دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تشخیص رنگ خودرو با راهکارهای ساده و کاربردی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

از مواردی که لازم است در خرید خودروی دست دوم مورد بررسی قرار گیرد، رنگ شدگی آن می باشد. اگر مایل به کسب مهارت در این زمینه هستید، در این مطلب از آرگا با روش های کلیدی تشخیص رنگ خودرو آشنا خواهید شد.

یکی از دغدغه های افراد هنگام خرید خودروی دسته دوم علاوه بر سلامت بدنه و بخش های فنی اتومبیل، تشخیص رنگ خودرو است چرا که این موضوع یکی از فاکتورهای مهم و کلیدی در تعیین قیمت ماشین دست دوم می باشد، بنابراین در هنگام باید با دقت بیشتری این فاکتور مهم را مورد ارزیابی قرار دهید.

روش های کلیدی تشخیص رنگ خودرو

ممکن است افراد به خاطر بودجه محدود قصد خرید خودروی دست دوم را داشته باشند، ولی یک خودروی دست دوم موقعی می تواند خوب کار کند که پیش از خرید مراحل کارشناسی را طی کرده و از سلامت ماشین به دقت مورد واکاوی قرار گرفته باشد. یکی از فاکتورهای تعیین کننده سلامت خودرو، رنگ آن می باشد که عملا روی قیمت اتومبیل نیز تاثیر می گذارد.

در گذشته افراد برای خرید خودروی دست دوم به یک مکانیک آشنا برای بررسی سالم بودن بخش های مختلف خودرو مراجعه می کردند حالا با توجه به پیشرفته تر شدن خودروها و ورود تکنولوژی های رنگی چنین کاری را به کارشناسان خبره این حوزه می سپارند تا سلامت و سوابق خودرو را به دقت بررسی و خریدار متضرر نشود.

مراحل کارشناسی شامل وارسی شرایط ظاهری خودرو، رنگ، سلامت بدنه، فابریک بودن قطعات، آپشن های خودرو، سیستم های فنی، معایب خودرو اتاق تعویض و دیگر تجهیزات ماشین می باشد. این مراحل اهمیت زیادی دارند چرا که هر نوع تعویض قطعه اصلی، رنگ شدن اتومبیل، هر اشکالی در بدنه و دیگر آپشن ها می تواند علامت تصادف یا چپ کردن خودرو باشد.

  •  آرون گروپس

به عبارت دیگر موضوع مهم در معاملات به این شکل، تعیین بهای خودرو می باشد که این تعیین قیمت به پارامترهایی مانند مدل، میزان کارکرد، ایرادات فنی احتمالی، صدمه دیدگی قطعات و از همه مهمتر تشخیص رنگ خودرو مربوط است که این موضوع می تواند نشانه از تصادف احتمالی ماشین در گذشته باشد.

از این رو در این مطلب با چندین روش تشخیص رنگ خودرو آشنا می نماییم تا در بحث قیمت گذاری و وجود تصادفات احتمالی هر نوع وسیله نقلیه ای اطلاعات کامل را بدست آورید. اما پیش از آن شما با نحوه تشخیص رنگ فابریک از غیر فابریک خودرو آشنا می شوید.

تشخیص رنگ فابریک از غیر فابریک

دو مشخصه مهم رنگ خودرو که با دانستن آن ها می توانید به راحتی وضعیت نقاشی بدنه یک اتومبیل را مورد بررسی قرار دهید، ضخامت و تراکم؛ می باشد.

هنگامی که اتومبیل به شکل پا شش لکه ای، رنگ می شود سطح بدنه از حالت یکدست بودن خارج می شود و از سویی واضح است که با هر بار احتیاج به رنگ دوباره یک قسمت، فقط قسمتی نقاشی می شود که نیاز به رنگ دارد نه همه سطح. از این رو با رنگ شدن مجدد ، ضخامت بخش های مختلف بدنه ماشین باهم فرق خواهد کرد.

موضوع تراکم نیز به این صورت قابل شرح می باشد که بافت مولکولی رنگ اولیه ای خودروساز به ماشین اعمال می کند تراکم زیادتری نسبت به محصولات موجود در بازار داشته به این نحو که رنگ فابریک خودرو بافت شش ضلعی و یکپارچه دارد ولی رنگهای موجود در دسترس نقاش ها بافت شطرنجی با نقاط تیره و روشن دارد.

نقاط تیره حلال رنگ و نقاط روشن، ماهیت رنگ را نشان می دهد. تینر و حلال موجود در مواد هنگام خشک شدن بخار می شود که سبب مات شدن سطوح گشته و این مات بودن به سادگی با انعکاس نور تشخیص داده می شود.

تشخیص و کارشناسی رنگ خودرو یکی از مراحل مهم در بحث خرید خودرو دست دوم بوده که مشخص می شود خودرو رنگ فابریک کارخانه ای دارد یا مجددا نقاشی شده است.

همانطور که پیشتر اشاره شد در گذشته که روش های رنگ کردن ماشین، تعمیر و صافکاری تا این حد پیشرفته نبود تشخیص رنگ شدگی اتومبیل به مراتب کار راحت تری بود ولی امروزه به لطف تکنولوژی ها و ابزارهای متعدد، کارشناس بهتر می تواند این موضوع را تشخیص دهد. در ادامه به روش های کلیدی تشخیص رنگ خودرو اشاره می شود.

  • توسط نگاه به بدنه

این روش در عین سادگی به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد و باید به چشمتان اعتماد کرده و به دنبال علائم رنگ شدگی خودرو باشید. احتمالا تا حدودی دشوار باشد که نشانه ها را پیدا کنید به ویژه اگر به صافکار و نقاش ماهری سپرده شده باشد. در ادامه به برخی نشانه های رنگ شدگی اشاره می شود.

۱. تفاوت رنگی

نقاشی دوباره خودروی می تواند سطوح را نسبت به دیگر بخش ها اندکی کمرنگ یا پررنگ تر نماید. از این رو به دقت و حوصله زیاد همه بخش های خودرو (از جمله درب ها را مورد بررسی قرار دهید و روی تک تک قطعات با چشم فوکوس کنید و چنانچه متوجه شدید روشنایی قسمتی از خودرو با دیگر بخش ها تفاوت دارد احتمالا آن قسمت دوباره رنگ شده است.

رنگ فابریک کارخانه از ترکیب رنگهای با کدهای مختلف ایجاد می شود که درست کردن همان رنگ بدون وجود کدها برای حرفه ای ترین تعمیرکاران نیز سخت است. از این رو با اندکی دقت می توان به تفاوت رنگی فابریک از غیر فابریک پی برد.

چنانچه خودرو را از نمایشگاه خریداری می کنید از فروشنده بخواهید خودرو را زیر نور طبیعی و نه در آفتاب شدید به شما نشان دهد چرا که نورهای درخشان نمایشگاه کار تشخیص رنگ را دشوار می نماید.

۲. انعکاس رنگی

توسط عکاسی با گوشی همراه، متوجه انعکاس نور روی سطوح می شوید که به خاطر رنگ شدگی ایجاد می شوند. این روش ساده ترین راه برای بررسی رنگ شدگی ماشین می باشد. برای این کار در مکانی تاریک در فاصله ۲ متری از خودرو قرار بگیرید و سپس فلش گوشی را روشن و روی قسمت مدنظر فوکوس نموده و با دقت عکس بگیرید.

توجه داشته باشید که دوربین با کیفیت، قسمت مات را اندکی تیره نشان می دهد. پس از عکاسی، بر روی عکس ناهماهنگی رنگ یک بخش با دیگر بخش های بدنه قابل مشاهده می گردد و به این ترتیب ترمیم و تفاوت رنگی احتمالی مشخص می شود.

در ضمن می توانید از چراغ قوه موبایل نیز استفاده کنید. هنگامی که نور چراغ قوه را روی بدنه ماشین بتابانید چنانچه کنتراست رنگی را متفاوت دیدید به این مفهوم است که خودرو رنگ شده است. این روش در رنگ های روشن و متالیک با زاویه ۱۶۰ درجه پیشنهاد می شود.

۳. پاشش رنگی

در این روش در قسمت هایی از خودرو رنگ مشاهده می شود که نباید باشد. برای تشخیص این موضوع کاپوت، تمام دربها و درب صندوق عقب خودرو را باز کرده و لبه ها را مورد بررسی قرار دهید. پیشتر نیز ذکر شد رنگ فابریک کارخانه ای یکپارچه و یکدست بوده به این ترتیب نباید روی لبه ها و درزگیرهای داخلی ماشین رنگی وجود داشته باشد.

رنگ نمودن خودرو تکمیل شده دشوار بوده و رنگ روی لبه های داخلی یا درزگیرها نفوذ می کند. ضمنا ممکن است نقاش از نوار فومی بهره بگیرد که در این حالت بعد از برداشتن نوار، رد آن روی ماشین می ماند. بنابراین چنانچه رد نوار فومی یا رنگ پاشیدگی را در محل های غیرعادی مشاهده کردید احتمال رنگ شدگی ماشین وجود دارد.

قابل ذکر است نقاش برای ترمیم گلیگر و کاپوت باید آنها را از ماشین جدا نماید. به این ترتیب پیچ های اتصال موجود باید باز شود که برای تشخیص رنگ شدگی می توان کاپوت را بالا زده و پیچ و مهره ها را با دقت دید زد. چنانچه رد و آثاری از رنگ ناهماهنگ با بدنه با آچار خوردگی روی آن ها وجود داشت به این مفهوم است که قطعه صافکاری و نقاشی شده است.

۴. پوستگی رنگی

رنگ کارخانه ای به راحتی پوسته نشده و دچار پریدگی نمی شود. چنانچه در بخش هایی از خودرو مشاهده نمودید که تکه رنگ کنده شده یا پوسیدگی ایجاد شده باید بدانید که رنگ فابریک نیست.

۵. نقطه نقطه شدن

در مواردی ممکن است نقاش دقت کافی نکرده باشد و گرد و غبار یا اشیای ریز موقع رنگ کردن یا حتی خشک شدن به بدنه بچسبد. در این حالت بخش رنگ شده ظاهر نقطه نقطه یا پوست پرتقالی به خود می گیرد.

۶. موجدار بودن تصاویر

در این روش به صورت مایل و با زاویه به انعکاس تصاویر در خودرو نگاه نمایید. چنانچه در بعضی قسمت ها تصویر را موجدار و غیرشفاف دیدید به این معناست که خودرو رنگ شده است.

۷. کنده شدن موم لبه درب و کاپوت

درب های فابریک کارخانه دارای موم خاصی هستند و چنانچه قسمتی از ماشین نیاز به تعویض داشته باشد باید این موم کنده شود. با بررسی کاپوت و درب های خودرو می توانید به این نکته پی ببرید. می توان گفت این روش مطمئن ترین راهکار در تشخیص رنگ شدی ماشین با نگاه کردن می باشد. دقت کنید برخی متخصصان با موم کشی تشخیص را دشوار می کنند ولی با مقایسه نقاط مختلف می توان به این موضوع پی برد.

۸. وارسی گلگیر

یکی از قطعاتی که بیشترین تعویض، بتونه کاری و رنگ شدگی را در خودرو دارد گلیگر می باشد. برای وارسی رنگ شدگی گلگیر نباید پیچ های متصل شده به شاسی خودرو آچار خوردگی داشته باشند.

۹. وارسی کیلر

از کیلر برای ایجاد سطوح صاف و صیقلی روی رنگ بدنه ماشین بهره می برند. در بدنه با رنگ فابریک نظم خاصی وجود دارد (به صورت خانه های چند ضلعی) وی در پوشش کیلر غیر کارخانه ای این نظم خاص وجود ندارد.

  • توسط لمس بدنه خودرو

یکی دیگر از روش های تشخیص رنگ خودرو، لمس بدنه می باشد. این کار نیز مانند روش چشمی به دقت و البته کارشناس ماهر نیاز دارد.ولی چنانچه تمایل دارید خودتان آن را امتحان کنید به چند علائم آن اشاره می شود.

۱. زبری قسمت رنگ شده

با نقاشی مجدد خودرو در اثر کیفیت بد مواد، حالت زبری ایجاد می شود که با کشیدن دست روی سطوح مختلف بدنه (لبه ها و گوشه های قطعات مانند درب ها، ستون ها، سانروف، کاپوت، محل اتصال شیشه ها و …) می توان به این موضوع پی برد و از یک دست نبودن یا بودن سطوح اطمینان حاصل پیدا کرد.

کیفیت و بافت رنگ را حس نموده و چنانچه صافکار سنباده کاری نموده باشد حس زبری به دست شما منتقل می شود. ولی اگر رنگ فابریک و کارخانه ای باشد بافت آن کاملا صاف، نرم و یکپارچه حس می شود. قابل ذکر است کدر بودن رنگ نیز نشان از تغییر بافت رنگ در آن قسمت داشته که به خاطر بتونه کاری و رنگ شدگی غیر فابریک می باشد.

۲. خطوط هاشوری

در بخش های مختلف به ویژه به لبه ها از جمله لبه گلگیرها به دنبال آثار صافکاری یا سنباده بگردید که شبیه خطوط هاشوری مانند هستند و نشان از رنگ شدگی خودرو دارند. نقاش برای صاف کردن سطوح رنگ شده از سنباده بهره می گیرد و نماندن آثار سنباده روی ماشین به دقت خیلی زیادی نیاز دارد که کمتر نقاشی آن را به درستی انجام می دهد و در اکثر موارد خط و خش روی سطح باقی می ماند.

۳. توسط یک آهنربا

از طریق یک آهنربای ضعیف نیز می توانید به نقاشی خودرو پی ببرید. چنانچه بدنه ماشین از آهن و فولاد باشد با قرار گرفتن آهنربا روی بخش های مختلف سطح آن، ضخامت رنگی مشخص می شود. قسمت هایی که ضخامت رنگ زیاد باشد آهنربا را جذب نمی کند. به عبارتی قدرت جذب آن نسبت به بخش هایی که رنگ فابریک دارد کمتر می باشد.

۴. توسط ابزارهای کارشناسی

شاید با همه این موارد باز هم تشخیص خودرو بدون ابزارهای لازم کارشناسی امکانپذیر نباید. از این رو کارشناسان از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال بهره می گیرند که با توجه به ضخامت رنگ به سادگی و با قطعیت اعلام می دارد که خودرو رنگ شده یا خیر. پیشتر اشاره شد با رنگ شدگی مجدد خودرو لایه های رنگی روی هم قرار می گیرند و سبب افزایش ضخامت رنگ در آن نقطه می شوند. چنانچه ضخامت لایه رنگ از حدود ۴.۷ بالاتر رود نشان می دهد که روی رنگ فابریک لایه رنگی دیگری قرار دارد.

سخن پایانی

با روش های اشاره شده در این مقاله می توانید خودرویی را که قصد خریدش را دارید خوب مورد واکاوی و بررسی قرار دهید، ولی گاهی رنگ شدگی بدنه به قدری ماهرانه صورت می گیرد که برای تشخیص آن، مراجعه به کارشناسان خبره نیاز می باشد.

در ضمن بررسی رنگ خودرو با هر یک از این روش ها به دقت و تجربه زیادی هم احتیاج دارد از این رو پیشنهاد می شود از آنجا که وضعیت رنگ ماشین یکی از اصلی ترین فاکتورها هنگام معامله می باشد و روی قیمت خودرو تاثیر زیادی دارد مشاوره با یک کارشناس خبره در این حوزه را در نظر داشته باشید تا با خیال آسوده معامله را انجام دهید.

برای خرید خودروی دسته دوم باید علاوه بر رنگ شدی آن به مولفه های دیگر نیز توجه شود. برای آشنایی با خرابی پمپ بنزین خودرو و کنترل کشش خودرو می توانید به مطالب قبلی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *