دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی درد کتف و جلوگیری از بروز مجدد آن

  • ساناز براتی
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

درد شانه می تواند در هر یک از عضلات رباط یا تاندول ها در داخل یا اطراف شانه ایجاد شود، درد کتف در اغلب موارد با استفاده از روش های خانگی قابل درمان می باشد. اما در صورت افزایش درد و نبود نشانه های بهبودی باید با پزشک مشورت شود.

افراد ممکن است بنا به دلایل مختلفی دچار کتف درد شوند، در اغلب اوقات افراد این درد ها را نادیده می گیرند اما این درد می تواند کم کم شدیدتر شود و ماندگار تر از قبل خود را نشان دهد، از این رو در اسرع وقت باید دلیل بروز درد شانه را یافته و به دنبال درمان تخصصی باشید. اما می توانید برای تسکین درد خود تا زمان مراجعه به پزشک از روش های خانگی درمان درد کتف استفاده نمایید.

روش های درمان خانگی درد کتف

درد شانه در برخی موارد بسیار وحشتناک بوده و باعث آزار افراد می شود تا حدی که شاید تا کنون چنین دردی را تجربه نکرده باشید. هر فردی با هر سن و سالی ممکن است به این درد دچار گردد، از دلایل مهم و شایع درد کتف نشستن های طولانی مدت رو به روی رایانه و کار زیاد می باشد. بعلاوه عدم تحرک باعث گرفتگی ماهیچه ها شده و این موضوع می تواند باعث درد شانه ها شود. از سوی دیگر درد شانه می تواند به دلیل آسیب به بافت های نرم، ماهیچه ها و رباط های شانه، بورسیت، شانه ی یخ زده یا ضعف و خستگی ماهیچه ها اشاره نمود.سوا از دلایل بروز این مشکل در این مطلب می خواهیم شما را با روش های خانگی برای درمان درد کتف آشنا سازیم، البته این روش ها کامل نیستند و شما برای درمان مشکل اصلی خودت باید از یک متخصص کمک بگیرید تا علت اصلی مشکلات مشخص و سپس درمان گردد.

درمان خانگی برای رفع درد کتف

دلایل بروز درد کتف

از دلایل شایع در ارتباط با درد شانه می توان به آرتروز، کلسیم تاندونیت شانه می تواند اشاره نمود. علاوه بر این ها موارد دیگری وجود دارند که می توانند باعث بروز این درد شوند:

  • در رفتگی شانه:

دررفتگی شانه وقتی اتفاق خواهد افتاد که سر استخوان بازو به خاطر استفاده بیش از اندازه، فشار یا ضربه هایی ناگهانی از مفصل شانه خارج گردد. زمانی که رباط ها، تاندون ها و عضلات اطراف شانه، شل یا پاره شوند امکان دارد در معرض در رفتگی قرار داشته باشند و در زمان بالا بردن بازوی خود یا حرکت آن به سمت جلو دچار درد و بی ثباتی شوید.

درمان کردن خانگی درد شانه

  • بورسیت شانه:

بورسیت مانند یک بالشتک یا کیسه عمل می نماید و باعث می شود تا اصطکاک بین عضلات و استخوان کاهش یابد. استفاده بیش از اندازه از کتف می تواند باعث بورسیت شده و ایجاد درد نماید و توانایی های فرد را محدود نماید به شکلی که نتوانید کارهای عادی روزانه خود را به درستی و بدون درد انجام دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تاندونیت:

تاندون ها از فیبرهای بافت همبند شکل می گیرند که باعث می شوند تا عضلات و استخوان ها به هم نتصل شوند. دلیل اصلی برای تاندونیت یا همان التهاب تاندون ها انجام دادن تمریناتی تکراری در وضعیتی نامناسب م باشد. علاوه بر درد کتف با بروز مشکل تاندولیت ممکن است فرد درد آسیب های دیگری مانند رگ به رگ شدن را نیز داشته باشد.

  • شکستگی استخوان شانه:

شکستگی اصطلاحی است که به دلیل شکسته شدن یک استخوان گفته می شود این موضع می تواند به خاطر سقوط از ارتفاع یا آسیب های شدید دیگری مانند حوادث ورزشی یا تصادفات ایجاد شود و باعث درد و تورم در قسمت های مختلف استخوان شود.

درمان و علاج خانگی درد کتف

  • آرتروز:

یک مفصل همیشه به طور پیوسته پوشیده می گردد ولی در برخی موارد ممکن است عضلات تاندون و مفصل دچار عفونت شوند. این عفونت می تواند با درد، تورم و سفتی آغاز شده و به آرتروز می انجامد.

  • آرتریت روماتوئید:

آرتریت روماتوئید یک نوع بیمای خود ایمنی می باشد که باعث ایجاد التهاب همراه با درد، تورم، قرمزی و تغییر شکل می شود.

استفاده از نمک اپسوم برای کاهش درد کتف

نمک اپسوم یکی از روش های خانگی برای درمان درد کتف می باشد. این نمک باعث بهبود گردش خون شده و استرس را نه فقط از روی شانه ها بلکه از روی تمام بدن بر می دارد. برای استفاده از نمک اپسوم وان حمام یا تشت بزرگی را پر از آب کرده و حدود دو فنجان نمک اپسوم داخل آن بریزید و به خوبی حل نمایید. بعد وارد آب شده و در وان دراز بکشید یا در تشت بنشینید، به شکلی که شانه ها تماما در آب قرار گیرند. حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در همین حالت مانده و بعد بیرون بیایید. هفته ای سه بار این درمان را انجام دهید تا به نتیجه ی دلخواه برسید. همچنین می توانید یک حوله را به محلول آب و نمک اپسوم آغشته نمایید و بعد آن را بر روی شانه های خود قرار دهید تا درد کمتر شود.

درمان خانگی برای درد کتف

بهبود درد کتف با زرد چوبه

زردچوبه یک درمان خانگی کتف درد است که دارای خاصیت مسکن قوی می باشد و برای تسکین درد موثر است. می توان هم به شکل خوراکی آن را مصرف نمود و هم می توان به صورت موضعی از آن استفاده کرد. همچنین زردچوبه داری خاصیت ضد التهابی بوده و می تواند درد و ورم  را تسکین دهد. می توانید برای رفع درد خود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و دو قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با هم مخلوط کرده تا خمیری شکل شود سپس خمیر حاصل شده را بر روی قسمت دردناک کتف خود بمالید و کمی صبر کنید تا خشک شود. بعد از اینکه خشک شد با آب ولرم آن را بشویید. می توانید روزی دو مرتبه این عمل را انجام دهید تا دردتان بهبود یابد.

همچنین می توانید برای بهبود درد خون یک قاشق چاخوری زردچوبه را در یک فنجان شیر حل نموده و بگذارید تا بجوشد بعد به جوش آمدن برای بهتر شده طعم مقداری عسل به آن اضافه نموده و میل کنید. روزی دو مرتبه برای رسیده به نتیجه ای مطلوب این عمل را انجام دهید.

مداوای خانگی برای درد کتف

استفاده از سرکه ی سیب

سرکه سیب یک روش خانگی برای درمان درد کتف می باشد که علاوه بر این برای درمان مشکلات بسیاری از آن استفاده می گردد. سرکه ی سیب یک عامل ضد التهاب و قلیایی بوده و درد را تسکین می دهد. برای استفاده از سرکه ی سیب حدود دو فنجان از سرکه ی سیب تصفیه نشده و طبیعی را به آب وان یا تشت اضافه نموده و در آن بنشینید به شکلی که شانه ها در زیر آب قرار گیرند، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آب بمانید و بعد از آن خارج شود. روزی یکبار از این روش استفاده نمایید تا بهبود یابید. همچنین می توانید در روشی دیگر یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با کمی عسل ترکیب کرده و در یک لیوان آب گرم حل نمایید، روزی دو مرتبه از این نوشیدنی بنوشید تا سرعت بهبودی بالا رود.

درمان خانگی درد شانه

استفاده از زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ویژه ای می باشد، خاصیت ضد التهابی زنجبیل و آنتی اکسیدان بودن آن بسیار زیاد است از این رو می توان در درمان خانگی کتف درد از آن استفاده کرد. این ادویه باعث بهبود گردش خون می شود و فرایند درمان را سریعتر پیش می برد. برای درمان درد خود یک قاشق چای خوری ورقه ی نازک شده زنجبیل را برای ۱۰ دقیقه در دو فنجان آب نیم جوش بریزید و بگذارید تا بجوشد سپس آن را صاف کرده و برای شیرین شدن کمی عسل به آن اضافه نمایید و سپس بنوشید.

استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون یک روش موثر خانگی دیگر برای درمان درد کتف می باشد. این روغن دارای خواص بسیاری بوده و باعث بهبود گردش خون می شود، کمی روغن زیتون را به مدت چند ثانیه حرارت داده و بگذارید تا کمی خنک شود، سپس با کمک فردی دیگر از روغن زیتون برای ماساژ شانه خود استفاده نمایید. فرد کمکی باید ماهیچه های شانه را با انگشت گرفته و روی آن ها فشار وارد کند، او باید این روش را به خوبی انجام دهد تا استرس وارد شده تسکین پیدا کند. این ماساژ را برای ۱۰ دقیقه انجام دهید. در طول روز چند بار اینکار را انجام دهید تا دردتان بهبود یابد.

مداوا نمودن خانگی درد کتف

استفاده از لیمو ترش و عسل

اگر شانه درد به خاطر آرتروز باشد، یک روش خانگی عالی برای درمان این مشکل استفاده از ترکیب لیموترش و عسل می باشد. می توانید آب یک لیمو ترش را در یک لیوان آب حل کنید و بعد برای شیرین شدن آن مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. هر روز از این نوشیدنی مصرف کنید تا سموم از بدنتان خارج شده و بهبود یابید.

انواع درمان خانگی درد کتف

درمان درد کتف با آب گرم

استفاده از کمپرس آب گرم روشی موثر برای کمک به درمان التهاب و تورم در ماهیچه های دردناک شانه می باشد. می توانید از کیسه های آب گرم مخصوص استفاده نمایید و آن را روی شانه های خود قرار دهید، در این حالت باید آرام و راحت روی تخت دراز بکشید و کیسه را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی شانه ی خود قرار دهید تا دردتان کمتر شود، این روش را در طول روز چند مرتبه تکرار نمایید تا درد کاملا رفع شود. یا می توانید هر روز به مدت ۱۵ دقیقه زیر دوش آب گرم بایستید، برای گرفتن نتیجه ی بهتر این روش ها را با هم روزی دو بار انجام دهید. مراقب باشید که آب بیش از حد داغ نباشد، در غیر اینصورت به پوست آسیب می رسد.

بررسی درمان خانگی درد کتف

کمپرس آب سرد

استفاده از کمپرس آب سرد به خاطر بی حس شدن ناحیه دردناک می تواند در کاهش درد به شما کمک کند. همچنین باعث کاهش التهاب نیز می شود. چند تکه یخ را داخل پارچه یا کیسه ای پلاستیکی قرار دهید یا از کیسه های مخصوص استفاده نمایید، کیسه را روی شانه خود قرار دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. روزی ۲ تا ۳ مرتبه این روش را انجام دهید. قطعه های یخ را مستقیما روی پوست خود قرار ندهید.

استفاده از کنجد سیاه

دانه های کنجد سیاه منبعی سرشار از کلسیم و منیزیم می باشند که باعث می شوند تا سطح سلامت استخوان ها ارتقا یابد. همچنین وجود مواد معدنی مانند مس و روی در این کنجد می تواند باعث کم شدن کاهش درد و تورم مفصلی شود. یک مشت کنجد سیاه را به مدت یک شی یا ۱۲ ساعت در آب خیس کنید و فردای روز بعد آب را به همراه کنجد ها میل کنید. چند روز این روش را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.بعلاوه می توانید از دانه های کنجد سیاه بو داده شده در سالاد ها، سوپ و ماست استفاده نموده و میل کنید.

مداوا شدن خانگی درد کتف

استفاده از سیر

سیر یک عامل ضد التهاب بسیار قوی می باشد که می توانید با عنوان یک درمان خانگی درد کتف از آن استفاده نمایید. ۳ تا ۴ حبه سیر را پوست بگیرید و بعد خردشان کنید سپس سیرها را با یک چهارم فنجان روغن خردل حرار دهید. ترکیب سیر و خردل حرارت دیده شده را روی شانه های خود به آرامی ماساژ دهید تا باعث تسکین درد خود شوید.

درمان خانگی برای کاهش درد شانه

تمرینات ورزشی برای بهبود درد

در بیشتر موارد درد کتف به دلیل گرفتگی ماهیچه ها ایجاد می شود، گرفتگی ماهیچه ها نیز اغلب اوقات به دلیل وضعیت نادرست نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی به وجود می آید، برای درمان این نوع دردها باید از حرکات کشش شانه استفاده نمایید. در ادامه با برخی از تمرینات ورزشی که می توانید در منزل برای کاهش درد خود استفاده نمایید آشنا می شویم:

  • کشش قفسه ی سینه: برای انجام دادن این حرکت از باند، کش یا طناب ورزشی استفاده نمایید. کش را در پشت کمر حد قرار دهید و دو طرف آن را محکم با دستان خود بگیرید، چانه خود را بالا گرفته و تیغه های شانه تان را به هم نزدیک نمایید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نفس عمیق بکشید و بعد نفس خود را بیرون دهید. این کار را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار نمایید.
  • حرکت کشش بازو در عرض قفسه سینه: این حرکت بسیار ساده است که با انجام آن می توانید به راحتی درد شانه خود را بهبود دهید. دست راست خود را جلوی بدن خود نگه داشته و با دست چپ آرنج راست خود را بگیرید و به سمت داخل بکشید؛ به اندازه ای بکشید تا در شانه های خود حس درد نمایید. در همین حالت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه بایستید و بعد دست های خود را رها کنید. این روش را با دست مخالف خود نیز انجام دهید. این حرکت را برای هر دست ۳ تا ۵ مرتبه تکرار کنید.
  • حرکت پیچشی نشسته: برای انجام این حرکت صاف روی صندلی بنشینید به شکل که زانوهایتان هم را لمس کنند، بالاتنه خود را به طرف راست حرکت داده و در حالی که دست چپ روی بخش بیرونی ران راست است این کار را انجام دهید. نگاه شما باید به سمت راست باشد و به شانه های خود فشار نیاورید اما به آرامی ران راست خود را هل دهید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نفس عمیق کشیده و بیرون دهید، این روش را برای طف چپ نیز انجام بدهید. برای هر طرف این حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار نمایید.
  • کشش گردن: در برخی موارد درد کتف به خاطر گرفتگی گردن ایجاد می شود. حرکت کشش گردن باعث می شود تا فشار روی کتف کمتر شود و درد کاهش یابد. صاف بر روی یک صندلی نشسته و چانه خود را آرام به جلو آورده تا جای که در پشت گردن حس کشیدگی داشته باشید. آن وقت برای کشیدن شانه ب چپ، سر خود را به طرف راست بچرخانید، بعد بر عکس این روش را انجام دهید، هر مرتبه برای کشش شانه ی چپ یر خود را به سمت راست بچرخانید، بعد بر عکس این عمل را انجام دهید، در هر بار کشیدن شانه بیشتر از یک دقیقه در همان حالت بمانید. نفس های آرام و همیق بکشید و این روش را ۳ تا ۵ مرتبه تکرار نمایید.

معالجه کردن خانگی درد شانه

استفاده از روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس می تواند باعث آرام کردن ماهیچه های خسته شود و درد و التهاب را رفع کند. وام حمام را از آب پر کنید و بعد چند قطره روغن اسطخودوس در آن بچکانید و وارد وان شوید. نیم ساعت شانه های خود را داخل آبب وان نگهدارید. روزی سه مرتبه این روش را انجام دهید تا درد شانه ها بهبود یابد. بعلاوه می توانید در روشی دیگر چند قطره روغن اسطخودوس را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم مخلوط کرده و از این مخلوط برای ماساژ شانه ها استفاده نمایید. شانه خود را به مدت ۱۰ دقیقه با این روغن ها ماساژ دهید تا گرفتگی و درد کاهش یابد. روزی دو مرتبه این عمل را انجام دهید.

علاج و بهبود خانگی درد کتف

استفاده از یونجه

یونجه یک داروی مفید برای درمان درد و تورم محسوب می شود از این رو می توانید از آن برای درمان خانگی درد کتف استفاده نمایید. گیاه یونچه باعث بهبود گردش خون می شود و از این راه باعث کاهش التهاب می شود. مقداری برگ یونجه را در آب داغ ریخته و بگذارید حدود ۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف نمودن و سپس روزی دو بار از آن بنوشید تا بهبود یابید.

روش های معالجه خانگی درد کتف

استفاده از نعناع

نعناع گیاهی است که مثل یک خنک کننده عمل می نماید و با استفاده از آن حس سوزش ناشی از درد شانه بهبود می باید. کمی برگ نعناع را جدا کنید و بکوبید و بعد با کمی آب آن را به حالت خمیر درآورده و بعد آن را روی قسمتی از شانه که درد می کند بزنید تا باعث کاهش درد شما شود.

علاج خانگی برای درد کتف

راهکارهای برای کاهش درد کتف

علاوه بر درمان های خانگی درد کتف می توانید از راهکارهای زیر برای کمک به این موضوع استفاده کنید:

  • در زمان خواب یک بالش زیر گردن خود قرار دهید تا نواحی دردناک کتف بالا قرار گیرند تا از این روش از بیشتر شدن درد و تورم  جلوگیری کرده باشید.
  • برای درمان نمودن سریعتر درد کتف باید درست نشسته و درست بایستید.
  • می توانید برای درمان درد کتف علاوه بر درمان های خانگی از طب سوزنی کمک گرفته و به یک متخصص در این مورد مراجعه نمایید.

روش های درمان خانگی درد کتف

  • به منظور تسکین بهتر درد می توان از ژل دارای ۰/۰۱۲۵ درصد کپسایسین استفاده نمایید.
  • به منظور پیشگیری از رسوب مواد معدنی در مفاصل روزانه یک یا دو مرتبه آب گرم و لیمو میل کنید.
  • به اندازه کافی استراحت داشته باشید.
  • برای استراحت نمودن شانه ها، آرنج های خود را در طرف تان قرار دهید.
  • به منظور پیشگیری از کم آبی بدن و بهبود خود آب به مقدار کافی بنوشید.
  • در صورت استفاده از این روش ها و درمان های خانگی اگر همچنان کتف درد داشتید باید به یک متخصص مراجعه کنید.

راه های علاج خانگی درد کتف

کارهایی که نباید انجام دهید

برای بهبود بهتر و پیشگیری از مشکل به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • کشیدن سیگار و مصرف الکل باعث می شوند تا فرآیند درمان کندتر پیش رود پس از آن ها دوری کنید.
  • در صورتی که شانه شما آسیب دیده است از انجام دادن تمرینات ورزشی تا مدتی دور بمانید.
  • از نشستن های طولانی در یک حالت ثابت پیشگیری نمایید و گاهی حتی در همان حالتی که هستید حرکات ورزش کششی انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *