دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خودروی پرطرفدار با فروش بالا

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در توصیف خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می توان واژه های کم مصرف، کم دردسر و جذاب را بکار برد. علاوه بر این یکی از بهترین خودروهای بازار کشور در سگمنت هاچ بک می باشد. در این مطلب به بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ این خودروی جوان پسند و پرفروش کشور می پردازیم.

همانطور که می دانید پژو ۲۰۶ تاکنون در مدل و تیپ های مختلفی به بازار کشور ارائه شده و فروش بسیار خوبی را تجربه کرده  است. در این بین عملکرد فنی خوب و شتاب بیشتر تیپ ۵ پژو ۲۰۶ نسبت به دیگر تیپ ها موجب شد در اوایل عرضه با استقبال زیادی به ویژه از سوی قشر جوان مواجه شود. در این مطلب با بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می توانید بیشتر با این خودرو آشنا شوید.

بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شیر خسته ی جوان پسند و محبوب!

می توان گفت پژو ۲۰۶ یکی از موفق ترین محصولات تاریخ کمپانی پژو بوده که نخستین بار در سال ۱۹۹۸ وارد بازار شد. این خودرو در آغاز ورود با بهره مندی از ویژگی هایی مانند طراحی جذاب و امکانات رفاهی تقریبا کامل بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به یکی موفق ترین از محصولات صادراتی کمپانی پژو تبدیل شود. به طوری که در همان سال های اولیه عرضه پزو ۲۰۶ به بازار دنیا، ۱۱ کارخانه کمپانی پژو در سرتاسر دنیا آن را روی خط تولید مونتاژی خود قرار دادند و ۲۰۶ توانست در بیش از ۱۴۰ بازار مختلف به فروش برسد.

تولید پژو ۲۰۶ در ایران ابتدای دهه ۸۰ شمسی شروع شد و در حال حاضر فقط  پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ آن روی خط تولید قرار دارد و تولید سایر تیپ ها متوقف شده است. البته زمزمه هایی مبنی بر توقف تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شنیده می شود ولی هنوز به طور قطعی و موثق خبری نیست. پژو ۲۰۶ در بازار کشورمان نیز با محبوبیت بسیار و فروش فوق العاده ای روبرو شد. این خودرو تاکنون در مدل ها و تیپ های مختلفی(۶ تیپ) ارائه شده است که در بررسی ها مشخص شد از میان آن ها پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در اوایل عرضه به خاطر عملکرد فنی بهتر و شتاب بیشتر مورد توجه افراد بخصوص قشر جوان قرار گرفت.

می توان گفت هاچ بک پژو ۲۶ تیپ ۵ با تکیه بر موتور تقریبا قوی و طراحی جذاب، هم جوان پسند بوده و هم بخاطر مصرف سوخت بهینه و ابعاد جمع و جور برای اکثر خانواده ها حکم یک خودروی دوم(استفاده روزانه) را دارد. تیپ ۵ پزو ۲۰۶ نسبت به همه مدل های قبلی اقتصادی تر و آپشنال تر ارائه شد. پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 با قدرت ۱۱۰ اسب بخار، گیربکس ۵ سرعته دستی، ترمزهای ABS دیسکی ۴ کاناله و ارتفاع کمتر در سیستم تعلیق جزو آپشن های کمک کننده به محبوبیت تیپ ۵ تاکنون محسوب می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ناگفته نماند در طول چند سال اخیر بخاطر مسائل مالی برای کاهش هزینه اولیه ساخت خودرو تیپ ۵ با مشکلاتی مانند کیفیت قطعات و حذف آپشن های محبوبی مانند ترمز دیسکی و سنسور دنده عقب مواجه شد. مدتی پیش برخی خودروهای ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش بعضی آپشن ها روانه بازار شدند و گویا ایران خودرو درصدد تعریف یک کلاس جدید برای پژو۲۰۶ تیپ ۵ می باشد. این کلاس جدید با حذف بعضی آپشن ها نظیر ترمز دیسکی عقب، دستگاه پخش USB و سنسور دنده عقب از طرف ایران خودرو کلاس ۲۶۸۱۸ معرفی گشته است.

قابل ذکر است بررسی ها حاکی از آن می باشد که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در طول مدت حضور خود پایه گذار محصولات مختلفی در ایران خودرو شد. ابتدا نسخه صندوقدارش موسوم به ۲۰۶ صندوقدار V8 ارائه شد سپس نسخه فیس لیفت به نام پژو ۲۰۷ با امکانات بیشتر از سال ۸۹  راهی بازار شد. همچنین پلتفرم خودرو ملی و کامپکت کشور یعنی رانا نیز از پژو ۲۰۵ تیپ ۵ وام گرفته شده است. با این وجود هیچ از این محصولات فروش تیپ ۵ را تحت تاثیر قرار ندادند. با این مقدمه حالا به بررسی بیشتر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می پردازیم. همراه ما باشید.

ظاهر جذاب و جوان پسند

با توجه به بررسی ها هر چند ممکن است طراحی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که منطبق بر استانداردهای دهه ۹۰ میلادی و دهه هشتاد شمسی است معمولی به نظر برسد ولی می توان گفت هنوز ظاهری جذاب و جوان پسند دارد. در حقیقت تیپ ۵ نسبت به رقبایش در این رنج قیمتی طراحی جوان پسندتری دارد. به سختی می توان انتقاد خاصی به طراحی این خودرو محبوب گرفت و طراحی آن به گونه ای است که با هزینه ای تقریبا جزئی می توان به جذابیت های ظاهری خودرو اضافه کرد و آن را به یک خودرو تهاجمی و اسپرت مبدل کرد. این موضوع مزیت قابل توجهی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ محسوب می شود که موجب شده این شیر خسته فرانسوی پس از سالهای بسیار هنوز نیز در صدر فروش خودروهای هاچ بک بازار کشور باشد.

در بررسی ها قابل ذکر است پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به نوعی خودروی سالخورده ای محسوب می شود که سالهاست از روی خط تولید شرکت اصلی بیرون رفته با این وجود همچنان زیبا و جذاب به نظر می رسد و حتی رقبای چینی هم در این سطح از هماهنگی طراحی هاچ بک فرانسوی قرار نگرفته اند. و همانطور که پیشتر اشاره شد خودرو طوری طراحی شده که امکان نصب کیت های مختلف بدنه را به صاحب آن می دهد از این رو پژو ۲۰۶ تیپ مورد علاقه جوانان و طرفداران تیونینگ می باشد.

ارگونومی خوب کابین

کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ارگونومی خوبی داشته و مواد نسبتا باکیفیت تری نسبت به اغلب رقبا در آن بکار رفته است. البته در طول سال های اخیر با افت کیفی در این زمینه مواجه شده ولی با وجود تغییرات متعدد این هاچ بک فرانسوی الاصل هنوز هم بدون مشکلی خاص بازار را در احاطه دارد. ناگفته نماند راننده در کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دسترسی بدون دردسری به ادوات داشته ولی این خودرو همانند دیگر هاچ بک های این سگمنت با کمبود فضای صندوق عقب و سرنشینان عقب مواجه است.

پیشرانه قوی

پیشرانه TU5 تاکنون در طیف گسترده ای از محصولات ایران خودرو استفاده شده و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم از آن بی نصیب نمانده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری در حقیقت قدرتمندترین موتور پژو ۲۰۶ حاضر بازار کشور بوده که می تواند توانی برابر با ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را ارائه دهد. این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود که عملکرد قابل قبولی دارد. وزن پژو ۲۰۶ بدون سرنشین و تجهیزات اضافی حدودا ۱۰۵۴ کیلوگرم بوده و خودرو می تواند در مدت ۱۱.۶ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد که شتاب مناسبی به نظر می رسد.

مصرف بهینه سوخت از مزایای قابل توجه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ محسوب می شود. مصرف سوخت ترکیبی خودرو معادل ۶.۶ لیتر و مصرف سوخت بیرون شهری فقط ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است  که رقم خیلی مناسبی برای یک هاچ بک جمع و جور شهری محسوب می شود و با توجه به بررسی ها جالب است بدانید مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از خودروهایی مانند تیبا هاچ بک، ساینا و کوییک هم کمتر است. همچنین از آنجا که این پیشرانه روی خودروهایی مانند رانا، دانگ فنگ H30 و حتی پژو پارس LX به کار رفته است تعمیرکاران آشنایی نسبی با این موتور دارند و در بیشتر نقاط کشور به راحتی قابل تعمیر خواهد بود.

برخی حریفان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مانند برلیانس H220 یا سایپا کوییک به مراتب پیشرانه های ضعیفتری دارند. از این رو می توان گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از نظر فنی در سطح بالاتری نست به دیگر رقبای هاچ بک خود قرار می گیرد. به طور کلی این خودرو همچنان از لحاظ قدرت و شتاب مطرح می باشد. ناگفته نماند با توجه به گذشت دو دهه از مونتاز پژو ۲۰۶ باید با توجه به بررسی ها گفت یکی از بزرگترین مزایای حضور زیاد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار کشور راحت شدن خیال خریداران از بابت تامین قطعات یدکی آن می باشد. حتی در دورترین نقاط کشور نیز در کمترین زمان می توان به قطعات یدکی آن دسترسی پیدا کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بازار دست دوم پر رونقی دارد و همچنان برخی افراد برای مقاصدی مانند استفاده شهری یا خودرو دوم آن را در صدر فهرست انتخاب های خود قرار می دهند.

آپشن های فراوان

بررسی ها نشان می دهد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در آغاز عرضه خود یکی از خودروهای پر آپشن به شمار می رفت و آپشن های فراوانش از دلایل موفقیت این خودرو در بازار کشور محسوب می شود. از جمله این آپشن ها می توان به سیستم تهویه مطبوع اتومات، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر برقی درب های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک و چند آپشن دیگر می باشد. نکته جالب اینجاست که خودرو دارای برخی آپشن های غیرفعال بوده که با تغییر در BSI می توان آن ها را فعال نمود.

 ۴ ستاره ایمنی

پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی حفاظت از سرنشینان و ۲ ستاره ایمنی حفاظت از عابرین پیاده از موسسه یوروانکپ اروپا شد. به این ترتیب از ایمنی نسبتا مناسبی برخوردار است. هرچند نمونه های تولیدی در کشور متفاوت از نمونه های جهانی از لحاظ ایمنی هستند و با افت کیفیت و افت ایمنی در سالهای اخیر مواجه شده اند. اما از تجهیزات ایمنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم های ترمز اضطراری خودکار، ABS,EBD و ایمبولایزر اشاره کرد.

ارزش خرید و رقبا

با توجه به عرضه طولانی مدت پزو ۲۰۶ در بازار کشور اما همچنان هم  به عنوان خودروی هاچ بک مورد اطمینان مطرح می باشد البته نبود حریف قدرتمند در این رده قیمتی هم در ایجاد این موفقیت برای ۲۰۶ بی تاثیر نبوده است. نوسانات بازار خودرو موجب شد تا پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ماهیت اقتصادی بودنش فاصله گرفته و خرید آن برای افرادی که به دنبال یک هاچ بک ارزان قیمت هستند دشوار باشد. با این وجود در این رده قیمتی به نظر می رسد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ارزش خرید بالایی داشته باشد و در این رنج قیمتی سدان هایی مانند دنا تیپ ۱ و پزو پارس سال هم قابل خریداری می باشند.

این خودرو به وفور در نسخه های مختلف در بازار پیدا می شود و علاوه بر دسترس بودن طرفداران زیادی هم دارد. از این رو می توانید در کمترین زمان و با قیمتی مناسب آن را به فروش برسانید. البته تقاضای زیاد برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ موجب شد قیمت آن در ماه های اخیر افزایش قیمت شدیدی پیدا کند و اگر صاحب این خودرو هستید می توانید تا مدت ها از حفظ سرمایه خود مطمئن باشید.

از جمله رقبای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در این رنج قیمتی می توان به برلیانس H220 دنده ای اشاره کرد و قابل ذکر است پژو ۲۰۶ تیپ ۵  از آغاز ورود به بازار کشور با رقبای مختلفی روبرو شده است از هاچ بک کره ای تا محصولات چینی و اکنون خودروهای وطنی که البته هیچ یک محبوبیت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را بدست نیاوردند.

جمع بندی

پژو ۲۰۶ تیپ ۵  هاچ بک دوست داشتنی و قابل اعتمادی در بازار کشور محسوب می شود که فروش فوق العاده ای را تجربه کرد. ویژگی هایی مانند طراحی جوان پسند به همراه آپشن های مناسب و پیشرانه قدرتمند موجب شده حتی برخی متمولین آن را به عنوان خودرو درون شهری خود خریداری نمایند. بازار پرورونق و دسترسی ساده به قطعات یدکی از دیگر مزایای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ محسوب می شوند.

ولی در کنار این مزایا افت شدید کیفیت قطعات و تجهیزات و ضمنا قیمت بالای قطعات یدکی آن مالکان را با دردسر روبرو کرده است. در ضمن از آنجا که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ سال های متمادی روی خط تولید ایران خودرو بوده است تنوع گزینه های موجود این خودرو در بازار دست دوم بسیار بالا بوده و با بودجه های متغیری می توان نسبت به خرید نسخه های دست دوم آن اقدام نمود.

به طور کلی این خودرو هنوز پس از گذشت دو دهه در بازار داخلی متقاضیان فراوانی دارد و طراحی جذاب و پیشرانه قوی آن بارزترین ویژگی های مجذوب کننده خریداران به سمت این خودرو هستند. و در مقابل معایبی مانند افت کیفیت ساخت در سال های اخیر، کاهش کیفیت متریال کابین، فضای محدود سرنشینان عقب و فضای کم صندوق بار از معایب آن محسوب می شود ولی در کل پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یکی از بهترین خودروها در سگمنت هاچ بک در بازار کشور محسوب می شود و چنانچه خودرویی کم مصرف، کم دردسر و جذاب مدنظر شما باشد که توان فنی خوبی هم ارائه دهد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ گزینه مناسبی خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *