دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلایل گرفتگی عضلات کتف و روش های درمانی آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

گرفتگی عضلات کتف عارضه ای ناخوشایند بوده که دامنه حرکتی و کارکرد شانه و کتف را محدود کرده و دچار مشکل می کند. این وضعیت نامطلوب امکان دارد به دلایل متعددی ایجاد شده و میزان شدت آن کم یا زیاد باشد ولی با بهره گیری از روش هایی می توان آن را تسکین داد و رفع نمود.

درد قسمت شانه و کتف یکی از انواع دردهای آزار دهنده بوده که امکان دارد برای بیشتر افراد به وجود آید و در هنگام بروز فرد را برای انجام فعالیت های روزانه خود با مشکل رو به رو سازد. ایجاد این نوع درد ناشی از دلایل و عوامل مختلفی می باشد که بایستی با تشخیص و درمان سریع مانع از گسترش و پیشرفت آن شد. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان دلایل گرفتگی عضلات کتف و راه های رفع و بهبودی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی علت بروز گرفتگی عضلات کتف

برخی مواقع امکان دارد تحت تاثیر عوامل مختلف حسی آزار دهنده در ناحیه بین دو کتف و یا اطراف آن ایجاد شود و فرد دچار گرفتگی عضلات کتف گردد و همین درد موجب ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد شده به طوری که فرد در زمان انجام برخی اعمال خاص همچون حرکت دادن سر، بالا بردن دست ها و یا برداشتن جسمی کوچک احساس درد و ناراحتی می کند.

راه های درمان گرفتگی عضلات کتف

به طور کلی می توان گفت تقریبا اغلب افراد دردهایی همراه با سوزش در محلی حساس بین دو کتف خود یعنی نقطه ای که به قسمت پایین ستون فقرات گردنی نزدیک می باشد را تجربه کرده اند که این نوع درد به دلیل فعالیت بیش از اندازه عضله ها و ماندن در یک حالت خاص به مدت طولانی ایجاد می گردد و همچنین خستگی و دیسک های شدید گردنی نیز در بروز این وضعیت موثر می باشند. این عارضه امکان دارد پیشرفت کرده و به نقاط دیگری نیز انتقال یابد بنابراین باید هر چه سریعتر درمان گردد.

روش های درمانی بهبود درد اسپاسم عضلات کتف

دلایل اسپاسم عضلات کتف

در ادامه به معرفی مهمترین علل گرفتگی عضلات کتف پرداخته ایم.

وضعیت نامناسب بدن :

نشستن با یک حالت بد به مدت زیاد امکان دارد ستون فقرات را درگیر تغییراتی در ساختمان آن ها کند که در نتیجه موجب گرفتگی عضله های پشت کتف می گردد.

  •  آرون گروپس

استفاده بیش از اندازه :

انجام فعالیت های مختلف و استفاده بیش از اندازه از گونه مواردی می باشد که می تواند سبب بکارگیری زیاد بخش بالایی کمر و شانه ها شده و در نهایت باعث کشیدگی عضلات و رگ به رگ شدن رباط در آن قسمت گردد همین امر موجب ایجاد درد در ناحیه کتف خواهد شد.

فن نامناسب لیفتینگ :

بالا قرار دادن وزنه در بالای سر بدون روش مناسب امکان دارد بخش بالایی کمر و شانه ها را دچار صدمه نماید. در صورتی که یک شی سنگین بلند کرده و یا جسمی را در وضعیتی که ستون فقرات در حالت نامنظمی می باشد نگه دارید می تواند فشاری ناگهانی به ناحیه کمر وارد کرده و رباط ها و عضلات را درگیر نماید و باعث ایجاد دردی در ناحیه کتف شود.

نحوه رفع و تسکین گرفتگی عضله های کتف

دنده در آمده :

با وجود این که این عامل اثر کمتری داشته ولی امکان دارد یک دنده از محل اصلی خود خارج شده و یا بعد از کشیدگی چند باره یا دسترسی به کالای بالای سر از خط خود خارج گردد. درد شدید ایجاد شده در محل کتف امکان دارد بخاطر این وضعیت باشد و برخی مواقع امکان دارد تنفس عمیق را برای فرد سخت کند.

مشکلات قلبی :

بعضی از بیماری های قلبی می توانند به شکل درد در محل کتف پدیدار شوند. به طور مثال کالبد شکافی آئورت موقعیتی جدی و هشدار دهنده بوده که زمانی که بزرگترین رگ قلب پاره شود امکان دارد موجب ایجاد درد زیادی گردد که احتمال دارد به طرف شانه و کتف حرکت نماید.

ایجاد شکستگی فشاری :

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که استخوان مهره ای حالت ضعیف و ناتوانی به خود بگیرد و به صورت فشرده در آید و در نتیجه موجب ایجاد کمر درد گردد. شکستگی های فشاری اغلب به خاطر پوکی استخوان در افراد پیر به وجود می آید.

نحوه رفع و درمان گرفتگی عضله های کتف

عوامل ایجاد کننده این عارضه

  • ایجاد وضعیت افتادگی شانه ها
  • خستگی و ضعف عمومی
  • ضعیف شدن عضله های دور گردن
  • حرکات تکرار شونده در دست ها و شانه ها در زمان کار و یا فعالیت های ورزشی
  • فاصله گرفتن دو کتف
  • وجود استرس و نگرانی
  • شکسته شدن استخوان قسمت شانه
  • حالت گرد شدگی در شانه ها
  • به هم ریختگی حالت قوس ستون فقرات
  • مشکلات مفصلی
  • حالت سفت و ضعیف عضلات
  • وجود درد در قسمت پشت و بالای کمر
  • کشیده شدن دائم عضله های اطراف کتف
  • تیر کشیدن در قسمت انگشتان و بازوها

دلایل گرفتگی عضلات کتف

نحوه درمان و تسکین

در صورتی که درد ایجاد شده و اسپاسم عضلات کتف با علامت های مختلف دیگری همچون سردرد، مور مور شدن، حالت ضعف و تهوع همراه بود باید هر چه زودتر برای رفع و تسکین آن به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید تا علت آن را تشخیص داده و به درمان آن بپردازد. در ادامه روش های درمانی این عارضه را شرح داده ایم.

انجام فیزیوتراپی :

در عمل فیزیوتراپی با یاد دادن حرکات ویژه ای به منظور اصلاح نمودن وضعیت کتف ها و بکارگیری دستگاه های کاهش دهنده درد حس سنگینی و سوزش میان دو کتف از بین می رود.

عوامل موثر بر ایجاد اسپاسم عضلات کتف

استفاده از لیزر در مانی :

در این روش در واقع با وارد کردن جریان قوی نور به اعماق بافت نفوذ پیدا کرده و با کم کردن میزان خشکی و چسبندگی بافت ها موجب کم شدن درد و حس سوزش در بافت می گردد.

بکارگیری طب سوزنی :

عضله های دور کتف به خاطر این که در طی فعالیت های روزمره در حالت ثابتی قرار دارند به همین دلیل جریان خون این محل کاهش پیدا کرده و با اجرای طب سوزنی و بالا رفتن میزان جریان خون مقدار درد و سنگینی میان دو کتف به حداقل می رسد.

انجام شاک ویو تراپی :

با ماندگاری درد میان کتف ها رفع این عارضه امکان دارد احتیاج به وقت زیادی داشته باشد. ولی با اجرای شاک ویو تراپی به خاطر بکارگیری جریان قوی به منظور باز شدن گرفتگی ها و رگ های خونی روند درمان کمتر شده و نتیجه بهتری حاصل می گردد.

دلایل ایجاد اسپاسم عضلات کتف

در مطلب ارائه شده به بررسی عوامل و علل اصلی ایجاد گرفتگی عضلات کتف و راه های درمان و بهبودی این عارضه پرداختیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه برای درمان گرفتگی گوش و آشنای با بیماری نقرس می توانید به این مطالب مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *