دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شن بازی چه تاثیرات مثبت و چه فوایدی برای کودکان دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

شن بازی برای کودکان از جمله بازی های هیجان انگیز و سرگرم کننده بوده که قدرت ابتکار و خلاقیت را در آن ها افزایش می دهد و باعث درک بیشتر آن ها نسبت به ارتباطات دنیای پیرامونشان می شود.

یکی از فعالیت ها و بازی های مهیج که به نوعی موجب رشد و پیشرفت ذهن کودک می شود شن بازی می باشد. این نوع بازی کودکانه بسیاری از مهارت های مختلف را در کودکان پرورش داده و باعث ایجاد صمیمت و تعامل در بین آن ها می شود. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب در رابطه با مزایا و فواید شن بازی برای کودکان به جهت آگاهی و آشنایی شما عزیزان به بررسی بپردازیم.

تاثیرات مثبت شن بازی برای کودکان

به طور کلی شن بازی برای کودکان بسیار لذت بخش و دوست داشتنی می باشد که از طریق لمس آن می توانند اشکال مختلفی را در مدل های جالب بر اساس قوه تخیل و میزان خلاقیت خود بسازند. این نوع بازی در حقیقت با فراهم کردن محیطی سالم و کاملا استاندارد موجب تقویت مهارت های حرکتی در بچه ها شده و هیجان بسیار زیادی را در آن ها بوجود می آورد که همین امر باعث انتخاب شدن آن به عنوان یکی از شش ابزار اصلی بازی شده است.

اثرات مثبت شن بازی برای بچه ها

در دنیای امروزی شن بازی دارای اهمیت بسیار فراوانی بوده به طوری که در همه مراجع روان درمانی کودک این ابزار کاربرد مهمی دارد. شن می تواند بخاطر روان بودن به گونه ای ویژگی مایعات را داشته باشد و همچنین اگر آن را درون ظرفی بریزید به حالت آن ظرف تبدیل می شود. بنابراین بازی با شن و ماسه تجربه های مفیدی را در کودک بوجود می آورد و میزان یادگیری او را افزایش می دهد. در ادامه مجموعه ای از فواید مهم بازی با شن و ماسه را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

فواید شن بازی برای کودکان

بهبود رشد فیزیکی :

شن بازی در واقع وسیله ای مناسب و کاربردی برای بوجود آوردن هماهنگی میان دو دست کودک می باشد. هنگامی که کودک شن و ماسه را درون سطل ها می ریزد و سعی در جابجایی آن ها دارد به تدریج میزان توانمندی او در اجرای مهارت های سنگین افزایش پیدا کرده و در نتیجه قوای عضلانی او تقویت می شود.

تقویت دستگاه ایمنی :

طبق مطالعات انجام شده ثابت شده است که انجام بازی در فضای باز و شن بازی داخل پارک ها موجب قوی شدن و مقاومت دستگاه ایمنی کودک شده و بدن او نسبت به بچه هایی که در محیط منزل بازی می کنند قوی تر می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اهمیت بازی با شن و ماسه برای بچه ها

بالا رفتن میزان تمرکز :

اغلب کودکان توانایی تمرکز بر روی یک موضوع خاص را ندارند و این امر معضلات زیادی را برای والدین و معلمان آن ها ایجاد می کند. وقتی که کودک تلاش می کند تا یک قلعه یا پل را بوسیله شن بسازد باید برای انجام این کار تمرکز نماید که این امر موجب بالا رفتن میزان توجه و قدرت تمرکز کودک می گردد.

تقویت و هماهنگی میان چشم و دست :

کودک برای حالت دادن به شن از ماهیچه های دست خود کمک می گیرد و در پی آن چشم را به همیاری با دست وا می دارد و از قدرت تخیل و ذهن خود برای ایجاد آن کمک می گیرد و چیزی را خلق می کند.

توسعه روابط اجتماعی :

اغلب بچه هایی که به تنهایی در منزل به بازی می پردازند در زمان ایجاد ارتباط با دیگر کودکان با مشکل رو به رو می شوند و حتی امکان دارد این معضل در زندگی آینده آن ها نیز تاثیر بسیار زیادی بگذارد. شن بازی در محوطه پارک ها همراه با دیگر کودکان می تواند از ایجاد چنین مشکلی ممانعت کند و موجب پیشرفت توانمندی ارتباطات اجتماعی کودکان شود.

فواید شن بازی برای بچه ها

ارتقا زبان :

بازی کردن با شن و ماسه یک نوع کار اجتماعی می باشد که احتیاج به حرف زدن و گوش دادن دارد که در نتیجه به پیشرفت کلمات کمک بزرگی می کند و همچنین کودک می تواند فکر کند، تصمیم گیری نماید و با استفاده از قوه تخیل خود چیزی را خلق نماید و در نهایت احساس رضایت مندی داشته باشد و در مورد سازه هایش حرف بزند.

تقویت مهارت های هنری :

به طور کلی هنر قسمت جدا ناپذیری در فطرت انسان می باشد که بچه ها می توانند با شن بازی کردن انواع مهارت های هنری در خود پرورش دهند.

توسعه قوه تخیل :

انجام شن بازی و درست کردن ساختمان ها و قلعه ها به افزایش و رشد قوه تخیل کودک کمک بزرگی می کند. در صورتی که در زمان شن بازی از اسباب بازی های مختلف نیز استفاده گردد اثرات آن بر روال پیشرفت ابتکار کودک دو برابر خواهد شد.

مزایای بازی با شن برای بچه ها

بهبودی و کنترل اعصاب و عضلات :

اغلب فعالیت هایی که با شن انجام می شود با به کار گرفتن انگشت و دست می باشد. اعمالی همچون فشار دادن، جدا سازی، تکه تکه کردن، غلتاندن، ضربه زدن و … در تکامل عضلات تاثیر گذار می باشد.

کمک به ابراز عواطف و احساسات :

با توجه به این که بچه ها در سنین پایین تر به خوبی قادر نیستند احساسات و افکار خود را از راه زبان بازگو نمایند در نتیجه شن بازی در ابراز کردن احساسات به آن ها کمک خواهد کرد. با وجود این شن بازی می تواند به گونه ای موجب آرام شدن بچه های خشمگین شود.

رشد و تکامل حس لامسه :

پیشرفت حس لامسه از راه احساس و دستکاری کردن اجسام موضوعاتی همچون سفتی، نرمی، خشکی، زبری، رطوبت و … را برای کودک قابل فهم می کند.

مهمترین فواید بازی با شن برای بچه ها

توسعه رشد شناختی :

در هنگام آموختن زبان نوشتار به دست گرفتن مداد می تواند فعالیت سختی برای کودکان باشد. آن ها می توانند توسط ابزار بازی با رسم کردن حروف و اشکال گوناگون بر روی شن نحوه به دست گرفتن مداد را خیلی راحت و سریع بیاموزند که همین امر موجب ارتقا رشد شناختی آن ها خواهد شد.

نکات ایمنی و مهم در زمان شن بازی

  • در زمان شن بازی به هیچ عنوان نگذارید بچه ها آن را به سمت همدیگر بپاشند.
  • تنها در مکانی که برای بازی معین شده شن بازی نمایند و از جا به جا کردن شن در مکان های دیگر و انتقال آن به اتاق و … جلوگیری نمایند.
  • هنگامی که بچه ها مشغول بازی می باشند امکان دارد به خاطر عدم توجه دست های آغشته به شن خود را به چشم هایشان بزنند و یا به دلیل پاشیدن شن به هوا و اطراف سر و صورت و چشم هایشان صدمه ببیند. به همین خاطر والدین و مربیان باید دقت کافی را داشته باشند و تمامی نکات لازم را به آن ها تذکر دهند.
  • به آن ها یاد بدهید که بعد از بازی شن را جمع آوری نموده و درون ظرف و محل مخصوص آن بریزند و همچنین ابزار بازی را پاکسازی کرده و در محل مشخص خود بگذارند.
  • به آن ها توضیح بدهید که شن ها را نباید با گل ترکیب نمایند.
  • در زمان شن بازی روپوش مخصوصی به تن کودک خود کنید تا لباس هایش تمیز بماند.

اهمیت شن بازی برای کودکان

در این مطلب شما عزیزان را با تاثیرات و فواید شن بازی برای کودکان و نکات مهمی در این زمینه آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و از توضیحات بیان شده نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *