دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۱۵ میوه چینی و خواص آن ها برای سلامتی

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

مجله سلامت و پزشکی سومیتا : نیازی نیست برای سالم ماندن، به روزی یک عدد سیب اکتفا کنید! می توانید انواع میوه های چینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با طعم های جدید آشنا شوید. این میوه ها، سرشار از مواد مغذی بوده، و برای سلامتی بسیار مفیدند.

خواص

۱. دارابی: تمام خواص گرپ فروت بدون طعم تلخی، در این میوه وجود دارد. دارابی سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C و فیبر است. همگی این موارد به محافظت از بدن شما در مقابل بیماری های مزمن، کمک می کند. این میوه، طعم شیرین تری نسبت به گرپ فروت دارد و می تواند به اندازه یک توپ بسکتبال رشد کند! از این رو، جزو بزرگترین مرکبات به شمار می رود. این میوه از زمان های دور، برای درمان مشکلات قلبی و مشکلات معده، مورد استفاده قرار می گرفته است.
۲. سرخالو: ممکن است دسرها، ژله خا و خوراکی هایی با طعم سرخالو را دیده باشید. این میوه، بومی جنوب چین است. سرخالو نوعی از مرکبات است که دارای پوستی خاردار و قرمز بوده، و کمی بزرگتر از گیلاس است. معمولاً پوست روی آن ها را می کنند و قسمت تازه و سفید رنگ داخل آن را میل می کنند. تنها یک فنجان سرخالو، دو برابر میزان ویتامین C مورد نیاز بدن شما به صورت روزانه را تأمین می کند! این میوه همچنین منبع خوبی از مس است. سرخالو غنی از آنتی اکسیدان هاست و می تواند از بیماری هایی نظیر سرطان، بیماری قلبی، دیابت و علائم پیری جلوگیری نماید.

۳. پورنج یا کامکوات: شاید چون این میوه از خانواده مرکبات بسیار کوچک است و به اندازه دانه های انگور است، آن را نادیده بگیرید؛ اما اجازه ندهید ظاهر کوچ آن، شما را گول بزند! پورنج ها غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند. این میوه معمولاً با پوستش خورده می شود که اگر با پوست بخورید، تمام مواد مغذی موجود در پوست آن، به بدن شما می رسد. طبق مطالعات جدید، رژیم غذایی دارای مرکبات زیاد، می تواند از آسیب ناشی از اکسیدان ها جلوگیری کرده، و خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهد. با اضافه کردن پورنج یا کامکوات به رژیم خود، از سرماخوردگی در فصل زمستان نیز، در امان خواهید بود.

۴. دست بودا: گول ظاهر عجیب و غریب این میوه را نخورید! در چین، دست بودا نمادی از خوشحالی و طول عمر است. با وجود اینکه از این میوه بیشتر برای تزئین استفاده می کنند، اما در تهیه دسرها و غذاهای خوش طعم نیز از آن استفاده می شود و از گذشته آن را به عنوان یک ماده نیرو بخش می شناسند. بر خلاف لیمو، این میوه فاقد هسته، آب و گوشته بوده، و فقط پوست است و یک لایه مغز. از پوست بیرونی آن که طعمی لیمو مانند دارد، برای طعم دادن به نوشیدنی ها یا غذاها استفاده می کنند. مطالعات اخیر نشان داده که این میوه می تواند به بهبود میگرن کمک نماید.

۵. بِیبِری: پیدا کردن این میوه خارج از چین، کار دشواری است؛ چرا که این میوه ها بسیار لطیف هستند و خیلی زود فاسد می شوند. این میوه قرمز رنگ، آبدار است و کمی طعم ترش و اسیدی دارد. بیبری ها سرشار از خواص فیتوشیمیایی (خواص شیمیایی گیاهان که فواید زیادی برای سلامت انسان دارند)، و آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین های A و C هستند. همچنین، منبع خوبی از فولات به شمار می روند. باید ان ها را به صورت آب میوه، کنسرو یا یخ زده تهیه نمایید.

۶. منگوستین: برخلاف اسمش، این میوه هیچ شباهتی به انبه ندارد. در درون پوست غیر قابل خوردن آن، میوه تازه و سفید رنگ هشت قسمتی وجود دارد که آب آن مانند شیر است. گوشت این میوه، طعم شیرین تارت مانندی دارد که بیشتر نزدیک به هلو یا نارنگی است. در قدیم، منگوستین اغلب در آسیای جنوب شرقی برای درمان زخم ها و عفونت های پوستی استفاده می شده است. برخی از ترکیبات موجود در این میوه، برای مقابله با باکتری ها و قارچ ها مفید است. مطالعات اخیر نشان داده است که این میوه می تواند جلوی پیشرفت سرطان را بگیرد. البته این یافته، در آزمایشات انسانی به اثبات نرسیده است. منگوستین همچنین به عنوان یک مکمل و آبمیوه برای کاهش درد و التهاب به فروش می رسد. با این وجود، به مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع نیاز است.

۷. میوه ستاره ای: نمی توان منکر ظاهر جالب این میوه شد! وقتی این میوه را از وسط نصف می کنید، تبدیل به یک ستاره پنج پر می شود! این میوه طلایی ستاره ای شکل، طعم شیرین تارت مانندی دارد و تنها یک استکان از این میوه، یک سوم ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تأمین می کند. مصرف این میوه، بهترین راه برای اضافه نمودن همزمان میوه های زرد و سبزیجات به رژیم غذایی شماست. این میوه، دارای خواص فیتوشیمیایی مفیدی است که با آنچه در سایر میوه هاست، متفاوت است.

۸. میوه دراگون: با اینکه این میوه به عنوان یک میوه آسیایی شناخته می شود، اما در حقیقت بومی آمریکای مرکزی است. با این حال، این میوه در چین بسیار محبوب است. این میوه، ظاهری قرمز و زرد دارد و داخل آن، گوشته تازه ای به رنگ صورتی یا سفید دیده می شود. صرف نظر از رنگ آن، این میوه سرشار از مواد مغذی ای است که کمتر مصرف می کنیم؛ مواد مغذی ای نظیر آنتی اکسیدان ها و پلی فنل ها. مطالعاتی بر روی پوست این میوه در حال انجام است که نشان می دهد پوست آن توانایی متوقف کردن یا کاهش سرعت رشد سلول های ملانوما (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست) را دارد.

۹. ازگیل ژاپنی، لوکوات یا مِدلار: این میوه طلایی رنگ، شبیه زردآلو است ولی طعم آن بیشتر شبیه آلوی شیرین یا گیلاس می باشد. گوشته نارنجی، زرد یا سفید آن، منبع خوبی از بتاکاروتن است. تنها یک فنجان از این میوه، حدود نیمی از میزان ویتامین A مورد نیاز شما در روز را تأمین می کند. این میوه همچنین سرشار از فیبر، ویتامین B-6، منگنز و پتاسیم است.

۱۰. سیب کاستارد یا سیب قندی: این میوه شبیه مخروط های کاج سبز رنگ و غول آسا هستند! اما طعم شیرینی دارند و گوشته آن ها آبدار بوده و بافتی شبیه کاستارد (نوعی فرنی) دارد. این میوه، منبعی غنی از ویتامین C، ریبوفلاوین و پتاسیم است. تنها یک عدد از این میوه، حدود یک سوم میزان فیبر مورد نیاز بدن شما در روز را تأمین می کند.

۱۱. جک فروت یا نان صحرایی: این میوه با وزنی معادل ۸۰ پوند، بزرگترین میوه در جهان شناخته می شود اما ارزش غذایی آن به وزن سنگینش می ارزد! جک فروت، منبعی غنی از ویتامین C، منگنز، پتاسیم و مس است. فیبر و قند موجود در این میوه، مانند پربیوتیک عمل کرده، و از باکتری های مفید لوله گوارش، محافظت می کند. جک فروت همچنین دارای میزان متعادلی از پروتئین و نشاسته است. همین امر سبب شده تا ماده اصلی بسیاری از غذاهای آسیایی باشد. این میوه، دارای عناصر مغذی گیاهی است که خاصیت ضد سرطانی، ضد پیری و تنظیم فشار خون دارند.

۱۲. عناب یا خرمای چینی: خیر! این یک آب نبات نیست! عناب به مدت بیش از ۴۰۰۰ سال است که در چین پرورش می یابد و در بسیاری از فرهنگ ها، مورد استفاده دارویی قرار می گیرد. با توجه به میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن، پژوهشگران در حال مطالعه بر روی پتانسیل این میوه در درمان سرطان سینه و دهانه رحم هستند.
۱۳. سیب رز: این میوه را هم به سختی می توان در خارج از چین پیدا کرد؛ شاید بتوانید آن را به صورت آبمیوه غلیظ شده، ژله یا دسرهایی که در آن ها از این میوه استفاده شده، بیابید. این میوه، به خاطر بوی شیرین گل رزی که هنگام رسیدن آن تراوش می شود، سیب رز نامیده شده. پوست محکم قرمز رنگ آن، گوشته ترد و سفید آن را در بر گرفته است. سیب رز، منبعی غنی از ویتامین های A و C است. اگر نوع بسیار تازه آن را خریداری کردید، از هسته آن اجتناب نمایید؛ چرا که ممکن است سمی باشد.

۱۴. گلابی آسیایی: از بین تمامی میوه های نام برده شده، گلابی آسیایی تازه، راحت تر از بقیه یافت می شود. تقریباً به راحتی می شود در فصل تابستان و اوایل پاییز، آن را در بازارهای محل زندگی خود پیدا کنید. این میوه، بافت تردی شبیه سیب دارد، اما طعم آن به گلابی شبیه است. این گلابی حاوی بیش از یک سوم میزان فیبر مورد نیاز روزانه شماست؛ از این رو، خوراکی خوبی به نظر می رسد. این میوه همچنین دارای ویتامین C و K و پتاسیم می باشد. بر خلاف گلابی های معمولی که اکثراً به دنبال نوع رسیده آن ها هستند، این گلابی هر چه ترد تر باشد، خواهان بیشتری دارد!

۱۵. زالزالک چینی: این میوه، سرشار از آنتی اکسیدان هاست و مطالعات اخیر نشان داده اند که این میوه می تواند خواص زیادی برای قلب و عروق داشته باشد؛ از جمله این خواص می توان به کاهش کلسترول خون اشاره نمود. زالزالک چینی، دارای خواص ضد التهابی و ضد توموری نیز هست. اگرچه این میوه های کوچک اغلب به صورت مکمل مصرف می شوند، اما می توانید آن ها را به صورت تازه هم میل کنید.

بهتر است از حیطه امن خود بیرون بیایید و چیزهای جدید را امتحان کنید! برخی از این میوه های کمتر شناخته شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این کار، نه تنها کمی به هیجانات روز خود اضافه کرده اید، بلکه از فواید آن ها نیز بهره مند خواهید شد.

منبع : مجله سومیتا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *