دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

لیست سوغات زنجان از خوراکی ها تا صنایع دستی مختلف

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

سفر به زنجان یکی از تجربه های بی نظیر برای گردشگران است این شهر دارای جاذبه های بسیار زیبایی است شما در سفر به این منطقه می توانید تجربه خرید سوغاتی از زنجان را نیز داشته باشید سوغاتی هایی که بخش مهمی از فرهنگ مردمان این منطقه را به تصویر می کشند.

زنجان یکی از شهرهای دیدنی و پر جاذبه در کشور ایران است شهری با جاذبه های توریستی بسیار زیبا که هر ساله گردشگران زیادی ار نقاط مختلف دنیا جذب می کند در سفر به این منطقه تجربه های ویژه ای خواهید داشت اما توصیه می کنیم تا تجربه خرید سوغات از اناین شهر را داشته باشید خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی ارزشمند در این شهر موجب می شود تا هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند و از سوغات آن خریداری نمایند. صنایع دستی در میان مردمان این شهر ارزش بسیار زیادی دارد هنر ملیله کاری، نقره سازی، چاقوسازی و … از مهم ترین هنرهای دستی در میان مردمان این شهر است که البته قدمت زیادی نیز دارد. برای خرید این سوغاتی ها باید به مکان های خاصی از شهر بروید بازارهای محلی، فروشگاه ها و … از جمله مهم ترین مراکزی هستند که می توانید از آن ها سوغاتی دلخواه خود را خریداری نمایید.

 سوغات زنجان:

زنجان از شهرهای پر جمعیت کشور است شهری با جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیار زیبا که امروزه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری دنیا است این شهر از جذابیت های زیادی برخوردار است. همانطور که اشاره کردیم این شهر از صنایع دستی بسیار ارزشمندی برخوردار است ورشو سازی که یکی از صنایع دستی با ارزش در این شهر است می تواند برای شما گردشگران جذابیت داشته باشد.

 شیرینی زنجان

خوراکی های سوغاتی:

سوغاتی های خوراکی در این شهر طرفداران زیادی دارند این خوراکی های خوشمزه دارای خواص و ارزش غذایی زیادی هستند نان اردک که یکی از نام های پر طرفدار است و از غذاهای محبوب محسوب می شود یک نان سنتی است ساخت این نان با استفاده از آرد، شیر، تخم مرغ، روغن، شکر و پکینگ پودر انجام می شود این نان یک نان روغنی است. شیرنی شستی نیز یک شیرینی خوش طعم است در ایام نوروز این شیرینی طرفداران زیادی دارد این شیرینی معروف با استفاده از شست گود می شود و به همین ذلیل با این نام آن را می شسناسند. در تهیه این شیرینی از خرما، مربا، عسل و شیره انگور استفاده می شود همچنین با استفاده از مغرهای گوناگون تزئین می گردد. انگشت پیچ، سقز، پیاز کوهی، سبزی غازیاغی و … از دیگر سوغاتی های خوراکی در زنجان هستند.

سوغات شهر زنجان

صنایع دستی سوغاتی:

از دیگر سوغاتی های این شهر می توان به صنایع دستی آن اشاره کرد صنایع دستی هر شهر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بخش مهمی از هنر و فرهنگ مردمان یک منطقه را معرفی می کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا برای تهیه سوغاتی از این صنایع دستی ارزشمند غافل نشوید با توجه به اینکه ساختن اشیای فلزی از دیرباز در میان این مردمان رواج داشته است امروزه نیز با ایجاد تغییراتی در آن هنوز طرفداران خود را دارد.

یکی از صنایع دستی قدیمی و با قدمت در شهر زنجان هنر ملیله کاری است طبق شواهد تاریخی این هنر از دوران سلجوقیان در میان مردمان این منطقه رواج داشته است و در زمان حکومت صفویان نیز به اوج خود رسیده است. ملیله کاری یک هنر بومی است و طرفداران زیادی نیز دارد.

  •  آرون گروپس

با کمی گشت و گزار در بازارهای محلی این شهر و سر زدن به فروشگاه های مختلف می توانید از دیگر صنایع دستی این شهر نیز بازدید کنید صنایعی همچون چاقوسازی که در زنجان بسیار شهرت دارند چاقوسازی هنری قدیمی و مختص زنجان است که توسط استادان معروف ساخته می شود

چاقو زنجانی

چاروق دوزی نیز هنر دستی دیگری است که جذابیت های زیادی را به خود اختصاص داده است چاروق به نوعی کفش گفته می شود که از چرم گاو تهیه می شود و برای پیاده روی های سخت و عبور از کوهستان ها است تزئیناتی که در این کفش به کار می رود بسیار جذاب است همچنین در تزئینات رویه این کفش از ابریشم نیز استفاده می شود.

کفش قدیمی زنجان

یکی دیگر ار معروف ترین سوغاتی های زنجان ظروف مسی آن است این ظروف نیز از گذشته ساخته می شده اند و امروزه شکل و شمایل خاصی به خود گرفته اند همانطور که می دانید مس یکی از کاربردی ترین ظروف است و خواص دارویی و درمانی زیادی دارد به همین جهت صنعت مسگری در سال های اخیر بسیار با اهمیت است و از آن استقبال زیادی می شود.

سوغات زنجان

قالی بافی:

قالی بافی در نقاط مختلفی از ایران طرفداران خود را دارد با توجه به اینکه بافت فرش در ایران قدمتی طولانی دارد و در زنجان نیز با قدمت است می توانید از فرش های آن خریداری کنید در این شهر از دوران ساسانیان فرش بافته می شده است اما طرح فرش های زنجانی از زیبایی و ظرافت بیشتری برخوردار هستند به ویژه فرش افشان که دارای طرح های متنوع و جذاب است و طرفداران زیادی دارد. هر ساله بخش مهمی از این قالی ها به خارج از ایران صادر می شود این قالی ها دارای بافت ویژه ای هستند و ظرافت و کاربردی هستند.

سوغات زنجان در میان علاقه مندان شهرت زیادی دارد زیرا شما می توانید از صنایع دستی نفیس در این شهر خریداری کنید این صنایع بسیار ارزشمند هستند و بخش مهمی از فرهنگ مردمان این منطقه را به شما معرفی می کنند. از سویی این صنایع دستی به مرور زمان ارزش بیشتری پیدا می کنند بنابراین توصیه می کنیم تا این صنایع دستی را از دست ندهید.

فرش زنجان

معرفی جاذبه های دیدنی زنجان:

سفر به زنجان یکی از تجربه های منحصر به فرد برغای گردشگران است این شهر با وجود جاذبه های تاریخی و فرهنگی خود از سوی علاقه مندان زیادی مورد توجه است از جاذبه های دیدنی مهم زنجان می توان به مسجد جامع زنجان اشاره کرد این مسجد یک بنای قدیمی و تاریخی است. همچنین جاذبه هایی همچون موزه رختشویخانه، بازار بزرگ، موزه باستان شناسی میل خویین، پل حاج سید محمد، آبشار آرانا و بلوار شیخ اشراق اشاره کرد هر یک از این جاذبه های می تواند برای شما جذابیت داشته باشد.

همچنین علاقه مندان می توانند از جاذبه های طبیعی در این شهر دیدنی کنند جاذبه هایی همچون آبشارها، مراتع، دشت و … که دارای زیبایی های خاصی برای خود می باشند و می توانید در سفر خود از نزدیک این جاذبه ها را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *