دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

برای رفع مشکل صفحه نمایش لرزان در ویندوز ۱۰ چه راه حلی وجود دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

صفحه نمایش لرزان مشکل رایجی است که در دستگاه های مختلفی مانند رایانه، لپ تاپ و … مشاهده می شود و بروز این اتفاق استفاده از دستگاه را مختل می نماید در این مقاله قصد داریم شما را با روشهای رفع این مشکل در ویندوز ۱۰ آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

ویندوز ۱۰ یکی از سیستم عامل های بروز می باشد که قابلیت نصب روی سیستم های متفاوت را داشته و با سیستم های سخت افزاری مختلف سازگار است. این ویندوز در مواقعی با مشکل پرش صفحه نمایش رویرو می شود که در این مقاله به روشهای رفع مشکل صفحه نمایش لرزان پرداخته می شود.

روش های رفع مشکل صفحه نمایش لرزان در ویندوز ۱۰

     

ویندوز ۱۰ یکی از سیستم عامل های پرکاربردی است که روی طیف وسیعی از دستگاه ها قابلیت نصب دارد و با سیستم های سخت افزاری متفاوت نیز سازگار است. از آنجا که مشخصات کاربری این ویندوز مطلوب و راحت می باشد به این ترتیب محبوبیت بالایی نیز پیدا کرده است. با این وجود ویندوز ۱۰ همواره بدون مشکل هم نبوده و برخی مواقع تصویر دریافتی در این ویندوز پرش پیدا می کند و کاربر شاهد صفحه نمایش لرزان در ویندوز ۱۰ می باشد. در چنین حالتی گویا تصویر در صفحه نمایشگر مدام می پرد. این مشکل رایجی است که کاربران زیادی با آن رویرو شده اند. به هر ترتیب هر سیستم عاملی ایراداتی دارد که با بررسی دلیل آن می توان روشی جهت رفع آن ارائه نمود.

عوامل مختلفی مانند اختلالات سخت افزاری یا نرم افزاری و … موجب ایجاد مشکل صفحه نمایش لرزان می شوند که در دستگاه های مختلف دیده می شود. به عبارتی ممکن است در مواقعی با راه اندازی شدن سیستم، برخی قسمت های سخت افزاری دستگاه با مشکل روبرو شده و نتیجه آن لرزش تصویر در ویندوز ۱۰ می باشد.اگر اختلال به قسم نرم افزاری مرتبط باشد نصب بعضی برنامه ها و بدافزارها و عدم سازگاری آن ها با عملکرد ویندوز ۱۰ می تواند موجب بروز این حالت گردد. ضمنا اگر درایوزهای مربوط به نمایشگر نصب شده روی سیستم ایراد داشته باشند و به درستی نصب نشده باشند این مشکل در تصویر ویندوز ۱۰ دیده می شود.

ناگفته نماند کالیبره نبودن نمایشگر لپ تاپ نیز در ایجاد مشکل صفحه نمایش لرزان بی تاثیر نیست. به هر طریق علت بروز این حالت هر چه که باشد استفاده از دستگاه را مختل ساخته و باید آن را برطرف کرد چرا که در صورت رفع نشدن مشکل صفحه نمایش لرزان چشمان کابر به شدت اذیت شده و امری آزاردهنده خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به طور کلی صفحه نمایش لرزان یا Shaky screen علاوه بر حواس پرتی و خستگی چشم موجب کاهش بهره وری شده چرا که کاربر برای کاهش فشار چشم و سردرد به چند ساعتی استراحت نیاز دارد. پرش یا لرزش تصویر میتواند کوتاه و تصادفی باشد که به طور معمول عامل آن یک برنامه یا درایور خراب نمایشگر می باشد. به هر حال نگران نباشید رفع مشکل صفحه نمایش لرزان ساده بوده و همانطور که می دانید برای هر حل مشکلی ابتدا باید بررسی کرد چه عاملی سبب بروز این ایراد شده است تا به رفع آن اقدام کرد. به طور مثال اگر مطمئن هستید که علت پرش تصویر به برنامه یا درایور خراب نمایشگر بر می گردد باید بررسی کرد تسک منیجر نیز لرزش دارد یا نه و در صورت احتیاج به بروزرسانی برنامه یا درایورها این کار مشکل را حل خواهد کرد. به این تریب در ادامه مطلب با چندین روش رفع مشکل صفحه نمایش لرزان و عامل ایجاد مشکل آشنا می شوید.

روش اول: بروزرسانی درایور گرافیک

اگر می خواهید مطمئن شوید که برنامه یا درایور نمایشگر خراب عامل پرش تصویر هستند یا نه. ابتدا تسک منیجر (Task Manager) را از طریق راست کلیک روی تسکبار اجرا کنید یا  برای این کار کلیدهای ترکیبی ctrl+shift+esc را همزمان فشار دهید.

پس از اجرای تسک منیجر به صفحه نمایش توجه کنید که آیا Task Managerدر حال پرش است یا نه ؟ چنانچه همه اجزاء نمایشگر به جز Task Manager در حال لرزش باشند مشکل به یک برنامه ناسازگار بر می گردد. در مواردی که همه عناصر صفحه نمایش و همچنین تسک منیجر نیز در حال پرش یا لرزش باشند مشکل به درایورهای گرافیک مربوط است. در ادامه به نحوه بروزرسانی درایور پرداخته می شود که به ورت دستی و خودکار امکان پذیر است.

در روش دستی باید به Device Manager سیستم مراجعه نمایید. که برای رفتن به این قسمت کلیدهای ویندوز و R را همزمان فشار داده و عبارت devmgmt.msc را در کادر مربوطه تایپ کنید.

حالا گزینه Display Adapters را اجرا کنید. سپس به مسیر properties> driver> update drivers بروید.

در نهایت روی ok کلیک نموده و search automatically for the updated driver software را انتخاب نمایید. بروزرسانی به شکل خودکار آغاز می شود. بعد از اتمام نصب روی بستن کلیک کنید. چنانچه سیستم قادر به یافتن آخرین آپدیت های درایور نباشد می توانید آخرین نسخه های موجود را در وبسایت سازنده جستجو نموده از آنجا به نصب بپردازید.

از مراقب درایور هوشمند بهره بگیرید. روش دیگر برای بروزرسانی درایورهای گرافیکی استفاده از ابزار خودکاری نظیر Driver pack solution می باشد. این ابزار برای آپدیت کلیه درایورهای گرافیکی منسوخ یا خراب به روشی آسان و ساده عمل می کند.

قابل ذکر است روش دیگری نیز برای بروزرسانی درایورهای گرافیکی وجود دارد که در محیط safe mode صورت می گیرد و در ادامه نصب مجدد آخرین بروزرسانی منتشر شده برای آن می باشد. مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. جهت اجرای سیستم عامل در حالت safe mode ابتدا به قسمت settings بروید و روی update & security کلیک نمایید.

۲. بعد روی Recovery کلیک کرده و در قسمت Advanced startup گزینه Restart now را انتخاب کنید.

۳. حالا روی Troubleshoot کلیک کرده و سپس روی  Advanced option کلیک نمایید و در ادامه startup settings را برگزینید.

۴. اکنون Restart را انتخاب نمایید.

۵. پس از ریبوت شدن سیستم گزینه ۴ را انتخاب کرده که سیستم مجددا ریستارت شده و به حالت safe mode منتقل می شود.

۶. حالا برای حذف راه انداز گرافیک ابتدا از طریق کلیدهای ترکیبی ویندوز و x منو power user را اجرا کرده و گزینه Device manager را انتخاب نمایید.

۷. در ادامه قسمت Device adapters را باز کنید.

۸. روی adapter کلیک راست نموده و گزینه uninstall را انتخاب نمایید.

۹. سپس در کادر نمایش داده تیک گزینه Delete the driver software for this device را زده و بعد برای تایید مراحل روی ok کلیک کنید.

۱۰. حالا سیستم خود را ریبوت نموده و جهت نصب مجدد درایورهای گرافیک مراحل زیر را انجام دهید.

۱. ابتدا settings را اجرا کرده و سپس روی update & security کلیک نمایید.

۲. بعد روی windows updateکلیک کرده و گزینه check for updates را جهت دانلود و نصب جدیدترین درایور یا راه انداز گرافیک برای سخت افزار کارت گرافیک سیستم تان برگزینید.

روش دوم: حذف برنامه های ناسازگار یا آپدیت آنها

هرچند برنامه های متعددی وجود دارند که می توانند موجب مشکلات خروجی صفحه نمایش شوند ولی به طور معمول منشاء این مشکلات به برنامه های آنتی ویروس شخص ثالث و ضمنا برنامه های طراحی شده برای ورژن های قبلی ویندوز برمی گردد. به هر حال برای حذف برنامه های قدیمی یا ناسازگار که ممکن است عامل مشکل پرش یا لرزش تصویر ویندوز باشند می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. ابتدا به قسمت settings یا تنظیما رفته و روی system کلیک کنید.

۲. در ادامه روی App & features کلیک کرده و برنامه ای را که موجب مشکل شده است انتخاب و سپس روی Uninstall کلیک نمایید.

۳. مجددا روی Uninstall کلیک کرده و حذف آن را تایید نمایید.

به این ترتیب چنانچه می خواهید یک اپ یونیورسال که از استور دانلود نموده اید را حذف کنید نیاز به اجرای هیچ کاری اضافه ای نبوده و برنامه حذف می شود ولی اگر می خواهید یک برنامه سنتی پلت فرم ویندوز مانند پلت فرم win32 را حذف نمایید نیاز است مراحل فرایند جذف برنامه را تا آخر ادامه دهید که اپ مدنظر حذف شود. ضمنا می توانید توسط کنترل پنل هم به حذف برنامه های ناسازگار بپردازید.

برای این کار به کنرل پنل رفته و روی Uninstall a program کلیک نمایید. در ادامه برنامه ای که قصد حذف آن را دارید انتخاب کرده و سپس روی Uninstall کلیک نموده تا مراحل حذف تکمیل شود.

به محض حذف برنامه ناسازگار سیستم را ریبوت کرده و بعد از لود شدن ویندوز مجددا به نمایشگر دقت کنید که آیا مشکل صفحه نمایش لرزان حذف شده است یا نه. چنانچه مشکل حل شده ولی به برنامه حذف شده نیاز دارید توصیه می شود پیش از نصب دوباره برنامه از دریافت آخرین آپدیت منتشره آن از سایت رسمی سازنده آن اطمینان حاصل کرده یا در صورت عرضه روش نصب و توضیحات اضافی در سایت مربوطه در مورد نصب برنامه و تنظیمات خاص آن در ویندوز ۱۰ موارد را رعایت نموده که با نصب دوباره برنامه با مشکل مواجه نشوید.

روش سوم: تغییر میزان بازخوانش صفحه

جهت رفع صفحه نمایش لرزان در هر سیستمی به ویژه لپ تاپ ایسوس می توانید سرعت تازه سازی صفحه را به ۶۰ هرتز تغییر دهید. و کاربرانی که از ویندوز ۱۰ بهره می گیرند مراحل زیر را برای تغییر میزان بازخوانی صفحه انجام دهند.

۱. در صفحه دستکتاپ روی قسمت خالی راست کلیک کرده و سپس روی Display settings کلیک نمایید.

۲. در قسمت راست نمایشگر اجرا شده به بخش پایین یعنیMultiple Displays بروید. و سپس روی Advanced display settings کلیک کنید.

۳. حالا Display adapter propertices for Display 1 را پیدا کرده و از کادر محاوره ای باز شده به Monitor> change screen refresh rate to 60 Hertz بروید و سپس روی apply کلیک نموده و در نهایت ok را بزنید.

با این کار احتمالا مشکل لرزش نمایشگر لپ تاپ ایسوس حل خواهد شد.

روش چهارم : استفاده از screen refresh rate

چنانچه مشکل صفحه نمایش لرزان به اختلالات نرم افزاری مانند یک برنامه مخرب و ناسازگار روی سیستم مرتبط باشد برای رفع مشکل علاوه بر حذف برنامه راهکار دیگری نیز وجود دارد و آن این است که در بخش تنظیمات دستگاه به کنترل پنل رفته و در قسمت مانیتور گزینه screen refresh rate را انتخاب نمایید. تلاش کنید این گزینه را روی اعداد بالاتر قرار دهید با این روش به احتمال زیاد لرزش تصویر در ویندوز ۱۰ کمتر می شود. روش دیگر آپدیت برنامه ها و استفاده از نسخه های اصلی ویندوز می باشد. البته این ویندوز قابلیتی که دارد این است با اتصال به اینترنت به طور خودکار آپدیت می شود از انی رو هر برنامه ای که بروزرسانی نشده باشد را آپدیت می کند.

روش پنجم: کالیبره کردن صفحه نمایش

هر لپ تاپی پیش از ارائه به بازار کالیبره می شود این عمل اهمیت زیاد در تصویر ارائه شده صفحه نمایش دستگاه دارد. پس از کالیبراسیون نمایشگر لپ تاپ مشخص می شود که چه سیستم عاملی باید روی آن نصب شود. چنانچه کالیبراسیون نمایشگر به هم بریزد پرش تصویر را به دنبال دارد. جهت رفع این مشکل می توان به کالیبره کردن صفحه نمایش پرداخت. برای این کار در قسمت تنظیمات گزینه کالیبرسیون را انتخاب نموده و با ادامه دادن مسیر پیش رو رنگ تصویر زمینه را نیز تنظیم نموده و در مرحله بعد با تنظیم نوز نمایشگر فرایند کالیبراسیون صفحه نمایش تکمیل می شود. در برخی موراد مشاهده شده با این کار مشکل صفحه نمایش لرزان ویندوز ۱۰ رفع شده است.

روش ششم: بررسی مشکلات سخت افزاری

از آنجا که باید ویندزو ۱۰ بتواند با سیستم سخت افزاری لپ تاپ مدنظر دارای سازگاری باشد به این ترتیب تضاد در این مورد و ایجاد اختلال ممکن است سبب لرزش تصویر نمایشگر شود. به طور مثال ممکن است اگر فلت متصل به نمایشگر با اختلالی روبرو شود احتمال مشکل پرش تصویر وجود دارد. به هر روی برای تشخیص این مورد باید لپ تاپ را به تعمیرکار حرفه ای و مجرب بسپارید تا با بررسی دقیق قسمت های سخت افزاری ایراد را پیدا کرده و آن را مرتفع سازند. توجه داشته باشید یک درایور منسوخ ممکن است به سخت افزار سیتم شما آسیب رسانده از این رو برای اطمینان از این که اطلاعات محرمانه و شخصی شما از دست نمی رود یا در صورت از دست دادن در هر مرحله بازیابی مجدد آن را انجام می دهید از گزینه Advanced disk recovery بهره بیرید.

در این مطلب به بعضی از بهترین روش ها برای رفع مشکل صفحه نمایش لرزان اشاره شد که می توانید هر یک را امتحان کنید تا مشکل پرش یا لرزش تصویر نمایشگر ویندوز ۱۰ سیستم خود را برطرف نموده و به نوعی از فشار سردرد و خستگی چشم پیشگیری نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *