دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص کنجد چیست؟ تاثیر کنجد بر هوش و زیبایی و سلامت بدن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۵ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

کنجد یکی از دانه های روغنی بسیار مفید است که دارای اکثر موادی است که در بدن می باشد و برای بدن مفید است. استفاده از کنجد برای درمان خیلی از بیماری ها پیشنهاد می شود.

کنجد یکی از دانه های روغنی پر خاصیت است که برای بدن بسیار مفید است. از جمله فرآورده های کنجد می توان به روغن کنجد اشاره کرد که یکی از سالم ترین روغن های موجود می باشد. کنجد یکی از منابع ویتامین E می باشد.

خواص کنجد

خواص کنجد

این دانه روغنی که دارای مواد مقوی بسیاری است، برای سلامتی بدن مفید می باشد. خواص کنجد بسیار است و از جمله ویتامین های موجود در کنجد، عبارت اند از:

  • ویتامین E: از آن جا که کنجد منبع ویتامین E می باشد و این ویتامین یک آنتی اکسیدان است و در نتیجه در پایین آوردن سطح کلسترول و قند خون بسیار موثر است. از این رو روغن کنجد برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است. همچنین وجود این ویتامین در بدن، به منظور کاهش درد در دوران قاعدگی بسیار موثر است.
  • منیزیم: وجود منیزیم در کنجد به سلامتی تنفسی و عروقی کمک زیادی می کند.
  • کلسیم: مصرف کنجد برای داشتن استخوان ها و دندان های سالم بسیار مفید است چرا که حاوی مقدار زیادی کلسیم می باشد که در انعقاد خون، کاهش فشار خون و عملکرد عضلات تاثیر بسزایی دارد.
  • آهن: یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن زنان، آهن است. کمبود آهن در زنان مشکلات بسیاری را ایجاد می کند. کنجد یکی از منابع آهن می باشد. به همین دلیل مصرف آن به خانم ها و ازجمله خانم های باردار توصیه می شود.
  • روی: برای سلامتی استخوان ها در بدن علاوه بر کلسیم، روی نیز مورد نیاز است. کنجد به دلیل داشتن روی، برای سلامتی استخوان ها نیز پیشنهاد می شود.
  • ویتامین B6: وجود این ویتامین در کنجد باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شود.

علاوه بر خواص بیان شده، مصرف کنجد برای بسیاری از بیماری ها تجویز می شود از جمله این بیماری ها می توان به دفع سنگ های کلیه و رفع سوزش معده اشاره کرد. همچنین استفاده از کنجد به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها برای سلامتی پوست و مو توصیه می شود.

تاثیر کنجد بر هوش

همان طور که بررسی ها نشان داده، با توجه به خواص کنجد, این دانه روغنی دارای مقدار زیادی فسفر و مس می باشد که این دو ویتامین تاثیر زیادی بر عملکرد مغز گذاشته و باعث تقویت هوش و بینایی می شوند. با این حال مصرف کنجد باید در حد اعتدال باشد و در مصرف آن نباید زیاده روی کرد چرا که کنجد دیر هضم است و مصرف بیش از حد آن باعث خارش اعضای بدن، جوش زدن بدن، بوی بد دهان می شود. به همین منظور پیشنهاد می شود کنجد با عسل که یکی دیگر از منابع مفید جهت تقویت حافظه است، ترکیب و مصرف شود.

تاثیر کنجد بر زیبایی

روغن کنجد

  •  آرون گروپس

از آن جایی که روغن کنجد تاثیرات زیادی بر پوست و مو دارد، این روغن به روغن زیبایی شناخته شده است. استفاده از روغن کنجد برای هر نوع پوست می تواند به عنوان ضدآفتاب، مرطوب کننده، لایه بردار، جوان کننده پوست، ترمیم کننده و پاک کننده باشد. پیشنهاد می شود چند قطره از روغن زیتون را با مقداری گلاب معطر کرده و برای پوست کل بدن استفاده کنید تا پوستی شفاف، جوان و سالم داشته باشید.

خواص کنجد بر روی موها نیز بسیار تاثیر گذار است، به طوری که می تواناز آن به عنوان یک ضد آفتاب مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کرد. همچنین استفاده از آن موجب حفاظت موها از آلودگی می شود. کنجد به دلیل داشتن خواص فراوان، موها را از ریشه تقویت می کند. به علاوه کنجد در درمان موهای آسیب دیده بسیار موثر است و برای موهایی که با رنگ های شیمیایی آسیب دیده اند، آن ها را ترمیم می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *