دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تربیت سنجاب و نکاتی که در رابطه با این حیوان باید بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تربیت سنجاب ها در فضای خانه چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به نگهداری این حیوان زیبا بکنید با ما همراه باشید.

به طور سنجاب از دسته حیوانات نیمه اهلی است که البته در کشور های اروپایی با عنوان حیوان اهلی شناخته نمی شود و چند سالی است که نگهداری از آن در کشور ما نیز رایج گردیده است. این حیوان زیبا با فضای باز بر اساس توانایی خود در بالا رفتن از درخت عمدتا در جنگل و سوراخ ها زندگی می کند و به همین منظور تربیت سنجاب در فضای خانه کمی سخت خواهد بود.

آشنایی با چگونگی تربیت سنجاب ها

جالب است بدانید که اسم سنجاب در واقع برگرفته شده از یونان باستان یعنی جایی که ارسطو کلمه skiouros را به کار برد که بخش اول کلمه به معنی سایه و بخش دوم به معنی دم خواهد بود. قرن ها بعد فرانسوی ها یک اسم به نام esquirel به معنی دم برای این حیوان انتخاب کردند و امروزه می توانید بیش از ۳۶۵ نوع سنجاب را در سراسر مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که سنجاب جونده ای نیمه اهلی است که اغلب در کشور های اروپایی جزء حیوانات اهلی محسوب نمی شود و تنها چند سال است که در کشور ما نگهداری و تربیت آن رایج شده است.

این حیوان در طبیعت با توجه به توانایی خود در بالا رفتن از درخت عمدتا در جنگل های و سوراخ هایی که خود در درخت ایجاد می کند زندگی خواهد کرد. سنجاب ها معمولا می توانند از غذای طبیعی و هم از غذایی که توسط انسان ها درست شده است استفاده کنند. سنجاب در واقع یک ژیمناستیک کار شگفت انگیز است که دم بلند آن باعث می شود او را از بقیه پستانداران روی زمین به راحتی تشخیص داد. به صراحت می توان گفت که قدمت تربیت سنجاب طوسی معمولا به ۵۰ میلیون سال می رسد و از فسیل های به دست آمده از آن ها در آمریکای شمالی سنجاب از خانواده جوندگان خواهد بود.

چگونگی تربیت سنجاب ها

ویژگی های حیوان سنجاب:

در واقع غده عرق سنجاب های درختی در زیر پاهایشان خواهد بود و بین پهنه پا و روی پنجه ها بین انگشتان قرار دارد. وقتی که گرم هستند و یا تحرک دارند جای پای خود را روی سطوح خشک می گذارند و این بو همچنین برای علامت گذاری درختان در قلمرو آن ها استفاده خواهد شد. اگر آشیانه سنجاب با هجوم کک ها یا مزاحم های دیگر مواجه شود سنجاب از آنجا رفته و آشیانه جدید خواهد ساخت. به همین خاطر در محوطه ای که در آن زندگی می کنند تعداد آشیانه ها از سنجاب ها بیشتر می شود.

توجه داشته باشید که سنجاب طوسی در بسیاری از جاهای غیر عادی لانه می سازد و همچنین در اطاق زیر شیروانی بیشتر از سایر مکان ها مانند آشیانه های خود را در اتومبیل ها، دودکش ها و کباب پز ها می سازند. زمانی که این حیوان احساس خطر کند حس طبیعی در او ایجاب خواهد کرد که در فضایی بدون حرکت باقی بماند. همچنین اگر روی زمین باشد به طرف نزدیک ترین درخت و یا دیگر اشیایی که بتواند برای فرار از آن ها استفاده کند خواهد رفت. وقتی سنجاب ها روی درخت می روند با فشار محکم بدن خود را به پوست درخت به دور کنده می چرخاند. جالب است بدانید که سنجاب های نر دو برابر ماده ها تمیز تر هستند و همچنین دندان آن ها مادام رشد می کند و عمدتا دندان های جلویی هر سال ۱۵ سانتی متر رشد می کنند اما به خاطر ساییده شدن منظم کوتاه خواهند ماند.

شناخت خصوصیات سنجاب ها

  •  آرون گروپس

رابطه سنجاب ها با انسان:

به طور کلی در تربیت سنجاب باید بدانید که این حیوان به نسبت خرگوش ها و همستر خیلی دیرتر اهلی شده و تمایل بیشتری هم به گاز رفتن دارند. عمدتا توصیه می شود که سنجاب ها را در قفس نگهداری نمایید که البته قفس آن ها باید به اندازه کافی بزرگ باشد و میله های فلزی با ضخامت کافی را در خود جای داده باشد. با وجود اینکه دندان سنجاب ها مادام در حال رشد است اما به منظور ساییده شدن سنجاب ها همواره در حال جویدن خواهند بود. به همین خاطر میله های قفس باید دارای استقامت کافی بوده و به حای آن می توان داخل قفس شاخه های ضخیم درخت را قرار داد.

در نگهداری از سنجاب ها پیشنهاد می شود که کف قفس را با پوشال، کاغذ یا برگ درخت پر کنید و برای لانه نیز می توان یک لوله یا کوزه کوچک سفالی در گوشه ای از قفس تعبیه نمود. توجه داشته باشید که قرار دادن شاخه های ضخیم درخت و ثابت کردن آن ها به دیواره قفس شرایط مناسبی را جهت بازی و فعالیت سنجاب ها پدید خواهد آورد. بهتر است که درب قفس دارای ۲ جفت باشد زیرا سنجاب راه باز کردن آن را خیلی زود یاد خواهد گرفت.

نوع تغذیه سنجاب ها:

به طور کلی تربیت سنجاب بدین صورت است که او طیف وسیعی از دانه ها، میوه ها و سبزیجات را می خورد. دانه ها معمولا شامل گندم و ذرت، دانه های روغنی مانند تخم آفتابگردان، میوه ها شامل میوه های خشک و سایر میوه ها مانند سیب، انگور و سبزیجاتی مانند کاهو و کلم همگی می توانند مورد استفاده سنجاب قرار گیرند. بهتر است بدانید نکته بسیار مهم در تغذیه سنجاب تنوع غذایی خواهد بود. توصیه می شود که تنها یک نوع غذا به سنجاب ندهید زیرا هر کدام باعث بروز عوارض گوارشی می شود. بهتر است در ۲ الی ۳ ظرف غذا را از انواع مختلف در اختیار حیوان باشد تا به خوبی انتخاب کند.

چگونگی تغذیه سنجاب ها

چگونگی حمام بردن سنجاب ها:

معمولا سنجاب ها را می توانید هر ماه یک مرتبه با استفاده از کف حاصل از شامپوی مخصوص حیوانات با ملایمت بشوید. برای کاهش استرس بهتر است ابتدا شیر آب را با فشار بسیار کم باز کنید و سپس اجازه دهید تا سنجاب آزادانه با آب بازی کند و بعد با مقداری کف و آب بدن سنجاب را بشویید و اجازه دهید تا خودش هنگام آب تنی بدنش را تمیز کند. مراقب باشید آب وارد دهان و بینی، چشم و گوش شما نشود. پس از حمام کردن سنجاب را در محلی گرم قرار دهید و در صورتی که نترسد با باد ملایم سشوار با حفظ فاصله مناسب برای جلوگیری از سوختن پوست خشک نمایید.

تولید مثل سنجاب ها:

بهتر است بدانید که معمولا بلوغ جنسی در این حیوان از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی آغاز می شود و تا هفت سالگی جفت گیری صورت خواهد گرفت. دوران فحلی در سنجاب ماده معمولا ۱۳ الی ۱۴ رو خواهد بود و دوران آبستنی آن ها عمدتا ۳۱ لی ۳۲ روز است. همچنین زمان زایمان در سنجاب ها از نیمه اول اسفند تا اوایل مهر است که در هر سال یک الی دو زایمان در سنجاب ها دیده می شود. نوزادان در زایمان دوم کوچکتر از زایمان اول هستند و حدودا یک ماه پس از زایمان اول متولد می شوند. در هر زایمان نیز ۳ الی ۵ ماه ممکن است بین ۱ الی ۱۰ نوزاد هم متولد شود.

سنجاب ها ۸ الی ۱۰ روز به نوزادان خود شیر می دهند. شیر سنجاب حاوی ۶.۲۶ مواد جامد است که اجزاء آن شامل ۳.۴۷ چربی، ۵.۳۴ پروتئین و ۸.۱۲ کربوهیدرات می باشد. عمدتا نوزادان سنجاب با بدنی فاقد از مو، با چشمانی بسته و با طولی برابر ۳ سانتی متر متولد می شوند و بدن بچه سنجاب ها نیز در ۱۶ روزگی کاملا از مو پوشیده شده و چشم ها نیز در حدود ۲۶ تا ۲۹ روزگی باز خواهد شد.

اصول تولید مثل در سنجابها

فعالیت های سنجاب:

در فصل تابستان اغلب فعالیت سنجاب ها ۲ تا ۳ ساعت پس از طلوع خورشید می باشد که پس از آن ها استراحت خواهند کرد و مجددا ۲ ساعت پیش از غروب آفتاب شروع به فعالیت می کنند. سنجاب ها در روند تربیت خود پیش از اینکه هوا کاملا تاریک شود برای خوابیدن به آشیانه های خود می روند و به ندرت آشیانه های خود را در تاریکی ترک می کنند.

در فصل زمستان نیز سنجاب فعالیت های خود را در شروع و وسط روز به پایان رسانده در آشیانه خود تا روز بعدی خواهد ماند. زمان توفان زمستانی یا سرمای طاقت فرسا سنجاب ها ممکن است روزها آشیانه خود را ترک نکنند و با این وجود به خواب زمستانی هم فرو نخواهند رفت.

بسیاری از سنجاب ها زمینی در فصل زمستان به خوابی عمیق در آشیانه های خود فرو می روند و سنجاب بالغ نیز به تنهایی زندگی می کند اما در سرمای شدید آشیانه خود را به سنجاب های دیگر برای نگه داشتن گرمای بدن خود تسهیم خواهد کرد. معمولا وقتی که درجه حرارت بالا می رود سنجاب ها آشیانه خود را ترک می کنند.

در پایان چنانچه علاقمند به نگهداری و مراقبت از حیوانات بیشتری هستید می توانید به مطالعه مطالب ارائه شده در در رابطه نگهداری قناری و طوطی برزیلی سخنگو بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *