دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به معایب سایپا کوییک که قبل از خرید این خودرو باید به آن ها توجه کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

با توجه به این که هر خودروی تولیدی علاوه بر مزایایی که دارد ممکن است دارای معایبی نیز باشد. این مطلب به بررسی معایب ساپیا کوییک می پردازد. سایپا کوییک نخستین خودروی ملی است که به گیربکس اتومات مجهز بوده و در سال ۹۵ به بازار معرفی شد. این خودرو در بازار کشور جزو ارزان قیمت ترین دنده اتوماتها می باشد.

خودوری سایپا کوییک به نوعی یک نمونه هاچبک سایپا ساینا به شمار می رود که مانند ساینا و تیبا بر روی پلتفرم مشابه X200 ساخته شده است. سایپا کوییک نسبت به همرده ای های خود از تجهیزات متنوع و امکانات رفاهی فراوانی برخوردار است ولی با توجه به نواقص گیربکس و موتور ضعیف از یک سو و کیفیت کم قطعات از سوی دیگر کمتر مورد استقبال قرار گرفته و به ندرت در خیابان ها مشاهده  می شود. 

بررسی معایب سایپا کوییک

عیوب سایپا کوییک

سایپا کوییک نخستین خودروی ملی است که با گیربکس اتومات در سال ۱۳۹۵ به بازار معرفی شد. طبق دسته بندی جهانی کوییک در کلاس هاچبک شهری جمع و جور قرار داشته و با وجود تبلیغات گسترده سایپا و رنج قیمتی پایین، آنچنان مورد استقبال خریداران ایرانی قرار نگرفت. این خودرو دارای دو مدل اتومات و دنده ای می باشد که نسخه اتوماتیک نسبت به دیگر اعضای خانواده X200 مجهزترین می باشد.

سایپا خودروی کوییک خود را در سه تیپ مختلف پایه، فول و پلاس ساخته است و نام خودرو را به فارسی در عقب خودرو می توان مشاهده کرد. سایپا مدعی است نام کوییک از روستایی در غرب کشور برگرفته شده و به مفهوم سریع نمی باشد. با توجه به این که هر خودروی تولیدی علاوه بر مزایایی که دارد ممکن است دارای معایبی نیز باشد. در ادامه این مطلب به بررسی معایب ساپیا کوییک می پردازیم.

طراحی ناهماهنگ

آشنایی با معایب سایپا کوییک

از نخستین معایب مورد اشاره این است که سایپا کوییک بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید ساخته شده است به این ترتیب ظرفیت آنچنانی برای دریافت تغییرات اساسی نداشته و این امر سبب شده همه محصولات ساخته شده سایپا بر روی این پلتفرم دارای مشکلات مشترکی از جمله طراحی ظاهر ناهماهنگ باشند. این خودرو شباهت زیادی به ساینا داشته و طبق نظر اکثر کارشناسان سایپا کوییک نمونه هاچبک ساینا می باشد. به این نحو که طراحی بخش جلویی دقیقا مشابه ساینا بوده و فقط در قسمتهایی مانند سپر و جلوپنجره ای متفاوت هستند.

کوییک در نمای جانبی تشابه بیشتری با ساینا و تیبا داشته البته سایپا تلاش کرده با استفاده از قطعاتی مانند باربند سقفی، رکاب تیره رنگ و … آن را به خودروهای کراس نزدیک کند. تنها نمای عقب ساپیا کوییک متفاوت تر از سایر قسمت ها بوده و جای امیدواری دارد ولی باز هم چراغ ها اندکی بزرگتر طراحی شده که شاید برای برخی افراد جذابیت کمتری داشته باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با عیوب سایپا کوییک

کابین نه چندان جذاب

از لحاظ فضای داخلی نیز معایب و نواقصی در خودرو سایپا کوییک مشاهده می شود اول اینکه فضای کابین بسیار شبیه کابین ساینا بوده و در ضمن ایزوله نیست چرا که داخل کابین با سر و صدای زیادی همراه است و این امر در مسافرتهای طولانی قطعا آزار دهنده می باشد. مورد بعدی این است که مواد استفاده شده در کابین کیفیت پایین داشته و صندلی ها راحتی چندانی ندارند. ضمنا فضای کابین برای سرنشینان بلند قد هم مناسب نخواهدبود.

بررسی عیوب سایپا کوییک

نواقص برقی

یقینا آپشن های متنوع این خودرو بیش از هر چیز دیگری نظر مشتریان را برای خرید به سمت خود جلب می کند.  ولی نکته ای که کمتر به آن توجه می شود پایین بودن کیفیت تجهیزات استفاده شده در سایپا کوییک است. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد این تجهیزات غالبا چینی بوده و به خاطر کیفیت نامطلوب دائما با نواقصی همراه می شوند. دارندگان این هاچبک اغلب در مورد خرابی زودهنگام قطعاتی مانند فیوز فن رادیاتور، تاچ مانیتور، کیلس استارتر و یا بی دلیل روشن شدن چراغ چک ابراز نارضایتی نموده اند.

کوییک خودروی ملی

نقص در عملکرد جعبه دنده

سایپا کوییک در دو تیپ فول و پلاس به جعبه دنده CVT  مجهز است و طبق گفته سایپا این گیربکس ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده و عملکرد بدون نقصی دارد ولی بعد از رانندگی چند ساعته ایراد این جعبه دنده اتومات آشکار می شود. به این صورت که به خاطر ضعف در سیستم خنک کننده گیربکس دمای آن در ترافیک های سنگین شدیدا افزایش پیدا نموده و در اکثر مواقع موجب توقف عملکرد جعبه دنده و از کار افتادن خودرو می گردد. همچنین به خاطر هماهنگ نبودن دریچه گاز برقی با پدال گاز موتور و جعبه دنده خودرو در برابر فشردن پدال گاز عکس العمل ضعیفی دارند. به این ترتیب هنگام نیاز به افزایش سرعت ناگهانی با مشکل مواجه می شوید.

پیشرانه قدیمی و ضعیف

قدیمی و ضعیف بودن موتور

شرکت سایپا این خودرو را به پیشرانه ای چهار سیلندر با حجم ۱۵۰۳ سی سی مجهز نموده است و دارای کد M15 می باشد. در حقیقت همان موتور پراید با برخی اصلاحات است.  این پیشرانه قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه داشته و گشتاور تولیدی آن نیز ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه بوده و چنین توان و گشتاوری برای به حرکت در آوردن این خودروی  ۱۱۰۵ کیلوگرمی به نظر چندان کافی نیست. با توجه به همه اصلاحاتی که در این موتور قدیمی صورت گرفته اما سرعت آن کمتر از حد انتظار بوده و طبق بررسی های میدانی سایپا کوییک با جعبه دنده اتومات برای رسیدن شتاب از صفر تا صد به ۱۴ ثانیه زمان احتیاج دارد. قطعا هنگامی که ظرفیت سرنشینان این هاچبک تکمیل بوده و قصد روشن کردن کولر را داشته باشید وضعیت بدتر هم می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *