دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

براق کردن چراغ ماشین و رفع کدری و زردی چراغ ها

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از المان های چهره خودرو که بیشتر به چشم می آید چراغ های آن است. از این رو براق و تمیز نگه داشتن چراغ ماشین خیلی می تواند به زیبایی عمومی اتومبیل شما کمک کند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه براق کردن ماشین آشنا سازیم. همراه ما باشید.

چراغ خودرو یکی از المان های برجسته آن می باشد که به دلیل در معرض چشم بودن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، از این رو شفافیت و براق بودن آن زیبایی خودرو را دو چندان می سازد. در این مطلب قصد داریم نحوه براق کردن چراغ ماشین را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که امیدواریم مفید واقع شود.

نحوه براق کردن چراغ ماشین و رفع کدری آن

می توان گفت یکی از المان های خیلی برجسته و شاخص خودرو چراغ آن است که به دلیل در معرض دید بودن؛ بیشتر مورد توجه می باشد از این رو براق کردن و تمیز نگه داشتن چراغ های ماشین می تواند زیبایی عمومی ماشین را دوچندان سازد. یکی از مشکلاتی که صاحبان خودرو با ظاهر اتومبیل خود مواجه می شوند مات و کدر شدن چراغ ها بوده و اینکه براقی اولیه را ندارد. ممکن است این امر برای افرادی که به نما و ظاهر خودرو خود اهمیت می دهند خیلی مهم باشد.

احتمالا شما نیز پس از چند سال از استفاده خودرو نو خود مشاهده کرده اید که چراغ ها تغییر رنگ داده و شفافیت و درخشندگی روزهای اول را ندارد. کدر و زرد شدن و عدم شفافیت از جمله مشکلات ظاهر چراغ های خودرو می باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با نحوه رفع کدری و براق کردن چراغ ماشین با کمترین هزینه آشنا نماییم. اما قبل از آن به دلایل کدر و زرد شدن چراغ خودرو اشاره می شود.

دلایل کدر شدن چراغ ماشین

احتمالا این سوال در ذهن شما نیز ایجاد شده است که دلیل یا دلایل زرد و کدر شدن چراغ خودرو چیست؟ در پاسخ باید گفت یکی از دلایل زرد و کدر شدن ماشین پس از گذشت چند سال از خرید خودرو ، اشعه uv خورشید می باشد که موجب اکسیده شدن و کدری چراغ های جلو و عقب ماشین می شود.

  •  آرون گروپس

دلایل بعدی به گرد و خاک، باران های اسیدی و  خط و خش هایی که به خاطر برخورد اجسام ریز و درشت به چراغ خودرو ایجاد می شود، برمی گردد. این خط و خش ها موجب شکست نور شده و دید راننده را کاهش می دهند. احتمالا به فکر تعویض چراغ بیافتید اما شاید تنها قسمت طلق چراغ به تعویض نیاز داشته باشد که در صورت تعویض کامل چراغ، اگر مدل ماشین بالا و یا خارجی باشد هزینه زیادی را باید پرداخت کنید. از این رو با بکارگیری یک روش رفع کدری و براق کردن چراغ ماشین می توانید هزینه های اضافی را کاهش دهید.

رفع کدری چراغ ماشین

رفع کدری چراغ خودرو با خمیر دندان یکی از روشهایی است که می توان توسط آن چراغ های ماشین را به راحتی تمیز و براق ساخت. از این رو مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. در مرحله اول ابتدا باید اقلام مورد نیاز این کار را تهیه کنید. از این رو برای رفع کدری و زدی چراغ ماشین توسط خمیردندان نیاز است علاوه بر خمیر دندان اقلامی نظیر شوینده(مثل آب و صابون)، دستمال نرم، نوار چسب، واکس خودرو، اسفنج را تهیه نمایید.

۲. بعد از تهیه مایع شست و شو (مثلا آب و صابون یا هر شوینده مناسب این کار) ابتدا چراغ ها را با این مایع بشویید. این کار کمک می کند تا نقاطی را که به صورت دقیق زرد یا کدر شده اند را بیابید. برای شستشوی ماشین می توانید از پارچه نرم یا اسفنج هم بهره ببرید. بعد از آن چراغ ها را کاملا خشک کنید و در ادامه چراغ را بررسی کنید تا نقاط کدر و زرد رنگ را پیدا کنید.

۳. مرحله سوم چسب زدن اطراف چراغ با نوار چسبی که تهیه کرده اید می باشد. این کار از برخورد و سایش بدنه ماشین موقع تمیز کردن چراغ خودرو پیشگیری می کند. از این رو دقت کنید تا کاملا اطراف چراغ ها را با نوار چسب بپوشانید و بخشی از بدنه خودرو حول چراغ جا نماند. و اگر می توانید چراغ را از بدنه جدا کنید بهتر می شود چرا که راحتتر چراغ ها تمیز می شوند(البته در این مورد کار را به افراد ماهر بسپارید).

۴. در این مرحله دستمال نرم یا اسفنجی را به خمیر دندان آغشته کنید و با حرکتی آرام و دایره ای مانند حدودا ۵ دقیقه ای آن را روی چراغ ها بکشید. البته می توان خمیر دندان را روی چراغ ریخته و با پارچه همه نقاط چراغ را به خمیردندان آغشته کرد. دقت کنید که دستمال یا اسفنج کمی نمناک باشد و چنانچه حین کار احساس کردید به خمیر یا آب اضافه تر نیاز دارید اندکی به دستمال یا اسفنج  آغشته کنید.

۵. پس از ۵ دقیقه از انجام این کار و آغشته شدن به خمیردندان حالا نوبت آبکشی آن ها رسیده است. از این رو چراغ ها را به آهستگی شستشو دهید تا نتیجه کار را مشاهده نمایید. چنانچه پس از آبکشی هنوز احساس می کنید کدری یا زردی چراغ ها باقی مانده، یکبار دیگر مراحل را تکرار کنید. اما این بار زمان را بیشتر نمایید.

۶. برای رهایی از شر کدری و آسیب هایی که به خاطر برخورد آفتاب یا گرد و خاک روی چراغ ها ایجاد شده استفاده از واکس خودرو نیز توصیه می شود. از این رو واکس را روی دستمال نرم ریخته و دایره وار روی چراغ خودرو بکشید بعد با آب خالی آن را شستشو دهید.

چگونگی براق کردن چراغ خودرو

احتمالا مات و کدر شدن چراغ های خودرو در اثر برخورد نور مستقیم آفتاب یا گرد و خاک نشستن روی چراغ به طلقی بودن چراغ ها نیز مربوط باشد. از این رو برای رفع کدری و براق کردن چراغ ماشین مراحل زیر را پیشنهاد داریم.

۱. ابتدا اقلامی مانند شوینده، پولیش، نوار چسب، سنباده (۲۰۰/۴۰۰/۸۰۰/۳۰۰۰)، دستمال نرم یا اسفنج، چسب محافظ اشعه فرابنفش و الکل یا اسپری نانو را تهیه کنید.

۲. سپس چراغ ها و بدنه را با استفاده از یک شوینده معمولی شستشو دهید. از شوینده های قوی استفاده نکنید چرا که احتمال آسیب به رنگ بدنه و چراغ خودرو وجود دارد. بعد از شستشو با دقت چراغ ها را وارسی کنید تا محل های کدر و تیره و خط و خش ها را بیابید.

۳. بهتر است برای از بین بردن کدری و تیرگی چراغ آن را از بدنه خودرو جدا نمایید بعد شروع به کار کنید ولی اگر نمی توانید حتما اطراف چراغ را با نوار چسب بپوشانید به طوری که حین تمیز کاری سمباده با بدنه خودرو تماس پیدا نکند.

۴. در این مرحله سنباده وارد کار می شود. دقت کنید که خط و خش اضافی به چراغ خودرو نیندازید. از این رو بهتر است پیش از سنباده کاری؛ سطوح چراغ را پولیش زده تا بخش هایی که زرد هستند از بین رفته و بخش هایی که به سنباده کاری نیاز دارد مشخص شوند. موقع استفاده از سنباده خیس، یک سنباده با ریزترین سطح را انتخاب نمایید و حدود ۶ الی۷ دقیقه فقط بخش هایی که کدر است یا دارای خط و خش می باشد، بکشید. بعد سنباده ها را عوض کنید. به عبارت دیگر سنباده را در آب سرد خیس کرده و آهسته با حرکت جلو به عقب روی سطوح خودرو را سنباده کاری نمایید. اطمینان حاصل کنید که سنباده تمام مدت خیس باشد. این کار را از سنباده های زبر به صاف به شکل مکرر ادامه دهید. برای اطمینان از عدم آسیب به چراغ حین سنباده کاری خوب است از یک دستمال نرم پس از سنباده کشیدن نیز استفاده کنید.

۵. برای براق کردن چراغ ماشین و رفع تیرگی پولیش کاری صورت می گیرد. در این مرحله برای محو کردن خط و خش های سنباده کاری از پولیش بهره گرفته می شود. از این رو از پولیش و یک دستمال نرم ابریشمی یا میکروفایبر بهره بگیرید. نحوه کار به این صورت است که ابتدا پولیش را در سطح چراغ اعمال می کنید و در ادامه با دستمال به شکل دایره وار آن را تمیز می کنید. خوب است حدود ۱۰ دقیقه پولیش کاری را به شکل مداوم انجام دهید. در مراکز مخصوص این کار از دستگاه های پولیش کاری اوربیتالی بهره می برند و این عمل را تا رسیدن به یک سطح صاف و براق کردن چراغ ماشین ادامه می دهند. ناگفته نماند در این مرحله باید همه ذرات و باقی مانده های سنباده کاری و پولیش از سطح ماشین پاک شود.

۶. بعد از پایان کار پولیش زدن و پاک کردن سطح چراغ ماشین نوبت به استفاده از الکل یا اسپری نانو می رسد. این اسپری می تواند حداقل برای مدتی مانع کدر و کثیف شدن چراغ خودرو شود. پیش از بهره گیری از اسپری، از تمیز و خشک بودن چراغ ها اطمینان حاصل کنید بعد روی همه سطوح چراغ را اسپری نانو اعمال کنید.

۷. مرحله آخر. در این مرحله برای براق کردن چراغ های ماشین خوب است از چسب ماورا بنفش نیز استفاده نمایید. ولی اگر مرحله قبلی را انجام دادید استفاده از این چسب نیاز و ضرورتی ندارد. در بازار برندهای مختلفی از چسب فرابنفش وجود دارد که می توانید به آسانی آن را تهیه نمایید. ناگفته نماند این چسب ابتدا توسط شرکت سازنده خودرو روی چراغ اعمال شده ولی بعد از گذشت چند سال و موقع سنباده کاری یا پولیش از بین می رود و احتیاج می شود که مجددا آن را روی چراغ ماشین بزنید تا چراغ ها در مقابل اشعه فرابنفش محافظت شوند.

دستگاه شفاف سازی و براق کننده چراغ ماشین

در مراکزی که به رفع تیرگی و زردی چراغ خودرو می پردازند از دستگاه های شفاف سازی چراغ بهر می گیرند. این دستگاه توسط مواد خاصی که داخل آن ریخته می شود به فعالیت می پردازد. استفاده از این دستگاه می تواند شیوه ای بدون دردسر برای شفافیت و براق کردن چراغ های ماشین باشد. از این رو چنانچه وقت و حوصله اجرای مراحل بالا را ندارید می توانید به مراکزی که رفع زردی و تیرگی چراغ خودرو را انجام می دهند، مراجعه کنید.

تمیز کردن داخل چراغ ماشین

شاید شما نیز با چراغ هایی که از درون کثیف و کدر شده اند یا بخار گفته اند مواجه شده باشید. این اتفاق به دلایل متعددی مانند ترک خوردگی چراغ، شل شدن درزهای کناری چراغ و … رخ بدهد. در برخی موارد چربی داخل چراغ باقی مانده و موجب کدر شدن آن می شود که بهتر است آن را با چراغ جدید و نو جایگزین کنید چرا که با تمیز کردن نیز احتمال می رود زردی و کدری رفع  نشود.

جهت رفع زردی و تیرگی داخل چراغ ماشین ابتدا با استفاده از ابزارهای دقیقی که برای هر خودرو با توجه به مدل آن وجود دارد، چراغ باز شود. احتمالا دفترچه برای این کار راهنما کمک کننده باشد. بعد از باز کردن چراغ با استفاده از دستمال نرم و بدون پرز، گرد و غبار و کثیفی داخل چراغ را تمیز کنید. چنانچه درون چراغ بسیار خیس و نمناک است از یک سشوار برای خشک کردن آن بهره بگیرید.

خوب است از پیش بسته های ژل سیلیکاتی را تهیه کنید تا درون چراغ خودرو تعبیه کنید. این بسته ها مانع ایجاد رطوبت داخل چراغ ماشین می شوند. در ضمن باید بسته ها طوری داخل چراغ جایگذاری شوند که نور آفتاب مستقیم به آن برخورد نکند. بهره گیری از چسب آکواریوم جهت بستن منافذ باز چراغ گزینه مناسبی خواهد بود. در پایان چراغ را به شکل اولیه روی خودرو ببندید.

اثرگذاری چراغ ماشین در رانندگی شب

یکی از سختی های رانندگی در شب کاهش دید راننده می باشد. کدری و زرد بودن چراغ ها هم می تواند موجب شود نور به صورت مستقیم و کافی نباشد. خوب است از موارد بالا جهت رفع تیرگی و زردی چراغ ماشین بهره بگیرید. چنانچه با انجام مراحل بالا هنوز هم نور چراغ ماشین برای رانندگی شب کافی نبود به موارد زیر نیر توجه کنید.

۱. عوض کردن هر دو چراغ با هم: حتما هر دو چراغ را با یکدیگر تعویض کنید تا میدان دید گسترده تری داشته باشید. عوض کردن هر دو چراغ به داشتن نور و دید بهتر به راننده کمک زیادی می کند.

۲. عوض کردن حبابها: اگر با انجام مراحل بالا همچنان چراغ خودرو کدر و زرد است و دید شما کمتر است بهتر است حباب های چراغ را عوض کنید.

جمع بندی

در این مطلب با دو روش استفاده از خمیر دندان و سنباده، جهت براق کردن و رفع کدری چراغ خودرو آشنا شدید. این روش ها هر یک می تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند. در ضمن مراجعه به مراکز مخصوص انجام این کار نیز می تواند شفافیت و براق بودن چراغ ها را موجب شود.

پس از مطالعه این مطلب، چنانچه سوالاتی در زمینه دیر عوض کردن روغن ماشین و تشخیص رنگ خودرو دارید می توانید پاسخ جواب خود را در این لینک ها جستجو کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *