دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دلیل بروز سندرم شانه یخ زده و نحوه مقابله با آن

  • مریم صبوری
  • ۳ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

علت دقیق بیماری سندرم شانه یخ زده را نمی توان تشخیص داد ولی می توان گفت موقعی که مفصل کوچک و کلفت می شود و حرکات کاهش می یابد به وجود می آید. که به طور تقریبی می توان گفت تا ۳% افراد چهل تا شصت سال به این بیماری مبتلا می شوند.

التهاب شانه یخ زده به بیماری می گویند که چسبندگی و غیرعفونی کپسول مفصلی شانه بود و موجب ایجاد درد و محدودیت حرکتی در مفصل ایجاد شده می شود. علل اصلی این بیماری مشخص نبوده ولی در بیشتر مواقع در افرادی که بیماری دیابتی و یا امثال این را دارند دیده می شود. در این اشخاص مفصل شانه دچار التهاب و قرمزی می شود که موجب کم شدن حرکات فعال و غیرفعال می گردد و کپسول مفصلی ضخیم می شود و مایع زلاله ای که باعث حجم فضای مفصل شده و چین تحتانی کپسول مفصل را از بین می برد که نام دیگر این بیماری کپسولیت چسبنده هم می گویند. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

درمان شانه یخ زده

تعریف سندرم شانه یخ زده

کپسولیت چسبنده یا شانه یخ زده یک بیماری تقریبا شایعی می باشد که کپسول شانه را درگیر کرده ولی خراب شدن غضروف مفصلی و استخوانی را به همراه ندارد. به همراه آن خشکی و درد و محدودیت حرکت ایجاد می کند تا مقدار شیوع این بیماری به شکل دقیق گزارش نشده ولی گفته شده که تا حدود ۲ تا ۵% جمعیت را درگیر کرده که اغلب در بانوان و تا حدود سنی چهل تا شصت سالگی است. برای بررسی راحت تر این آناتومی می توان گفت: مفصل شانه همانند گوی و کاسه شکل است که از سر محدب استخوان بازو و بخش مقعر آن از سر استخوان کتف تشکیل می شود. شکل مفصل شانه طوری بوده که می شود بیشترین حرکت را انجام دهد تا ساختار بافت همبند محکمی می باشد که مفصل را احاطه می کند و کپسول مفصلی می نامند. پس می توان گفت در شانه یخ زده کپسول مفصلی دچار التهاب شده به همین خاطر بیماری کپسول چسبنده گویند.

تعریف سندرم شانه یخ زده

علت بیماری کپسولیت چسبنده چیست؟

این بیماری بدون مشخصه بوده و به خودی خود به وجود می آید برای مثال این که شاید شما شب براحتی بخوابید ولی صبح با درد به کارهای روزمره خود ادامه دهید. این مشکل معمولا به شکلی که با درد شبانه از خواب بیدار شوید و یا حمله ناگهانی حادی به شما دست دهد و درد در عضله پشت گردن و شانه داشته باشید که در این وضعیت شانه و کتف شما از حالت طبیعی بیرون شده و جلوتر از محل دست خود قرار گرفته است. عوامل بروز این بیماری درد شدید و ناتوانی در حرکت دادن شانه است.

بیماری سندرم شانه یخ زده چیست؟

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علت اصلی که به صورت ناشناخته می باشد ولی بعضی از عواملی که خطر به این بیماری را افزایش می دهند از قبیل؛

  1. بیماری های قلبی
  2. بیماری پارکینوس
  3. بیماری پرکاری یا کم کاری تیروئید
  4. جراحی و یا ضربه به نزدیکی این مفصل
  5. اختلال هورمونی دیابت و کسانی که از آنسولین استفاده می نمایند.
  6. بی حرکت ماندن زیاد و طولانی که برای رفع آن به دنبال التهاب تاندون های روتیور و شکستگی داشته است.

علت سندرم شانه یخ زده

برای جلوگیری از بروز این بیماری چه راه هایی وجود دارد؟

طبق گفته هایی که شد استفاده از دامنه حرکتی محدودی و بی حرکت ماندن شانه این شرایط را به وجود می آورد. به طور مثال؛ در هنگامی که دست شما شکسته و آن را به بازوی خود می فشارید و هیچ حرکتی ندارید این عمل موجب بدتر شدن شانه می شود. چون تغذیه اجزا مفصل شما وابسته حرکت بوده و شما با این عمل تغذیه مفصل را مختل می کنید. استفاده از حرکت دادن شانه تا انتهایی استرچ را درمان خوبی خواهد بود که وابسته به تمرینات کششی می باشد. راه دیگری که باید در نظر بگیرید قرار گرفتن و عملکرد مناسب بخش های دیگر مثل: مهره های گردن و سینه و استخوان جناح و ترقوه و کتف و بازو بسیار مهم می باشد. بنا برهر دلیلی اگر سرجای خود قرار نگرفته باشند با اندکی جابجایی روی حرکت شانه تاثیر بد و منفی خواهد گذاشت. همینطور قوز نشستن در پشت میز موجب جلو امدن شانه و دور شدن کتف ها شده و ستون فقرات خمیده شکل می گیرد. که این اتفاق سبب فشار بسیار زیادی برروی لیگامان و تاندون های مفصلی خواهد شد. پس با نشستن صحیح مانع از بروز چنین وضعیتی در قسمت های مختلف بدن شوید.

سندرم شانه یخ زده چیست؟

علائم و نشانه های سندرم شانه یخ زده

اکثر مواقع نشاهنه های این بیماری به چهار مرحله تقسیم می شود که به شرح ذیل است:

گام اول: درد شروع شده و با ایجاد حرکات بیشتر شده که بیشتر در شب رخ می دهد. تا حدود ۳ ماه زمان می برد تا این مرحله سپری شود و محدودیت حرکتی در این جا حداقل است.

گام دوم: با ضخیم شدن کپسول درد شروع شده و محدودیت حرکتی بیشتر می شود. سپس درد بیمار زیاد شده و حرکات در انتهای دامنه بسیار دردآور است به حدی که افراد بیمار با انجام دادن حرکت های روزمره خود با درد مواجه هستند و زمان گذراندن این گام حدود سه تا شش ماه می باشد.

گام سوم: درد و التهاب به مرور زمان کمتر شده و محدودیت حرکتی ادامه دارد امکان این که ضعف در عضله روتینور و بازو ایجاد شود وجود دارد تا پایان این درد از سه ماه تا یکسال و نیم طول می کشد.

گام چهارم: حرکات بیمار محدود تر شده و دیگر با درد همراه نیست و حرکت شانه ها کم کم بهتر می شود. برگشت کامل دامنه ی حرکتی امکان دارد بین سه تا شش ماه به طول بی انجامد. طبق بررسی ها بهبودی خود به خود تا ۲ سال زمان می برد.

شانه منجمد یا یخ زده

راه های درمانی کپسولیت چسبنده

اگر که سیر سندرم شانه یخ زده خود به خود محدود شونده است ولی به خاطر محدودیت های طولانی مدت که ایجاد شده نیازمند درمان بوده و بلافاصله پس از گذشتن تشخیص داده می شود. استفاده از دارو های ضد درد می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند مثل: آسپرین و ایبوپروفن ولی در برخی مواقع دارو های ضد درد قوی تری پزشک معالج تجویز می نماید. یکی از اولین گزینه ها و روش های درمانی سندروم شانه یخ زده فیزیوتراپی است که با هدف کاهش درد و بیشتر شدن دامنه حرکتی صورت می گیرد. فیزیوتراپیست ها با تمریناتی که به شما آموزش می دهند دامنه حرکتی شانه را زودتر می فهمند. مداخلات جراحی ازدیگر راه حل برای این بیماری بوده زمانی که انجام می گیرد بیمار هیچ گونه پیشرفتی پس از سه ماه درمان غیر جراحی ندارد. فیزیوتراپی کپسولیت چسبنده بعد از جراحی برای حفظ حرکات به دست آمده طی شده که مدت زمان بهبودی پس از جراحی امکان دارد از یک ماه و نیم تا سه ماه به طول بی انجامد.

شانه منجمد

برای درمان بیماری تکنیک های دستی به منظور کم شدن درد و بیشتر شدن عملکرد شانه و دامنه حرکتی انجام می گیرد. که فیزیوتراپیست سعی می کند تا با بکارگیری از یکسری تکنیک های گارد و درمانی و اسپاسم عضلانی پشتی پا را کم کند. همچنین با دادن یکسری حرکات و تمرینات برای بیشتر شدن دامنه حرکتی به بیمار آموزش می دهد. این تمرین ها باید از سه روز تا پنج روز اول تکرار شود. همینطور لازم است بیمار مزتب حرکات مفصل دورتر از شانه را در کنار حرکات شانه مثل: مچ و گردن و آرنج و انگشت ها تا آستانه تحمل انجام دهد و به سلامت عضلات و گردش خون کمک کند. از همان ابتدا می توان تمرینات کششی را شروع کرد تا با التهاب و درد کمتری مواجه شود و به مرور با کاهش درد تمرینات قدرتی را برای بهبودی دامنه انجام دهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *