دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خوردن تخمه کدو در بارداری چه فایده هایی دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

مصرف تخمه کدو در بارداری به دلیل دارا بودن این دانه از انواع ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفید می باشد و با توجه به این که تغذیه مادران در این دوران نقش مهمی در تامین سلامتی آن ها و جنینشان دارد بنابراین خوردن مغزها و خشکباری از این قبیل انتخاب مناسبی بوده و فواید زیادی را به دنبال دارد.

از انواع خوراکی های سالمی که ارزش غذایی بالایی دارد و برای استفاده در دوران حاملگی بسیار مناسب می باشد تخمه کدو بوده که از ویتامین های فراوانی برخوردار است و حاوی مواد معدنی مختلفی می باشد. بنابراین بهتر است خانم های باردار در برنامه غذایی خود از این دانه مغذی در کنار دیگر گروه های غذایی استفاده نمایند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان درباره فواید مصرف تخمه کدو در بارداری به بررسی بپردازیم.

مصرف تخمه کدو در بارداری

بارداری از جمله دوران های حساس زندگی برای بانوان بوده که داشتن تغذیه مناسب در آن از اهمیت زیادی برخوردار است و مادران بهتر است از تمامی گروه های مواد غذایی به مقدار نیاز مصرف نمایند. خوردن تخمه کدو در بارداری از جمله این موارد می باشد که به دلیل خواص زیادی که این نوع دانه دارد توصیه می شود مادران باردار در این دوران به حد تعادل و نیاز از آن مصرف نمایند چرا که استفاده بیش از حد امکان دارد عواقبی را برای سلامتی مارد و جنین به دنبال داشته باشد.

خواص خوردن تخمه کدو در بارداری

تخمه ها و مغزها دارای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین های زیادی می باشند که از جمله بهترین انواع آن می توان به تخمه کدو اشاره کرد. افزودن تخمه کدو به موادی همچون سالاد و نان و یا خوردن آن به صورت تنها برای سلامتی فواید زیادی دارد.

خواص تخمه کدو

دانه ها و تخمه ها در صورتی که به میزان متعادل استفاده شوند می توانند غنی از مواد مغذی برای مادر و جنین باشند که در ادامه به موارد مهمی از خواص تخمه کدو اشاره کرده ایم.

جلوگیری از اسهال :

ایجاد اگزما و اسهال دو عارضه شایع در دوران حاملگی هستند. با مصرف تخمه کدو می توانید باعث حرکت منظم روده مادر شده و درصد مبتلا شدن به عفونت های شکمی که موجب اسهال و عارضه های پوستی می شوند را کاهش دهید.

مزایای مصرف تخمه کدو در حاملگی

بهبود پذیری روحیه :

زینک برای خانم های حامله خیلی مناسب می باشد و تخمه کدو نیز منبع سرشاری از زینک می باشد. مصرف تخمه کدو در بهبود پذیری روحیه کمک شایانی می کند و موجب تقویت شدن دستگاه ایمنی می گردد.

  •  آرون گروپس

عامل موثر بر سلامتی قلب :

مصرف دانه کدو برای قلب بسیار مفید می باشد و در صورتی که این ماده غذایی را در برنامه غذایی دوران حاملگی بگنجانید قلب کارکرد بهتری نسبت به قبل خواهد داشت. همچنین استخوان ها و دندان های کودک نیز استحکام بیشتری خواهد داشت.

میزان مصرف تخمه کدو در بارداری

جلوگیری از ایجاد یبوست :

اغلب بانوان از یبوست در دوران حاملگی رنج می برند. نوسانات هورمونی در دوران حاملگی امکان دارد که دستگاه گوارشی آن ها را دچار مشکل نماید و موجب ایجاد یبوست گردد که برای رفع این عارضه می توانید تخمه کدو استفاده نمایید. تخمه کدو منبع سرشاری از پروتئین و فیبر می باشد که باعث رفع یبوست می گردد.

خواص مصرف دانه کدو در حاملگی

تسهیل در خواب :

در صورتی که در دوران حاملگی با اختلالاتی در امر خوابیدن رو به رو شدید می توانید تخمه کدو مصرف نمایید. خوردن این دانه پیش از خواب در ایجاد خواب راحت تر کمک کننده می باشد. تریپتوفان یک نوع آمینواسید در تخمه کدو می باشد که به ملاتونین تبدیل شده و نوعی هورمون خواب می باشد و در تسهیل خواب به فرد کمک می کند.

بالا رفتن میزان تمرکز :

تخمه کدو منبعی سرشار از اسید چرب امگا ۳ و چربی های غیراشباع می باشد که این دو ماده در بهبود پذیری مغز مادر و جنین کمک کننده می باشند.

منبع مناسب روی :

خوردن روی برای خانم های حامله خیلی مفید می باشد و تخمه کدو منبع مناسبی از روی به حساب می آید. این ماده غذایی نه تنها موجب بهبودی روحیه فرد شده بلکه در تقویت سیستم دفاعی نیز کمک کننده می باشد.

خطرات مصرف زیاد تخمه کدو در حاملگی

پیشگیری از دیابت :

دانه کدو برای تنظیم نمودن مقدار انسولین بدن بسیار مفید می باشد و بدین گونه از مبتلا شدن به دیابت حاملگی پیشگیری می کند. در صورتی که به دیابت مبتلا هستید یا در خطر ابتلا به آن می باشید خوردن تخمه کدو می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

منبع چربی های سالم :

تخمه کدو منبع مناسبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و چربی های غیراشباع می باشد که می تواند در رشد مغز جنین موثر باشد.

پیشگیری از نقص لوله عصبی :

تخمه کدو غنی از ویتامین های B می باشد که نه تنها موجب تامین انرژی در دوران حاملگی می شود بلکه دارای اسید فولیک می باشد که از اصلی ترین ویتامین ها در این دوره به شمار می آید. اسید فولیک در پیشگیری از نقص مهره شکافدار و دیگر عیوب لوله عصبی کمک کننده می باشد.

خطرات خوردن دانه کدو در حاملگی

خطرات و عوارض

مصرف بیش از اندازه تخمه کدو در دوران بارداری امکان دارد موجب ایجاد عوارض و آسیب هایی همچون دل درد، تجمع یافتن گاز درون روده ها، یبوست، سوء هاضمه و اسهال گردد و همچنین موجب بالا رفتن حملات میگرنی، افت فشار خون در اشخاصی که داروی فشار خون استفاده می کنند گردد. همینطور می توان گفت امکان بروز واکنش های حساسیت زا همچون سرفه، تنگی نفس و سر درد در افراد حساس به این نوع دانه نیز وجود دارد. در صورتی که مبتلا به چربی خون می باشید نیاز است که در استفاده از این نوع دانه ها تعادل را رعایت نمایید.

میزان مصرف تخمه کدو در حاملگی

در مطلب ارائه شده خواص و فواید مصرف تخمه کدو در بارداری و همچنین مضرات ناشی از مصرف بی رویه آن برای مادران باردار را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و از توضیحات بیان شده نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *