دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ام وی ام ۵۳۰ و شناخت نقاط ضعف و قوت این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

ام وی ام ۵۳۰ سدان خانوادگی جمع و جوری است که بین سالهای ۹۰-۹۴ با پیشرانه دولیتری روی خط تولید مدیران خودرو قرار داشت و اکنون در بازار دست دوم به فروش می رسد. اگر مایلید تا با مشخصات و امکانات این خودرو آشنا شوید با یکی دیگر از بررسی های خودرو آرگا همراه ما باشید.

خودرو ام وی ۵۳۰ در حال حاضر در نسخه های دست دوم در بازار کشور حضور دارد و این سدان کامپکت یا جمع و جور با پیشرانه دو لیتری شتابی حدود ۱۲.۵ ثانیه داشته و حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می باشد.  در ادامه به بررسی ام وی ام ۵۳۰ می پردازیم.

بررسی سدان کامپکت و اقتصادی ام وی ام ۵۳۰

ام وی ام ۵۳۰ سدان جمع و جور یا کامپکت مقرون به صرفه از سری محصولات شرکت خودروسازی چری می باشد که از سال ۲۰۰۶ با نام چری A5 وارد بازار شد و تا سال ۲۰۱۰ همچنان ظاهر خود را حفظ کرد. شرکت مدیران خودرو این محصول چری را در سال ۱۳۹۰ به بازار ایران عرضه نمود. کمپانی چینی چری به عنوان هفتمین شرک خودروسازی در چین شناخته می شود و محصولات این برند در ایران با اسم اختصاری ام وی ام (Modiran Vehicale Manufacturing) توسط گروه خودروسازی مدیران خودرو نامگذاری می شود.

ام وی ام ۵۳۰ جزو محصولات متوسط رده کمپانی چری بوده و تولید و مونتاژ آن در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ ادامه داشت. قابل ذکر است این خودرو در اوکراین به نام Elara و در مصر با اسم Speranza شناخته می شود. ام وی ام ۵۳۰ در بازار کشور با استقبال خوبی روبرو شد و فروش خوبی را نیز تجربه کرد. هم اکنون این خودرو در بازار دست دوم و با قیمت اقتصادی تحت فروش می باشد.قابل ذکر است ام وی ام ۵۳۰ در حقیقت همان نسل جدید چری A15 می باشد و همانطور پیشتر اشاره شد در چین به اسم A5 شناخته می شد.

این خودرو یک کپی ناقص از نسل دوم نیسان آلتیما محسوب می شود و با نگاهی به عکس های نیسان آلتیما متوجه شباهت های انکارناپذیر ام وی ام ۵۳۰ در نمای جلو، کناری و عقب با آن خواهید شد. بین سالهای ۲۰۱۰-۲۰۱۳ نسخه فیس لیفت ام وی ام ۵۳۰ با نام ام وی ام ۵۵۰ در ایران روی خط تولید شرکت چری قرار گرفت. به طور کلی حضور ام وی ام ۵۳۰ در سالهای ۹۰-۹۴ جنب و جوشی در بازار خودروهای اقتصادی بازار ایران ایجاد کرد. مواردی مانند طراحی ظاهر به روزتر، عملکرد فنی مناسب، سواری نرم و تجهیزات بیشتر نسبت به تولیدات کلاسیک بازار کشور مانند پژوپارس، سمند، تندر ۹۰ و … موجب شد تا ام وی ام ۵۳۰ از وضعیت نسبتا مناسبی در بین رقبای سنی خود بهره مند شود. در ادامه با بررسی کاملتر مشخصات و قابلیتهای ام وی ام ۵۳۰ همراه ما باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ظاهر ساده و آرام

ام وی ام ۵۳۰ از طراحی خیلی ساده با ابعاد کوچک و جمع و جور ساخته شده که مناسب مصارف درون شهری به ویژه شهرهای شلوغ می باشد. در بررسی نمای روبرو شاهد جلو پنجره ای ذوزنقه ای با چهار نوار کرومی براق تقریبا پهن و نشان ام وی ام هستیم. چراغ های مثلثی شکل حالتی آرام به خودرو بخشیده است. دریچه هوای مشکی مستطیل شکل باریک شبیه لبخندی در بخش پایین خودرو حضور دارد که دو چراغ مه شکن دایره ای در اطراف ان تعبیه شده است. سپر جلو هم با جزئیات چندانی همراه نشده و به همراه دیگر المان های این نما جلوه ای ساده به خودرو بخشیده است.

بررسی ها نشان می دهد ام وی ام ۵۳۰ در طراحی خود به هیچ عنوان از خطوط و زوایای شکسته بهره نبرده از این رو چهره ای آرام و بی آلایش دارد. به عبارتی طراحی خودرو به گونه ای است که در بخش جلو خطوط تیزی مشاهده نمی شود و طراحی آرام و ملایم ، چهره ای شرقی به ام وی ام ۵۳۰ بخشیده است.

در نمای جانبی با وجود یک خط باریک بین درب ها همچنان نمای کناری ام وی ام ۵۳۰ ساده به نظر می رسد. در این نما رینگهای ۱۵ اینچی و لاستیکهای با ابعاد کوچک نسبت به کل خودرو فرم ناهماهنگی داشته که موجب کاهش دلنشینی چهره خودرو شده است. به طور کلی در نمای جانبی طراحی نه چندان مدرن فریم پنجره ها و پروفایل ساده ای را شاهد هستیم و حجم پردازی جزئی آن کمکی در عضلانی ساختن این نما نداشته است. سادگی در همه بخش ها من جمله عقب خودرو نیز دیده می شود. در این قسمت دو چراغ مثلثی قائم در لبه صندوق عقب حضور دارند و نوار کرومی خیلی باریکی آن ها را به هم متصل کرده است. طراحی مکعب شکل و بدون شیب بخش عقبی ام وی ام ۵۳۰ چندان جذابیتی ایجاد نکرده است.

کابین جادار

در بررسی ها مشخص شد با ورود به خودرو ام وی ام ۵۳۰ با کابین تقریبا بزرگ و جاداری مواجه می شوید که به خاطر بلند بودن ارتفاع سقف آن افراد بلند قامت نیز از نشستن در خودرو احساس رضایت می کنند. در ضمن رنگ روشن استفاده شده در فضای داخلی در بزرگتر و دلبازتر به نظر رسیدن کابین کمک شایانی کرده است. داشبورد دو تکه با دو رنگ کرم و خاکستری در قسمت بالایی از جنس پلاستیک نرم تولید شده است. قطعات کرومی استفاده شده در داخل کابین نمای خوبی را ایجاد کرده اند. بررسی ها نشان می دهد ارگونومی صندلی های ام وی ام ۵۳۰ در حد متوسط بوده و تقریبا راحت ارزیابی می شوند.

به طور معمول خودروهای چینی با ریزه کاری های اضافی همراه نیستند همانطور که اشاره شد بخش بالایی داشبورد از جنس پلاستیک نرم و سبک بوده و طراحی یکپارچه ای دارد و صفحه مرکزی آن از پلاستیک خشک ساخته شده است که امکانات و ریزه کاری هایی از جنس آلومینیوم براق آن را مزین کرده است. ارگونومی صندلی راننده قابل قبول بوده و قابلیت تنظیم در ۸ جهت را دارد. آینه های جانبی مجهز به گرمکن دید مناسب را برای راننده فراهم آورده و هر چند موارد زیادی از این آینه کم شده ولی با پایه های باریک نیز دید قابل قبولی را فراهم می آورد.

محل تعبیه کلیدها و کنترل کننده های ام وی ام ۵۳۰ شباهت زیادی با نسخه های تولیدی شرکت های معروف دنیا دارد. فرمان خودرو از نوع چند عملکردی است و کنترل کننده های سیستم رادیویی روی آن دیده می شود. سیستم صوتی به یک تعویض کننده سی دی ۶تایی مجهز می باشد و این خصوصیت حتی در نسخه های پایه این خودرو دیده می شود. صندلی های ردیف عقب ام وی ام ۵۳۰ راحتی خوشایندی را برای سه سرنشین با جثه متوسط فراهم می آورد.

فاصله سر افرادی با قد ۱۸۰ سانتی متر با سقف اتومبیل حدود ۵ سانتی متر بوده و صندلی های عقب برای افزایش فضای صندوق عقب قابلیت تاشوندگی مجهز شده اند. با این وجود فضای بار خودرو ۴۸۰ لیتر ظرفیت ارائه می دهد که کافی به نظر می رسد. و با خم شدن صندلی های عقب این فضا بیشتر خواهد شد. هر چند طراحی کابین ساده و در بعضی قسمتها بخصوص کنسول میانی با المان های مستطیل شکل ناهماهنگ به نظر می رسد ولی نسب به برخی محصولات داخلی آنچنان سطح پایین جلوه ندارند. داشبورد حجیم ام وی ام ۵۳۰ طراحی نسبتا ساده ای دارد ولی کنسول میانی با دیگر بخش ها هماهنگی ندارد و از جذابیت این نما کاسته است ، در عوض طرح غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار به زیباتر شدن نما کابین کمک کرده است.

توجه به بررسی ها می توان گفت متریال استفاده شده در ساخت داشبورد ام وی ام ۵۳۰ نسبت به محصولات هم رده کمی باکیفیت بوده و حضور درون کابین را لذت بخش می سازد. در ضمن گنجایش فضای داخلی خودرو نیز سطح مناسبی داشته و ۴-۵ سرنشین بزرگسال با حداقل محدودیت درون آن جای می گیرند. در مجموع طراحی داخلی ام وی ام ۵۳۰ قابل قبول بوده و کابین جادار آن فضای راضی کننده ای را برای سرنشینان سدان های اقتصادی فراهم می آورد.

پیشرانه ۲ لیتری

ام وی ام ۵۳۰ به پیشرانه دولیتری چهار سیلندر از نوع ASTESO D-VVT مجهز است که در بررسی ها مشخص شد قدرتی برابر با ۱۳۹ اسب بخار را در ۵۷۵۰ دور در دقیقه تولید نموده و حداکثر گشتاور آن ۱۸۲ نیوتن متر می باشد. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۵ سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد خودرو ۱۲.۵ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعتی که ام وی ام ۵۳۰ به آن دست می یابد ۱۸۵ کیلومتر است. متوسط سوخت خودرو در سیکل ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده و ام وی ام ۵۳۰ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ می باشد.

ضمنا نسخه دیگری از این خودرو با پیشرانه۱.۶ لیتری به بازار ارائه شد که قدرت ۱۰۹ اسب بخار داشته و گشتاور آن ۱۴۷ نیوتن متر است. در بازار خودرو چین نسخه ۲ لیتری ام وی ام ۵۳۰ با عنوان A520 و نسخه ۱.۶ لیتری A516 ارائه می شوند. با توجه به بررسی ها می توان عملکرد پیشرانه ام وی ام ۵۳۰ را تقریبا مناسب و در مواردی برتر از برخی محصولات داخلی مثل سمند و انواع پزو تلقی کرد. سواری نرم، چابکی میانه، فرمان نرم و تیز و پایداری نه خیلی بالا از ویژگی های رانندگی با این خودرو می باشد.

امکانات مناسب

می توان گفت خودروی ام وی ام ۵۳۰ امکانات مناسب و خوبی را برای افرادی که قصد رانندگی آرام و بدور از هیجانی را دارند فراهم آورده است. سیستم پایدار کننده چند قطه ای محور عقب سبب راحتی توصیف نشدنی برای کابین خودرو شده است. فرمان مجهز به سیستم های الکتریکی بوده که اطلاعات خوبی ارائه می دهد. فقط کلید لنت از قاعده پیروی نکرده و اطلاعات مناسبی را در اختیار راننده نمی گذارد. سیستم های ABS,EBD امنیت خودرو را تامین می کنند. ترمزهای عقب و جلو از نوع دیسکی بوده و مجهز به خنک کننده هستند.

از دیگر امکانات سنسور دنده عقب، سانروف، روشنایی جلو و عقب همراه با مه شکن، شیشه بالابر برقی برای چهار درب، صندلی های عقب با روکش چرمی، تنظیم برقی آینه ها، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در ۴ جهت با روکش چرمی، تهویه مطبوع اتومات، کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان، رینگهای ۱۵ اینچی آلومنیومی به همراه یک رینگ یدکی ۱۵ اینچی، چهار ایربگ(سرنشینان جلو و جانبی)، قفل مرکزی، ضبط صوت با قابلیت پخش خسی دی، فرمان هیدرولیک با روکش چرم و کلیدهای کنترل، شش اسپیکر، پورت یو اس بی، حسگر پارک عقب و .. می باشد. به طور کلی خودرو در مجاورت با اتومبیل های اروپایی، کره ای و ژاپنی بسیار شبیه آن ها به نظر می رسد و از ساختار مشترک آن ها نیز پیروی می کند از این رو می توان گفت  ام وی ام ۵۳۰ از امکانات اولیه فراوانی هم بهره می برد.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد ام وی ام ۵۳۰ سدان خانوادگی کامپکت به عبارتی کوچک و جمع و جوری است که طی سالهای ۹۰-۹۴ توسط مدیران خودرو به پیشرانه ۲ لیتری به بازار ارئه شد و هم اکنون در نسخه های دست دوم در دسترس بوده و در ره قیمتی اقتصادی تحت فروش می باشد. این خودرو نظیر سایر خودروهای چینی بازار فعلا بازار دست دوم ضعیفی دارد و از سویی قدیمی شدن مدل خودرو و توقف تولید آن از سوی دیگر موجب شده تا بازار دست دوم آن کم رونق تر بشود. درضمن ارائه نسخه فیس لیفت ام وی ام ۵۵۰ با طراحی به روز تر و امکانات بیشتر موجب شده خریداران بیشتر به سمت خودروهای جدیدتر تمایل پیدا کنند.

با توقف تولید ام وی ام ۵۳۰ ارزش خرید خودرو کاسته شد چرا که با قطع تولید خودرو کمبود قطعات آن دردسری برای صاحبان خودرو برای تعویض قطعه مورد نیاز شده و اگر ه قطعه پیدا شود با قیمتی بالا قابل دستیابی خواهد بود. از این رو می توان گفت کمیاب بودن قطعات خودرو نیز بر بازار دست دوم آن بی تاثیر نبوده است. از جمله مزایای خودرو می توان به مصرف سوخت اقتصادی، فضای کابین بزرگ و جادار، گیربکس کارامد، رانندگی نرم، پیشرانه خوب، تجهیزات مناسب اشاره کرد و مواردی همون طراحی نه چندان جذاب و کیفیت متوسط متریال به کار رفته در آن از نکات منفی خودرو می باشند.

همچنین می توانید در لینک های مقابل بررسی ام وی ام ۳۱۵ و بررسی ام وی ام x22 را نیز مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *