دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سفر به روستای ابرده مشهد و گردش در این منطقه

  • محدثه خاکشور
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

روستای ابرده یکی از روستاهای خوش آب و هوا، برخوردار از طبیعتی چشم نواز و سرسبز می باشد. این روستا که به بهشت مشهد نیز شناخته می شود یکی از جاذبه های گردشگری شهر مشهد بوده و هرساله میزبان بازدیدگنندگان زیادی می باشد. شاید این بار نوبت شما باشد.

یک سر ریسمان مطلب ما در دست شهر مشهد و یک سر دیگر در دست روستای ابرده و جاذبه های آن است که می خواهیم با نگاهی اجمالی پس از شرح مشهد به ابرده و اهمیت و رونق در حال افزایش روستاگردی بپردازیم. مشهد شهری که توفیق میزبانی از مهمان عزیزی همچون امام رضا را دارد و اغلب افراد شاید آن را تنها به واسطه همین بعد معنوی می شناسند، اما مشهد جدای از ارزش دینی که دارد کلی جاذبه های طبیعی، تفریحی، رفاهی و تماشایی را در خود جای داده است. روستاهای خوش آب و هوا و سرسبز اطراف مشهد از جمله روستای ابرده مهمترین جاذبه های طبیعی این شهر محسوب می شوند. برای آشنایی با ابرده همراه آرگا باشید.

مشهد – روستای ابرده

شهر مشهد و یک دنیا جاذبه! قطعا اولویت های سفر به مشهد برای تفریح و خاطره سازی به آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ فارسی و ایرانی، موج های آبی، پارک کوهسنگی، باغ گیاه شناسی، شاندیز و طرقبه، بازار رضا و … اختصاص می یابد. که بهتر است این قطعیت در تصمیم خود را از بین ببرید و گزینه های دیگری را نیز به لیست انتخاب های مقصد سفر خود اضافه کنید. با توجه به رونق گرفتن روستاگردی در صنعت توریسم روستاهای خوش آب و هوا و خوش منظره را نیز در لیست مقاصد خود قرار دهید. و اما پیشنهاد آرگا در این مطلب روستای ابرده می باشد که برای آشنایی بیشتر از شما دعوت می کند تا همراه بمانید.

معرفی روستای ابرده مشهد

معرفی روستای ابرده

این آبادی خوش آب و هوا و در عین حال سرسبز و زیبا دارای جاذبه های دیدنی بسیاری می باشد که هر ساله تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را پذیرا می شود. ابرده در راه مشهدشاندیز و در راه رودخانه زشک با چشم اندازی زیبا و بینظیر واقع شده است که منطقه ای ییلاقی نه تنها برای ساکنان مشهدی که یکی از جاذبه های گردشگری مشهد برای توریست ها از نقاط مختلف کشور است. این آبادی در فاصله ۴ کیلومتری شاندیز و ۲۵ کیلومتری شمال غربی طرقبه و در منطقه ای کوهستانی جاخوش کرده که دارای آب و هوای سرد بوده و مملو از باغهای میوه می باشد. به دلیل همین سرد بودن با بارش برف در زمستان بسترساز ورزشهای زمستانی از جمله اسکی شده است.

در رابطه با بافت و معماری این روستا می توان گفت که به شکل پلکانی بوده و محل قرارگیری آن در بین دره ای احاطه شده با کوهها می باشد. در قسمت جنوبی این منطقه کوه کنگ واقع شده و رودخانه زشک نیز از میان آبادی می گذرد. باقی مانده های سازه ویرانه ای در قله کوه، و در محل ورود دیده می شود که سمبل و یکی از دیدنی های تاریخی این منطقه محسوب می شود.

آشنایی با روستای ابرده مشهد

شغل مردمان ابرده

بیشتر مردمان این روستا به دامداری، کشاورزی، باغداری مشغول هستند، برخی هم در زمینه ی صنایع دستی و کارهای خدماتی فعالیت دارند. کشت دیمی و آبی در روستا رونق زیادی دارد که مهمترین محصولات کشاورزی آن شامل جو، غلات، گندم و تره بار بوده و باغداری آن به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی موجب پرورش میوه هایی مانند گیلاس، سیب، گلابی، گردو، هلو، آلبالو، آلو شده است. چراگاههای اطراف روستا باعث پیشرفت و توسعه در زمینه ی دامپروری و به دست آمدن فراورده های لبنی و گوشت شده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برخی دیگر از اهالی آن نیز علاوه بر کشاورزی و دامپروری به شغل نجاری و ساخت صنایع دستی چوبی مشغول هستند. و اما در رابطه محل قرار گیری آن می توان گفت که در یک شیب آرام جاخوش کرده و دارای ساختار سکونتی متراکم می باشد که کوچه های مارپیچ و بدون نظم آن دیدن دارد.

معماری روستای ابرده

طراحی ساده و سنتی منازل آبادی ابرده با استفاده از دیوارهای گل اندود و سقف های صاف با نواحی پیرامون هماهنگ شده اند.

ساختار منازل روستا از چگونگی زندگی و شغل اهالی آن الهام گرفته است که متشکل از اتاق پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، طویله و انبار علوفه می باشد. منازل قدیمی روستا در گذشته از چوب، آجر، گل، خشت و سنگ ساخته می شدند که در حال حاضر خانه ها را با استفاده از سیمان، آجر، تیرآهن و گچ ایجاد می کنند.

آبادی خوش آب و هوای ابرده مشهد

آشنایی با آبادی ابرده مشهد

آیین و مراسم روستای ابرده

اهالی ابرده عید ایرانی نوروز و شب یلدا و عیدهای مذهبی و دینی غدیر، قربان و فطر را جشن گرفته و در مناسبت های سوگواری مانند شهادت اهل بیت (تاسوعا، عاشورا، شب های قدر و …) به عزاداری می پردازند.

پوشش زنان ابرده گالش و پیراهن چین دار، و پوشش مردهای به خصوص مسن آن قبا، کلاه و شال می باشد. زبان صحبت کردن آنها فارسی دارای لهچه خراسانی است. دین آنها نیز اسلام و مذهب شیعه جعفری است.

غذاهای محلی و معروف آن قورمه، بلغور، شله ماش، شله، کتلت با مغز کردو می باشد. بازی چوب بازی از بازی های محلی شناخته شده و مشهور نوجوان ها و جوان های این منطقه به حساب می آید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی روستای ابرده

  • رودخانه زشک

این رودخانه از وسط آبادی ابرده می گذرد که از کوههای گودرزد رشته کوه بینالود و کوههای سیاه خانی نشات گرفته و بعد از آبیاری زمین ها و باغ های آبادی، به رودخانه «کشف رود» می ریزد و متصل می شود. اطراف رودخانه زشک مخصوصا در فصول بهار و تابستان مکان مناسبی جهت بازدید و اقامت توریست ها به شمار می رود.

آبادی ابرده مشهد با طبیعتی زیبا و سرسبز

  • مرقد حافظ بهاء الدین عمر

این شخصیت برجسته از پیروان و شاگردان اخی علی قتلغشاه است که توانست بعد از او به جانشینی اخی رسیده و در سلسله «کبرویه» توجه ویژه ای را به خود اختصاص دهد. او در سال ۷۸۵ – ۷۸۶ هجری شمسی فوت نمود که مرقد تازه نوساز و گنبدی شکل او در بین گورستان، میان شاندیز به ابرده واقع شده است.

  • قبرستان ابرده سفلی

تاریخ تاسیس این قبرستان به ۹ هجری قمری تا انتهای دوره قاجار می رسد و در آبادی ابرده سفلی قرار گرفته است. در نوزدهمین روز مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۹۵۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

 

  • باغ های زیبا و سرسبز محدود به پارک جنگلی

در این روستا باغ هایی با چشم اندازهای زیبا و سرسبز وجود دارد که به پارک شاندیز ختم می گردد. جدای از جذابیت شگفت انگیز و مثال زدنی این باغها, معماری و بافت خود آبادی (پلکانی بودن، اصیل و سنتی بودن) از جاذبه های ابرده محسوب می گردد که می توان در جمله خلاصه کرد:

  1. بهره مند شدن از آب و هوای دلچسب
  2. فیض بردن از تصویر خیره کننده درخت های مرتفع و مناظر دست نخورده و سرسبز
  3. بازدید از دره ی طبیعی محاصره شده با کوههای مرتفع
  4. آشنایی با سبک زندگی اهالی روستا و بافت آن

آبادی ابرده مشهد و معماری و ساختار آن

روستای ابرده مشهد یکی از مکان های دیدنی این شهراز دیگر مکان های دیدنی مسجد جامع و دیگر جاذبه های گردشگرپذیر اجرای پیست های اسکی در زمستان، وقت گذرانی و خاطره سازی در رستوران ها و کافه های سنتی، ییلاق ها و اقامتگاههای غیر دائمی اشاره داشت. برای آشنایی با دیدنی های حومه مشهد بر روی لینک ارائه شده کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *