دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن گچ کتری و سماور با چند راهکار ساده

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

رسوبات کتری و سماور بعد از مدتی استفاده بیشتر می شود و ممکن است به کتری آسیب وارد کند شما برای از بین بردن گچ کتری می توانید از راهکارهای ساده و آسان استفاده کنید.

حتما متوجه این موضوع شده اید که وجود رسوبات و گچ در کتری و سماور موجب بدرنگ شدن آب جوش خواهند شد. برای از بین گچ کتری می توان به سادگی و با استفاده از چند تکنیک  موثر در خانه این کار را انجام داد. تکنیک هایی که در ادامه برای از بین بردن رسوبات کتری بیان می شود را می توانید برای پاک کردن رسوبات سماور و چای ساز نیز مورد استفاده قرار دهید.

راهکارهای از بین بردن گچ کتری:

علتی اصلی رسوب بستن و گچ گرفتن کتری وجود املاح سختی است که در آب های لوله کشی وجود دارد این املاح در برخی از موارد ضرر دارند و به کلیه آسیب می رسانند به همین دلیل بهتر است که قبل از مصرف آب آشامیدنی آن را به خوبی بجوشانید.

کم کردن رسوبات شیرآلات:

در مرحله ابتدایی و قبل از از بین بردن گچ کتری می توانید کاری کنید که املاح و رسوبات کمتری همراه با آب از شیر وارد کتری شوند. در این روش می توانید از یک تکه پارچه که در سرکه خیس شده باشد استفاده کنید.

روش آسان تمیز کردن کتری

پارچه آغشته شده به سرکه را در اطراف شیر آب قرار دهید و به خوبی شیر آب را بپوشانید یک ساعت فرصت دهید تا سرکه رسوبات را به خوبی جذب خود کند سپس با استفاده از پارچه ای مرطوب رسوبات را از بین ببرید.

سرکه:

سرکه به دلیل خاصیت اسیدی دارای پاک کنندگی بالایی است و برای از بین بردن رسوبات کتری نیز می توانید از آن استفاده کنید. در این روش مقداری سرکه را در کتری ریخته و اجازه دهید تا در کتری بماند همچنین می توانید آن را بر روی شعله قرار دهید.

سرد و گرم کردن:

یکی از روش های آسان برای از بین بردن گچ موجود در کتری روش سرد و گرم کردن است در این روش ابتدا کتری را بر روی شعله قرار داده تا به جوش آید سپس آب آن را خالی کرده و آب یخ درون آن ریخته تا جرم ها شکسته و جدا شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پاک کردن گچ درون کتری

سیب زمینی:

در این روش موثر می توانید از سیب زمینی رنده شده برای از بین بردن جرم کتری استفاده کنید سیب زمینی زمانی که همراه با مقداری آب در کتری بجوشد و کمی زاج به آن اضافه شود می تواند به از بین بردن رسوبات کمک کند.

جوش شیرین:

جوش شیرین از دیگر ترکیبات مناسب برای از بین بردن گچ کتری است که با مخلوط مقداری جوش شیرین و آب کتری را روی شعله قرار دهید تا رسوبات موجود در آن از بین بروند.

از بین بردن گچ کتری

استفاده از محلول:

برخی از محلول های شیمیایی مانند جوهر نمک در از بین این رسوبات بسیار موثر اما می تواند خطرات مهمی را به همراه داشته باشد که باید به آن توجه کنید در بیشتر موارد استفاده از روش های از بین بردن گچ تاثیرگذارتر است زیرا آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.

صدف:

یکی از روش های جالب برای از بین بردن گچ کتری استفاده از صدف و فلس است که با قرار دادن آن در کتری و روشن کردن شعله زیر کتری صدف ها رسوبات را به خود جذب می کنند و آنها را از بین می برند.

نوشابه :

روش دیگر از بین بردن رسوب کتری؛ داخل کتری، سمار و یا چای ساز را با نوشابه پر کنید و اجازه دهید تا بجوشد، سپس اجازه دهید خنک شود، بعد از حدوداً یک ساعت می تواند کتری یا سمار و یا چای ساز را آب بکشید تا جرم ها کاملا از بین بروند.

آبلیمو :

برای رفع رسوب ضخیم کتری با آبلیمو می توانید از آب لیمو یا چند عدد لیمو ترش درسته و یا قاچ شده استفاده کنید، سپس لیمو ها را داخل آب کتری بریزید و ۱۰ دقیقه بجوشانید تا رسوب ها کنده شده و از بین بروند.

رفع گچ کتری

گذاشتن کتری در فریزر :

در صورتی که کتری کوچک بوده و رسوبات آن کم می باشد، می توایند داخل کتری را آب بریزید و نصف روز در جا یخی قراردهید، سپس آن را شسته و بعد از پر آب کردن روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و به این شیوه جرم داخل کتری از بین برود.

فواید و مضرات رسوب کتری

بهتر است از کتری های استیل، شیشه ای و برنز برای جوشاندن آب استفاده شود، ظروف آلومینیومی و قلع برای این کار مناسب نیستند.

از دیدگاه برخی پزشکان رسوبات کتری شامل کلسیم و منیزیم است که نباید از بین برده شود، زیرا این دو عنصر نقش مهمی در سلامت قلب و عضلات و نیز عملکرد بهتر این اعضا دارند و با وجود اینکه رسوب می تواند طعم آب را تغییر دهد اما نیازی به رسوب زدایی آن نمی باشد.

اما عده ای دیگر از پزشکان بر این باورند که بدن به تمام املاح موجود در آب نیاز ندارد و در نتیجه مصرف املاح موجود در آب باعث افزایش همه املاح بدنی در بدن انسان شده و در نتیجه اشخاص می توانند دچار نارسایی کلیه شده یا سیستم عصبی و حرکتی آنها تضعیف شود. همچنین سدیم موجود در آب تاثیرات مخربی بر روی دستگاه گوارش دارد، ضمن اینکه همانطور که گفتیم رسوبات می توانند طعم آب را نیز تغییر داده و کیفیت آب را پایین آورند.

از بین بردن رسوب کتری

نکته دیگر اینکه؛ رسوبات ضخیم همچون یک عایق عمل کرده و به هنگام جوشیدن آب زمان بیشتری صرف خواهد شد. البته به طور کلی نباید حساسیت زیادی در مورد رسوب کتری داشته باشید و زمانی که بیش از اندازه گچ یا رسوب کتری ضخیم شد، می توانید اقدام به تمیز کردن آن کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش های تمیز کردن شیرآلات و تمیز کردن استیل می توایند در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *