دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حذف نویز صدا در پریمیر و آموزش سریع گرفتن نویز در این برنامه

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توسط نرم افزار پریمیر می توانید نویز صداها را حذف کنید به نحوی که اگر صدا بم، استریو یا گرفته شنیده می شود از طریق این برنامه مشکل اختلال صدا حل خواهد شد. با آموزش ساده ترین و سریعترین روش های حذف نویز صدا در برنامه پریمیر همراه ما باشید.

ممکن است هنگام گوش دادن به ویس یا پادکست، صدایی نویز دار و آزاردهنده بشنوید یا اگر تدوینگر و تصویربردار باشید فوتیج های نویز دار شما را آزار دهد در این مطلب قصد داریم ساده ترین و سریعترین روش های حذف نویز صدا در پریمیر را به شما عزیزان آموزش دهیم.

آموزش ساده ترین و سریعترین روش های حذف نویز صدا در برنامه پریمیر

چه تصویربردار یا تدوینگر باشید وجود فوتیج های نویزدار قطعا آزاردهنده خواهد بود یا هنگامی که در حال گوش دادن به ویس یا پادکستی هستید شنیدن صدایی بم، گرفته یا استریو شما را آزار دهد. هر چند امکان حذف نویزها به صورت کامل وجود ندارد ولی می توان تاحدودی کیفیت ویدیو و صدا را بهتر ساخت. به نحوی که مخاطب متوجه نشده و اختلال یا نویز صدا او را آزار ندهد.

همانطور که می دانید نرم افزار پریمیر یکی از برنامه های محبوب در امر تدوین و ویرایش فیلم و صدا می باشد. به این ترتیب می توان نویز صدا را توسط این برنامه کاهش داده و یا حتی حذف کرد. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد ما در این مطلب قصد داریم ساده ترین راه را به شما عزیزان آموزش دهیم. با ادامه مطلب همراه ما باشید. این امر می تواند برای خیلی از افرادی که مشغول فعالیت(مثلا تدریس صوتی) در شبکه های اجتماعی هستند، کاربردی باشد.

ساده ترین روش حذف نویز صدا توسط پنل Essential sound

علت استفاده از این روش سادگی و قابل فهم تر بودن آن است. در این پنل حدود ۹۰ درصد موارد مربوط به ویرایش صوت که با آن سروکار دارید، پیدا می شود. در ادامه برای کاهش و حذف نویز صدا توسط پریمیر مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

ابتدا پنل Essential sound را در پریمیر اجرا کنید. و اگر این پنل را در پنجره ویرایش مشاهده نمی کنید به منوی window رفته و تیک آن را بزنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مرحله دوم

 اکنون پنلی شبیه تصویر زیر را مشاهده می کنید.

مرحله سوم

در این مرحله قالب Dialogue را برای کلیپ خود انتخاب نمایید به این نحو که یک کلیپ، چند کلیپ یا همه کلیپ های صوتی که قصد ویرایش آن را دارید در تایم لاین انتخاب نمایید.

مرحله چهارم

بعد در پنل Essential sound روی Dialogue کلیک نمایید.

مرحله پنجم

پنل Essential sound به صورت زیر گشوده می شود.

مرحله ششم

 در ادامه در پنل Essential sound به تب Repiar بروید. و روی آن کلیک کنید تا گزینه های زیر را مشاهده کنید.

مرحله هفتم

توسط اسلایدرها نویز را کاهش دهید. کاهش صدای زمینه مانند صدای کولر و دیگر صدای محیط .

مرحله هشتم

جهت کاهش این نوع صداها روی گزینه اول یعنی Reduce Noise کلیک نمایید. پریمیر پرو قدرت بالایی در جداسازی صداهای خفیف محیطی داشته و شر صداهای معمول کولر، لامپ و … را از بین می برد.

مرحله نهم

بعد از تیک زدن Reduce Noise به اندازه ای قصد دارید این افکت روی فایل شما تاثیر بگذارد اسلایدر را جابجا نمایید. همزمان با پخش فایل صوتی در تایم لاین، افکت Reduce Noise  را با اسلایدر تنظیم نمایید.

دقت کنید که اسلایدر کجا بهترین اثر را دارد، از مقدار کم شروع و به تدریج به سمت مقدارهای زیاد حرکت کنید. توجه کنید که با جلوتر رفتن اسلایدر حالت طبیعی صدا کاهش می یابد بنابراین وضعیت متعادلی را برگزینید. توصیه می شود از مقادیر کم شروع نمایید.

نکته: می توانید اول یک دور تنظیمات را انجام دهید و مجددا تنظیمات را در دور دوم بررسی کنید تا بهتر کیفیت صدا را متوجه شوید. احتمالا در دور دوم راحتتر متوجه کیفیت صدا خواهید شد.

مرحله دهم

در ادامه می توانید صداهای زمینه مانند صدای باد، صدای ناشی از ضربه خوردن یا لمس شدن میکروفون را شنیدید می توانید برای کاهش آن به گزینه دوم موجود در پنل Essential sound به نام Reduce Rumble رجوع کنید.

چنانچه اتفاقی به میکروفون ضربه زدید ، میکروفون به لباس شما کشیده شد یا صدای زوزه باد در فایل شما حضور داشت از این افکت بهره بگیرید. جهت استفاده از افکت کلیپ صوتی مدنظرتان را انتخاب و تیک کنار افکت Reduce Rumble را علامت بزنید. سپس کلیپ را پخش کرده و در حین گوش دادن با جابجایی اسلایدرها نویز فایل را تا حد ممکن کاهش دهید.

مرحله یازدهم

اگر قصد دارید از شر صداهای مداوم و فرکانس پایین (مانند صدای ماشین ها و دیگر صداهای زمینه) راحت شوید از افکت DeHum بهره بگیرید. سیم های برق و وسایلی که صداهای بم و کم فرکانس ایجاد می کنند، منبعی برای این گروه نویزها می باشند. روش کار این افکت هم مانند موارد بالا بوده به این صورت که روی افکت DeHum کلیک کرده و توسط اسلایدر میزان تاثیر افکت روی فایل را تنظیم نمایید.

مرحله دوازدهم

برای حذف صداهای ناخوشایند شبیه صدای سوت که به دلیل حساسیت زیاد یا فاصله کم میکروفون تولید شده اند از پارامتر DeEss کمک بگیرید و آن را فعال نمایید.

مرحله سیزدهم

چنانچه پنل های صداگیر ندارید یا اگر در محیط باز مشغول ضبط صدا می باشید به طوری که دیوارها و پنجره های اطراف هیچ نوع پوششی ندارند برای کاهش اکو محیط حتی اگر بهترین میکروفون را استفاده می کنید می توانید از ابزار Reduce Reverb کمک بگیرید. چرا که ممکن است در فایل صوتی انعکاس صدا شنیده شود. این ابزار برای کاهش اکو و انعکاس صدا تاثیر گذار بوده و صدایی دلنشین تر ایجاد می کند.

به طور کلی آپشن های مفید پنل Essential sound اکثر صداهای محیطی را از فایل صوتی شما حذف خواهند کرد ولی چنانچه هنوز نیز فایلتان با نویز همراه است و قصد دارید میزان بیشتری از نویز محیطی را حذف کنید باید به پنل effect رجوع کنید.

سریعترین روش از بین بردن نویز صدا توسط نرم افزار ادیشن

روش دیگری که می توان خیلی سریع و دقیق تر نویز صدا را حذف کرد استفاده از نرم افزار ادیشن می باشد. جهت حذف اختلال صدا ابتدا افکت های قبلی را کاملا از روی فایل صوتی در پریمیر حذف کرده و سپس فایل نویز دار را وارد نرم افزار ادیشن کرده و در قسمت تایم لاین روی فایل صوتی یا کلیپ مدنظر کلیک راست کنید و گزینه edit clip in Adobe audition را انتخاب نمایید.

سپس ابزار Time selection tool را انتخاب نمایید. قابل ذکر است باید بخشی از صدا که حاوی هیچ دیالوگی نباشد، ولی دارای نویز پس زمینه است را انتخاب نمایید. برای انجام این کار کافی است کلیک نموده و درگ کنید تا محدوده مورد نظر انتخاب شود.

در ادامه به مسیر effects> noise reduction/restoration> capture noise print بروید. با این کار بخش انتخاب شده به عنوان نویز یا اختلال در نظر گرفته می شود. با استفاده از این روش می توان کل نویز را از تمام کلیپ حذف کرد به طوری که دیالوگ ها آسیبی نبینند.

در ادامه به دلخواه روی یک بخش از تایم لاین کلیک کنید تا قسمت انتخابی از حالت انتخاب خارج گردد. بعد از منوی effects> noise reduction/restoration افکت noise reduction-process را انتخاب نمایید. توسط این افکت می توان نویز را کاهش داد. تلاش کنید با افزایش یا کاهش میزان noise reduction یا بازی با decibel levels به نتیجه مطلوب برسید.

پس از اینکه نویز صدا به شکل مناسب از فایل صوتی یا کلیپ مدنظر حذف شد با ذخیره کردن آن (گرفتن همزمان کلیدهای ctrl+s) به برنامه پریمیر برگردید. با این عمل فایل یا کلیپ جدید جایگزین نسخه قبلی در تایم لاین خواهد شد. می توان گفت این روش سریعترین روش حذف نویز صدا و تصویر در پریمیر می باشد.

جهت مطالعه و آشنایی با مطالب کاربری در زمینه فناوری همچون حل ارور isdone.dll، روشن نشدن لپ تاب و … می توانید از مطالب قبلی آرگا دیدن فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *