دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش شستشوی چشم در خانه در چند قدم ساده

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که شستشوی چشم ها چندان کار سخت و دشواری نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اقدامات و مراحل لازم برای این کار آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی چشم یکی از مهم ترین اعضای بدن می باشد که مانند آیینه عمل کرده و سلامت آن اندام با نظاره گر بودن زیبایی های خلقت برابر خواهد بود. با این وجود حساسیت و کاربرد های بسیار این عضو بدن گاهی اوقات دچار آسیب هایی می شود که می توان از درمان های خانگی برای شستشوی چشم استفاده نمود.

آشنایی با نحوه شستشوی چشم ها

همانطور که می دانید انواع مختلفی از آلودگی ها می توانند از هر طریقی وارد چشم شما شوند و حتی ممکن است زمانی که از خواب بیدار می شوید چشمتان پر از چرک یا ترشحات مخاطی باشد که برای رفع آن ها معمولا بدن خود را با آب و صابون خواهید شست. همچنین اگر جسمی وارد چشم شما شود ممکن است با احساس ناراحتی جزئی یا درد بسیار زیاد همراه باشد و به صراحت می توان گفت که بهترین راه برای خارج کردن هر جسم از چشم به نوع آن جسم بستگی خواهد داشت و توصیه می شود سریع اقدام نمایید تا از آسیب دیدن چشم و بینایی جلوگیری شود. بهتر است بدانید که برخی درمان های خانگی برای درد چشم وجود دارند که با استفاده از آن ها تا حدودی می توانید درد های ناشی از خستگی چشمی خود را کاهش دهید. توجه داشته باشید که درد چشم معمولا پس از یک روز کار طولانی با کامپیوتر یا کار در خارج از عناصر و آلودگی های هوا کاملا رایج است و از طرفی نیز عفونت چشم می تواند باعث درد شود و از آنجایی که چشم ها حساس ترین اعضای بدن هستند حتی درد خفیف نیز می تواند باعث نگرانی شما شود. معمولا مشکلات شیمیایی زیادی برای چشم اتفاق می افتند و می توانند از یک تحریک خفیف تا از دست رفتن بینایی و یا حتی گاهی از دست رفتن چشم را سبب شوند. از جمله موادی که در صورت ورود به چشم می توانند آسیب شیمیایی ایجاد کنند می توان به مواد ضدعفونی کننده، حلال ها، مواد آرایشی، گاز پاک کن، محلول های لوله بازکن، گاز پاک کن و محلول های سفیدکننده اشاره کرد که در اغلب محیط های خانه و کار یافت می شوند. دقت داشته باشید که آسیب شیمیایی چشم در واقع یک وضعیت اورژانسی خواهد بود که می تواند در مدت ۱ الی ۵ دقیقه رخ دهد. البته بیشتر آسیب های شیمیایی چشم تنها باعث یک تخریب سطحی شده و با از دست دادن دید همراه نخواهد بود.

چگونگی شستشوی چشم ها

تمیز کردن چشم از مواد شیمیایی:

توجه داشته باشید که بسیاری از مواد شیمیایی خانگی می توانند به چشمان شما آسیب برسانند و این مواد شامل سفیدکننده ها، مواد بازکننده لوله، کودها، پودر ظرفشویی، پولیش شیشه و فرآورده های آهک مانند گچ و سیمان خواهد بود.

توصیه می شود که بلافاصله پس از ورود این مواد به چشم حدود ۱۵ دقیقه چشم خود را با آب خنک یا محلول نمک شستشو دهید و همچنین که می توانید این کار را روی سینک یا زیر دوش نیز انجام دهید.

اگر لنز دارید حتما آن را خارج کنید و در حین انجام این کار شستشوی چشمتان را متوقف نکنید. حتما پس از اتمام شستشو با اورژانس تماس بگیرید زیرا آن ها بر اساس نوع ماده شیمیایی می توانند شما را راهنمایی کنند.

در مواردی مانند صابون و شامپو احتمالا تنها به یک شستشوی کافی نیاز دارید اما اگر مطمئن نیستید می توانید به اورژانس مراجعه کنید و همراه ظرف ماده شیمیایی را با خود ببرید تا پزشک متخصص برای معاینه چشم ها دقیقا از نوع ماده شیمیایی مطلع شود.

  •  آرون گروپس

اصول تمیز کردن چشم ها

تمیز کردن چشم از چرک یا ترشح مخاطی:

بهتر است بدانید که معمولا چرک یا ترشحات مخاطی خشک شده می توانند باعث ایجاد خارش یا احساس ناخوشایند در چشم ها شوند و این وضعیت اغلب اوقات از سرماخوردگی، حساسیت و یا التهاب ملتحمه ناشی خواهد شد.

همچنین انسداد مجرای اشکی یا مشکل غدد چربی در پلک ها نیز می تواند باعث ایجاد این وضعیت شود. چنانچه ترشحات مخاطی در چشم های شما حس ناخوشایندی ایجاد کرد بایستی در ابتدا هر گونه ترشح را از بین ببرید و به مدت چندین دقیقه یک حوله گرم و مرطوب را روی چشم بسته خود قرار دهید.

همچنین اگر نیاز بود که مواد چسبناک را از چشم خود بیرون کنید باید حوله را مجددا با آب گرم نمایید. سپس گوشه ای از حوله را برداشته و  گلوله های پنبه ای گرم و مرطوب را هنگامی که چشم ها بسته هستند به آرامی گوشه داخلی تا گوشه خارجی چشمتان را تمیز کنید.

این روند را می توانید با گلوله های پنبه ای جدید هم تکرار کنید تا چشمتان کامل تمیز شود. توصیه می شود که دستان خود را قبل و بعد تماس با چشم ها به خوبی بشویید و از آب داغ برای شستشوی چشم ها استفاده نکنید زیرا چشم، پلک و پوست اطراف آن حساس هستند.

توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به هر گونه عفونت مانند التهاب ملتجمه، برای هر بار تمیز کردن چشم از یک حوله استفاده نمایید و اگر در هر دو چشم خود مبتلا به التهاب ملتحمه هستید باید از دو حوله مجزا استفاده نمایید تا عفونت از یک چشم به چشم دیگر منتقل نشود.

اصول مراقبت از چشم ها

شستشوی آشغال یا خاکروبه از چشم:

همانطور که می دانید هر از گاهی وزش باد می تواند باعث ورود گرد و خاک به چشم شما و حتی ممکن است اجساسم بزرگتری نیز وارد چشم شما شوند.

در این مواقع بایستی پلک بالایی خود را به آرامی پایین بکشید تا اشکتان روی مژه های پایینی شما قرار گیرد. سپس چندین مرتبه پلک بزنید زیرا انجام دادن این کار باعث ترشح اشک می شود و می تواند جسم خارجی را از چشم شما بیرون نماید.

همچنین می توانید اقدام به شستشو چشم خود بکنید و این کار را تا زمانی که نیاز دارید به خوبی انجام دهید. به طور کلی اگر جسم کوچکی را روی کره چشم خود مشاهده می کنید سعی کنید آن را به آرامی و با استفاده از یک حوله خیس بیرون بیاورید.

توصیه می شود که به هیچ به چشمان خود فشار وارد نکنید و اگر جسم در چشمتان گیر کرده این کار را انجام ندهید زیرا شدت صدمات وارد شده را دوچندان خواهید کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *