دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های خرابی پمپ بنزین خودرو و ترفندهایی برای جلوگیری از خراب شدن آن

  • ساناز براتی
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

پمپ بنزین خودرو یکی از قسمت های مهم در باک خودرو می باشد که به خاطر عوامل مختلف مانند کم بودن بنزین در باک و یا استفاده از بنزین نامرغوب دچار خرابی می شود. آشنایی با علائم مختلف خرابی پمپ بنزین خودرو باعث می شود تا سریعتر نسبت به رفع مشکل آن اقدام کرده و هزینه های اضافه را از خود دور کنید.

خرابی پمپ بنزین خودرو یکی از مشکلات اساسی و پر وقوع در انواع خودرو می باشد که به خاطر ارتباط مستقیم با سوخت ماشین برطرف نمودن به موقع آن بسیار پر اهمیت می باشد، شناخت علائم مختلف خرابی پمپ باعث می شود تا فرآیند تشخیص خرابی پمپ سریعتر شود و از به وجود آمدن ایرادات بیشتر در خودرو ممانعت گردد.

بررسی خرابی پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین قسمتی در باک خودرو می باشد که سوخت را از مخزن بنزین به موتور تحویل خواهد داد. به قول مکانیک ها وظیفه این قسمت پمپ کردن بنزین از باک به موتور می باشد. این تحویل سوخت در فشار مناسب به منظور حرکت خودرو انجام می شود. حکایت ماجرا این گونه است که زمانیکه استارت می زنید، پمپ سوخت کار خود را شروع می کند و به آن فشار وارد می شود، وقتی که کلید به پمپ وصل می گردد، پمپ کار کرده و تلاش می کند تا فشار لازم بنزین برای به وجود آمدن احتراق را تنظیم نماید، در این زمان است که صدای آن هم شنیده می شود. اگر پمپ بنزین خودروتان سالم باشد، خودرو نرم و روان کار خواهد کرد، ولی در برخی اوقات ممکن است اختلالات و مشکلاتی در آن ایجاد شود. در صورتی که با علائم و نشانه های مختلف خرابی پمپ بنزین خودرو آشنا باشید می توانید خیلی سریعتر و رحتتر برای تعمیر آن اقدام نمایید. از این رو برای درک بهتر این موضوع در ادامه مطلب همراه ما باشید.

علائم خراب شدن پمپ بنزین خودرو

آشنایی با پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین یکی از قطعات مکانیکی یا برقی خودرو می باشد، این قطعه همانطور که مشخص است درون باک خودرو قرار گرفته است. سالم بودن پمپ و عملکرد صحیح آن سبب روان و نرم کار نمودن خودرو خواهد شد. قرار داشتن پمپ بنزین داخل باک خودرو سبب می شود تا دمای باک که به دلیل تماس با بنزین و فعالیت بالا رفته است، کمتر شود و در نهایت خودرو نیز روان تر به حرکت ادامه دهد. باید بدانید که خودروهای معمولی و یا قدیمی تر دارای پمپ های مکانیکی می باشند ولی خودرو های انژکتوری پمپ های برقی دارند. در صورتی که پمپ خودرو برقی باشد، انرژی خود را از باتری گرفته و تامین می نماید. هر پمپ بنزین در خودرو دارای قطعاتی می باشد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم:

فنر، کانکتور، صفحه تکیه گاه، فیلتر سوخت، فیلتر بنزین، رگولاتور فشار، لوله برگشت سوخت، لوله خروجی سوخت، شلنگ لوله برگشتی، شلنگ لوله خارجی، لوله برگشت از رگولاتور، سوکت های اتصالی برق، گیج سوخت داخل باک

خرابی پمپ بنزین خودرو و علائم آن

علائم و نشانه های خرابی پمپ بنزین

بعد از آشنایی مختصر با پمپ بنزین خودرو در ادامه با علائم مختلف خرابی این قسمت آشنا می شویم:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • صدای ناله مانندی که از مخزن به گوش می رسد:

یکی از اولین علائم پمپ سوخت فرسوده صدای ناله مانندی است که از آن به گوش می رسد، اما متاسفانه اغلب دارندگان وسائل نقلیه نمی توانند صدای ناله های ناشی از موتور و مخزن سوخت را از هم تشخیص بدهند. پمپ معمولی ماشین هنگام خاموش و یا روشن نمودن ماشین و حتی در زمان رانندگی صدایی آرام دارد. در صورتی که از مخزن پمپ خودرو شما صدایی ناله مانند به گوش می رسد، به احتمال بالا پمپ سوخت خودرو خراب شده است، البته در این مورد احتمالات دیگری نیز وجود داشته، مانند اینکه امکان دارد در مخزن سوخت، سوخت کافی نباشد و یا اینکه سوخت آلوده در مخزن باشد.

دلایل مختلف خراب شدن پمپ بنزین خودرو

  • افت عملکرد موتور:

افت عملکرد موتور یک نشانه مطمئن در خرابی پمپ بنزین می باشد. پمپ سوخت وظیفه دارد تا همیشه سوخت را از مخزن به موتور برساند. در صورتی که با سرعتی عادی رانندگی شود امکان دارد، پمپ باز هم بتواند سوخت کافی را به موتور برساند و راننده متوجه افت ناگهانی عملکرد موتور نمی شود. ولی در رانندگی با سرعت بالا، این امکان وجود دارد که پمپ نتواند مقدار مناسبی از سوخت را به موتور برساند و این موضوع باعث افت عملکرد موتور می شود. یک روش که می توان با آن مطمئن شد که افت عملکرد موتور وجود دارد یا خیر این است که، با خودرو خود با سرعتی بالا رانندگی نمایید تا متوجه شوید که موتور دچار افت شده است یا خیر. این موضوع نشان خواهد داد که پمپ سوخت در زمان کار کردن موتور توانایی انتقال سوخت را دارد یا خیر.

علائم مختلف در خراب شدن پمپ بنزین خودرو

  • روشن شدن سخت موتور:

این موضوع کاملا طبیعی است که پمپ سوخت بعد از گذشت مدت زمانی فرسوده شده و در معرض خرابی باشند و یا عملکردش ضعیف شود. در برخی موارد امکان دارد پمپ در انتقال مقدار سوخت به موتور در عملکردش دچار ضعف گردد و زمانیکه موتور خود را در صبح زود روشن می نمایید، پمپ سوخت را به سوی محفظه های احتراق حرکت می دهد و فرایند احتراق را آغاز می نماید.

پمپ سوخت ضعیف فقط می تواند سوخت را به شکل همزمان تحویل دهد، احتمالا متوجه می شوید که موتور قبل از خاموش شدن با تنش رو به رو می گردد و دلایل دیگری نیز امکان دارد باعث به وجود آمدن این وضعیت گردد. با این حال در صورت توجه به نشانه های دیگر هیچوقت نباید از خراب شدن پمپ سوخت خود غافل گردید.

بروز خرابی پمپ بنزین خودرو

  • از حرکت ایستادن موتور:

آنچنان که گفتیم، انژکتورهای سوخت مسدود شده می توانند سبب توقف موتور خودرو گردند. بودن آب در سوخت نیز به همین دلیل می باشد. وجود مشکلات مربوط به سنسور میل لنگ نیز امکان دارد باعث از کار ایستادن موتور گردد. سنسور جریان هوای انبوه و یا سنسور دمای ورودی هوا هم می تواند ایجاد مشکل نماید. همچنین کویل احتراق معیوب نیز ممکن است باعث توقف در موتور شود. با این حال نباید نسبت به مشکلات احتمالی پمپ سوخت بی تفاوت باشید.

روشی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن تفاوت مشکل پمپ سوخت را از دیگر مشکلات احتمالی تشخیص دهید. وقتی موتور از حرکت بایستد که دمای آن به بالاترین درجه حرارت خود رسیده باشد، می توان نسبت به خرابی پمپ بنزین خودرو اطمینان حاصل کرد. در صورتی که موتور سوخت کافی دریافت نکند، خیلی سخت کار کرده و این موضوع باعث افزایش دمای کارکرد آن خواهد شد.

آسیب به پمپ بنزین خودرو

  • کاهش سرعت موتور در شرایط سخت:

رانندگی در سربالایی ها باعث می گردد تا موتور خودرو سخت تر عمل کند. از این رو به سوخت بیشتری برای حرکت نیاز دارد. در ماشین هایی که بار سنگین حمل می کنند نیز این موضوع صدق می کند. بعلاوه موتور خودرو در شتاب بالا نیز سخت کار خواهد کرد ولی اگر پمپ سوخت به درستی کار کند و سوخت کافی برای موتور فراهم گردد، سرعت موتور کمتر نمی شود، در غیر اینصورت با افت موتور مواجه خواهید شد.

 در زمان رانندگی در شرایط معمولی علائم بد پمپ سوخت را نمی تواند دید و این موضوع که موتور سخت تر کار نماید نشان دهنده این موضوع است که به سوخت بیشتری نیاز دارد. متاسفانه یک پمپ خراب در این شرایط نمی تواند سوخت کافی برای موتور تامین کند از این رو بیشتر شاهد افت موتور خواهیم بود.

علل خراب شدن پمپ بنزین خودرو

  • انتقال سوخت بیش از حد به موتور:

انتقال سوخت بیش از اندازه به موتور دلایل مختلفی دارد، که یکی از این دلایل دریچه پمپ سوخت می باشد. اگر دریچه در صورت نیاز به شکل دستی باز نگردد، سبب می شود تا سوخت به شکل مداوم به موتور جریان یابد. درک این موضوع بسیار ضروری است که موتور به مقدار دقیقی از سوخت نیاز دارد و اگر سوخت بیش از حد در سیستم موتور جریان یابد از اضافه آن استفاده نشده و این سوخت اضافه در موتور نیز ذخیره نخواهد شد، از این رو سوخت هدر می شود.

از دیگر دلایل احتمالی هدر رفتن سوخت می توان به ترموستات فرسوده، مشکل در حسگرهای حرارتی، سنسورهای کم فشار اکسیژن و … اشاره کرد. از این رو بهتر است در صورت بروز مشکل خودرو خود را به مکانیکی نشان دهید تا مشکلش تشخیص داده شود.

علل نقص پمپ بنزین خودرو

  • شتاب ناگهانی موتور:

وقتی که با سرعت عادی و ثابت در حال رانندگی باشید و به یکباره افزایش سرعت ناگهانی در موتور خودرو ایجاد شده است. به بیانی دیگر خودرو بدون فشار دادن پدال گاز، به شکل تصادفی شتاب می گیرد، این موضوع می تواند به خاطر پمپ سوخت فرسوده ایجاد شده باشد. دلیل اصلی برای این علائم وجود مقاومت نامنظم در پمپ است که پمپ با ارائه فشار مداوم برای منتقل کردن سوخت به موتور، کار می نماید و در صورتی که تغییری در مقاومت به وجود آید، سوخت بیشتری به موتور انتقال یافته و این موضوع باعث می گردد تا موتور به شکلی ناگهانی شتاب گرفته و سرعت بگیرد.

  • روشن نشدن ماشین:

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو روشن نشدن ماشین است. متاسفانه برخی از افراد زمانی که ماشین روشن نمی شود، گمان می کنند که ماشین باتری خالی کرده و یا مشکلاتی از این قبیل دارد. اما در اغلب موارد روشن نشدن خودرو می تواند دلیل بر مشکل در پمپ سوخت باشد که نباید آن را نادیده گرفت.اگر چنین مشکلی داشتید می توانید فیوز مربوط به پمپ سوخت را تعویض کرده و فشار سوخت را در خط خودرو بررسی نمایید تا مشکل حل شود.

بررسی خرابی پمپ بنزین خودرو

دلایل مختلف خرابی پمپ خودرو

در بالا با علائم مختلف خرابی پمپ بنزین خودرو آشنا شدیم، حال می خواهیم در ادامه با دلایل بروز این خرابی ها نیز آشنا شویم، از دلایل اصلی خرابی پمپ خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رانندگی کردن با سوخت کم:

در صورتی که رانندگی با سوخت کم انجام شود، این احتمال وجود دارد که پمپ بنزین داغ و خراب گردد. در پمپ بنزین فیلتری وجود دارد که اگر سوخت به مقدار لازم در باک وجود نداشته باشد این فیلتر خیلی سریع کثیف و مسدود خواهد شد. از این رو همواره مطمئن شوید که بیشتر از یک چهارم ظرفیت باک خودرو پر باشد. وقتی که به شکل دائم با سوخت کم رانندگی شود، پمپ بنزین داغ کرده و دمای بالا باعث سوختن آن خواهد شد. مراقب مقدار بنزین در باک باشید.

خراب شدن پمپ بنزین خودرو

  • سوختن فیوز پمپ:

در صورتی که فیوز پمپ بنزین دچار مشکل و خرابی گردد، پمپ کار نمی کند. فیوز در جعبه فیوز خودرو قرار دارد و خراب شدن آن باعث از کار افتادن پمپ می شود. باید فیوز خودرو را هر چند وقت چک کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. این موضوع بسیار پر اهمیت می باشد زیرا اگر فیوز پمپ صدمه ببیند، می توانید آن را با هزینه ای کمتر از خود پمپ بنزین تعویض کنید. پس با دقت به وضعیت فیوز پمپ هزینه های اضافه را کاهش دهید.

خرابی پمپ بنزین خودرو و علل آن

  • بنزین نامرغوب و نامطلوب:

یکی دیگر از دلایل خراب شدن پمپ خودرو می تواند استفاده از بنزین بد و نامطلوب باشد. اگر در خودرو از بنزین نامرغوب استفاده شد و یا اینکه وضعیت باک مساعد نباشد یعنی کهنه و فرسوده شده باشد، آلودگی ها به سمت پمپ جذب شده و در نتیجه مشکلاتی مانند نیم سوز شدن پمپ به وجود می آید. فشاری که به پمپ بنزین وارد می گردد باعث از کار افتادن آن خواهد شد.

نقص در پمپ بنزین خودرو

پیشگیری از خراب شدن پمپ بنزین

همانطور که قبلا هم گفتیم، یک روش عالی برای پیشگیری از بروز مشکل در پمپ خودرو، پر بودن باک در حد متعادل و رانندگی نکردن با سوخت کم می باشد. تا زمانیکه علائم خرابی بودن پمپ را در خودرو خود مشاهده نکنید نیازی به تعویض پمپ وجود ندارد. این قسمت از خودرو از آن دسته از قطعاتی است که نیاز به تعویض دوره ای ندارد.

علل خرابی پمپ بنزین خودرو

همچنین استفاده از بنزینی مرغوب می تواند تا حد بالایی مشکلات پمپ را کم کرده و از خراب شدن آن پیشگیری نماید. نشانه ها و علائم مختلف خراب شدن پمپ بنزین خودرو را جدی گرفته تا از بروز دردسرهای بزرگ تر و خراب شدن کامل این قسمت پیشگیری نمایید. با مطالعه موارد بالا و آشنایی با هر کدام می توانید مشکلات مربوط به پمپ را شناسایی کرده و در زمان بروز مشکل با آن برخورد نموده و آن را برطرف نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *