دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تقویت خاک سانسوریا و راهکارهایی برای رشد سریع آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تقویت خاک سانسوریا چندان کار سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با روش ها و راهکارهای غنی شدن خاک بستر گیاهتان آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه سانسوریا که با نام های مختلف گیاه شمشیری و یا زبان مادر شوهر نیز شناخته می شود از دسته پرطاقت ترین گیاهان درون خانه ای بوده که معمولا هیچ وقت خراب نمی شود و به همین خاطر نگهداری از آن در آپارتمان می تواند رایج و به صرفه باشد.

آشنایی با نحوه تقویت خاک سانسوریا

بهتر است بدانید که در واقع سانسوریا یکی از گیاهان بومی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می باشد که بیش از ۷۰ گونه مختلف را شامل می شود. سانسوریا گیاهی سفت و سخت است که دارای برگ هایی بلند و پهن خواهد بود و به دلیل سازگاری و تحمل بیش از حد اغلب از آن به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می کنند. جالب است بدانید که برگ های گسترده سانسوریا عمدتا سموم و دی اکسید کربن را خیس کرده و اکسیژن تولید می کند تا به تصفیه هوا در اتاق کمک نماید. با وجود اینکه سانسوریا مقاومت زیادی در برابر شرایط نامساعد دارد اما برای اینکه سالم بماند بایستی اصول نگهداری سانسوریا را به درستی انجام دهید و اگر بتوانید یک گیاه سالم را انتخاب و در محیطی مناسب کشت نمایید قطعا سانسوریا شما یک زندگی طولانی و سالم خواهد داشت.

چگونگی تقویت خاک سانسوریا

روش های مختلف بهبود خاک گیاه:

توجه داشته باشید که راه های مختلف و متنوعی برای تقویت خاک گلدان سانسوریا وجود دارد که در ادامه سعی داریم تا به بیان آن ها به صورت کامل بپردازیم:

استفاده از پوست تخم مرغ:

در واقع پوست تخم مرغ یک تقویت کننده ایده آل برای خاک گلدان محسوب می شود که توصیه می شود در هنگام استفاده از تخم مرغ پوستش را دور نیاندازید و از آن برای تقویت خاک گلدانتان استفاده نمایید زیرا این ماده نوعی کود طبیعی محسوب می شود. همچنین برخی افراد اعتقاد دارند که پوست تخم مرغ نیازی به آسیاب کردن ندارد چرا که این پوست با جای گرفتن در خاک کم کم تجزیه شده و در نهایت تبدیل به خاک خواهد شد. بهتر است بدانید که پوست تخم مرغ دارای مقادیر زیادی مواد معدنی ماند کلسیم، سیلیس، پتاسیم، آهن و منیزیم است که برای تقویت خاک بسیار مفید بوده و شما می توانید از آن استفاده نمایید. همانطور که استفاده از سایر کود های جامد بر اساس دستور است بایستی در استفاده از تخم مرغ نیز دقت داشته باشید زیرا با کمی بر هم خوردن این تعادل گیاهتان آسیب دیده و در نهایت نتیجه ای عکس از آنچه تصور می کردید خواهید گرفت.

راه های تقویت خاک گیاه

استفاده از قهوه و چای:

توصیه می شود که پس از میل کردن چای و قهوه تفاله های آن را دور نریزید زیرا قهوه برای رشد گیاهتان مناسب بوده و به همین خاطر می توانید از آن برای رشد گیاه استفاده نمایید. در واقع نیتروژن موجود در قهوه باعث می شود تا ساقه های آن سبز رنگ و محکم شوند و همچنین منیزیم و پتاسیم درون قهوه نیز برای رشد مطلوب گیاه داخل گلدان ضرورت خواهد داشت. جالب است بدانید که استفاده از تفاله های چای در خاک گلدان نیز مفید خواهد بود زیرا این ماده دارای مزیت هایی مانند رشد بهتر گیاه، تامین مواد ضروری خاک، جایگزین ایده آل برای مواد سمی و شیمیایی، شفاف کردن رنگ برگ های گیاه و بسیار ارزان و به صرفه هم خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

استفاده از خاکستر:

چنانچه در فضای منزل یا خارج از آن از توده های آتش استفاده می کنید پیشنهاد می شود که چیز های داخل آن مانند خاکستر آوار، شاخه های شکسته شده برای تقویت خاک سانسوریا استفاده نمایید زیرا این مواد حاوی مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم و مواد قلیایی هستند که می توانند باعث گلدهی و شکوفه دادن گیاهتان شوند.

روش های بهبود خاک بستر گیاه

استفاده از آسپرین:

به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده آب حاوی آسپرین نیز می تواند باعث رشد ۱۰۰ گیاهتان شود که برای استفاده از این روش می توانید یک و نیم عدد قرص آسپرین را با ۲ لیتر آب ترکیب کنید و به خاک اضافه نمایید. سپس این ترکیب را درون بطری ریخته و هر ۳ هفته یک مرتبه بر روی گیاهتان اسپری نمایید زیرا انجام این کار می تواند باعث تقویت گیاه شده و از بروز بیماری های مخلتف هم جلوگیری نماید. بهتر است بدانید که اسید سالیسیلیک همان چیزی است که در خاک گیاه وجود ندارد و این ماده در آسپرین وجود داشته و می تواند سیستم ایمنی گیاهتان را تقویت کرده و باعث گل دهی بیشتر آن شود.

استفاده از صدف:

توجه داشته باشید که اگر در مناطق ساحلی زندگی می کنید و صدف های زیادی اطرافتان وجود دارد می توانید صدف ها را برداشته و کامل خرد نمایید. سپس از آن برای تقویت خاک گلدان سانسوریا استفاده نمایید زیرا صدف ها دارای مقادیر بالایی از کربنات کلسیم هستند که باعث ایجاد خاک بیشتر خواهد شد.

استفاده ا تخم مرغ برای تقویت خاک گیاه

استفاده از پوست موز:

به طور کلی پوست موز یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت خاک گلدان محسوب می شود زیرا دارای مقادیر بالایی از پتاسیم، فسفر و کلسیم است که می تواند سلامت خاک گلدانتان را تامین نماید. برای استفاده از این روش بایستی پوست موز را آسیاب کرده و سپس آن را در هر نقطه از خاک تا حدود ۶ سانتی متر پایین تر استفاده نمایید. با وجود اینکه می توانید آن را آسیاب و سپس خشک و بعد به گیاهتان تزریق کنید اما قادر خواهید بود به سادگی پوسته را به گلدان اضافه نمایید.

استفاده از کود انسانی:

توجه داشته باشید که زباله های انسان هم می تواند باعث تقویت خاک شوند البته که این کود درجه ای از ریسک را به دنبال دارد که بایستی آن را به خوبی مدیریت نمایید و پیش از انجام هر کاری به اندازه کافی اطلاعات کسب کنید.

استفاده از پوست تخم مرغ به همراه پودر موز:

برای انجام این روش می توانید یک قاشق سوپخوری از پوست تخم مرغ را با پودر موزی که خشک کرده اید ترکیب نموده و سپس به آن کمی نمک خوراکی اضافه کنید. همچنین برای ایجاد ترکیب بهتر می توانید کمی آب بیافزایید و سپس محلول آماده شده را روی بستر اسپری نمایید. البته که توصیه می شود از پوست های سالم موز برای این کار استفاده نمایید و به هیچ عنوان از پوست های فاسد و خراب شده استفاده نکنید.

آشنایی با خصوصیات گیاه سانسوریا

استفاده از ترکیب پوست تخم مرغ، تفاله قهوه و پوست موز:

همچنین ترکیب سه ماده پوست تخم مرغ، پوست موز و تفاله قهوه هم می تواند باعث تقویت خاک گلدان شود که برای این کار بایستی مواد را به خوبی خشک کرده و سپس آن را درون خاک بریزید. توصیه می شود که هیچ یک از مواد نباید مرطوب باشد زیرا رطوبت باعث هجوم آفات به گیاهتان خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *