دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل شیر نخوردن نوزاد چیست؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مسائل نگران کننده ای که در دوران شیردهی امکان دارد مادر با آن رو به رو شود سینه نگرفتن نوزاد است که نشان دهنده ناراحتی نوزاد بوده و باید با تحقیق و بررسی دلیل شیر نخوردن نوزاد را بیابید و این مشکل را برطرف نمایید.

از جمله رفتارهایی که گاهی اوقات در دوران شیردهی نوزاد از خود نشان می دهد اجتناب از شیر خوردن است که به اصطلاح به آن اعتصاب نوزاد شیرخوار گفته می شود و دلایل زیادی وجود دارد که منجر به این امر می شود که نیاز به توجه و اهمیت دادن شما دارد. در این مطلب قصد داریم به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان دلیل شیر نخوردن نوزاد و انواع راهکارهای موثر در این زمینه را به طور کامل شرح دهیم.

بررسی دلیل شیر نخوردن نوزاد

شیر مادر منبع تغذیه نوزاد می باشد و سرشار از انواع ویتامین ها و پروتئین ها بوده که مانع از مبتلا شدن نوزاد به انواع بیماری ها می شود. برخی مواقع نوزاد به طور ناگهانی از خوردن شیر امتناع می کند که دلیل شیر نخوردن نوزاد بستگی به عوامل مختلفی دارد و پس زدن سینه مادر در واقع نشان دهنده وجود یک مشکل می باشد که نوزاد از این طریق آن را اعلام می کند.

راه حل های رفع اعتصاب شیرخوار

مهمترین کاری که در این زمینه باید انجام دهید تلاش برای ادامه دادن شیردهی است. همین طور در صورتی که احساس می کنید نوزاد شما به اندازه کافی شیر نمی خورد می توانید با توجه به تعداد پوشک های خیس او متوجه دریافت کافی شیر شوید. سینه نگرفتن نوزاد به طور معمول در روزهای اولیه مشاهده می شود که در اکثر اوقات خیلی زود این مشکل حل می شود و برخی مواقع کودک در ابتدا به خوبی شیر می خورد اما پس از گذشت مدت زمانی به طور کافی شیر نمی خورد که علت آن می تواند با مادر یا کودک در ارتباط باشد. در ادامه مواردی از علل امتناع از شیر خوردن نوزاد را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

رایج ترین دلیل شیر نخوردن نوزاد

علل شیر نخوردن نوزاد

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد ناراحتی در نوزاد شده و در نتیجه باعث می شود نوزاد سینه مادر را پس بزند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم.

کم شدن میزان شیر :

گاهی اوقات تغذیه کودک با استفاده از شیر خشک و یا استفاده بیش از اندازه از پستانک باعث کم شدن شیر مادر شده که در پی آن شیر نخوردن نوزاد را به دنبال خواهد داشت.

  •  آرون گروپس

احساس درد یا ناراحتی :

عواملی همچون روییدن دندان، مبتلا شدن کودک به سرماخوردگی و برفک دهان موجب ایجاد درد دهان در زمان شیر خوردن می شوند. همین طور مبتلا شدن کودک به عفونت گوش نیز به طور معمول با وجود درد در زمان مکیدن سینه مادر و یا خوابانیدن کودک به طرف پهلو همراه می باشد. در بعضی اوقات احساس درد یا ایجاد آسیب ناشی از انجام واکسیناسیون نیز به گونه ای می تواند موجب به وجود آمدن ناراحتی در شرایط خاص شیر دادن گردد.

دلایل اعتصاب شیرخوار

وجود رایحه و یا طعم غیر عادی :

ایجاد تغییر در بوی مادر به علت بکار بردن عطر، لوسیون و یا دئودورانت تازه اغلب علت سینه نگرفتن نوزاد تازه به دنیا آمده می تواند باشد و امکان دارد که موجب بی میل شدن نوزاد نسبت به خوردن شیر مادر به مدت چندین روز گردد. همین طور ایجاد تغییر در طعم و مزه شیر مادر در اثر غذای مورد استفاده، مصرف دارو، دوران قاعدگی و یا بارداری دوباره از دیگر مواردی هستند که می توانند علت شیر نخوردن نوزاد باشند.

داشتن استرس و آشفتگی :

عواملی نظیر تحریک شدن بیش از اندازه، تغذیه نامناسب یا همراه با تاخیر و همچنین دوری مادر از کودک می تواند موجب بی قرار شدن و پریشانی نوزاد شده که در پی آن نوزاد از حوردن شیر مادر امتناع می کند. همین طور عکس العمل مادر در زمان گاز گرفتگی توسط نوزاد در طول شیر خوردن نیز به طور معمول باعث ایجاد ترس و نگرانی در کودک می گردد. گاهی اوقات دقت و عکس العمل بیش از حد نوزاد نسبت به پیرامون خود موجب پرت شدن حواس و شیر نخوردن او می شود.

علل پس زدن سینه مادر

وجود بیماری :

ابتلا به سرماخوردگی و ایجاد آبریزش بینی به گونه ای می تواند نفس کشیدن نوزاد را در طول شیر خوردن مشکل کند.

راه حل های موثر بهبود و برطرف کردن اعتصاب شیرخوار

امتناع نوزاد از شیر خوردن احتمال دارد برای مادرانی که نحوه شیردهی موفقی دارند نیز اتفاق بیفتد. بهترین کار این است که تا جایی که امکان دارد در طی اعتصاب نوزاد انجام کارهای روزانه دیگر کودک را به طور معمول حفظ نمایید. سعی کنید که بیشترین توجه را به او داشته باشید و با او به طور فیزیکی در تماس باشید. در طول این مدت نیاز دارید که به دلیل حفظ کردن میزان تولید شیر و جلوگیری از سفت شدن سینه ها و ایجاد درد و ناراحتی در این محل هر چند مدت یک مرتبه سینه خود را بدوشید و داخل شیشه شیر بریزید و بعد آن را با استفاده از یک قاشق و یا قطره چکان به نوزاد خود بدهید. در ادامه به جهت یادگیری شما عزیزان به چند نوع راهکار در این زمینه اشاره کرده ایم.

علل سینه نگرفتن نوزاد

عوض کردن شرایط شیردهی :

سعی کنید که شرایط و نحوه شیردهی خود را چندین مرتبه عوض کنید. احتمال دارد که نوزاد شما در یک موقعیت دیگر نسبت به وضعیت قبلی آسوده تر باشد و به تدریج شیر خوردن را آغاز نماید.

شیر دادن در زمان خوابالو بودن نوزاد :

تا جایی که امکان دارد هنگامی به نوزاد شیر بدهید که کاملا خواب آلود باشد. اکثر کودکانی که در طی بیداری سینه مادر را نمی گیرند زمانی که خواب آلود هستند آن را قبول می کنند.

شیر دادن به نوزاد در فضایی آرام :

بهتر است که شیر دادن به نوزاد را در محیطی انجام بدهید که چیزی برای پرت شدن حواس کودک در محل نباشد. ممانعت از خوردن شیر برای نوزادان ۶ الی ۹ ماه عادی است چرا که آن ها نسبت به پیرامون خود آگاهی بیشتری دارند. کودکان در این سن خیلی راحت حواسشان از شیر خوردن پرت شده و به طور معمول تمایل دارند که از سینه مادرشان به جای یک وعده کامل به اندازه یک میان وعده شیر میل کنند به همین دلیل بهترین کار این است که در فضایی با نور کم، ساکت و آرام به دور از هر گونه مسئله ناراحت کننده ای به نوزاد خود شیر بدهید.

دلایل شیر نخوردن نوزاد

داشتن تماس فیزیکی :

سعی کنید که میزان تماس زیادی میان پوست خود با پوست نوزادتان ایجاد نمایید، به طور مثال در زمان شیردهی لباس نپوشید. همچنین آغوشی نوزاد نیز می توانند کمک کننده باشد و از این طریق می توانید در بین دفعات شیردهی نوزاد را زمان زیادی در نزدیکی بدن خود نگه دارید.

شیر دادن در حالت حرکت :

بعضی از نوزادان در زمانی که تاب می خورند و یا آن ها را راه می برید تمایل بیشتری به شیر خوردن در مقایسه با شکل نشسته یا ثابت دارند. در صورتی که تمایل داشتید این کار را به صورت امتحانی انجام دهید نیاز است که مانعی بر سر راه شما نباشد تا پایتان با آن برخورد نکند و موجب افتادن شما و کودکتان نشود.

دلیل شیر نخوردن نوزاد

در مطلب ارائه شده دلیل شیر نخوردن نوزاد و راهکارهای رفع آن را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *