دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص سنگ آمیتیست و آشنایی با نحوه تشخیص آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که سنگ آمیتیست به دلیل ویژگی های خاص و منحصر به فردی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد علاقه مند به جواهر قرار گرفته و در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از خواص سنگ آمیتیست به صورت کامل آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی خواص سنگ آمیتیست و ویژگی های منحصر به فرد این سنگ تا پیش از قرن هجدهم آن را در شمار جواهرات باارزش و گران قیمت و محدود به اشراف و کاردینال ها قرار داده بود و بعد ها با کشف و پیدایش معادن سنگ آمیتیست این سنگ فراوان تر شد و به همین خاطر به تدریج از قیمت آن کاسته شد.

آشنایی با خواص سنگ آمیتیست

بهتر است بدانید که سنگ جواهر آمیتیس در واقع یک کریستال شش وجهی است که یکی از انواع کانی های کوارتز محسوب شده و در بسیاری از نقاط جهان یافت می شود. همچنین رنگ ارغوانی سنگ جواهر آمیتیس از محدوده صورتی تا بنفش کاملا متغیر است و اغلب آن را با عنوان روح سنگ می شناسند که این موضوع به دلیل ساقه های بنفش موجود در آن خواهد بود. نام دیگری که به سنگ آمیتیس اختصاص می دهند چاکرای تاج است زیرا این سنگ جواهر نمادی از اتصال به عشق، انرژی و قدرت است. در واقع سنگ جواهر آمیتیس زمانی که به عنوان جواهراتی مانند حلقه، گردنبند، دستبند، آویز و یا گوشواره مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند بسیار موثر عمل نماید. همچنین می توانید از این سنگ به عنوان زینتی برای لباس های خود استفاده نمایید و یا قطعه ای از آن را درون جیب خود به همراه باشید. توجه داشته باشید که مهم ترین ذخایر آمیتیست در برزیل با عنوان آمیتیست پالمیرا ریوگراندوسول و آمیتیست مارابا محسوب می شوند. دیگر ذخایر آمیتیست در کشور های بولیوی، کانادا، هند، ماداگاسکار، مکزیک، میانمار، نامیبیا، روسیه، سریلانکا و ایالات متحده واقع شده اند.

خصوصیات و خواص سنگ آمیتیست

چگونگی تشخیص سنگ آمیتیست:

وقتی که این سنگ را در دست می گیرید باید خنکی آن را حس کنید، توجه داشته باشید قبل از شما کسی آن را لمس نکرده باشد. وقتی سنگ را در دست شما قرار میگیرد اول از همه خنک بودن سنگ را احساس می کنید و بعد از چند دقیقه گرمای دست شخص دیگر خنکی آن را از بین خواهد برد. روش دیگری که می توان از طریق آن فهمید که این سنگ اصل است، امتحان خش روی شیشه می باشد اما باید این را در نظر داشته باشید که این کار می نواند به سنگ شما آسیب بزند. استحکام این سنگ از شیشه بهتر است به همین دلیل هنگامی که می خواهید آن را روی شیشه بکشید روی آن خط می اندازد بدون آن که روی خود سنگ خراشی ایجاد شود. هر چقدر رنگ سنگ آمیتیست تیره باشد کیفیت آن بهتر است و قیمت بیشتری را به خود اختصاص می دهد. این سنگ که بعضی مواقع رگه های سفیدی نیز دارد معمولا قیمت پایین تری نسبت به سنگ های تمام رنگ دارد. این سنگ معمولا در ایران پیدا نمی شود و معمولا سنگ هایی که در کشور ما مشاهده می شود از نظر کیفیت در سطح پایین قرار دارد و به شکل لایه های کوچک می باشد.

بهترین معادن آمیتیست:

تولید کنندگان بزرگ سنگ آمیتیست، کشور هایی از جمله برزیل، استرالیا، آلمان، اروگوئه هستند که در ایران نیز مشاهده می شود. به خاطر این که گونه کوارتز در طبیعت زیاد وجود دارد معمولا در هر نقطه کره زمین استخراج می شود. این سنگ مثل گارنت در بین سنگ هایی که از نظر قیمت متوسط هستند قرار می گیرد. سنگ آمیتیست به خاطر این که زیبایی خاصی به گردنبند و انگشتر می دهد و همچنین به خاطر رنگ روشنی که دارد خاص می باشد. اگر ذخایر معادن این سنگ کمیاب بود قطعا جزو بهترین و گران بها ترین سنگ قرار می گرفت. به خاطر این که کاربرد های این سنگ در کشور های مختلف شناخته و دیده شده در خیلی از مناطق استخراج می شود. در کوه های اورال روسیه از نوع قرمز ارغوانی مشاهده می شود. در معادن اروگوئه از دل سنگ های آتشفشانی نیز بدست می آید. معدن های سریلانکا بهترین و خاص ترین نوع این سنگ را استخراج می کند. به طور کلی در ایران نوع خاص این سنگ یافت نمی شود و اگر هم پیدا شود به صورت ریز و بلور مانند هستند. در اطراف فردوس و شاهرود نمونه های باکیفیتی دیده شده است و همچنین در حوالی چشمه های شهر بوشهر این سنگ دیده شده اما به مرور زمان تغییر رنگ داده است و به نارنجی کم رنگ تبدیل شده است.

شناخت بهترین معادن سنگ آمیتیست

مزیت های آمیتیست:

توجه داشته باشید که سنگ آمیتیست به دلیل خصوصیات گرانبهایی که دارد در طول زمان ارزش و مزیت هایی زیادی پیدا کرده و به همین خاطر در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از خواص سنگ آمیتیست بپردازیم:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • معمولا برای ترک عادات بد موثر می باشد.
  • باعث افزایش رزق و روزی و همچنین رونق کسب و کار می شود.
  • یکی از خواص سنگ آمیتیست این است که چاکرای پیشانی را فعال خواهد کرد.
  • آمیتیست معمولا به عنوان نمادی از خوشبختی شناخته می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • نگهداری سنگ آمیتیست باعث کاهش اضطراب و ترس خواهد شد.
  • باعث آرامش بخشی بدن خواهد شد.
  • باعث تصفیه بهتر خون می شود.
  • سطوح حافظه را تا حدود زیادی بالا می برد.
  • باعث کاهش ریزش مو می شود.
  • عارضه کم خونی را تقویت خواهد کرد.

مزیت سنگ آمیتیست

سنگ آمیتیست طبق رنگ و رنگ شناسی بهتر برای متولدین دی ماه است. ولی از طرف ستاره شناسی سنگ آمیتیست بهتر برای به دنیا امدن بهمن و اسفند ماه است.

درست کردن میدان مغناطیسی یکی دیگر از خواص سنگ آمیتیست می باشد. این سنگ باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود و از آنجایی که بدن یک میدان مغناطیسی درون خود است باعث تماس بین این سنگ و بدن انسان خواهد شد و چنانچه بدن شما برای مدت کوتاهی مثل چند ثانیه رو به روی این میدان مغتاطیسی که توسط سنگ آمیتیست درست شده است قرار گیرد می توانید بدن خود را با توجه به میدان مغناطیسی طبیعی بهبود ببخشید.

دانشمندان معتقدند که ترک کردن عادت های ناپسند با استفاده از سنگ بنفش روشن خیلی خیلی مفید است زیرا افراد معتادی که می خواهند سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی را ترک کنند از این سنگ استفاده زیادی می کنند و این مورد جزو مشهور ترین و مهم ترین خواص این سنگ می باشد.

آشنایی با خصوصیات سنگ آمیتیست

روش های نگهداری از آمیتیست:

یکی از ویژگی های سنگ آمیتیست شکستگی آن است که باید با دقت بسیار بالایی از آن محافظت شود. این نوع سنگ را نباید بین سنگ های دیگر گذاشت چه سنگ سخت و چه نرم ، تا بتوانید از کمتر شدن خاصیت آن جلو گیری کنید. چون این سنگ کوارتز است و سنگ های جواهری دیگر می توانند باعث خراشیدن آن شوند.

یکی دیگر از اصول نگهداری این سنگ آن است که می توانید با صابون و آب گرم به آسانی تمیز کنید و با یک پارچه لطیف آن را پاک کنید. اگر می خواهید از خواص این سنگ نهایت استفاده را ببرید باید در تمیز بودن، نگهداری و یا پوشیدن آن نهایت دقت را داشته باشید. مانند دیگر جواهرات خود برای تمیز کردن این سنگ از مواد شوینده و شیمیایی استفاده نکنید و از آنجایی گرما می تواند به این نوع جواهر آسیب چشم گیری برساند آن را هرگز در معرض گرما قرار ندهید.

اصول نگهداری از سنگ آمیتیست

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص سنگ حدید و همچنین خواص سنگ عقیق نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *