دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بازار قیصریه اصفهان و نقش و نگارهای دیدنی آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بازار قیصریه یکی از بزرگ ترین بازارهای ایران در دوران صفویه است این بازار سرپوشیده دارای ویژگی های ویژه و منحصر به فردی است این بنا در سال ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ ساخته شده است و دارای بخش های مختلف و حجره های متعدد است در حال حاضر این بازار محلی برای خرید وسایل قدیمی و سوغاتی است.

شهر اصفهان شهری توریستی با ارزش های فرهنگی و تاریخی است این شهر جاذبه های فرهنگی و تاریخی متعددی را در خود جای داده است یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری در این شهر بازار قیصریه است. این بازار یک اثر تاریخی است و یکی از بناهای با قدمت محسوب می شود این شاهکار تاریخی در دوره های مختلف حکومتی با اهمیت بوده است بررسی ها درباره بناهای تاریخی اصفهان نشان می دهد که اغلب این بناها متعلق به دوران صفویان هستند به ویژه بناهایی همچون این بازار که متعلقه به دوران صفویان هستند و جذابیت های تاریخی برای گردشگران و علاقه مندان خود دارند این بناها اغلب دارای معماری ویژه و تاریخی هستند معماری های این بناها بسیار ارزشمند هستند و جذابیت های زیادی دارند. با معرفی این بازار تاریخی می توانید با فرهنگ و تمدن ایران در دوره های مختلف تاریخ  آشنا شوید و اطلاعات گردشگری مهمی را درباره آن ها کسب کنید.

 بازار قیصریه اصفهان را بشناسید:

این بازار جزئی از بناهای تاریخی دوران صفویان است جالب است بدانید که یکی از مشهورترین بازارهای ایرانی در دوره های تاریخی محسوب می شده است همه شما در سفر به شهر اصفهان تجربه های متفاوتی را داشته اید و این بار با بازدید از این بنا تجربه هاب جدیدتری را کسب می کنید. این بازار یکی از مکان های مناسب برای خرید می باشد خرید کردن از بازارهای قدیمی بسیار لدت بخش است و تجربه یک خرید متفاوت را برای شما فراهم می کند. ابن بازار با وجود اینکه قدیمی و تاریخی است هنوز شکوه و جلال خود را حف کرده است و بسیاری از گدشگران زمان وارد شدن به این بازار متحیر می شوند.

بازار قیصریه

یکی از نکات جالب درباره این بازار قدیمی و تاریخی این است که در زمان صفویان این بازار یک مرکز خرید مجلل و جدید بوده است و در واقع یکی از بزرگ ترین مرکز خریدهای ایران محسوب می شده است این بازار بعد از گذشت سال ها هنوز رونق خود را حفظ کرده است این بازار دارای بخش های مختلفی است سردر قیصریه تقریبا بخش ورودی این بنا محسوب می شود بازار چیت سازها نیز بخش های دیگری از این بازار را تشکیل می دهند همچنین بازار دارالشفا لخس ها دیگر از بازار است.

این بازار بزرگ و سرپوشیده در شهر اصفهان بسیار مشهور است و چندین کیلومتر می باشد هر بخش از این بازار برای فروش محصولات گوناگون است جالب است بدانید که این بازار علاوه بر فروش مکانی برای تولید کالا نیز می باشد و از این حیث دارای اهمیت است و هنوز قدمت خود را حفظ کرده است.

فضای قیصریه

آشنایی با تاریخچه بازار:

این بازار در سال ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ به دستور شاه عباس اول ساخته شده است در دوران صفویه این بازار جذابیت های بسیار زیادی داشته است و کاربردهای آن زیاد بوده است در آن دوران این بازار مرکز اصلی فرش و پارچه های نفیس ایرانی بوده است شرکت های تجاری در آن زمان اجناس خود را به کسبه این بازار می فروخته اند. این بازار در دوران صفویه اهمیت زیادی داشته است. علت نامگذاری این بازار به این دلیل بوده است که در گذشته در راسته این بازار کالاهای سنگین وزن و لوکس به فروش می رسیده اند این بخش از بازار را بازارگانان ثروتمند ساخته اند معماری و تزئینات این بخش از دیگر بخش ها زیباتر می باشد و مجلل تر طراحی شده است.

  •  آرون گروپس

آشنایی با معماری بنا:

این بازار سرپوشیده دارای ویژگی های برجسته ای است این بازار از بزرگ ترین بازارها بوده است این بنای باشکوه اهمیت گردشگری بالایی دارد راسته این بازار دارای دو طبقه است طبقه اول امور دفتری است که به آن رسیدگی می شود همچنین امور بازرگانی در این بخش رسیدگی می شود طبقه پایین این بنا مغازه ها و حجره ها وجود دارند که به ردیف و در کنار یکدیگر واقع شده اند این بازار یک مکان مجلل است و ویژه فعالان بازار بوده است.

معماری قیصریه

تجزیه و تحلیل بخش های مختلف از این بازار می تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد این بنا دارای چارسوی است چارسوی بازار در وسط بازار واقع شده است محوطه ای بزرگ و مدوری شکل تزئینات این بخش بسیار مجلل و زیبا است به ویژه در بخش هایی که دارای مقنرس است این نقش های اسلیمی به بنا جذابیت ویژه ای بخشیده اند. این چارسو به بخش های مهم دیگری متصل می شود که شامل بازار قیصریه، ضرابخانه سلطتنی، تیمچه ضرابخانه و کاروان‌سرا  می باشند.

کاروانسرای شاهی بخشی دیگر از این بازار است کاروانسرای باشکوهی که ویژه شاهان است این کاروانسرا دارای دو طبقه است و ۱۵۰ حجره دارد در حال حاضر این بازار را به عنوان سرای ملک التجار به خاطر می آورند. ضرابخانه نیز بخش دیگری است که در زمان صفویان ساخته شده است و محلی برای صرب سکه های شاهی بوده است در واقع این بازار بانک دولت بوده است و امروزه نیز به بانک تبدیل شده است.

سردر این بنا نیز ویژگی های دیگری دارد نفیس ترین نقاشی ها را می توانید در این بخش مشاهده کنید که متعلق به دوران صفویان می باشند این سردر قوسی شکل است و در آن کاشی کاری های زیادی دیده شده اند. نقاشی های رنگ باخته دوران صفویان که در ورودی بازار هستند بسیار جلب توجه می کنند و علاقه مندان را کنجکاو می کنند.

بازارچه قیصریه

خرید از بازار:

یکی از تجربه های لذت بخش خرید از بازار قیصریه اصفهان است این مکان برای خرید سوغاتی ها بسیار مناسب است زیرا بسیاری از صنایع دستی نفیس و ارزشمند اصفهانی در این بازار به فروش می رسند. وسایل قدیمی و سوغاتی ها که در حجره های این بازار می بینید بسیار مورد توجه هستند این حجره ها از تنوع اجناس  بالایی برخوردار هستند در ابتدا که وارد این بازار می شوید بسیار گیج و حیرت زده اید از هیجان نمی دانید چه بخرید و چه نخرید اما با گشتی در تمام بازار به خوبی حساب کار دستتان می آید و می توانید خریدی راحت و با رضایت داشته باشید.

اگر می خواهید اجناسی خریداری کنید که قیمت مناسب و معقولی داشته باشند بهتر است به این بازار سری بزنید در این بازار نه تنها تنوع کارها بالا است بلکه می توانید با هزینه مد نظر خرید دلخواه خودتان را انجام دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *