشخص شد که این دستگاه از این ویژگی بی بهره است. در مجموع طراحی تبلت t515 مناسب و قابل قبول ارزیابی می شود.

نمایشگر IPS LCD

تبلت t515 به نمایشگر ۱۰.۱ اینچی از نوع IPS LCD مجهز است که نسبت به صفحه نمایش سوپرآمولد کیفیت کمتری دارد ولی بررسی ها نشان می دهد با رزولوشن ۹۲۰*۱۲۰۰ پیکسل کیفیت فول اچ دی را ارائه می دهد. تراکم پیکسلی این نمایشگر حدود ۲۲۴ پیکسل در هر اینچ است که به همراه رزولوشن تا اندازه زیادی کاستی جنس نمایشگر را پوشش داده است.

تبلت t515 با این نمایشگر برای افرادی مناسب است که قصد خرید تبلت مجهز به یک نمایشگر بزرگ را دارند. همانطور که پیشتر اشاره شد سامسونگ حاشیه های این نمایشگر را باریکتر از قبل طراحی کرده به این ترتیب نمایشگر حدود ۸۱ درصد پنل جلوی تبلت را به خود اختصاص داده که نسبت قابل توجهی در میان تبلت های مشابه و هم سایز این نمایشگر می باشد.

متاسفانه تبلت t515 فاقد قلم استایلوس اختصاصی بوده و احتمالا عرضه آن همراه تبلت کار جالبی می بود ولی بدون شک قیمت دستگاه را افزایش می داد. در بررسی ها مشخص شد اجرای اموری مانند وبگردی و تماشای ویدیو با تبلت t515 به خاطر بزرگ بودن  نمایشگر دستگاه لذت بخش می باشد و از ویژگی های خوب این نمایشگر زوایه دید گسترده و پایدار آن است. به این ترتیب برای مشاهده محتوای نمایشگر ضرورت ندارد دقیقا پشت تبلت قرار بگیرید و از زاویه های کناری نیز به خوبی محتوای نمایشگر قابل مشاهده می باشد.

وضوح تصویر، شادابی، شارپنس و کنتراست نمایشگر نیز در سطح قابل قبولی هستند و خوشبختانه نمایشگر تبلت t515 روشنایی مطلوبی ارائه می دهد از این رو به راحتی می توان روشنایی نمایشگر را روی ۹۰ درصد تنظیم و در محیط های باز و زیر نور خورشید از تبلت بهره برد و با نمایشگر تعامل داشت.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی بخش سخت افزاری تبلت t515 مهمترین قسمت دستگاه می باشد چرا که قدرت پردازشی دستگاه و کیفیت عملکرد آن را آشکار می سازد. سامسونگ تپش قلب تبلت خود را برعهده تراشه ۱۴ نانومتری اگزینونس ۷۹۰۴ گذاشته است. این تراشه دارای هشت هسته با فرکانس کاری ۱.۶ و ۱.۸ گیگاهرتزی می باشد که به پردازش اطلاعات پرداخته و پردازنده گرافیکی مالی G71 هم آن را همراهی می کند تا بسیاری از برنامه ها با کیفیت بالا به راحتی اجرا شوند.

سامسونگ برای تبلت t515  حافظه رم ۲ گیگابایت (جای انتقاد دارد) و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت را در نظر گرفته است و برای افزایش حافظه ذخیره سازی از قابلیت اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می کند به این ترتیب با نصب کارت میکرواس دی می توان تا ۴۰۰ گیگابایت حافظه ذخیره سازی را ارتقا داد.

با توجه به مشخصات ذکر شده عملکرد تبلت t515 در حالت عادی و برای اجرای اپ های معمولی دستگاه کاملا روان و بدون مشکل می باشد ولی با بررسی دقیقتر عملکرد این تبلت در اجرای بازی های اندرویدی مانند پاپجی موبایل و INTO THE DEAD 2 در تنظیمات گرافیکی متوسط بدون مشکل و تاخیر اجرا می شود ولی پس از خروج از بازی برای جهش میان برنامه های دیگر لگ و تاخیر مشاهده می شود. تصور بر این است این موضوع به حافظه رم نه چندان بالای دستگاه بر می گردد.

در مجموع بررسی سخت افزاری تبلت t515 نشان می دهد که در اجرای کارهای روزمره مانند وبگردی، تماشای فیلم و ویدیوهای یوتیوب و برنامه هایی مانند اینستاگرام و … عملکرد خیلی خوبی دارد و لگ و تاخیری حضور ندارد. اجرای بازی های سنگین اندرویدی نیز با تنظیمات متوسط گرافیکی امکان پذیر بوده ولی در گرافیک بالاتر لگ و تاخیر ایجاد می شود. در ضمن با پایین بودن حافظه داخلی نیز بخش زیادی از حافظه ذخیره سازی توسط سیسم عامل و اپلیکیشن ها اشغال می شود از این رو نیاز به حافظه جانبی ضرورت پیدا می کند.

در ادامه به بررسی نرم افزاری تبلت t515 می پردازیم. سیستم عامل این تبلت برپایه اندورید ۹.۰ پای و رابط کاربری One UI می باشد به این ترتیب بهره مندی از نسخه بروز سیستم عامل اندروید و جدیدترین لانچر در این تبلت ویژگی مثبت محسوب می شود. در بررسی ها مشخص شد رابط کاربری و بستر نرم افزاری تبلت t515  عملکرد بسیار روانی ارائه می دهند که موجب سهولت استفاده از دستگاه می شود.

البته تعداد اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی تبلت کمی زیاد و آزاردهنده هستند و راهی برای مقابله با این موضوع نیز وجود ندارد. در ضمن اپلیکیشن ها، سیستم عامل و رابط کاربری تبلت قسمت قابل توجهی از حافظه داخلی دستگاه را اشغال کرده اند.

دوربین خوب

معمولا در طراحی تبلت ها بخصوص تبلت های با نمایشگر بزرگ به کیفیت دوربین خیلی اهمیت داده نمی شود و انتظار می رفت این روند در تبلت گلکسی t515 هم مشاهده شود و دوربین اصلی و سلفی باکیفیتی نداشته باشد. سامسونگ دوربین اصلی تبلت t515 را به یک لنز ۸ مگاپیکسلی با دیافرگم F/2.0 در قاب پشتی مجهز کرده که از قابلیت فوکوس خودکار و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می کند. ضمنا دارای یک چراغ فلش ال ای دی اختصاصی هم هست.

دوربین سلفی تبلت t515 از یک لنز ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 بهره می برد. کیفیت عملکرد دوربین های این تبلت نسبت به دیگر تبلت های مشابه و هم رده خوب بوده و البته نباید کیفیت آن را با گوشی های موبایل امروزی مقایسه کرد.

منظور از کیفیت خوب دوربین اصلی و سلفی این تبلت به مقایسه آن با تبلت های هم رده و هم قیمت آن بر می گردد.  با دوربین های این تبلت می توان عکس های خوبی را برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام به ثبت برسانید.

دوام باتری

باتری بکار رفته در تبلت t515 برای تامین انرژی دستگاه از نوع لیتیوم پلیمری است و دارای ظرفیت ۶۱۵۰ میلی آمپر ساعتی است. اگر یک کاربر عادی هستید و تنها برای انجام کارهایی مانند وبگردی، تماشای ویدیو، گشت و گذار در اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام و … از تبلت بهره می گیرید باتری زود شارژ خالی نخواهد کرد و حداقل حدود ۱.۵ روز دوام می آورد.

در مواردی کاربران اذعان داشته اند با یک بار شارژ باتری این تبلت حدود ۲-۳ روز هم از آن استفاده کرده اند ولی به نظر ما میانگین قدرت شارژدهی باتری تبلت t515 برای یک کاربر معمولی حدود یک روز و نیم می باشد. قابل ذکر است اجرای بازی های سنگین با تبلت بر روی مصرف باتری دستگاه تاثیر چشمگیری دارد و در بررسی ها مشخص شد اجرای بازی هایی مانند پاپجی موبایل با تبلت t515  سرعت خالی شدن شارژ باتری آن را چند برابر می کند از این رو اگر از تبلت برای اجرای بازی های سنگین بهره می گیرید احتمالا در نصف روز به شارژ مجدد دستگاه نیاز پیدا می کنید. و باید همیشه شارژ تبلت را با خود همراه داشته باشید. در ضمن شارژ کامل تبلت در تایمی ۱۶۰ دقیقه ای صورت می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *