دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نقرس چیست؟ همه چیز در موردنشانه ها و درمان بیماری نقرس

  • سمانه عقیقی
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

بیماری نقرص بیماری مفصلی است که مفصل انگشتان شست پا ، مفصل آرنج ، مفصل زانو ، مفصل غوزک پا ، مفصل انگشتان دست و در برخی موارد لاله ی گوش نیز را مبتلا می کند.

بیماری نقرس بیشتر در میان مردان شایع می باشد بطوری که 95 درصد آقایان مبتلا به این بیماری می شوند و این در صورتی است که 5 درصد خانم ها ، با این بیماری رو به رو خواهند شد. بهتر است برای این که به این بیماری که بیماری مفاصل است مبتلا نشویم و یا از پیشرفت آن جلوگیری کنیم و علایم و نشانه ها و درمان بیماری نقرس را بشناسیم.

نقرس چیست ؟ علت ایجاد بیماری نقرس چیست؟

عامل اصلی بیماری نقرس اسیداوریک می باشد . اسیداوریک پسماند سوختن پروتیین در بدن است . تولید زیاد اسیداوریک و ناتوانی در دفع آن توسط کلیه ها ، در مفاصل شروع به تشکیل بلورهایی می کنند . اسیداوریک مازاد در خون در مفاصل به شکل کریستال هایی ته نشین می شوند که باعث التهاب ، تورم ، سفتی ، قرمزی ، و درد می شوند. این بیماری بیشتر در انگشت شست پا، قوزک پا ، زانو ، آرنج و پاشنه خود را نشان می دهد .

بیماری نقرس

بنابراین نقرس التهابات ناشی از رسوبات اسیداوریک در مفاصل می باشد. زمانیکه این کریستال ها در مفاصل به وجود آمدند ، سلول های ایمنی بدن برای دفاع آن ها را می خورند و از خود ماده ی شمیایی به نام لوکوترین و پروستاگلاندین ترشح می کنند که موجب التهاب و درد و قرمزی در مفاصل درگیر می گردد. که همین رسوبات باعث تخریب و نابودی مفصل می شود.عوارض بیماری نقرس خود را در کلیه ها نشان میدهد و باعث ایجاد سنگ کلیه و اختلال در کار کلیه ها می شود.

نشانه ها و علایم بیماری نقرس را بدانیم !

بیماری نقرس مفاصل را درگیر و ملتهب می کند و بیشترین مفصل شایع در بدن که نقرس آن را درگیر می کند ،مفصل شست پا است . حملات نقرسی از نشانه های این بیماری می باشد که با درد شدید که بیشتر در شب هنگام بروز می کند و تورم و التهاب، قرمزی  و سفت شدن زایده ی ایجاد شده است. جالب است بدانید که ده درصد افراد جامعه اسید اوریک خونشان بالا است اما در همه ی این افراد علایم نقرس بروز نمی کند. هنگام بروز علایم نقرس که شروع ناگهانی و شدید درد و تورم مفصل است، اسیداوریک موجود در خون کاهش می یابد. علت این درد ناگهانی و تورم ، ریزش رسوبات کریستال های اسیداوریکی در درون مفصل است. نا گفته نماند که هر عاملی که موجب بالا رفتن اسیداوریک خون شود ، مانند کم آبی بدن و اسیدی شدن خون ، حملات نقرسی را به دنبال خواهد داشت. نارسایی کلیه و سنگ کلیه از عوارض این بیماری مفصلی است.

بیماری نقرس

ناگفته نماند نقرس خودش را در سایر مفاصل نیز نشان می دهد . مانند زانوها ، آرنج ، غوزک پا ، مفاصل انگشتان دست که برجستگی های زگیل مانندی در زیر پوست ایجاد می کند که با درد و تورم و قرمزی همراه است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 عواملی که باعث ازدیاد اسیداوریک در خون و ایجاد بیماری نقرس می شوند را می توان نام برد : افزایش تولید اسیداوریک توسط بدن ، اختلال در کار کلیه ها و کاهش دفع اسیداوریک توسط کلیه ها ، مصرف زیاد غذاهای پروتئین دار ، مشکلات گوارشی ، کمبود آب بدن ، تب ، بیماری های حاد و بیماری هایی همچون فشار خون بالا ، دیابت نوع یک و دو ،کلسترول بالا ، ناهنجاری هموگلوبینی، چاقی ، کاهش توده ی بدنی ، کم اشتهایی و کم خوردن ، گرسنگی ، ضربات روحی ، عوارض دارو هایی مانند آسپرین و مصرف زیاد غذا در وعده ی شام .در ایجاد بیماری نقرس علت های دیگری نیز مانند : بالا رفتن سن ، عوامل ژنتیکی ، ارثی و خانوادگی در بروز نقرس بی تاثیر نیستند.

بیماری نقرس مفصلی

آیا بیماری نقرس درمان هم دارد ؟

برای درمان بیماری نقرس می توانید به توصیه هایی عمل کنید تا در بهبودی یاری کننده باشد.

1 – در طول روز زیاد آب بنوشید و حتما قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید ، این کار باعث کم شدن اسید اوریک خون می شود.

2 – خوردن غذاهای پر چرب را فراموش کنید و سراغ خوراکی هایی که پر از روغن هستند ،نروید.

3 – اگر اضافه وزن دارید و چاق هستید ، رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزنتان بگیرید . توجه کنید که گرسنگی و کم خواری باعث افزایش اسیداوریک خون می شود؛ لذا سعی کنید با برنامه ی غذایی مناسب به کاهش وزن دست یابید.

4 – سعی کنید وزن خود را نرمال و ثابت نگه دارید و دائما در حال تغییر وزن نباشید.

5 – از مصرف غذاهای پورین دار اجتناب کنید که خوردن آن سبب افزایش اسیداوریک و اختلال در کار کلیه ها می شود.

6 – مصرف یک عدد سیب بعد از هر وعده ی غذایی در درمان و پیشگیری از نقرس کمک کننده است. سیب دارای اسید مالیک می باشد که اثر اسیداوریک را در خون خنثی می کند.

7 – مصرف میوه و سبزیجات تازه در درمان نقرس معجزه آفرین هستند .از مصرف آن ها غافل نشوید.

8 – مصرف زیاد و بیش از حد ویتامین C نیز اسید اوریک خون را افزایش می دهد. همچنین مصرف زیاد ویتامین B3 از دفع اسیداوریک اضافی جلوگیری می کند.

9 – حمام نمک در بهبودی نقرس موثر است. گذاشتن پاها در آب و نمک دوبار در روز توصیه می شود.

10 – هوای تازه ، ورزش کردن و کاهش استرس در درمان نقرس کارگشا و مفید می باشند.

در بیماری نقرس کلیه ها شدیدا در معرض خطر هستند که باعث از کارافتادگی آن ها می شود و در خیلی از موارد نقرس عفونی می شود و این عفونت وارد بدن می گردد که بیماری های حاد کلیوی را به دنبال خواهد داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *