دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل ناز دم عقربی و چگونگی کاشت و تکثیر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش گل ناز دم عقربی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کاشت و پرورش این گیاه زیبا بکنید با ما همراه باشید.

به طور کلی گل ناز دم عقربی از دسته گیاهان زیبا و همیشه سبز می باشد که اغلب به صورت رونده رشد می کند و در هر مکانی که کشت شود پوششی سبز رنگ و زیبا به آن محیط می بخشد و همچنین این گیاه به دلیل اصول نگهداری راحتی که دارد کاشت و پرورش آن مور توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل ناز دم عقربی

بهتر است بدانید که گیاه دم عقربی در واقع از دسته گونه های خزنده و چند ساله می باشد که برگ هایی آبدار و گل هایی بزرگ، دیدنی و آفتابگردان را در خود جای داده و همچنین گل های منفرد، نسبتا درشت، زرد یا بنفش در گل آذین گرزن انتهایی است که به تدریج با گرم شدن هوا در زیر نور کامل آفتاب باز می شوند. همچنین در نواحی ساحلی رشد بسیار خوبی خواهد داشت و می تواند با گونه های بومی این مناطق به خوبی رقابت نماید. این گیاه می تواند یک پوشش متراکم و زیاد را ایجاد نماید و اغلب برگ های آن گوشتی و آبدار مشابه شکل انگشت با سطح مقطع سه گوش به رنگ سبز روشن و مایل به زرد هستند. برگ های گیاه دم عقربی معمولا به طول ۹ سانتی متر و قطر ۱.۵ سانتی متر بدون کرک یا گاهی کرکدار می باشند و به صورت ساده، کامل یا متقابل رشد می کنند. در زمان پیری نیز برگ ها به رنگ زرد و قرمز در می آیند. ساقه ها معمولا در محل گره ها ریشه می دهند و تا دو متر یا بیشتر دراز خواهند شد. جالب است بدانید که میوه های دم عقربی معمولا کوچک، گوشتی، ناشکوفا، زرد رنگ و خوراکی به قطر ۳۵ میلی متر می باشند و در زمانی که بالغ شوند معطر خواهند بود. توجه داشته باشید که این گیاه زیبا نمی تواند در محیط سایه به خوبی رشد کند و همچنین در مناطق اقیانوسی برای جلوگیری از فرسایش خاک های شنی و بر روی سراشیب صخره ای استفاده می شود تا حدی که به عنوان بازدارنده آتش عمل خواهد کرد. این گیاه نسبت به خشکی خاک مقاومت خوبی دارد و به دلیل رشد سریع ویژگی پهن شدن در نزدیکی کف زمین و مقاومت در برابر آتش تبدیل به گیاهی پوششی بسیار ایده آل برای فضای باز مناطق گرمسیری شده است. جالب است بدانید که دم عقربی دارای خصوصیت دارویی فراوانی است که از جمله می توان به تشابه آن با خواص آلوئه ورا در درمان زخم ها اشاره کرد. همچنین این گیاه نسبت به باد و افشانه آب و نمک بسیار مقاوم است.

چگونگی پرورش گل ناز دم عقربی

دستورالعمل کاشت و تکثیر دم عقربی:

توجه داشته باشید که روش های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد. همچنین بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زنی است که بهترین زمان برای انجام آن هر سال در فصل بهار خواهد بود.

برای انجام قلمه زنی گیاه در ابتدا بایستی با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا آن را ضدعفونی کرده اید قلمه هایی را به طور تقریبا ۱۰ الی ۱۵ ساتی متر از نوک ساقه های گیاه جدا نمایید و در این روند دقت داشته باشید که قلمه های گیاه باید به صورت اریب برش داده شوند.

سپس برگ های انتهایی قلمه به دست آمده را جدا نمایید و تنها دو الی سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر اینصورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش پیدا خواهد کرد.

پس از برش دادن قلمه های گیاه بهتر است برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش پیدا کند آن را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید و سپس در گلدان های مناسب بکارید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همچنین می توانید بدون فرو بودن قلمه ها درون هورمون هم آن ها را در گلدان بکارید اما در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر خواهد شد.

روش های کاشت گیاه دم عقربی

توصیه می شود که هر ۵ تا ۷ قلمه را درون گلدان بکارید و همچنین بهترین ترکیبی که می توانید قلمه ها را درون آن پرورش دهید ترکیبی از ماسه، خاک، خاک برگ و پرلیت است که بایستی برای آن رطوبت مناسب را فراهم نمایید.

برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه دنم عقربی بهتر است روی سطح گلدان ها را با نایلون شفافی بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم گردد می توانید بر روی سطح نایلون را سوراخ نمایید.

توجه داشته باشید که برای قلمه ها باید خاکی را فراهم نمایید که کاملا مرطوب باشد و برای این کار پس از کاشت بایستی با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری نمایید. همچنین قلمه ها برای اینکه بتوانند سریع تر رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار بگیرند.

توصیه می شود که پس از ریشه زایی قلمه ها نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کودهای مناسب گیاهتان را تغذیه نمایید. پس از گذشت چهار تا پنج ماه از زمان ریشه قلمه ها می توانید برای گلدانی که قلمه های گیاه در آن قرار دارند عمل تعویض گلدان را انحام دهید و قلمه های گیاه را درون گلدان جدیدی بکارید.

اصول نگهداری از گیاه دم عقربی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل دم عقربی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل ناز دم عقربی خواهیم پرداخت:

آبیاری:

توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاهتان نمایید که سطح خاک تا عمق حدود ۲ سانتی متر کامل خشک شده باشد زیرا اگر در روند آبیاری زیاده روی نمایید و سطح خاک همواره خیس و مرطوب باشد به تدریج با زردی برگ ها و پوسیدگی طوقه و ریشه های گیاهتان خواهید شد. با وجود اینکه گیاه دم عقربی نسبت به خشکی مقاومت خوبی دارد اما اگر بیش از اندازه در شرایط کم آبی قرار بگیرد برگ هایش کم آب خواهد شد و حالت گوشتی خود را از دست می دهد. همچنین بایستی در فصل زمستان میزان آبیاری را به شدت کاهش دهید زیرا به دلیل کمی فعالیت گیاه و عدم نیاز آن به آب مانند تابستان و در صورت تداوم آبیاری مانند تابستان امکان پوسیدگی گیاه بسبار افزایش می یابد.

آبیاری مورد نیاز گیاه دم عقربی

دما:

با وجود اینکه گیاه ناز دم عقربی می تواند دما را تا حدود منفی ۷ درجه سانتی گراد به خوبی تحمل کند اما توصیه می شود که گیاه را در معرض دمای یخزدگی یعنی صفر درجه قرار ندهید زیرا احتمال آسیب دیدن ساقه ها و برگ ها دوچندان خواهد شد و احتمال اینکه در دمای منفی ۲ درجه سانتی گراد از بین برود بسیار زیاد است. اگرچه گل ناز دم عقربی در روند پرورش خود دما را تا حدود ۳۰ درجه سانتی گراد به خوبی تحمل می کند اما اگر در منطقه ای گرم زندگی می کنید بایستی گلدان حاوی گیاه دم عقربی را در محیطی قرار دهید که در بعدظهر دارای سایه باشد و نور مورد نیاز آن در طی صبح تا ظهر تامین گردد.

خاک:

بهتر است بدانید که برای پرورش گل ناز دم عقربی شما نیاز به خاکی با زهکشی ایده آل دارید زیرا خاک سنگین که آب را در خود نگه می دارد و خیس باقی می ماند از دلایل پوسیدگی و از بین رفتن این گیاهان خواهد بود. همچنین بهتر است در ترکیب خاکی این گیاهان از شن با ذرات حدود ۲ میلی متر استفاده نمایید. همچنین می توانید از ترکیب خاک برگ به همراه شن و یا خاک برگ به همراه پرلیت و کوکوپیت استفاده نمایید.

شرایط لازم برای بستر گیاه

نور:

توجه داشته باشی که این گیاه برای رشد نیاز به مکانی با نور کامل آفتاب دارد یعنی حدود ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم آفتاب برای رشد و گلدهی مناسب این گیاه لازم است و به صراحت می توان گفت که مکان سایه یکی از دلایل اصلی عدم گلدهی دم عقربی می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *