دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترفندهای جالب برای خوش صدا شدن

  • مریم صبوری
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

با داشتن صدای قوی و بااعتماد به نفس واکنش و دید اطرافیان نسبت به شما تغییر خواهد کرد و شما را به یک رهبر قوی تبدیل می کند که از احترام بیشتری برخوردار خواهید بود. که ما در این مقاله به ترفند های خوش صدا شدن می پردازیم باشد که مورد رضایت شما همراهان قرار بگیرد.

صدا سازی به مجموعه ای از راه و روش هایی گفته می شود که در آن موجب تقویت صدا شده که می توان گفت صدا یعنی قابلیت افزایش حنجره و آشکار کردن توانایی نهفته در صدا است. همچنین می توان گفت فرد بتواند از تمام بازه صوتی خود استفاده کند. به عنوام مثال: زمانی که در جمع هستید دیده می شود شخصی که صدای بهتری دارد حرفش برش دارد و هم از جذابیت بالاتری برخوردار خواهد بود. با یکسری تمرینات به ۲ دسته تمرینات تنفسی و تمرینات تارآوایی تقسیم می شود. برای این که بتوانیم چه موقع نفس بکشیم و چه وقتی از آن استفاده نماییم بسیار مهم بوده که هر ۲ تمرین باهم انجام شود.

برای خوش صدا شدن چکار کنیم؟

ترفندهای جالب برای خوش صدا شدن

ما در زندگی با اشخاصی روبرو شده ایم که حتما به نظرمان خوش صدا آمده و صدای زیبایی داشته با شنیدن صدایش و هم صحبتی با او لذت برده ایم. همواره با تمرین کردن می توانیم به طرز بیان و لحن صدای تان بهبودی ببخشید و صدای زیبایی داشته باشید. پس تنها با کمی تمرین و بکارگیری از چند توصیه و پیشنهاد کوچک به دنبال راهی برای خوش صدا شدن هستید در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

  • تمرین اول: با صدای بلند صحبت کردن

این نکته بسیار مهم بوده وقتی که صحبت می کنید صدای شما به صراحت شنیده شود با افزایش صدای خود به جای آرام و من من حرف زدن دیگران حرفتان را قطع خواهند کرد و نادیده خواهند گرفت. اولین گام با ساکت بودن و به دنبال موقعیتی که در آن هستید صدای خود را بالا ببرید تا به واضحی صدا شنیده شود. سپس دومین راه با صدای خیلی بلند هم ضروری نیست که صحبت نمایید و گاهی اثر منفی خواهد گذاشت.

برای خوش صدا شدن

حرف زدن تند یکی از عادت های بسیار غلطی است که اطرافیان نتوانند ادامه صحبت کردن هایتان را دنبال کنند. شاید این موضوع را متوجه نخواهید شد که چه می گویید و این امر سبب گوش ندادن حرف هایتان خواهد شد. اگر شمرده و آرام تر سخن بگویید و ادای صحیح کلمات را به جا آورید و بین جملات وقفه نیندازید از بسیار اهمیت بالایی برخوردار خواهید بود. این امر کمک کننده است تا در بعضی از جملات تاکید کرده و فرصتی برای نفس کشیدن داشنه باشید. سرعت و لحن خیلی خوب باید بین صد و بیست تا صد و شصت واژه در دقیقه باشد که اگر می خواهید خوب سخن بگویید باید با لحن مناسبی که نه آهسته باشد و نه تند حرف بزنید. پس برای اصرار کلمات را آهسته و شمرده بیان کرده و برای ایجاد کمی هیجان سریع و با صدای بلند سخن بگویید. هیچگاه لحن صدا نباید بیشتر از حد کشدار یا کند شود که مخاطب یا شنونده را خسته کند و یکنواختی در  کار موجب این می شود که به حرف های گوش ندهد.

  •  آرون گروپس

ترفند صدای دلنواز

  • تمرین سوم: نفس عمیق بکشید

برای این که صدایی خوب و بی نقص داشته باشید یکی از مهم ترین گام ها کشیدن نفس عمیق است که بعضی افراد در هنگام حرف زدن سریع و کوتاه تنفس کرده و سبب صدای نارسا و غیرطبیعی جلوه حرف زدن می شوند. کشیدن نفس عمیق را تمرین نمایید و هوا را تا پنج ثانیه درون شکم نگه دارید سپس بیرون دهید به این روش که به تنفس عادت کرده اید در موقع سخن گفتن اجرا کنید. برای داشتن تنفس عمیق که یکی از راه های خوش صدا شدن است باید از عمق ریه ها نفس کشید و مشت خود روی شکم زیر دنده قرار دهید تا با سفت شدن شکم و بالا و پایین رفتن شانه همراه دم و بازدم تنفس شکل می گیرد. تلاش کنید با به اتمام رسیدن هر جمله یک نفس عمیق بکشید تا مخاطب فرصت لازم برای درک گفته ها داشته باشد. همچنین استرس در سخنرانی کم شده در هنگام نشستن و بلند شدن چانه را رو به بالا نگه دارید و شانه ها را عقب بدهید این کار موجب راحت و آسان حرف زدن در هنگام تنفس خواهد شد و با اعتماد به نفس بیشتری در مراسمات حضور خواهید یافت.

خوش صدا شدنچگونه است؟

  • تمرین چهارم: تلفظ صحیح کلمات برای خوش صدا شدن

زمانی که شما شمرده و واضح سخن می گویید یکی از بهترین روش ها بوده که شما باید به تک تک کلمات توجه داشته باشید تا درست تلفظ نمایید. با کمی سعی و تلاش در موقع حرف زدن می توانید کامل دهانتان را باز کنید و تا دندان و زبان در حالت مناسبی قرار گیرد. این کار به شما راهنمایی می دهد تا در موقع مشکل و گرفتاری یا لکنت زبان بتوانید مسئله را پنهان کنید. شاید در اوایل کمی سخت باشد ولی اگر دائما تلفظ درست واژه را تمرین نمایید پس از مدتی برای شما راحت می شود.

  • تمرین پنجم: تن صدای خود را افزایش و کاهش ندهید

اگر می خواهید به حرف زدنتان کیفیت ببخشید و رویسخنان شما تاثیر گذارد صدای لرزان و ضعیف سبب می شود مخاطب فکر کند شما مضطرب و نگران هستید در حالی که می شود به آرامی و با تاثیرگذاری بهتر صدای صافی داشته باشید. سعی کنید تن طبیعی صدای شما را کنترل کنید و آن‌ را آرام نگه دارید. همینطور می توانید با خواندن یک متن با صدای بلند برای خودتان، کنترل لحن و صدا را تمرین کنید. یادتان باشد کلماتی را که قصد دارید روی آنها تاکید کنید با صدای بلندتر ادا کنید.

زیباترین صداها در سخنرانی

تمریناتی برای سخنرانی

یکسری تمریناتی وجود دارد که برای تقویت حنجره و خوش صدا شدن باید رعایت شود تا به اشخاصی که با رسیدن به این هدف تلاش می کنند کمک کند.

  • صدای خود را ضبط کنید:

یکی دیگر از ترفندهای جالب برای خوش صدا شدن ضبط صدای خود است با این که خیلی از افراد علاقه ای ندارند تا صدای ضبط شده خود را گوش دهند ولی روشی خوب است. ضبط صدا به شما کمک کرده تا نقاط ضعف صدا را که به صورت عادی تشخیص داده نمی شود پیدا کنید و یا از خود فیلم بگیرید تا حالت های دهانی و چشمی و بدنی مشخص شود.

ترفند های خوش صدا شدن

  • تمرین کردن صحبت های تاثیرگذار:

یکی از روش های اثرگذار که برای بهبودی صدای شماست در موقع تمرین رو به رو آینه ایستاده و سعی کنید دهان خود را باز نگاه دارید تا تارهای صوتی شما تقویت شود همچنین با کشیدن خمیازه و حرکت به دو طرف فک و ماساژ گلو با دست و زمزمه کردن می تواند موثر باشد. شما با خارج کردن کامل هوای داخل ریه و کشیدن هوا و نگه داشتن به مدت بیست ثانیه و سپس خالی کردن مجدد آن ظرفیت نفس کشیدن خود را می توانید بالاتر ببرید. با ادا کردن صدای معمول آه بکشید وقتی صدای شما پایین است تا چگونگی تغییر تن صدا را یاد بگیرید می توانید این تمرین را انجام داده و با ادای سایر حروف الفبا و کلمات مشابه چرخش زبان در دهان را تمرین کنید.

چاره زیبا سخن گفتن

  • با صدای بلند بخوانید:

برای این که تلفظ کلمات و جملات و لحن صدا را به درستی ادا کنید با صدای بلند بخوانید. به عنوان مثال: قسمتی از یک روزنامه یا کتاب را انتخاب کرده و به عنوان گوینده متن صحبت کرده و آن را با صدای بلند برای خود بخوانید. به خاطر داشته باشید که در هنگام خواندن باید صاف ایستاده و نفس عمیق بکشید و دهان را باز کرده و در جلو آینه انجام گیرید. این کار را تا جایی تکرار شود که به نتیجه رضایت بخشی برسید و سعی نمایید در موقع سخنرانی هم موارد ذکر شده رعایت شود.

صدای جذاب و زیبا

  • از مربی کمک بگیرید:

با هر چه تعداد تمرینات سخنرانی شما اهمیت داشته باشد در ارائه مناظره و یا مباحثه می توانید مهارت کسب کنید که با کمک یک مربی روی نحوه حرف زده شما کار کند و خطاها را برطرف نماید. برای خوش صدا شدن می توانید اگر لهجه ای دارید با کمک یک مربی آن را مخفی و پنهان کنید که شاید کار دشواری باشد ولی نیاز به تمرین بالایی دارد. چنانچه فکر می کنید به مربی نیاز ندارید وی توانید از یک دوست یا اعضا خانواده خود بخواهید تا به سخنرانی شما گوش دهد و نکاتی که به ذهن شما می رسد را گوشزد کند با این کار حس اعتماد به نفس در شما بالا خواهد رفت و می توانید به راحتی سخن بگویید.

راه های خوش صدا شدن

  • در هنگام سخن گفتن لبخند بزنید:

با استفاده از لحن صحبت کردن گرم و صمیمی حس بهتری به خود و هم به مخاطب خواهید داد. که در این روش برای لحن صدای شما دوستانه و گرم به نظر خواهد رسید و در هنگام صحبت کردن لبخند را فراموش نکنید. نیاز به دیده شدن دندان هایتان نیست و با یک لبخند ملایم صدایی جذاب داشته باشید. البته در گاهی مواقع لبخند زدن مناسب نمی باشد مخصوصا اگر در مورد موضوعی جدی صحبت نمایید فقط به یاد داشته باشید با احساس صحبت نمایید تا تاثیرگذاری بیشتری برروی مخاطب بگذارید.

همانطور که در این مقاله با ترفند های خوش صدا شدن آشنا شدید به منظور آشنایی با درمان کم حرفی و روش ها و تکنیک های آن می توانید برروی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *