دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل تعریق زیاد سر و صورت با اقدامات لازم برای درمان آن

  • ساناز براتی
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

تعریق زیاد سر و صورت می تواند به خاطر وجود بیماری به نام هایپر هیدروز و یا کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن باشد که البته به روش های مختلف پزشکی و با استفاده از برخی گیاهان دارویی و روش های خانگی قابل درمان می باشد.

عرق کردن نوعی عملکرد طبیعی در بدن افراد می باشد که باعث تنظیم دمای بدن شده و به آن کمک می کند. افراد، اغلب در صورت، سر، زیر بغل، دست و پاها و کشاله ران عرق می کنند. در این مطلب با علل تعریق زیاد سر و صورت و روش های درمان آن آشنا خواهیم شد.

تعریق زیاد سر و صورت و علل آن

همه مردم عرق می کنند و این موضوع یک عملکرد کاملا طبیعی در بدن می باشد، تعریق باعث کمک به تنظیم دمای بدن می شود. اغلب افراد از قسمت های مختلف بدن به ویژه صورت، سر، زیر بغل، کشاله ران و دست و پاها عرق می کنند. طبیعی است که در هوای گرم عرق کنیم، اما در برخی موارد که دمای اطراف گرم نباشد هم امکان عرق کردن افراد وجود دارد، به عنوان نمونه افراد در حالی که ورزش می کنند، استرس دارند یا غذای تند می خوردن از نواحی سر و صورت عرق می کنند. افراد زیادی وجود دارند که از ناحیه سر و صورت عرق می کنند. تعریق زیاد سر و صورت به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که می توان به روش های مختلف آن را درمان و برطرف نمود.

تعریق زیاد سر و صورت و کمک به بهبود آن

دلیل عرق زیاد سر و صورت

با توجه به مطالعه انجام شده بر روی این موضوع مشخص شده است که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از کسانی که دچار عرق سر و صورت به مقدار زیاد می شوند دارای سابقه خانوادگی هستند. همچنین علت تعریق زیاد سر و صورت می تواند به خاطر یک بیماری معروف به نام هایپر هیدروز جمجمعه ای ایجاد شود.

هایپر هیدروز به معنای تعریف بیش از اندازه برای حفظ دمای طبیعی بدن می باشد. شدت این بیماری می تواند کم یا زیاد شود. عرق نمودن بیش از اندازه می تواند حس بدی را در افراد ایجاد نماید و همچنین افراد را در مکان های عمومی یا در اجتماعات دچار ناراحتی نماید. در این مورد باید بدانید که روش های درمان این مشکل به وسیله محققین کشف شده و قابل درمان می باشد.

مشکل هایپر هیدروز می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود، ولی با توجه به این که تعداد زیادی غدد عروقی در صورت و پوست سر وجود دارند، ای قسمت ها بیشتر مستعد عرق بیش از حد می باشد. علاوه بر این تعریق زیاد سر و صورت می تواند بیشتر باعث آزار افراد شود.

تعریق زیاد در قسمت سر و صورت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انواع هایپر هیدروز در سر و صورت

در حالت کلی دو نوع هایپر هیدروز وجود دارد، هایپر هیدروز اولیه و هایپر هیدروز ثانویه.

  • هایپر هیدروز اولیه:

هایپر هیدروز اولیه شایع ترین نوع از هایپر هیدروز می باشد، این موضوع یعنی این که تعریق زیاد افراد به دلیل شرایط پزشکی، فعالیت بدنی یا افزایش درجه حرارت نمی باشد. این نوع تعریف زیاد اغلب بر روی دست، پا، سر و صورت تاثیر گذار می باشد ولی ممکن است در دیگر قسمت های بدن نیز ایجاد شود.

عرق زیاد سر و صورت و درمان این مشکل

  • هایپر هیدروز ثانویه:

این نوع از هایپر هیدروز به نوعی وضعیت پزشکی یا دارو ارتباط دارد که سبب تعریق بیش از اندازه خواهد شد. این وضعیت پزشکی می تواند شامل موارد زیر شود:

بیماری و حملات قلبی، سرطان، دیابت، یائسگی، سکته مغزی، صدمات نخاعی، اندوکاردیت یا عفونت لایه داخلی قلب، تب بدون علت مشخص، اختلال اضطراب عمومی، گرمازدگی، ایدز، هایپر هیدروز، پرکاری تیروئید، لوسمی، مالاریا، یائسگی، لنفوم غیر هوچکینی، چاقی، استرس، بیماری سل و برخی عوارض جانبی داروها مثل زمان مصرف داروهایی بتا بلاکرها و دارواهی ضد افسردگی.

عرق زیاد برای سر و صورت

محرک های عرق شدید سر و صورت

عرق کردن زیاد سر و صورت می تواند در مواقع غیر معمول مثل هوای سرد یا زمان ورزش نکردن هم ایجاد شود. عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند سبب شدید شدن تعریق شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • رطوبت
  • آب و هوای گرم
  • استرس یا اضطراب
  • احساسات قوی مثل عصبانیت یا ترس
  • مصرف غذاهای تند
  • ورزش، حتی انجام فعالیت های خفیف

عرق نمودن بسیار در سر و صورت

اقدامات لازم برای درمان

اگر مشکل تعریق زیاد سر و صورت را دارید، بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید. پزشک پس از برخی معاینات و انجام آزمایشات مختلف می تواند این موضوع را تعیین نماید که تعریق زیاد بیمار به دلیل یک بیماری خاص است و می تواند جدی شود و یا اینکه دلیل بخصوصی ندارد. اگر مشکل فرد به خاطر بیماری خاصی نباشد پزشک روش هایی را برای درمان و ماهش تعریق ارائه خواهد داد.

علل عرق نمودن زیاد سر و صورت

تعریق زیاد سر و صورت می تواند برای افراد ناامید کننده و آزار دهنده باشد، برای درمان این مشکل روش های رومانی مختلفی وجود دارند که می توانند به فرد کمک زیادی کنند، برخی از این روش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • استفاده از ضد عرق های بدن نسخه دارای کلرید آلومینیوم
  • استفاده از ضد عرق های تجویزی توسط پزشکان که دارای کلرید آلومینیوم هگزاهیدرات می باشند. این نوع از ضد عرق ها قوی هستند و امکان دارد برای پوست های حساس صورت و سر تحریک کننده باشند.
  • پزشک می تواند یک نوع رژیم برای مدیریت عرق کردن و مراقبت از پوست به فرد پیشنهاد دهد.
  • انجام تزریق بوتاکس روش دیگری برای درمان تعریق زیاد سر و صورت می باشد که باعث کاهش فعالیت اعصاب موثر بر غدد عرق می شود. این روش امکان دارد چندین بار انجام شود تا تزریق ها شروع به کار نمایند. این روش می تواند تا ۱۲ ماه باعث کاهش علائم مشکل شود.

بررسی تعریق زیاد سر و صورت

  • برخی داروهای خوراکی معروف به آنتی کولینرژیک ها سبب کاهش تعریق در کل بدن می گردند. این داروها امکان دارد برخی عوارض جانبی مانند یبوست، احتباس ادرار، سرگیجه و خشکی دهان را ایجاد نمایند.
  • بعضی از داروهای ضد افسردگی نیز می توانند سبب کاهش تعریق شوند و باعث رفع اضطراب که سبب عرق کردن می شود، شوند. مراقب باشید زیرا برخی داروهای ضد افسردگی می توانند سبب بیشتر شدت تعریق شوند.
  • برخی داورهای خوراکی معروف به بتا بلاکرها و بنزودیازپین ها می توانند علائم جسمی اضطراب مانند تعریق را مسدود نمایند.

دلایل تعریق زیاد سر و صورت

روش های نهایی برای درمان عرق زیاد سر و صورت

علاوه بر روش های بالا چند مورد درمانی پزشکی دیگر وجود دارد که به طور معمول برای درمان از آن استفاده نمی شود، ولی برخی از پزشکان آن را امتحان می کنند، این روش ها عبارتند از:

  • یونتوفورزیس:

در این روش از جریان الکتریکی بر روی سطح بدن در زمان غوطه ور شدن در آب استفاده می شود. در این درمان جریان بسیار خفیف الکتریکی و کنترل شده به قسمت هایی از پوست که تعریق در آن ها زیاد است داده می شود. این جریان الکتریکی بسیار خفیف با جریان آب به بدن فرد بیمار انتقال پیدا می کند، در حقیقت آب واسطی بین دستگاه و بدن فرد می باشد. این روش بسیار مناسب برای رفع عرق دست، صورت، گردن، سر، پا و زیر بغل می باشد.

عرق زیاد سر و صورت و بررسی آن

  • جراحی برداشتن غدد تعریق:

از دیگر روش های درمان پزشکی برای هایپر هیدروز جراحی غدد تعریق است، البته این روش اغلب برای درمان تعریق زیاد زیر بغل استفاده می گردد.

  • جراحی سمپاتکتومی:

در این روش بعضی از اعصاب تحریک کننده غدد فرد قطع می گردد و سیگنال های تولید عرق را کاهش می دهند.

روش های درمان گیاهی برای کاهش عرق سر و صورت

علاوه بر روش های پزشکی برخی گیاهان و روش های خانگی وجود دارند که برای درمان عرق کردن زیاد سر و صورت مفید هستند، این روش ها عبارتند از:

  • گیاه مریم گلی:

چای مریم گلی دارای منیزیم و ویتامین B زیادی می باشد که باعث می شود تا پرکاری غدد عروقی کمتر شوند.

  • برگ شیرین بیان:

مصرف برگ شیرین بیان در محل تعریق می تواند برای کاهش تعریق مفید باشد. مصرف روزانه ۲ تا ۳ مرتبه دم کرده برگ تازه شیرین بیان برای شستن محل عرق می تواند شما از بوی بد عرق رها سازد.

دلیل عرق زیاد سر و صورت

  • استفاده از چای سبز:

در صورتی که به گیاه مریم گلی دسترسی ندارید می توانید به جای آن چای سبز را امتحان نمایید. می تواند در طول روز چای سبز را دم کرده و بنوشید.

  • آب سبزه گندم:

استفاده از یک فنجان آب سبزه گندم در طول روز می تواند فعالیت غدد را کم کرده و تعریق را کاهش دهد. به منظور خنثی نمودن اسیدها در بدن می توانید یک لیوان آب سبزه گندم بنوشید و مقدار مناسب ویتامین B6، پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک و ویتامین B12 به بدن برسانید.

دلایلی برای عرق زیاد سر و صورت

  • تانن:

تانن یکی از ترکیبات موجود در چای می باشد که می تواند باعث کم شدن تعریق بدن شود. برگ های چای را جوشانده و اجازه دهید تا خنک شود. بعد با مقدار پنبه چای خنک شده را بر روی قسمت های مستعد عرق کرده بمالید. اگر کف دست هایتان بسیار عرق می نماید، دست های خود را برای نیم ساعت در چای خنک شده قرار داده تا مقدار تعریق کم شود.

  • استفاده از روغن نارگیل:

برای درمان مشکل خود مقداری پودر حنا را در کمی روغن نارگیل حال کرده و با هم مخلوط نمایید، مخلوط به دست آمده را روی قسمت هایی که بیشتر عرق می کنید مالیده و بعد از مدتی بشویید. با انجام این روش از شر تعریق زیاد سر و صورت خود خلاص خواهی شد.

تعریق بسیار زیاد سر و صورت

  • استفاده از روغن درخت چای:

برای انجام این روش پنبه را داخل مقداری روغن درخت چای خیس نموده و سپس آن را به نواحی مستعد عرق بمالید. این روش را مرتبا انجام داده تا نتیجه بگیرید. در صورتی که پوستتان حساس است می توانید ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای را با نصف پیمانه آب رقیق نمایید و سپس از آن استفاده نمایید.

عرق زیاد سر و صورت و درمان آن

  • استفاده از انگور:

روزانه دو بار نوشیدن انگور یا خوردن آن می تواند تا حد زیادی میزان عرق را در افراد کاهش دهد.

  • سرکه ی طبیعی:

درست است که سرکه ی طبیعی تا حدی تلخ می باشد، اما روشی شیرین برای درمان عرق کردن زیاد سر و صورت می باشد. می توانید دو قاشق چای خوری سرکه طبیعی را با یک قاشق چای خوری سرکه سیب مخلوط نموده و سه مرتبه در روز آن را معده خالی یا حداقل نیم ساعت قبل از خوردن غذا میل نمایید.

بررسی عرق کردن زیاد سر و صورت

  • آب گوجه فرنگی:

مصرف گوجه فرنگی باعث کاهش تعریق خواهد شد. در طول روز نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تعریق زیاد سر و صورت و علت آن

  • استفاده از سیب زمینی:

برای کاهش تعریق مقداری سیب زمینی را بریده و آن را بر روی نواحی مورد نظر بدن خود بمالید تا عرق کردن کاهش یابد.

عرق زیاد در نواحی سر و صورت

  • فندق:

عصاره فندق می تواند به خشک نمودن منطقه های همواره مرطوب بدن کمک نماید. می توانید مقداری پنبه را با عصاره فندق خیس نموده و بر روی نقاط مستعد عرق در بدن خود بمالید و نتایج آن را ببینید.

  • نشاسته ذرت و جوش شیرین:

برای انجام این روش نصف فنجان نشاسته ذرت را با نصف فنجان جوش شیرین و چند قطره روغن مخلوط نموده و بر روی نواحی مستعد استفاده نمایید. بگذارید تا مخلوط حدود نیم ساعت بر روی بدنتان باقی بماند و بعد آن را بشویید.

  • استفاده از نمک و لیمو:

ترکیب نمک و لیمو می تواند برای کاهش تعریق سر و صورت مفید باشد. مقداری نمک را با آب لیمو مخلوط نموده و نقاط مرطوب بدنتان را با آن ماساژ دهید.

علل عرق زیاد سر و صورت

چند نکته برای افرادی که زیاد عرق می کنند

باید بدانید که علاوه بر داروها و روش های درمان گیاهی برای کاهش عرق زیاد سر و صورت وجود دارند که می توانند به بهتر شدن شرایط کمک نمایند، این موارد عبارتند از:

  • حمام کردن باعث می شود تا باکتری ها و رطوبت پوست کاهش یابد.
  • قبل از خواب از ضد عرق استفاده شود.
  • همواره حوله ای نرم و جاذب در کیف، میز کار با ماشین به همراه داشته باشید و عرق های خود را با آن پاک نمایید.
  • خوردن غذاهای تند و کافئین به دلیل ایجاد تعریق، کنار گذاشته شود.
  • اجتناب از پوشیدن لباس های خیلی گرم.
  • پوشیدن لباس های خنک با پارچه های مناسب نخی.

درمان تعریق زیاد سر و صورت

  • نوشیدن آب زیاد برای جبران آب از دست رفته بدن.
  • استفاده از یک پنکه کوچک دستی برای خنک نمودن سر و صورت خود.
  • مصرف وعده های غذایی کوچک و سبک برای کمک به اینکه کمتر عرق نمایید. پرخوری و هضم نشدن غذا سبب بیشتر شدن تعریق می گردد.
  • قبل از انجام کار یا فعالیت های اجتماعی دیگر ورزش نکنید، چون باعث می شود تا عرق کردن مدت زمان بیشتری ادامه داشته باشد.

علت عرق نمودن زیاد سر و صورت

نبود چه ویتامین هایی سبب تعریق زیاد خواهد شد؟

ویتامین ها از ترکیبات مهم و ضروری برای بدن می باشند که باعث ادامه فعالیت طبیعی ارگان های مختلف بدن خواهند شد. نبود هر ویتامین و ماده معدنی در بدن باعث بروز مشکل و عکس العملی در بدن خواهد شد، که با توجه به این عکس العمل متوجه خواهید شد بدن چه ویتامین را کم دارد.

تعریق زیاد بدن می تواند به دلیل کمبود ویتامین های B و D در بدن باشد. کمبود ویتامین D باعث بیشتر شود عرق به ویژه در پوست سر، گردن و پیشانی می شود. عرق نمودن سر یکی از اولین نشانه های کمبود ویتامین D در بدن است. همچنین کمبود ویتامین B12 در بدن نیز می تواند باعث عرق نمودن شبانه در افراد شود.

تعریق بسیار در سر و صورت

عرق نمودن تا چه اندازه بیماری محسوب نمی شود؟

مقدار عرق نمودن هر فرد به برخی عوامل بستگی دارد: اندازه جثه فرد، مقدار آمادگی جسمانی، مقدار آب ذخیره شده در بدن یعنی میزان هیدراته بودن بدن.

در بدن هر فرد حدودا سه میلیون غده عرق دارد که بیشترین تراکم این غده ها در کف دست می باشد. یک انسان در حالت طبیعی و فعالیت عادی حدود ۱/۵ تا ۱/۸ لیتر در ساعت می باشد. اما یک فرد ورزشکار در طول روز می تواند تا ۴ لیتر عرق نماید.

تعریق بسیار سر و صورت

اغلب موارد نباید به خاطر عرق نمودن سر و صورت خود خیلی نگران باشید. عرق کردن در هوای گرم به دلیل بیماری نیست و کاملا طبیعی می باشد ولی در برخی موارد همانطور که اشاره شد تعریق زیاد بدن و سر و صورت می تواند نشان از بیماری خاصی مثل عفونت، دیابت یا تیروئید باشد.

برخی از افراد که دارای اضافه وزن هستند و یا آمادگی جسمی ضعیفی دارند بیشتر از سایرین عرق می کنند. در هر حال اگر در دمای ملایمی هستید و شرایط استری و تب را ندارید اما بسیار عرق کرده اید باید وضعیت خود را پیگیری کرده و علت را کشف نمایید.

تعریق زیاد سر و صورت و درمان

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که به خاطر عرق کردن زیاد سر و صورت خود ناراحت هستید و حس شرمندگی دارید، می توانید با یک متخصص مشورت کرده و علت اصلی عرق نمودن و بهترین درمان مشکل خود را جویا شوید. در زمان مراجعه به پزشک ممکن است شما به یک متخصص داخلی ارجاع داده شوید تا وضعیت کلی بدن بررسی شود و علت اصلی تعریق مشخص شده و درمان مناسب آن تجویز گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *