دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص نان سبوس دار و فواید مصرفی آن بر سلامت بدن

  • مریم صبوری
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

از خواص نان سبوس دار می توان به کاهش حملات قلبی، اختلالات روده ای، اغلب سرطان ها، بهبود دستگاه گوارش و کاهش کلسترول و قند خون اشاره کرد. این نان سرشار از نیاسین، آهن، تیامین، منیزیم، فسفر و ویتامین های گروه ب است.

نان هایی که درصد سبوس بالایی دارند از مقدار فیبر بالایی برخوردار هستند. البته این آرد مقادیر بالای از اسید فیتیک را دارد که با انجام عمل تخمیر و استفاده از خمیر ترش می توان میزان این اسید را در نان تهیه شده کم کرد. مصرف نان حاصل از آرد سبوس دار موجب پایین تر آمدن سرعت افزایش قند خون و زیادتر شدن دسترسی به مواد معدنی که سندروم تحریک پذیری روده را کاهش می دهد. فیبر در بدن نقش اساسی دارد که از چاقی و سرطان و دیابت نوع دو و بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند. با مصرف منظم در برنامه غذایی الخصوص در غلات از مکانیسم هایی مثل کاهش در سطح چربی و تنظیم وزن و کنترل فشار خون و التهاب مزمن و بهبود متابولیسم گلوکز را بهبود می بخشد. با دیگر خواص نان سبوس دار در ادامه آشنا خواهید شد.

خواص بی نظیر نان سبوس دار

خواص نان سبوس دار چیست؟

نان سبوس دار از آرد سبوس دار که پس از فرآیند تخمیر اسیدفیتیک تخریب شده و کلیه املاح و ویتامین های مغذی موجود در آن جذب بدن و آزاد می شود. از انواع نان سبوس دار می توان نان جو و نان گندم سبوس دار را نام برد که هر یک مختص برای سلامت بدن هستند و از اهمیت و فواید زیادی بهره می برند.

مصرف سبوس برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است. فیبر موجود در آن به سیستم گوارش کمک شایانی می کند که برای افراد دارای یبوست و بیماری های روده ایاز جمله سرطان کولون کمک می کند. ارزش غذایی بسیار بالای آن به طوری زیادی دارای اسید های چرب مثل: امگا ۳ و امگا ۶ و ویتامین های گروه ب است.

خواص نان سبوس دار را بگویید؟

فواید مصرفی نان سبوس

با توجه به این که غذای اکثریت مردم با نان و فرآورده های آردی و بخش عمده ای از نیاز های بدن را تامین می کند که سرشار از پروتئین بوده مصرف نان سبوس دار از اهمیت بالایی برخوردار است. از بهترین و مهمترین فواید نان سبوس دار می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  •  آرون گروپس

بهترین خواص نان سبوس دار

  • سلامت عمومی چشم

یکی از فواید بی نظیر آن مفید برای سلامت چشم ها چون دارای ویتامین هایی از قبیل؛ نیاسین، روی در سبوس بوده به افزایش سطح سلامت عمومی چشم کمک می کند. که موجب کمتر شدن ریسک بیماری دژنراسیون ماکولا به خاطر از بین رفتن بینایی در سن شصت سال اتفاق می افتد.

  • کمک به رشد و سلامت کودکان

نان سبوس دار سرشار به عنوان یک آهن و املاح معدنی و اسید فولیک بوده که ویتامین های ضروری برای رشد کودکان و نوجوانان است. همینطور کمک به پیشرفت رشد و هوش و رفتار کودکان می کند.

  • کاهش وزن

یکی دیگر از مزیت های مصرف نان سبوس دار کمک به کاهش وزن که سبوس موجود در نان موجب سیری در فرد شده و غلات آن دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. به همین جهت فرد احساس سیری بیشتری کرده و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید در رژیم غذایی خود بگنجانند.

نان سبوس دار برای درمان بیماری ها

  • سلامت دستگاه گوارش

مصرف نان سبوس دار کمک به دستگاه گوارش کرده و برای درمان بیماری هایی از قبیل: ورم معده و روده نقش مهمی را ایفا می کند. که فواید آن می توان در درمان بیماری پولیپ روده یا کولن روده موثر باشد.

  • موثر در دیابت و فشار خون

از دیگر فواید نان سبوس دار می توان به افرادی که بیماری دیابت دارند و با مشکل فشار خون دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد. این نان غذایی مفید برای مبتلایان به فشارخون بالا است و با مصرف سبوس جذب قند را کاهش داده و ابتلا به زمینه دیابت را کمتر کند.

  • کاهش کلسترول

همچنین از فواید بی نظیر آن می توان در جهت کاهش جذب کلسترول خون که موجب کاهش چربی خون شده و به طور مستقیم از بروز بیماری قلبی و عروقی جلوگیری می کند و سبب مهار سکته قلبی خواهد شد.

  • حفظ سلامت دندان ها

نان سبوس دار سرشار از سیلین بوده که خواص استحکام و افزایش جذب سلامت دندان ها و استخوان ها دارد.

برای آشنایی با فواید مواد غذایی نظیر کنجد و سیاه دانه و زیره که ممکن است در تهیه نان سبوس دار و دیگر نان ها مورد استفاده قرار گیرند کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *