دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی دوربین کانن ۲۵۰d یک دوربین محبوب و کاربردی برای آغاز عکاسی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

دوربین کانن ۲۵۰d جزو آخرین دوربین های این شرکت در گروه دوربین های DSLR فوق العاده کم حجم محسوب می شود و در بدنه آن یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی به همراه فناوری اتوفوکوس Dual pixel با سرعت و دقت بالا به کار رفته است. با بررسی این دوربین کوچک و کم حجم با امکانات و کیفیت مطلوب همراه ما باشید.

دوربین کانن ۲۵۰d یا Rebel SL3 از آخرین تولیدات شرکت کانن بوده و با کاربری آسان قدرت ثبت فیلم و عکس های باکیفیتی را دارد. در ضمن این دوربین کوچک و سبک سیستم اتوفوکوس تقریبا پیشرفته و قدرتمندی داشته و به باتری قوی مجهز است. 

بررسی دوربین کانن ۲۵۰d : کارآمد برای شروع عکاسی

 

شرکت کانن از دوربین EOS 250D یا EOS Rebel SL3, kiss x10 در آوریل ۲۰۱۹ رونمایی کرد. این محصول جایگزینی برای مدل ۲۰۰D تلقی شده و این سری از دوربین های کانن به خاطر اندازه کوچک و وزن سبکی که دارند به نوعی در بین دیگر دوربین های DSLR کانن منحصر به فرد محسوب شده و در دسته دوربین های آماتور(New Entry) جای می گیرند از این رو می توانند مناسب افرادی باشند که در دوره های آموزشی یا کارهای شخصی به خرید دوربین نیاز دارند. البته ناگفته نماند دوربین کانن ۲۵۰d نسبت به نسخه قبلی در زمینه فیلمبرداری و شارژدهی تغییرات چشمگیری یافته ولی در بخش عکاسی مزیت خاصی بین این دو پیدا نمی شود.

این دوربین با کاربری آسان می تواند به ثبت فیلم و عکس های باکیفیت بپردازد و به سیستم اتوفوکوس تقریبا پیشرفته و قدرتمندی مجهز است. می توان گفت کانن ۲۵۰d دوربینی دوست داشتنی برای شروع عکاسی بوده در حالی که امکاناتی عالی برای عکاسی در هر شرایطی را فراهم می آورد.بررسی ها نشان می دهد دوربین کانن ۲۵۰d جزو آخرین دوربین های این شرکت در گروه دوربین های DSLR فوق العاده کم جم قرار می گیرد. در این دوربین سنسور ۲۴ مگاپیکسلی ASP-C به کار رفته و فناوری اتوفوکوس Dual pixel با دقت و سرعت بالا آن را همراهی می کند. در ادامه مطلب با بررسی بیشتر دوربین کانن ۲۵۰d همراه ما باشید.

ویژگی های اصلی دوربین کانن ۲۵۰d

ویژگی های اصلی این دوربین شامل ۱. سنسور ۲۴ مگاپیکسلی ASP-C همراه با سیستم اتوفوکوس Dual pixel مبتنی بر سنسور – ۲. ویزور اپتیکال همراه با سیستم اتوفوکوس ثانویه ۹ نقطه ای- ۳. نمایشگر LCD لمسی کاملا چرخان- ۴. حالت راهنما برای عکاسان آماتور- ۵. قابلیت اتصال با وای فای و بلوتوث جهت انتقال تصاویر و کنترل دوربین- ۶. طول عمر باتری برای ۱۰۷۰ عکس در حالت عکاسی ویزور- ۷. طول عمر باتری برای ۳۲۰ عکس در حالت عکاسی زنده- ۸. قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۴k و ضریب کراپ ۱.۷X هسند. به طور کلی می توان گفت دوربین کانن ۲۵۰d یکی از کم حجم ترین دوربین های DSLR در دنیا محسوب می شود و اکثر ویژگی های کاربردی این دوربین مشابه دوربین های میرورلس سری M شرکت کانن است از این رو می توان شبیه ترین دوربین به کانن ۲۵۰d را دوربین M50 کانن تلقی کرد.

  •  آرون گروپس

طراحی ساده ولی کاربردی

با توجه به بررسی ها می توان گفت دوربین کانن ۲۵۰d طراحی ساده ولی کاربردی داشته تا هم برای افراد مبتدی و هم عکاسان حرفه ای کارامد باشد. به طور مثال این دستگاه یک نمایشگر ۳.۰ اینچی لمسی با قابلیت چرخش دارد که ویژگی چرخش بدون شک می تواند هنگام کادربندی در فیلمبرداری و ویژگی لمسی موقع سوییچ فوکوسینگ کار را برای کاربر خیلی آسان نمایند.

کیفیت نمایشگر دوربین کانن ۲۵۰d حدود ۱.۰۴ میلیون نقطه بوده که در این رنج قیمتی کیفیت بالایی را ارائه می دهد. این نمایشگر  از نوع tft-lcd بوده و UI یا رابط کاربری خوبی هم دارد. منظره یاب(ویزور نوری) مطابق انتظار خیلی کوچک است و بزرگنمایی آن به طرزی غیرمعمول درحالت استفاد از لنز ۳۵ میلیمتری  ۰.۵۴ برابر می باشد. موقع بهره گیری از ویزور حدودا ۹۵ درصد صحنه را می توان مشاهده کرد که برای ترکیب بندی دقیق ایده آل نخواهد بود. ناگفته نماند یک دیال پد چهار جهته نیز در اطراف کلید Q/SET حضور دارد.

در ضمن بررسی ها نشان می دهد کلیدها و کنترل های این دوربین طراحی جدید و باکیفیت تری نسبت به نسل قبل دارند. در قسمت کناری دستگاه یک ورودی میکروفون از نوع جک ۳.۵ میلیمتری حضور دارد که می تواند به بهبود ضبط صدا هنگام فیلمبرداری کمک شایانی نماید. در ضمن مانت EF/EFS این امکان را فراهم می کند تا بتوان از بیشتر لنزهای تولید شده در برندهای مختلف هماهنگ با این مانت بهره برد. همچنین با مشاهده پورت ورودی کارت حافظه دوربین کانن ۲۵۰d که در کنار محفظه باتری جای دارد باید گفت همچنان این دوربین با وجود ارتقا در قسمت فیلمبرداری از مموری کارت SD ولی با سرعت بالا پشتیبانی دارد.

در ادامه بررسی دوربین کانن ۲۵۰d قابل ذکر است که از نظر اندازه و وزن تقریبا مشابه دوربین ۲۰۰D است ولی دوربین کانن ۲۵۰d توانسته ۴ گرم کاهش وزن پیدا کنند که این مورد در نسخه سیاه رنگ اتفاق افتاده است. از این رو اگر از کاربران دوربین ۲۰۰d هستید مجبور نخواهید بود کیف دوربین جدیدی خریداری کنید. قابل ذکر است کانن ۲۵۰d با دو رنگ سیاه و سفید ارائه می شود.

لوگوی کانن ۲۵۰d نیز با تغییراتی همراه شده و چراغ اینفراد(مادون قرمز) که به عنوان یک شمارشگر جهت تایمر اتومات عمل می کند نیز حذف شده است. در ضمن کانن ۲۵۰d نمی تواند از فلاش خود به عنوان یک چراغ af بهره ببرد ولی می توان با خریداری یک فلاش خارجی از آن به عنوان مادون قرمز بهره برد.

در ادامه قابل ذکر است که کانن ۲۵۰d همچنان از سنسور ۲۴ مگاپیکسلی APS-C CMOS و فوکوس خودکار ۹ نقطه ای که در نسل قبلی (۲۰۰D) حضور داشت، بهره می برد. (در زمان عکاسی توسط منظره یاب).

در بررسی ها مشخص شد دوربین کانن ۲۵۰d نخستین دوربین DSLR این شرکت است که از قابلیت Eye AF یا ردیابی چشم هنگام فوکوس خودکار در نمای Live بهره می برد. در حالت نمای LIVE توسط ویزور دوربین کانن ۲۵۰d از فوکوس خودکار Dual pixel استفاده می کند که پوشش دهنده ۸۸ درصد از قاب به شکل افقی و ۱۰۰ درصد به شکل عمودی است.

برای یافتن تفاوت های دوربین کانن ۲۵۰d با ۲۰۰d باید به قسمت بالای بدنه آنها اشاره کرد. تفاوت اصلی در حذف شدن کلید وای فای و کاهش تعداد مودهای موجود روی کلید چرخان است، شبیه نسخه EOS M50 کانن این دوربین هم یک حالت اتومات جهت تشخیص هوشمند صحنه دارد که یک حالت پیش فرض را شناسایی و تنظیماتی نظیر دیافراگم، جبران نوردهی، فلاش و وایت بالانس را به بهترین شکل لحاظ می کند. در منو هم هز قسمتی را انتخاب نمایید توضیح مختصری در مورد آن ارائه شده تا بهتر ار آن بهره بگیرید. در قسمت عقب دوربین نیز باید گفت تفاوتی بین دوربین کانن ۲۵۰d با ۲۰۰d وجود ندارد و کاملا مشابه هم هستند.

عملکرد خوب و باتری قدرتمند

بررسی ها حاکی از آن است دوربین کانن ۲۵۰d قادر به ثبت ۵ فریم در ثانیه برای عکاسی پیاپی می باشد. همانطور که پیشتر اشاره شد سیستم فوکوس خودکار این دوربین ۹ نقطه ای بوده که نسبت به نسل قبل پیشرفت چندانی محسوب نمی شود ولی دوربین کانن ۲۵۰d عملکرد خوبی هنگام فوکوس خودکار در حالت Live view برای فیلمبرداری دارد.

باتری دوربین کانن ۲۵۰d نسبت به نسل قبلی قدرتمندتر شده و با هر بار شارژ می توان تا ۱۰۲۰ عکس را ثبت کرد این در حالی است که نسل قبلی با هر بار شارژ فقط تا ۶۰۰ عکس را به ثبت می رساند. این توانایی باتری هم در فیلمبرداری و هم عکاسی بسیار کمک کننده بوده و کاربر را از حمل شارژر و باتری اضافی بی نیاز می کند. ضمنا این دوربین قابلیت ثبت تصویر اچ دی آر و ۱۰ فیلتر خلاقانه عکاسی را دارد. از حالت های عکاسی دوربین کانن ۲۵۰d می توان به حالت پرتره، عکاسی در شب، ماکرو و .. اشاره کرد.

کیفیت تصاویر قابل قبول بوده و ضمنا دوربین کانن ۲۵۰d قابلیت اتصال به دستگاه هوشمند را نیز برای انتقل تصاویرتان دارد. همچنین این دوربین قابلیت فیلمبرداری ۴k را داشته و تا سرعت ۲۵ فریم بر ثانیه فیلمبرداری می کند. بررسی ها نشان می دهد دوربین کانن ۲۵۰d برای پردازش عکاسی و فیلمبرداری به پردازشگر DIGIC 8 که نسل جدید پردازنده های شرکت کانن می باشد، مجهز شده است. همانطور که پیشتر اشاره شد درون این دوربین یک سنسور کراپ فریم با وضوح ۲۴.۱ مگاپیکسل حضور دارد که با کیفیت ۶۰۰۰* ۴۰۰۰ پیکسل به ثبت تصاویر می پردازد. با توجه به بررسی ها باید گفت نمایشگر چرخان دوربین کانن ۲۵۰d برای فیلمبرداری یا عکاسی سلفی بسیار عالی بوده و حالت جدید Skin smooth این مکان را فراهم می آورد تا پنج سطح مختلف پوست را صاف کرد.

همانطور که پیشتر اشاره شد در دوربین کانن ۲۵۰d یک مود یا حالت راهنما حضور دارد که شبیه آن در دوربین قدیمی ولی پیشرفته تر کانن ۸۰۰D دیده شده است. ین حالت یک رابط کاربری ساده و قوی برای افرادی است که مبتدی هستند و تازه کار با دوربین را آغاز کرده اند و در زمینه عکاسی کم تجربه هستند. حالت اتوماتیک هوشمند این دوربین در خیلی از موارد کمک می کند تا بدون احتیاج به تنظیمات بیشتر با ساده ترین شکل ممکن به ثبت تصاویر اقدام کرد. برای استفاده از این حالت به دانش عکاسی و نوردهی دوربین نیاز نبوده ولی اکثر افرادی که به طور جدی وارد حرفه عکاسی می شوند مایلند تا درباره شیوه عملکرد دوربین اطلاعات کسب کنند. کانن ۲۵۰d با بهره مندی از رابط کاربری آسان درک تقریبا کاملی از شیوه نوردهی و عملکرد خود را در اختیار کاربر می گذارد.

در پایان این بخش به بررسی قابلیت ویزور اپتیکال دوربین کانن ۲۵۰d می پردازیم. به طور کلی به جز منو راهنمای ساده و کاربردی این دوربین قابلیت ویزور اپتیکال هم ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهد. این سیستم اتوفوکوس ۹ نقطه ای بوده و دقت و قدرت تقریبا بالایی در تعیین نقطه فوکوس در طول فضای مورد کادربندی دارد.  ضمنا در حالت عکاسی ویزور دوربین نیروی کمتری استفاده می کند. از این رو با هر بار شارژ باتری تصاویر زیادی را می توان ثبت کرد.  نقطه ضعف این قابلیت عدم امکان مشاهده پیش نمایش نوردهی عکس مانند ویزورهای الکترونیکی است. به عبارت دیگر دوربین فاقد توان پیش نمایش تصویر بوده و باید پس از ثبت هر عکس جهت مشاهده آن به LCD دوربین مراجعه شود.

جمع بندی

دوربین کانن ۲۵۰d در مجموع یک دوربین کوچک و کم حجم می باشد که امکانات و کیفیتی مطلوب را ارائه می دهد. این دوربین منعطف بوده و عکاسی توسط ویزور اپتیکال و یا عکاسی زنده را به راحتی در اختیار کاربر قرار می دهد. حتی برای افرادی که به عکاسی ویزور علاقه ای ندارند حالت نمای زنده تجربه ای مشابه حالت کار با دوربین های بدون آینه (میرولس) را در اختیارشان می گذارد.

می توان کانن ۲۵۰d را یکی از بهترین دوربین ها برای فیلمبرداری محسوب کرد و در صورتی که به فیلمبرداری با گوشی همراه علاقمند هستید گریپ بدنه خوش دست و کیفیت تقریبا مطلوب تصاویر این دوربین شما را شگفت زده خواهد کرد. البته نمی توان آن را یکی از بهترین دوربین ها برای فیلمبرداری صحنه های بسیار پرتحرک و ورزشی به شمار آورد ولی در هر حال با بهره مندی از حالت های راهنما و خودکار به کاربران مبتدی کمک می کند فیلمبرداری تقریبا قابل قبولی داشته باشند.

دوربین کانن ۲۵۰d می تواند بهترین انتخاب برای افرادی باشد که مایلند به صورت جدی وارد حرفه عکاسی شوند. این دوربین به کاربر این امکان را می دهد تا از سیستم فوکوس و نوردهی و نورسنجی دوربین اطلاعات جامعی به دست آورد. در ضمن انواع حالت های خودکار که بر اساس نوع سوژه تحت عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند نیز آموزش های لازم را در اختیار کاربر می گذارد. می توان گفت کاربری آسان و امکانات مطلوبی که کانن ۲۵۰d به همراه امکان اشتراک گذاری تصاویر با دستگاه جانبی و تلفن های هوشمند در اختیار کاربر می گذارد سبب می شود کاربران به راحتی از آن بهره بگیرند.

از نقاط قوت دوربین کانن ۲۵۰d می توان به کیفیت مطلوب تصویر در فرمت JPEG، بدنه ای سبک و کاملا کم حجم، منوی راهنمای آسان برای افراد مبتدی، کیفیت خوب بدنه، بدنه ای خوش دست، طول عمر زیاد باتری، سیستم اتوفوکوس Dual pixel در حالت زنده اشاره داشت و کوچک بودن ویزور، عدم تناسب طول عمر باتری در مود نمای زنده، عدم حضور شارژر یو اس بی ، بالا نبودن سطح کیفیت فیلمبرداری و عدم پردازش داخلی فایل های RAW از نقاط ضعف این دوربین به شمار می رود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *