دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل طولانی شدن قاعدگی و اقداماتی که باید انجام دهید

  • مریم صبوری
  • ۵ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

علت های زیادی برای طولانی شدن پریودی وجود دارد که می تواند به خاطر سن، بیماری، سبک زندگی، دختر یا زن بودن و … عوامل بسیاری را جدی گرفت. بیشتر این ها نگران کننده نخواهد بود ولی باید با مراجعه به پزشک علت و دلیل آن را تشخیص داد تا ضرر و زیان زیادی را به دنبال نخواهد داشت. با مجله آرگا در ادامه مطالب همراه ما باشید.

نوبت دوره قاعدگی در همه بانوان با کمی تغییر یکی است ولی زمانی که طول دوران عادت ماهانه با خونریزی بیشتر می شود بنابه هر دلیلی علتی دارد که نشان دهنده بروز یک بیماری می باشد که باید توسط دکتر معالج تشخیص داده شود. خونریزی ماهانه از واژن به همراه درد است که با وجود طولانی تر شدن آن حس بدی به خانم می دهد با وجود این که پریودی معمولی و طبیعی باید بین ۳ تا ۷ روز باشد. در صورتی که عادت ماهانه شما یکی دوزی بیشتر یا کمتر از حد معمول است و شما هیچ درد و زیادی خونریزی ندارید جای هیچ نگرانی نخواهد بود ولی اگر با ادامه داشتن و طولانی شدن قاعدگی و خونریزی پریود شما بیشتر از حد طبیعی بود باید به دکتر معالج متخصص زنان مراجعه نماید.

دلایل طولانی شدن قاعدگی

علل و دلایل طولانی شدن قاعدگی چیست؟

در برخی مواقع دلیل طولانی شدن پریودی بسیار جدی و وخیم نیست و با بررسی و تشخیص و برطرف کردن آن دوباره با حالت طبیعی بر می گردد. که در این نوع بیماری با دارو قابل درمان خواهد بود. ولی در مواقعی با طولانی شدن قاعدگی نشان می دهد که یک بیماری با مشکل خاصی مواجه است و با درمان نکردن آن عوارض بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال: امکان این وجود دارد که زیاد بودن قاعدگی در اثر تنبلی تخمدان ها باشد که موجب نازایی شود و برای رفع و درمان آن مجبور هستید از راه هیسترکتومی یعنی سوزاندن یا برداشتن آندومتر کمک بگیرید. چنانچه تعداد دفعات پریودی شما بیش از سه بار افزایش یافت هر چه سریع تر باید به پزشک زنان مراجعه نمایید.

درمان و تشخیص زیاد بودن زمان عادت ماهانه

اضطراب و استرس: در جهت این که تخمک گذاری پروژسترون و استروژن به حد معینی برسد تا تخمک ها بتوانند آزاد شوند. با وجود استرس می تواند این چرخه را برهم زند و موجب به عقب افتادن تخمک گذاری شود. که اگر پس از تخمک گذاری دچار اضطراب زیاد شدید با به هم خوردن تعادل هورمونی مدت و رنگ خونریزی تغییر خواهد کرد.

تخمک گذاری: عادت ماهانه به خاطر رهایی بدن شما از دست خون و بافت های اضافی بدن است که برای باروری جمع شده بودند. که در برخی مواقع علائم هورمونی و تخمک را آزاد می کند و باعث خونریزی خواهد شد این عمل هنگامی اتفاق می افتد که مقدار کمی از استروژن به اطراف تخمک گذاری نزدیک شده و موجب ایجاد لکه هایی می شود.

  •  آرون گروپس

زیاد شدن دوران قاعدگی

بارداری: شما باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید شاید این ها علائم حاملگی باشد. علت شایع برای قاعدگی غیرطبیعی در خونریزی طولانی نشانه بارداری می باشد. علائمی مثل: وجود حالت تهوع در شما وجود ندارد ولی با خون دادن بارداری آزمایش تشخیص و بررسی صورت خواهد گرفت که علت خونریزی غیرمعمول از چیست؟

دستگاه آی یو دی: از عواملی که پریودی را طولانی می کند به خاطر وجود گذاشتن وسایل داخل رحمی IUD است. این وسیله که اغلب مورد استفاده خانم های جوان قرار می گیرد در دهانه رحم قرار می گیرد. که ۲ نوع وجود خواهد داشت؛ آی یودی بدون هورمون مبتنی بر مس مثل پاراگاد و آی یو دی هورمونی پروژستینی مثل: اسکیلا که هر ۲ نوع این ها می تواند پس از جای گذاری موجب خونریزی طولانی مدت شود. عادت ماهانه سنگین با مدت زمان زیاد تاثیر نشناختن آی یو دی مسی می باشد که اگر چنانچه بعد از سیکل دوره بهتر نشد باید به دکتر مراجعه کرد.

قطع نشدن خون پریودی

سقط زود هنگام جنین: یکی دیگر از دلایل طولانی شدن قاعدگی به خاطر سقط جنین اولیه می باشد که خیلی شایع می باشد. بیش از نیمی از کل بارداری ها به این سقط جنین ختم می شود که بیشتر خانم ها متوجه بارداری نخواهند شد.

فیبروئید یا پولیپ رحم: ناهماهنگی های عادت ماهانه مثل پولیپ می تواند باعث به پریود های طولانی و نامنظم شود که به خاطر خراش های حفره آندومتر سبب بالارفتن جریان خون هم می شود. این امر شایع در بانوان تقریبا هشتاد درصد از آن ها را در برگرفته که در تومور های خوش خیم علائمی نخواهد داشت و فقط به زمان زیاد شدن پریود طولانی می شود.

طولانی شدن قاعدگیبه چه عواملی بستگی دارد؟

راه های هورمونی ضدبارداری: با تحریک شدن هورمون های شما پتانسیل بیشتری برای عادت ماهانه طولانی مدت وجود دارد. که این شامل تمام روش های کنترل بارداری هورمونی در استفاده از قرص و چسب و حلقه و ایمپلنت و عکس است. باید گفت نمونه های زیادی وجود خواهد داشت که شامل روش های کنترل بارداری را می توانید امتحان کنید تا پاسخ درستی بیابید.

مشکلات کم کاری تیروئید: از دیگر عوامل طولانی شدن قاعدگی مشکلات تیروئیدی می باشد که برحسب تحقیقات وزارت بهداشت از هر هشت خانم یکی از آن ها مبتلا به کم کاری تیروئید است. تیروئید غده کوچکی بوده که هورمون های بدن را تحت کنترل دارد و در بسیاری از سیستم های بدن مثل: تپش قلب و قاعدگی و سوزاندن کالری را تنظیم می کند.

دلیل طولانی شدن قاعدگی

سندروم پلی کیست تخمدانی: PCOS تقریبا ۸۰% از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد که این بیماری به پلی کیست گفته می شود و برروی تخمدان ها رشد می نماید تا از بلوغ پیشگیری کند و موجب ناباروری زنان خواهد شد. تخمدان پلی کیستیک موجب خراب شدن سطح هورمون ها شده که با افزایش وزن و رشد موهای زاید و قاعدگی نامنظم روبروست. اگر شما هم جزو افرادی هستید که از پریودی زیاد و میگرن و رشد مو و افزایش وزن رنج می برید به پزشک زنان بروید.

سرطان رحم: خونریزی غیر معمول واژینال مثل خونریزی پس از رابطه جنسی و لکه بینی است که نشان دهنده سرطان رحم می باشد. از آن جایی که ناهنجاری هایی در گردنه رحم وجود دارد و از طریق تست پاپ اسمیر تشخیص داده می شود. دقت نمایید که همیشه با پزشک درباره سابقه فامیلی نسبت به سرطان رحم ناشناخته زنان سخن بگویید.

علت های طولانی شدن قاعدگی

اختلال خونی: این مورد کمیاب موجب می شود پریودی ها افزایش یابد که پس زمینه در اختلال یک بیماری زمینه ای خواهد بود مثل: بیماری قند خون یا بیماری همفیلی و وون ویلبرد که از عوامل ژنتیکی نشات می گیرد. شما با گرفتن آزمایش می توانید بفهمید که به اختلال خونی مواجه شده اید یا نه؟

آمادگی برای یائسگی: یائسگی هم از دلایل طولانی شدن قاعدگی است که از لحاظ فنی به معنای این که شما در یکسال پریود نخواهید شد و در زنان بالای پنجاه سال اتفاق می افتد. که با کم شدن هورمون های طبیعی سبب یائسگی خواهید شد و خواهید فهمید که پریودی شما کوتاه یا بیشتر می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *