دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

در مواجهه با آزار جنسی در محل کار چه رفتاری داشته باشیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

آزار جنسی در محیط کار یکی از رفتارهای پرخاشگرانه ای است که در قبال زنان صورت می گیرد و متاسفانه هر ساله زنان زیادی گرفتار این رفتارهای می شوند و از ترس آبرو و یا از دست دادن کار خود سکوت می کنند توصیه مهمی که به این زنان می شود این است که در مقابل این دسته از رفتارها به هیچ عنوان نباید سکوت کنند.

متاسفانه در جامعه امروزی بسیاری از زنان در محیط های کاری خود دچار آزار قرار داده می شوند این امر می تواند ناشی از فرهنگ یک جامعه باشد و لزوما آزار فیزیکی تلقی نمی شود بلکه بسیاری از زنان در شکایت های خود از محیط های کاری عنوان کرده اند که این آزارها رفتاری است و تاثیرات زیادی را در روحیه آن ها داشته است. آزار جنسی لزوما به آزارهای فیزیکی تلقی نمی شود بلکه هر نوع رفتاری که از جانب مردها اتفاق بیافتد که بار جنسی داشته باشد می تواند یک نوع آزار محسوب شود. بسیاری از زنان در فضای کاری خود با چنین رفتارهایی مواجه می شوند و از آن نارضایتی دارند از سویی فشاری که این دسته از زنان تحمل می کنند می تواند تاثیرات بدی بر روی آن ها داشته باشد به ویژه زمان هایی که این افراد در برابر این آزارها سکوت می کنند و به دلیل ترس از آبروی خود هیچ شکایتی نمی کنند. اما زنانی که دچار چنین حوادثی می شوند باید چه عکس العملی داشته باشند؟ در این بخش به بررسی علل و عوامل آزار جنسی در محل کار می پردازیم.

بررسی آزار جنسی در محل کار:

بسیایر از زنان شرح وقایعی از فضای کاری خود دارند که گاها موجب تاسف و ناراحتی دیگران می شود بسیاری از زنان در جوامع وجود دارند که مورد تعرض های جنسی مردها قرار می گیرند و متاسفانه از ترس آبروی خود و یا از دست دادن کار خود نمی توانند در مقابل این رفتار اقدامی انجام دهند. اغلب این آزارها با سکوت از سوی زنان همراه است و شاید یکی از علت های اصلی که این اتفاقات در برخی از جوامع کم رنگ نمی شود همین سکوت و عدم آگاهی دیگران می باشد که می تواند عواقب بدی نیز داشته باشد.

 آزار جنسی زنان در کار

باید توجه داشته باشید که آزار جنسی در یک جامعه تنها به تعرض جنسی و فیزیکی ختم نمی شود نگاه های چشم چرانه ای که در جوامع امروزی کم نیستند می توانند بخش از این تعرض ها باشند که موجب آزار یک زن می شوند و می تواند گاها بخش مهمی از زندگی او را درگیر کند. همچنین در برخی از روابط کاری نیز دیده می شود که همکاران از الفاظ غیر عرف استفاده می کنند و همانند یک شریک جنسی با فرد مقابل خود برخورد می کنند این رفتار نیز می تواند نوعی آزار جنسی در محل کار برای زنان تلقی شود.

آزار جنسی در کار

تحقیقات و تجربه ها نشان اده است که بیشتر این آزارهای جنسی در فضای کاری میان بالا رده ها و زیر دستان صورت می گیرد و اغلب این زنان از ترس از دست دادن کار و یا آبروی خود مجبور به سکوت می شوند. اعتمادی که برخی از خانم ها به همکاران مرد خود در فضای کاری می کنند موجب بروز برخی از این سوء استفاده ها خواهد شد بنابراین باید توجه داشته داشته باشید که در میان گذاشتن مسائل شخصی با دیگران در فضای کاری موجب می شود تا سوء استفاده های جنسی از شما صورت بگیرد.

اما زنانی که در برابر این آزارهای جنسی قرار می گیرند باید چه رفتارهایی داشته باشند و باید چه اقداماتی از خودشان نشان دهند؟ آگاه سازی هایی که در این زمینه صورت می گیرد می تواند تاثیر زیادی در کاهش این آزارها داشته باشد و از سویی می تواند کمک شایانی به این زنان کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آزار جنسی در محل کار

اعلام کردن آزار و نترسیدن:

بهتر است در مقابل این آزارها سکوت نکنید سکوت کردن در قابل این آزارها می تواند تاثیر مهمی در افزایش آن داشته باشد بسیاری از رفتارشناسان و آسیب شناسان در این زمینه اشاره می کنند که آزارهای سازمانی و آزارهایی که در فضای کاری صورت می گیرد یک مسئله جهانی است و می تواند به شکل های مختلفی باشد. بی اعتنایی هایی که در این زمینه صورت می گیرد می تواند عواقب بدتری داشته باشد و از سویی می تواند این آزارها را بیشتر نیز کند بنابراین در صورت دیدن آزار جنسی در محل کار باید نسبت به آن واکنش نشان دهید.

مخالفت خودتان را اعلام کنید:

اگر این آزارها در محیط کاری شما از سوی کارفرما است بهتر است تا مخالفت خود را در این زمینه اعلام کنید و از هیچ چیزی عبا نداشته باشید متاسفانه در برخی از جوامع خانواده به محض مطلع شدن از این موضوع رفتارهای پرخاشگرانه نشان می دهند و همین امر موجب می شود تا ترس از بیان این موضوع در زنان شکل بگیرد. این زنان باید بدانند که برای جلوگیری از این موضوع باید به سرعت مخالفت خودشان را اعلام کنند شما باید به محض دیدن چنین رفتارهایی به فرد مقابل خود تذکر دهید و یا به بالا دستی خود اطلاع دهید.

آزار جنسی در مکان کار

متاسفانه گاهی شرایط برای خانم ها سخت تر می شود و آزار جنسی در محل کار آن ها شدن بیشتری می گیرد در این صورت توصیه می کنیم از فضای کاری خود دور باشید و یا در نهایت از کار خود استعفا دهید عنوان کردن این موضوع با بالا دست می تواند مشکلات را برطرف کند. از سویی رفتارهای قاطعانه و جسورانه شما در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد شما نباید احساس ترس و یا ضعف در خود نشان دهید و با جسارت تمام در مقابل این رفتار واکنش منفی نشان دهید و به فرد مقابل ناراحتی و عصبانیت خود را از این موضوع نشان دهید.

چنین اتفاقاتی می تواند در آینده زمینه ساز اضطراب جنسی باشد و باید دید که اضطراب جنسی چیست و ریشه در چه دارد؟ پیشگیری از این موارد و اختلال ها می تواند راه بهتری باشد و آمار این افراد در یک جامعه را کاهش خواهد داد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *