دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با موسیقی کی پاپ و محبوب ترین گروه های پاپ کره

  • ساناز براتی
  • ۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

موسیقی کی پاپ یکی از سبک های موسیقی تقریبا جدید در کره جنوبی می باشد که در سرایر جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد. این نوع از موسیقی ترکیبی از رقص و آهنگ های شاد می باشد که در آن اصطلاحات ناشایست و سیاسی دیده نمی شود.

در حال حاضر با توجه به محبوبیت موسیقی در جهان، سبک های مختلفی از آن به وجود آمده است. کی پاپ سبکی از موسیقی کره ای می باشد که بسیار محبوب است و جریان اصلی آن از کره جنوبی سرچشمه گرفته است. اینگونه به نظر می رسد که این سبک تا حدودی شبیه به سبک تیلور سوئیفت از آمریکا است.

معرفی موزیک کی پاپ

سبک موسیقی کی پاپ

کی پاپ در واقع مخفف سبک پاپ کره ای می باشد که با عنوان موسیقی محبوب کره شناخته می شوند. این اصطلاح به سبک پرطرفداری از موسیقی اشاره می کند که سرچشمه آن از کره جنوبی می باشد.

موسیقی کی پاپ مدرن حدودا از اوایل دهه ۹۰ میلادی به وجود آمده است، ولی محبوبیت جهانی آن به سال ۲۰۱۲ باز می گردد. در این سال آهنگ Gangamstyle از خواننده ای به نام Psy در یوتیوب به اولین ویدئو با بیش از یک میلیارد بازدید تبدیل شد و به محبوبیت جهانی رسید.

موسیقی کره ای کی پاپ

جالب است بدانید که کی پاپ بر عکس چیزی که اغلب مردم گمان می کنند یک سبک از موسیقی نیست، بلکه اصطلاحی است به معنای موسیقی محبوب کره ای. خوانندگان کی پاپ موسیقی را در تمام سبک های شناخته شده مانند هیپ هاپ، الکترونیک، راک، پاپ، R&B، جاز و … می سازند. زمانی که در خارج از کره از این موسیقی استفاده می شود در واقع خواننده می خواهد نشان دهد که این موسیقی به کره تعلق دارد.

تصور اشتباه دیگری که در این مورد وجود دارد این است که برخی از افراد گمان می کنند که کی پاپ فقط شامل بهترین گروه های دختر و پسر در کره می شود. اما این کاملا نادرست است و باید بدانید که هنرمندان محبوب تک خوان یا گروه های مستقل نیز به اندازه ی گروه های بزرگ و جذاب کی پاپ شایسته هستند.

سبک موزیک کی پاپ

  •  آرون گروپس

محبوبیت K-POP در آمریکا

عبارت Hallyu Wave ممکن است تا کنون به گوش شما رسیده باشد، این عبارت اصطلاحی است که به «موج کره ای» ترجمه می شود. از این اصطلاح اغلب برای توصیف استعاره ای «موج» کره ای استفاده می گردد که در سراسر نیمکره غربی و آمریکا گسترش داشته است.

البته این موج تنها به موسیقی محدود نمی شود، بلکه شامل مسائلی مانند نمایش و برنامه های تلویزیونی کره نیز می گردد. تقریبا تمام افراد از داستان های عاشقانه و گریه آور استقبال می کنند.

موزیک کی پاپ آغاز شده از کره جنوبی

به منظور درک بیشتر k-pop و اهمیت آن باید به شکل خاص بر روی مخاطبان جوان آن تمرکز شود. می خواهیم ببینیم که چه اتفاقی برای گروه های موسیقی دختر و پسر آمریکایی در دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ افتاده است؟ زمان زیادی از بودن گروه هایی مانند Backstreet، Nsync و یا Spice girls گذشته است. در آن دوران ها زمانی که افراد می خواستند آهنگی جذاب و دلنشین را با ریتمی گیرا و رقص آور بشنوند، فقط این گروه ها بودن که گوش می کردند.

درست است که در حال حاضر هنرمندان بیشتری برای بزرگسالان برنامه تولید می کنند اما به ندرت شاهد ویدئو کلیپ های رقص هستیم.

موسیقی کی پاپ و معرفی آن

چیزی که مشخص است این است که اغلب هنرمندان مشهور آمریکایی فوق العاده می باشند، اما ویدئو کلیپ هایی داستان محور و سرشار از درام و کلمات سیاسی و غیر محترمانه تولید می نمایند. از طرفی موسیقی k-pop از داستان های عاشقانه، آهنگ های گیرا و رقص های اغوا کننده ای شکل می گیرد که توسط افرادی زیبا به زیبایی اجرا می گردد.

آشنایی با موزیک کی پاپ

وجود چنین اختلاف بارزی در موسیقی، در کنار گسترش بالا مانند بخش از طریق اینترنت، باعث شده تا موسیقی کی پاپ به قدرتی بزرگ تبدیل شود. موسیقی کی پاپ انواع مختلفی از سبک ها را ارائه داده است و رقص ها در این موسیقی به شکلی ماهرانه طراحی شده اند تا بیننده ها هم بتوانند با آن برقصند. در این موسیقی تقریبا مطالب نامناسب یا سیاسی وجود ندارد.

این موضوع که موسیقی کی پاپ روز به روز در کشور آمریکا محبوب تر می شود به این دلیل است که افراد از موسیقی عالی، برنامه های رقص، متن های پرهیجان و هنرمندان خوش چهره لذت می برند. بعلاوه برای دوست داشتن این نوع موسیقی نیازی نیست که معنی آن را بفهمید.

موزیک و ترانه ی جدید کی پاپ

زمان شکل گیری k-pop

برای اولین بار ایده ی موسیقی کی پاپ در سال ۱۹۹۲ به وسیله گروهی از رقصنده های هیپ هاپ از کره ی جنوبی پایه گذاری شد. این گروه به Seo Taija and boys شهرت داشتند. این گروه تک آهنگ Nan Arayo (I know) را در یک مسابقه استعداد یابی تلویزیونی اجرا نمودند، اما نه تنها در مسابقه پیروز نشدند بلکه پایین ترین امتیاز را از سوی داوران کسب کردند.

با این وجود بعد از پخش شدن این تک آهنگ در تلویزیون خیلی زود این آهنگ به پرطرفدارترین آهنگ در جدول تک آهنگ های گروه جنوبی تبدیل گشت و برای ۱۷ هفته در صدر جدول باقی ماند. Seo Taija and boys اولین گروهی بود که به شکل علنی موسیقی پاپ آمریکایی را با فرهنگ کره جنوبی ادغام نمود. این گروه سبکی از موسیقی را به وجود آوردند که به موضوعاتی مانند سانسور، مد و سیستم آموزشی پایین تر از حد استاندارد پرداخت و هنجارهای سنتی کره جنوبی را به چالش کشید.

موسیقی کی پاپ در سطح جهان

Seo Taija and boys به شکل رسمی در سال ۱۹۹۶ از هم جدا شدند. اما قبل از جدا شدن شیوه های قدیم موسیقی سبک کره جنوبی و استانداردهای اجرا را مورد تغییر قرار داده بودند. این موضوع به دیگر هنرمندان این اجازه را داد تا خلاقیت های خود را به چالش کشیده و موانع را از سر راه بردارند.

موزیک کی پاپ و معرفی این سبک

با گذشت چند سال از این موضوع استودیو های جدیدی بر سرکار آمدند، استودیوی SM Town در سال ۱۹۹۷،  JYP Entertainment در سال ۱۹۹۷ و YG Entertainment در سال ۱۹۹۸. در حالت کلی این سه استودیو سر چشمه راهی شدند که در حال حاضر با عنوان گروه آیدل شناخته می شوند. (در حالت کل به سلبریتی های کره آیدل گفته می شود.)

شناخت موزیک کی پاپ

عملکرد کی پاپ

در حالت کلی موسیقی کی پاپ با فرآیندی آغاز می شود که بر روی تامین استعداد، آموزش و اولین اجرا تمرکز دارد. به این دلیل که شرکت های سرگرمی علاقه دارند که اولین اجرای ستاره های کی پاپ در حدود سن بیست سالگی باشد، بیشتر کارآموزان در رده سنی ده تا بیست سال را استخدام می کنند.

این اشخاص مثل دیگر دانش آموزان تحصیل می کنند و به مدرسه می روند، با این وجود کارآموزان در این حیطه قسمت زیادی از وقت خود را قبل و یا بعد از مدرسه به رقصیدن و آواز خواندن می گذرانند. در این مرحله این افراد اعضای ماهر شرکت محسوب نمی شوند، بلکه کارآموزان آزمایشی می باشند که تمام تلاش خود را برای رسیدن به اولین اجرا می نمایند و به سختی تلاش می کنند.

 موزیک کی پاپ و آشنایی با آن

در اغلب موارد به کارآموزان مبلغی پرداخت می گردد تا در پرداخت هزینه های زندگی آن ها کمک کننده باشد، علاوه بر این ممکن است تمهیدات مسکن را به ویژه برای کارآموزان دیگر کشورها فراهم آورند.

در صورتی که کارآموز از کشور دیگری مراجعه کرده باشد در لیست انتظار قرار خواهد گرفت و اگر زبان کره ای را بلد نباشد باید با تلاش زیاد آن را فرا بگیرد.

بررسی موسیقی کی پاپ

کارآموزان به کلاس مهارت هایی خواهند رفت که در آن تخصصی داشته باشند. به عنوان نمونه یک کارآموز سبک رپ، به کلاس رپ می رود و یک خواننده آینده به کلاس های آواز بیشتری خواهد رفت. فردی که در رقصیدن تبحر دارد به کلاس ها رقص بیشتری می رود.

همچنین از کارآموزان انتظار می رود تا با تمرین های ورزشی منظم و رژیم غذایی مناسب فرم بدن خود را به بهترین شکل حفظ نمایند. در این آموزشگاه ها روابط کاملا قدغن بوده و در برخی موارد هم استفاده از تلفن های همراه ممنوع می شود. قوانین زیادی در این مورد وجود دارد و شکستن این قانون ها به نوعی از بین رفتن شغل این افراد جوان می باشد.

موزیک پرطرفدار کی پاپ

با توجه به این که جذب نیرو بالا است، تضمینی برای این که یک کارآموز بتواند اولین اجرای خود را آغاز نماید وجود ندارد. در صورتی که قرارداد کارآموزی به پایان برسد، پیدا کردن شغل جدید برای او می تواند مشکل باشد. با این حال کارآموزان سال های زیادی را صرف یادگرفتن مهارت های حوزه هنرهای نمایشی می نمایند. مسلما ستاره کی پاپ شدن مناسب فردی نیست که به راحتی حواسش پرت شود.

از این رو کارآموز در اولین اجرا فوق العاده است و به این افراد گروه، سبک و گاهی اسمی جدید داده می شود. این ویژگی ها را اغلب شرکت طرف قرار داد تعیین خواهد کرد. قرار داد ها اغلب با شرکت های بزرگ بعد از اجرای اول هفت تا ده ساله هستند. در چنین بازه ی زمانی طولانی کارآموز باید نگرانی بابت چهره ی عمومی خود داشته باشد و کلمات خود را به دقت انتخاب نماید تا اعتبارش نابود نشود.

سبک و نوع موسیقی کی پاپ

معرفی گروه و هنرمندان معروف کی پاپ

همانطور که دیدید موسیقی کی پاپ بسیار متنوع می باشد. فرقی ندارد که طرفدار کدام گروه یا شخص و چه سبکی باشید، در هر صورت کی پاپ برای هر فرد با هر سلیقه ای آهنگ دارد. تنوع بالای آهنگ و هنرمندان و گرو های کی پاپ ممکن است باعث گیج شدن افراد شود. در ادامه شما را با برترین گروه های کی پاپ آشنا خواهیم کرد. لیست ارائه شده در زیر با توجه به محبوییت جهانی، درآمد و آخرین رتبه بندی به وسیله رسانه های موسیقی جمع آوری شده است.

  • گروه BTS:

گروه BTS با عنوان محبوبترین گروه کی پاپ شناخته می شود. این گروه به نام های BANGTAN Boy یا Beyond the scene نیز شهرت دارد. این گروه اخیرا به عنوان چهره ی هالیو یا همان موج کره ای شناخته می شود. این گروه از سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را شروع کرده است و از آن زمان تبدیل به پدیده ای جهانی شده است. اعضای این گروه Suga ،Jimin ،Jin ،RM ،V ،Jungkook ،J-Hope می باشند.

ترانه های کی پاپ

موسیقی این گروه بیشتر ترکیبی از موسیقی الکترونیک، پاپ و هیپ هاپ می باشد که به موضوعات حساسی مثل سلامت روان و روابط می پردازند.

این گروه دارای یازده رکورد گینس می باشد. این گروه در کمتر از ده سال، ۲۴۰ جایزه دریافت کرده است. بعضی از جوایز این گروه شامل جایزه موسیقی آمریکا، جایزه آسیایی موفقیت ویژه موسیقی، جایزه رادیو بی بی سی برای نوجوانان، موسیقی بیلیورد، جایزه موسیقی ام تی وی و رتبه اول رهبران آینده پایداری جهانی سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ می شود.

موسیقی جالب کی پاپ

  • گروه Blackpink:

این گروه وجه اشتراکاتی با گروه با خواننده معرف بیانسه دارد. جدا از شخصیت پرستی بیانسه و طرفداران بلک پینک هر دو اینها با سرعت بالایی به سوی موفقیت در حرکت هستند. اعضای این گروه Jisoo ،Rose ،Lisa و Jennie kim می باشند. این اعضا به شکلی موثر با عنوان یکی از برترین گروه های کی پاپ فرهنگ کره جنوبی را به نمایش می گذارند. این گروه در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرده و از آن زمان تا کنون در صدر جدول های داخلی و بین الملل بوده است.

گروه بلک پینک نامزد بیش از ۱۰۰ جایزه مهم شده و به تازگی در ۸ دسامبر ۲۰۱۹ این گروه برنده جایزه برترین هنرمند کره شده است. از دیگر دستاوردهای این گروه می توان به دریافت گواهینامه قدیمی از انجمن صنعتی ضبط آمریکا RIAA برای آهنگ Du-Du Du-Du و همچنین جایزه pole position از Forbes korea power celebrity در سال ۲۰۱۹ اشاره نمود.

موسیقی کی پاپ چیست؟

  • گروه EXO:

این گروه دارای صفات بشاش، تخس و زیبا می باشند. گروه نه نفره کی پاپ در ابتدای سال ۲۰۱۲ اولین اجرای خود را با دوازده نفر آغاز کرد. بعدها با توجه به زبانی که به آن تسلط داشتند گروه به دو زیر گروه EXO-M و EXO-K تقسیم شدند. اعضای این گروه در حال حاضر Suho ،Lay ،Chen ،chanyeol ،Xiumin ،Sehun ،D.O. Kai و Baekhyun می باشند.

مینی آلبوم MAMA و اولین آلبوم XOXO باعث شدند تا گروه در مسیر موفقیت بی نظیری قرار گیرد. این موفقیت شامل دریافت بیش از ۱۵۰ جایزه از بین ۲۵۰ نامزد می باشد. همچنین مهمترین دستاورد این گروه رکورد جهانی گینس برای بیشترین جایزه بزرگ برنده شده از جشنواره موسیقی آسیایی MNet می باشد. این گروه از سال ۲۰۱۴ به مدت شش سال در لیست ده گروه برتر قرار گرفت.

شناخت سبک موزیک جذاب کی پاپ

  • گروه MonstaX:

این گروه بر خلاف اغلب گروه های کی پاپ در این مطلب به وسیله شرکت های سرگرمی کره ای Big 4 مدیریت نمی گردد. بلکه این گروه زیر نظر شرکت سرگرمی Starship مدیرت می گردد. این گروه در زمان آغاز کار خود یعنی سال ۲۰۱۵ به محبوبیت رسید. اعضای این گروه شامل I.M ،Jooheon ،Kihyun ،Minhuyuk ،Wonho Hyungwon ،Shownu می شوند.

این گروه کی پاپ به تدیج با آلبوم کامل The Clan در لیست آلبوم جهانی بیلبورد در صدر قرار گرفت و به صحنه های اجرای بین الملل راه یافت. آهنگ های جذاب و اعتیاد آور گروه به بازی های موبایل و درام های تلویزیونی نیز راه یافت.

موسیقی جذاب کی پاپ

  • گروه NCT:

NCT بدون شک بزرگ ترین گروه کی پاپ با تیمی ۲۱ نفره می باشد. این گروه حدود ۳ سال است که شروع به فعلیت کرده اند. اما در این مدت کم حدود ۳۰ جایزه و تقدیر مهم را کسب نموده اند که شامل مدال تقدیر از وزارت فرهنگ و گردشگری کره نیز می شود. این گروه با توجه به محتوای اجرایی به چند زیر گروه تقسیم شده اند. این زیر گروه ها WayV مستقر در چین، NCT U، NCT Dream و پرطرفدارترین زیر گروه آن یعنی NCT127 مستقر در سئول هستند. این گروه با ویدئو های برجسته و آهنگ های پر قدرت طراحی شده باعث شده اند تا طرفدارهای زیادی داشته باشند.

  • گروه Red Velvet:

این گروه توسط ۵ دختر تشکیل شده است که باعث شده اند تا محبوب ترین گروه های کی پاپ در جهان تشکیل شود. اعضای این گروه Iren ،Yeri ،Joy ،Wendy ،Seulgi می باشند. گروه مورد نظر از جذابیت، درخشش و بی باکی شکل گرفته است که خیلی زود فرد را به خود جذب می کنند. موفقیت گروه با اولین اجرایش در سال ۲۰۱۴ با تک آهنگ موفق Happiness آغاز شد. این گروه در سال ۲۰۱۹ جوایز متعددی را کسب نمود. بعلاوه این گروه در برنامه های معروف تلویزیونی مانند مسابقات ورزشی ستاره آیدل ۲۰۱۹ و … در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شرکت نموده است.

موزیک و ترانه های کی پاپ

  • گروه Got7:

گروه مورد نظر با دارا بودن هنرمندان کی پاپ از هنگ کنگ، تایلند، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا فلسفه سرگرمی JYP را تعریف می نماید. اعضای این گروه را mark ،yugyeom ،bambam ،youngjae ،jinyoung ،jackson ،jb تشکیل می دهند.

اولین اجرای این گروه در سال ۲۰۱۴ بود. اولین مینی آلبوم با نام Got it از این گروه خیلی زود به موفقیت رسید و گروه را به یکی از گروه های برتر کی پاپ تبدیل نمود. این گروه در سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۴۵ جایزه داخلی و خارجی را بین ۱۰۰ نامزد کسب نمود.

موزیک کی پاپ چیست؟

  • گروه Twice:

با توجه به جمله خواننده معرف بیانسه که «چه کسی دنیا را اداره می کند؟ دخترها!!». twice یک گروه نه نفره از دختران را تشکیل داد که اعضای آن sana ،jeongyeon ،tzuyu ،momo ،jihyo ،mina ،chaeyoung ،dahyunand nayeon ،tzuyu می باشند. این گروه با شرکت در برنامه sixteen و همچنین با انتشار تک آهنک chreer up به شهرت رسید. این گروه جوایز بسیاری را کسب نموده و توانسته است به محبوبیت بالایی برسد.

پس از آشنایی با کی پاپ درصورت تمایل می توانید مطالب راجع به روش های جالب برای خوش صدا شدن و نازک شدن صدا و ساز دیوان را مورد مطالعه قرار دهید و سطح آگاهی خود را در این زمینه ها نیز بالا ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *