دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

علایم دیابت و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

دیابت یکی از بیماری هایی می باشد که امروزه بسیاری از افراد را به خود گرفتار کرده است که باید با علایم دیابت آشنا شوید تا این بیماری خطرناک را تشخیص دهید.

دیابت بیماری بسیار جدی می باشد که نباید از کنار آن به راحتی گذشت، زمانی که بدن توانایی ذخیر گلوکز و یا استفاده از آن را ندارد این ماده به جای اینکه به انرژی لازم برای فعالیت بدن تبدیل شود به جریان خون بر می گردد و در نتیجه بدن از خود واکنش نشان می دهد که در این وضعیت فرد به دیابت نوع دو یا همان دیابت بزرگسالان مبتلا می شود که به آن دیابت غیر وابسته به انسولین نیز گفته می شود، در ادامه مطلب شما را با علایم دیابت آشنا خواهیم کرد.

نشانه ها و علایم دیابت

دیابت اگر درمان نشود سبب بیماری های کلیوی، قلبی و عروقی، عصبی و چشم می شود همچنین در بدترین حالت ممکن است منجر به کوری و حتی مرگ شود بنابراین باید حتما با علایم این بیماری خطرناک آشنا شوید.

علایم و نشانه های دیابت

خستگی مفرط

یکی از رایج ترین علایم دیابت خستگی و خواب آلودگی زیاد می باشد اما باید بدانید که خستگی با علایم دیگری مانند تعریق بیش از حد و تپش قلب نیز همراه است و خستگی زیاد تنها مختص بیماری قند خون نمی باشد بنابراین بهتر است در این مورد آزمایش دهید تا وضعیت تان را بررسی کنید.

تکرر ادرار و تشنگی

یکی دیگر از علایم دیابت تکرر ادرار و تشنگی می باشد که بر اثر بالا بودن میزان قند خون این نشانه بروز می کند و به هر میزان کلیه ها برای دفع قند از خون بیشتر تلاش کنند مایعات بیشتری از بدن دفع می شود در نتیجه با تشنگی مواجه می شوید که اگر مایعات زیادی مصرف نکنید آب بدن شما خشک می شود.

خشکی دهان

اگر علاوه بر تشنگی همیشه این احساس را دارید که دهانتان خشک می شود و بزاق به اندازه کافی ترشح نمی کند این نشانه افزایش سطح قند خون می باشد.

ورم دست و پا

اگر در کنار بیماری دیابت از فشار خون بالا نیز رنج می برید هر دو این بیماری باعث اختلال در عملکرد کلیه ها می شوند، که در واقع به دلیل تجمع مایعات در زیر مفاصل دست و پا ها ورم می کنند، بنابراین با متخصص تغذیه مشورت کنید تا سطح قند خون تان کنترل شود.

  •  آرون گروپس

کاهش وزن

یکی دیگر از علایم قند خون کاهش وزن نا خواسته می باشد که این کاهش وزن با خستگی زیاد نیز همراه است بنابراین اگر دچار کاهش وزن ناخواسته شدید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون دهید.

علایم دیابت

افزایش گرسنگی

از دیگر علایم دیابت پر خوری می باشد به دلیل بالا و پایین رفتن های زیاد قند خون، بدن به طور ناگهانی تمایل به خوردن غذا پیدا می کند.

تاری دید و مشکلات بینایی

از دیگر نشانه های دیابت ممکن است با علائمی از قبیل : کاهش قدرت بینایی، زخم پا، دردهای کمری(هرنی دیسک کرورالژی) و حمله قلبی ظاهر شود.

کند شدن بهبود زخم

از دیگر علایم دیابت کندی بهبود زخم ها می باشد بنابراین افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید هر گونه زخم را هرچند کوچک سریع درمان کنند زیرا ممکن است عفونی شود، عفونت به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن را به مبارزه با عفونت درگیر می کند دیابت را شدید تر می کند.

عفونت های ادراری

از دیگر نشانه های دیابت عفونت های ادراری یا ژنیتال(دستگاه تناسلی) مانند عفونت بالانیت ( التهاب سر آلت تناسلی مرد)، قارچ های واژینال یا عفونت مثانه می باشد.

نشانه ها و علایم دیابت

تغییرات پوستی

یکی دیگر از نشانه های دیابت تیره شدن پوست و مخملی شدن آن در ناحیه گردن، کشاله ران و زیر بغل می باشد همچنین می تواند سبب خارش در ناحیه کشاله ران و واژن شود.

 عفونت‌های قارچی

به دلیل اینکه باکتری ها و قارچ ها در ناحیه های قندی رشد می کنند در واقع یکی از رایج ترین عفونت ها ،عفونت قارچی به خصوص عفونت کاندیدایی واژن در زنان می باشد.

بی‌حسی و مورمور شدن دست و پا

ازدیگر علایم دیابت مور مور شدن دست و پا می باشد بنابراین اگر قند خون کنترل نشود مشکلاتی جدی تر را به همراه می آورد.

نشانه های قند خون بالا

سردرد

یکی دیگر از نشانه های ابتدایی دیابت سردرد می باشد که در واقع با تشدید این بیماری سردرد نیز شدید تر می شود.

عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت

  • بالا بودن فشار خون و چربی خون
  • چاقی به خصوص چای شکمی
  • ورزش کمتر از دو بار در هفته
  • سن بالاتر ۴۵ سال
  • داشتن سابقه دیابت در خانواده

علایم دیابت
روش های درمان دیابت

با روش های خانگی می توانید دیابت را درمان کنید که در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد :

شنبلیله

 خواص شنبلیله بسیار زیاد می باشد که در واقع شنبلیله سبب کاهش مقاومت هورمون در بدن می شود در نتیجه قند خون کنترل می شود، بنابراین دانه های شنبلیله را در آب یک شب کامل خیس کنید سپس روز بعد آب آن را بنوشید.

استفاده از شنبلیله به منظور درمان دیابت

ریحان

یکی دیگر از سبزیجاتی که به درمان دیابت کمک می کند ریحان می باشد ترشح انسولین را آسان تر می کند و همچنین سبب تقویت کبد و لوزالمعده می شود، مصرف ریحان باعث کاهش قند خون می شود.

 کاهش قند خون با روش های خانگی

آووکادو

استفاده از آووکادو گزینه بسیار مناسبی برای درمان دیابت می باشد بنابراین یک دانه آووکادو را برشته کنید و آن را به چند قسمت برش دهید سپس داخل قابلمه آب جوش بریزید تا رنگ آب قهوه ای شود و بعد از خنک شدن آن را بنوشید.

کنترل قند خون با روش های خانگی

سیب

سیب یکی از میوه هایی می باشد که علاوه بر خوشمزه بودن برای کاهش قند خون نیز گزینه بسیار مناسبی می باشد بنابراین یک عدد سیب را به چند قطعه تقسیم کنید سپس داخل قابلمه چهار فنجان آب بریزید و سیب ها را بجوشانید تا آب داخل قابلمه نصف شود سپس صبح و شب میل کنید این روش را به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه تا دو ماه استفاده کنید.

سیاه دانه

 از دیگر روش های که به درمان دیابت کمک می کند استفاده از سیاه دانه می باشد بنابراین شش قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را به مدت یک هفته مصرف کنید(در ۳ زمان مختلف از شبانه روز استفاده کنید) همچنین می توانید نصف فنجان سیاه دانه گرم شده را با نصف فنجان آب دانه شاهی یا دانه خردل یا یک چهارم فنجان آب انار را در یک مخلوط کن بریزید سپس به آن یک فنجان شاه تره نیز اضافه کنید و هر روز یک قاشق چای خوری از آن را مصرف کنید.

درمان دیابت با سیاه دانه

در این مقاله قصد داشتیم شما را با نشانه ها و علایم دیابت آشنا کنیم تا با مشاهده نشانه های آن به پزشک مراجعه کنید و این بیماری خطرناک را کنترل کنید اگر تمایل دارید در زمینه بیماری ها اطلاعات مفیدی کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *