دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پاک کردن آدامس از روی فرش با ترفندهای ساده و آسان

  • مریم صبوری
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

برای پاک کردن آدامس از روی فرش یا لباس می توان با استفاده از سرکه، آبلیمو، کارد، یخ، مایع تمیز کننده و حلال های آرایشی در این راه بکار برد تا جای لکه ای بر روی فرش نماند.

لکه ها انواع مختلفی وجود دارد که برخی از ان ها بر اثر غفلت و بی دقتی روی مبل یا فرش ایجاد می شود. یکی از همین لکه ها جای آدامس است که به قالی چسبیده و به آسانی جدا نمی شوند. پاک کردن آدامس از روی فرش نیاز به روش های خاصی دارد که ما در این مقاله از مجله آرگا برای شما همراهان عزیز آورده ایم.

روش های پاک کردن آدامس از روی فرش

یکی از تنقلات های محبوب در بین جوانان که در اکثر مکان ها استفاده می شود آدامس است. آدامس به خاطر حجم کم و مزه شیرینی که دارد در اکثر مواقع همراه افراد بوده و همین موضوع فاجعه چسبندگی آن به مکان و نقاط مختلف است. چسبندگی آدامس و چسبیدن به نقاطی مثل لباس، فرش، موکت، مو و … از اتفاقات شایعی است که در این راستا می افتد. شاید در قدیم پا کردن این ماده کار مشکل و دشواری بود ولی در حال حاضر روش های موثری برای پاک کردن آدامس وجود دارد که در اینجا به شرح آن ها می پردازیم.

روش پاک کردن آدامس از روی فرش

  • با کمک روغن

استفاده از روغن هم یکی دیگر از روش های تمیز کردن جای لکه آدامس است که می توان گفت با اطمینان و بدون هیچ آسیب رسیدن به فرش است. برای نتیجه گیری بهتر است در اول یک نقطه ای از فرش را با روغن تست کنیم چون اطمینان پیدا کنیم روغن به بافت فرش آسیب نمی زند. اول یک پارچه تمیز را به روغن زیتون یا اکالیپتوس یا کره بادام زمینی آغشته کنید. سپس دستمال را روی آدامس بکشید در نهایت با استفاده از یک جسم تیز آدامش را از فرش جدا کنید. در نهایت محل را به خوبی بشویید و تمیز کنید تا ذرات کاملا پاک شود.

چگونه لکه آدامس را پاک کنیم؟

  • بکارگیری یخ

با کمک یخ و منجمد کردن آدامس می توان در لحظه ای که آدامس روی فرش می چسبد آن را تمیز کرد. شاید کار چندان آسانی نباشد ولی با استفاده از یک تکه یخ باید آن را فریز کرد و از حالت رشته ای خارج کنیم. مقداری تکه یخ را درون پلاستیک فریزر ریخته و روی لکه آدامس قرار می دهیم کمی صبر می کنیم تا آدامس یخ بزند و حالت سفت به خود بگیرد. حالا وقت آن است که آدامس را با یک نوک تیز مثل کارد یا چاقو لکه آدامس را از روی فرش پاک کنیم. در نهایت محل لکه را با یک محلول تمیز کننده پاک و آبکشی و خشک می نماییم.

پاک کردن آدامس از روی فرش

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • استفاده از سرکه یا آبلیمو

آبلیمو و سرکه هم از تمیزکننده های قوی برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش و موکت هستند. می توانید با به کارگیری از سرکه به جای یخ برای سفت کردن آدامس استفاده نمایید. مقداری آبلیمو یا سرکه را در قبل استفاده کمی گرم کنید بعد روی لکه آدامس بریزید. سپس با نوک تیز یک چاقو آدامس را از محل مورد نیاز جداسازی کرده و در نهایت آبکشی کنید تا بوی سرکه برود. همین کار را می توانید با کمک یک لیمو ترش انجام دهید.

تمیز کردن جای آدامس

  • بکار بردن از حلال ها

برای پاکیزه کردن لکه ناشی از آدامس استفاده از حلال های مناسب مثل پاک کننده های لوازم آرایشی می تواند گزینه مناسبی باشد. بردن از حلال ها که کثیفی جای آدامس را تمیز می کند و استفاده از تترا کلرید کربن که حلال اصلی آدامس است. می توانید با اسپری کردن روی آدامس از عدم آسیب زدن به بافت فرش جلوگیری شود البته قبلش از آسیب رسیدن به فرش مطمئن شوید. در نهایت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا محلول به درون آدامس نفوذ کند و بعد با چاقو از محل برداشته و لکه را بشویید و خشک نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مطالب مرتبط سبک خانه داری می توانید درباره موضوع از بین بردن چربی کابینت و از بین بردن گچ کتری و سماور بر روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *