دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص بومادران و ویژگی های مفید و متفاوت این گیاه پرخاصیت

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از گیاهان دارویی که دارای مواد مغذی بسیار زیادی می باشد بومادران می باشد. در این مطلب خواص بومادران برای سلامت بدن و تقویت معده را مرور خواهیم نمود که آشنایی با خواص این گیاه بسیار مهم و کاربردی می باشد.

در این مطلب به بررسی فواید بومادران می پردازیم که این گیاه بومی کشورهای اروپایی و آسیای غربی می باشد و در طب سنتی به عنوان دارویی برای درمان زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه بومادران در دیگر کشورها نیز مثل آلمان، اروپای شمالی یافت می شود و از سال های پیش برای درمان انواع بیماری ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه می توانید این گیاه را به راحتی از عطاری ها تهیه کنید. از جمله خواص بومادران درمان سرماخوردگی و اختلالات مجاری ادراری می باشد که در ادامه به طور کامل به بیان آنها می پردازیم.

گیاه بومادران دارای مقادیر زیادی آسپاراژین، روغن افرا، سالیسیلیک اسید، استرول و فلاونوئید می باشد. فواید بومادران برای سلامت بدن را در این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد. از جمله خواص درمانی و فواید دارویی بومادران می توان به مواردی از جمله : ضد خونریزی، ادرار آور، هضم غذا، تحریک دستگاه گوارش، تقویت سیستم قاعدگی در زنان اشاره نمود. روغن این گیاه نیز دارای خاصیت ضد التهابی و ضد آلرژی می باشد.

خواص بومادران

گیاهان بومادران یکی از انواع گیاهان بسیار مفید است که کاربرد دارویی شگفت انگیزی دارد و دارای مزاج گرم و خشک می باشد شاید بسیاری از افراد از فواید بی نظیر این گیاه بر سلامت بدن اطلاعی نداشته باشند به همین خاطر در ادامه مطلب شما عزیزان را با فواید درمانی آن آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با خواص بومادران برای سلامت بدن

برگهای این گیاه را می توان به صورت پخته یا خام مورد استفاده قرار داد. دارای طعمی تلخ هستند و چاشنی عالی برای افزودن به سالادها می باشد. این گیاه بیشتر باید بصورت تازه مورد مصرف قرار گیرد. بطور کلی بومادران دارای فواید زیادی است و بسیار مغذی می باشد. شما می توانید برای استفاده از خواص بومادران این گیاه دارویی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. توصیه شده است که از مصرف بیش ا اندازه این گیاه باید خودداری کنید. با استفاده از برگ ها و گلبرگ های این گیاه چای تهیه می شود.

خواص دارویی بومادران

خاصیت های بومادران برای زنان

برخی از پژوهش ها نشان داده اند که این گیاه برای افزایش جریان خون در رحم، افزایش جریان قاعدگی و کاهش اسپاسم رحم و مشکلات قاعدگی مفید می باشد. بطور کلی یکی از فواید بومادران تنظیم چرخه های قاعدگی می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سلامت پوست با گیاه بومادران

چای گیاهی بومادران می تواند برای تمیز کردن زخم ها و سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی زخم ها مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه همچنین برای درمان ناراحتی های پوستی مثل اگزما، پیسی و سمی شدن پوست استفاده می شوند. داروهایی که حاوی این گیاه دارویی می باشند نیز برای درمان ناراحتی های پوستی مفید می باشند. همچنین از پوست در برابر خشکی، ترک ها و علایم ناخوشایند حفاظت می کند و در نهایت باعث می شود پوست شفاف و جوان بنظر برسد.

خاصیت های بومادران

خواص بومادران در تنظیم فشار خون

عقیده بر این است که بومادران قادر به تنظیم فشار خون می باشد و دارای تاثیرات مثبت روی بیماری های قلبی عروقی می باشد. این گیاه علاوه بر کاهش فشار خون توسط متخصصان طب سنتی برای درمان ناراحتی های همراه با فشار خون بالا مفید شناخته شده است. همچنین باعث بهبود گردش خون در رگ های واریس می باشد.

سرماخوردگی یا تب

از دیگر فواید بومادران کمک به درمان سرماخوردگی های معمولی، تب، گلودرد، سیاه سرفه و علایم آسم است. این گیاه همچنین به تمیز کردن دستگاه تنفسی کمک می کند بنابراین باعث بهبود عفونت های سینه می شود.

خاصیت های دارویی بومادران

خواص درمانی بومادران برای سلامت معده

متخصصان طب سنتی از بومادران به عنوان داروی طبیعی تقویت کننده دستگاه گوارش استفاده می کنند. ترشح آنزیم ها و اسیدهای دستگاه گوارش را تحریک کرده و به افزایش اشتها کمک می کند و در نهایت به عمل هضم کمک می کند. فواید قابض این گیاه را به دارویی عالی برای درمان حالت تهوع و اسهال خونی تبدیل می کند.چای بومادران گرفتگی معده ایجاد شده در اثر سوءهاضمه را تسکین می بخشد. همچنین برای بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر عالی می باشد.

خواص درمانی بومادران

درمان حساسیت با بومادران

یکی دیگر از فواید بومادران که باعث شگفتی همگان می شود درمان حساسیت های مختلف می باشد. استفاده از گیاه دارویی بومادران باعث رفع آبریزش بینی و همچنین درمان خارش چشم ها، آبریزش چشم و دیگر علایم حساسیتی عالی می باشد.

کاهش التهاب

یکی دیگر از فواید این گیاه کاهش التهاب قسمت های مختلف بدن مانند نقرس، سندروم روده تحریک پذیر و ورم مفاصل می باشد که هم به شکل موضعی و هم خوراکی می توانید به منظور رفع این مشکل از بومادران استفاده نمایید.

رفع چین و چروک

استفاده از چای بومادران کمک زیادی به سم زدایی و پاک سازی بدن می کند و باعث افزایش سلول های پوستی شده که در نتیجه سبب جوان سازی پوست و از بین بردن چین و چروک های پوست می شود.

فواید شگفت انگیز بومادران

رفع اگزما

گیاه بومادران به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی گزینه مناسبی برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما می باشد و در نتیجه باعث کاهش خارش ناشی از آن می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

استفاده از دمنوش بومادران به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می شود همچنین چای بومادران به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی باعث سم زدایی بدن شده و در نهایت به درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و سرفه کمک زیادی می کند.

 درمان اضطراب

چای بومادران دارای فواید آرام بخش می باشد که طبق تحقیقات انجام داده شده این دمنوش سطح هورمون های استرس در بدن را کاهش می دهد و به درمان اضطراب و استرس کمک می کند.

فواید بومادران برای کبد چرب

به طور کلی دمنوش و نوشیدنی هایی که دارای طعم تلخ هستند به منظور دفع چربی های اضافی کبد مفید و موثر می باشند، از فواید این گیاه برای درمان کبد چرب اینکه، کبد را تقویت کرده و صفرا را در بدن آزاد می کند.

فواید بی نظیر بومادران

بومادران خاصیت ضد میکروبی و ادرارآور دارد، با افزایش دفعات ادرار می توان مواد زائد بیشتری از بدن دفع کرد، از این رو برای افراد مبتلا به قند خون، کلسترول و دارای کبد چرب توصیه می شود از دمنوش بومادران استفاده کنند، همچنین بیماران مبتلا به کبد چرب می توانند هر روز پیش از صبحانه از یک لیوان دمنوش این گیاه مصرف نمایند.

فواید بومادران برای بواسیر

بواسیر که به دلیل تورم رگ های خونی و التهاب بافت های اطراف مقعد بروز پیدا می کند، می تواند با استفاده از خاصیت بواسیر بهبود یابد، مصرف این گیاه موجب کاهش عفونت و رفع ورم و التهاب می شود، البته استفاده از بواسیر برای این منظور بیشتر برای قطع خونریزی توصیه می شود و با مصرف بومادران بعد از هر بار دفع مزاج می توان به رفع تورم و تسکین روده بزرگ کمک کرد.

بومادران برای تنظیم هورمون

از جمله عوارض کوتاه مدت سندرم پیش از قاعدگی بر هم خوردن تنظیم هورمون ها می باشد که موجب بروز بیماری ها و مشکلات جدی می شود، گاهی مواقع بر هم خوردن هورمون ها دلیل دیگری داشته که بلندمدت می باشد و مشکلات جدی تری به همراه دارد، بنابراین مصرف بومادران می تواند به تنظیم هورمون ها در بدن کمک نماید.

مزایای بومادران

بررسی عوارض جانبی

علاوه بر اینکه این گیاه دارای فواید بسیار زیادی است اما عوارض جانبی را نیز به دنبال دارد که اثرات متعدد آن عبارتند از:

  • مشکلات فشار خون
  • خواب آلودگی
  • اختلال خونریزی
  • التهاب موضعی
  • درماتیت
  • افزایش دفع ادرار

۱. به دلیل اینکه مصرف بومادران در برخی موارد سبب لخته شدن خون می شود بنابراین برای آن دسته از افرادی که به اختلالات خونریزی دچار هستند ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد .

۲. بومادران بر چرخه قاعدگی تاثیر گذار است به همین خاطر مصرف آن در دوران بارداری به سقط جنین منجر می شود بنابراین از مصرف دمنوش و روغن بومادران در دوران بارداری پرهیز نمایید.
بررسی خواص بومادران

۳. اطلاعات دقیق از اثر بومادران در دوران شیردهی هنوز وجود ندارد بنابراین اگر در دوران شیردهی به سر می برید از مصرف آن بدون مشورت با پزشک خودداری نماید.

۴. این گیاه دارویی مکمن است در برخی افراد سبب بروز حساسیت و واکنش های آلرژیک شود

میزان مجاز مصرف روزانه

بهترین حالت برای مصرف دمنوش و چای بومادران و بهرمندی از خواص درمانی این گیاه، یک تا دو فنجان در روز می باشد که به منظور درمان التهاب ۴.۵ گرم از گیاه بومادران در روز توصیه شده است.

احتیاط در مصرف بومادران

بومادران دارای تاثیر خشک کننده می باشد و می تواند به عنوان داروی ضد احتقان مورد استفاده قرار بگیرد. عفونت سینوس و سرفه بدلیل خاصیت خلط آور بومادران با استفاده از این گیاه قابل درمان می باشد. با استفاده از گل های خشک شده بومادران می توان چای، کپسول، شوینده صورت تهیه کرد. ریشه تازه برای تسکین دندان درد را باید جوید. برای تمیز کردن زخم ها و کنترل خونریزی، یک لباس را در محلول بومادران خیس کنید و آن را روی محل مورد نظر بکار ببرید. برخی از افراد که به اسید سالیسیلاک یا لاکتون موجود در بومادران حساسیت دارند ممکن است دچار عوارض جانبی شوند. بنابراین همیشه قبل از استفاده از داروهای گیاهی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خاصیت های بومادران

گونه‌های مختلف بومادران در ایران

گونه های دارویی این گیاه با گلهای زرد یا سفید که ارتفاع آنها گاهی به ۱۰۰ سانتیمتر نیز می رسد، در ایران نزدیک به ۱۸ گونه دارد :

  • کرمانشاهی و حلبی
  • زرد و مزرعه روی
  • هزار برگ
  • دماوندی
  • دماوندی بی کرک
  • سرسان و انبوه
  • خوشرنگ و باغی
  • زاگرسی و خزری
  • تبریزی
  • درندی و شمیرانی
  • قوچانی و خراسانی
  • تماشایی و شریف
  • کم گل و پنبه ای
  • بیابانی طالقانی
  • کوهستانی و چوپان کبریتی

خاصیت بومادران

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم خواص بومادران که در این مطلب به ارائه آنها پرداختیم برای شما دوستان گرامی مفید بوده باشد و با استفاده از آن به درمان بیماری های مختلف بپردازید. شما دوستان گرامی برای مشاهده خواص دیگر گیاهان مفید و آشنایی با ویژگی های هر یک می توانید به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *