دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ و ویژگی های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

آیپد پرو ۲۰۲۰ نخستین تبلت اپل با دوربین های سه گانه است که جزو بهترین تبلت های این کمپانی نیز به شمار می رود. این آیپد با ویژگی ها و قابلیت های خاصی که دارد به نوعی یک گام دیگر به جایگزین شدن کامپیوترها نزدیکتر شده است. با بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ همراه ما باشید.

کمپانی اپل در سال ۲۰۲۰ با اضافه کردن موس، کیبورد و ترکپد به آیپد پرو توانست جوابگوی نیاز زیاد کاربران آیپد باشد و تاکنون آیپد پرو ۲۰۲۰ یکی از بهترین های اپل به شمار می رود. با این مطلب همراه باشید تا با بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ و قابلیت ها و ویژگی های خاص این آیپد آشنا شوید.

آشنایی و بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰

 

در سال ۲۰۲۰ کمپانی اپل با معرفی آیپد پرو و توانست یکی از بهترین محصولاتش را در سالهای اخیر به طرفدارانش عرضه نماید. به این آیپد ویژگی هایی همچون موس، کیبورد و ترک پد اضافه شده است که به نوعی پاسخگوی نیاز کاربران بوده و یک گام به سمت جایگزین شدن به جای کامپیوتر یا لپتاپ ها نزدیکتر شده است. می توان گفت آیپدپرو ۲۰۲۰ حریف سرسختی برای surface pro 7 مایکروسافت است و نخستین تبلت سال ۲۰۲۰ می باشد که به دوربین های سه گانه مجهز شده است. با دوربین این آیپد می توانید عکس های باکیفیتی به ثبت برسانید و به لطف همراه شدن با یک اسکنرLiDAR در زمینه واقعیت های افزوده نسبت به قبل می تواند قابلیت های بیشتری را ارائه کند.

ناگفته نماند اپل بعد از رونمایی از آیپد پرو ۲۰۲۰ ادعا کرد که توان پردازشی آن از اکثر لپ تاپ های ویندوزی زیادتر است. این آیپد از چیپست A12Z بهره می گیرد و پردازنده آن هشت هسته ای می باشد. البته همراه شدن آیپد پرو ۲۰۲۰ با یک کیبورد فیزیکی جدید موجب منحصر به فرد شدن آن شده است. این صفحه کلید با بهره مندی از ترک پد موجب راحتی کار با تبلت های iOS می شود. در ادامه باید اشاره کرد که برای خرید این آیپد باید ۸۰۰ دلار هزینه کنید. در صورتی که آیپد معمولی و آیپد ایر با پشتیبانی از کیبورد هوشمند(و نه کیبورد جادویی جدید) و اپل پنسل نسل ۱ و ضمنا بهره مندی از آیپد OS 13.4 و همه ویژگیهایش را به ترتیب با قیمتی حدود ۳۳۰ دلار و ۵۰۰ دلار می توانید خریداری نمایید اما دلایل زیر می تواند قیمت بیشتر آیپد پرو ۲۰۲۰ را توجیه نماید.

  1.  آیپد پرو ۲۰۲۰ تنها تبلت اپل می باشد که از نمایشگری با حاشیه اندک و فیس آیدی یهره می برد.
  2.  آیپد پرو ۲۰۲۰ تنها نسخه آیپد می باشد که صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی دارد.
  3.  آیپد پرو ۲۰۲۰ از چیپست A12Z  و ۶ گیگابایت رم بهره می برد در صورتی که آخرین نسل آیپد ایر از چیپست A12 و سه گیگابایت رم و آیپد معمولی از چیپست A10 و سه گیگابایت رم بهره می برند.
  4.  انتقال فایل و اتصال به لوازم جانبی در آیپد پرو ۲۰۲۰ با بهره مندی از USB Type-c راحتر می باشد.
  5.   آیپد پرو ۲۰۲۰ از مجیک کیبورد با طراحی فوق العاده و ترکپد بهره می برد.
  6.   آیپد پرو ۲۰۲۰ تنها سری اپل است که از اسپیکر چهارگانه بهره می برد.
  7.   آیپد پرو ۲۰۲۰ دارای داقل ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت می باشد در حالی که این میزان برای آیپد ایر ۶۴ گیگابایت می باشد.

در ادامه با بررسی همه جانبه آیپد ایر ۲۰۲۰ با ویژگی های بیشتر این محصول جدید اپل بیشتر آشنا خواهید شد.

  •  آرون گروپس

طراحی

بررسی ها نشان می دهد اپل در طراحی آیپد پرو ۲۰۲۰ در مقایسه با نسل قبلی تغییر چندانی ایجاد نکرده است و به طور کلی مدل های آیپد پرو ۲۰۲۰ دقیقا مشابه همتایان ۲۰۱۸ خود می باشند. این تبلت در دو رنگ خاکستری و نقره ای بدنه ای آلومنیومی دارد و به جز دوربین های عقبی از لحاظ ظاهری به نسخه پیشین خود شباهت دارد. دوربین آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی دو لنز دارد که در کنار اسکنر لیدار این تبلت تعبیه شده اند. در پنل روبرو نسبت نمایشگر به بدنه افزایش یافته و دیگر هیچ کلید بازگشت به صفحه اصلی برای این تبلت مشاهده نمی شود. ( در نسخه ۲۰۱۸ کلید بازگشت به صفحه اصلی جای خود را به جسچرهای اپل داد و این کلید از این به بعد منسوخ گردید).

در لبه سمت راست دو دکمه تنظیم صدا مشاهده می شود که کنار آن یک نوار مغناطیسی حضور دارد که جهت نگه داشتن و شارژ نمودن اپل پنسل به کار می رود. در بالا و پایین دستگاه نیز اسپیکرها حضور دارند تا صدای باکیفیتی را برای مدیا ارائه دهند. جرم این تبلت حدود ۱.۴ پوند می باشد که به نظر توانسته از این لحاظ رقیبش surface pro 7 مایکروسافت را شکست بدهد.

در طول بررسی ها مشخص شد آیپد پرو ۲۰۲۰ تنها از یک پورت USB Type-c در پایین دستگاه بهره می برد و متاسفانه فاقد جک ۳.۵ میلیمتری صدا می باشد. ضمنا در این دستگاه از Thunderbolt 3 پشتیبانی نمی شود.

نمایشگر و دوربین

بررسی ها حاکی از آن است آیپد پرو ۲۰۲۰ تنها تبلت اپل است که از نمایشگری ۱۲۰ هرتزی بهره می برد. هنگام استفاده از یک دستگاه با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بازگشت به صفه نمایش ۶۰ هرتزی امر راحتی نخواهد بود. این نمایشگر رنگها را دقیق و جذاب و بدون آسیب به چشم به نمایش می گذارد. این همان چیزی است که از همه محصولات اپل انتظار می رود.

ماژول دوربین در آیپد پرو ۲۰۲۰ از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز واید و گشودگی دیافراگم f/1.8 ،سنسور ۱۰ مگاپیکسلی اولتراواید و دریچه دیافراگم f/2.4 و سنسور سلفی ۷ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 تشکیل شده و می تواند در رزولوشن ۴k نیز به فیلمبرداری بپردازد. در طی بررسی دوربین آیپد پرو ۲۰۲۰ باید اشاره کرد خصوصیت مهم دیگری که قابلیت فیلمبرداری تبلیت جدید اپل را افزایش می دهد مجهز شدن آن به پنج میکروفون می باشد که به ادعای اپل در سطح میکروفون های استودیویی هستند و صدا را با کیفیت زیادی پس از حذف نویز ثبت می نمایند. حضور چهار اسپیکر روی بدنه تماشای فیلم یا پخش موزیک را خوشایند خواهد ساخت.

به نظر می رسد دوربین اصلی در حقیقت همان دوربین آیفون ۱۱ باشد ولی دوربین اولتراواید و سلفی تقریبا کیفیت پایینتری دارند. از این نظر جای انتقاد وجود دارد چرا که به طور معمول از تبلت برای تماس تصویری اسفاده می شود و کاربران کمتر به دوربین عقب اهمیت می دهند و به نظر حضور یک دوربین سلفی ۱۲ مگا پیکسلی شبیه آیفون انتخاب بهتری می بود. ناگفته نماند کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین آیپدپرو ۲۰۲۰ بسیار خوب می باشند به نحوی که رنگها و جزئیات نسبتا واقع گرایانه دیده می شوند و همانند آیفون ۱۱ دامنه دینامیکی بالایی دارند. دوربین سلفی نیز عملکرد خوبی دارد ولی در محیط بسته جزئیات کمتر به ثبت می رسند و با نویزهای دیجیتال همراه می شوند.

در کنار دو سنسور دوربین اصلی یک قابلیت جذاب به نام حسگر LiDAR قرار دارد که عملکردی مشابه با سنسورهای ۳D ToF به کار رفته در دوربین گوشی های پرچمدار دارد و قادر است تا ۵ متر فاصله تا اشیاء را با دقتی زباد تعیین نماید. دقت این حسگر در محیطهای باز یا بسته یکسان می باشد و می تواند اندازه ها، شکل ها و لبه های اشیاء را خیلی دقیق تر از آنچه که در موبایل شاهد آن بودیم، تشخیص دهد. ضمنا حسگر LiDAR برای اپ های واقعیت افزوده شبیه برنامه های اندازه گیری ، بازی های واقعیت افزوده و حتی اپ های طراحی دکور منزل کاربرد دارد و می توان اشیاء مجازی را به شکل طبیعی به محیطتتان اضافه نمایید. هنگامی که اپ ساده Measure را اجرا کنید خیلی سریع قدرت حسگر LiDAR را مشاهده خواهید کرد. دیگر نیازی نیست برای اندازه گیری یک شی ء تبلت را حول آن بچرخانید. چرا که به راحتی و خیلی سریع این کار توسط این حسگر انجام می شود.

در ادامه بررسی دوربین آیپد پرو ۲۰۲۰ مشخص شد که حالت پرتره تنها در دوربین سلفی که از سنسور فیس آیدی بهره می برد وجود دارد. اپل قادر است از حسگر LiDAR برای عکسهای پرتره استفاده می کند حتی بهتر از آنچه که در آیفون هست ولی در حاضر این قابلیت در دسترس نمی باشد. احتمالا عکسبرداری با تبلت کمی عجیب به نظر برسد ولی دوربین های باکیفیت این آیپد شما را حیرت زده خواهد کرد.

صدا و پورتها

از لحاظ صدا این تبلت با ۴ اسپیکر همراه شده است و کیفیت و بلندی صدای چشمگیری دارد. هرچند نمی تواند جایگزین یک اسپیکر بلوتوثی قوی باشد ولی برای کاربری روزانه و عادی قطعا مناسب می باشد. از لحاظ پورتها نیز آنچه آیپد پرو ۲۰۲۰ را از دیگر آیپدها یا آیفون ها متمایز می سازد حضور یک پورت USB Type-c می باشد که در دیگر محصولات اپل، لایتینگ وجود دارد. حضور چنین پورتی اتصال وسایل و دستگاه های جانبی را راحتتر می سازد. با این پورت خیلی از امکانات (انتقال راحت عکسها از دوربین های حرفه ای یا اتصال هارد اکسترنال) در اختیار کاربر قرار می گیرد. در بررسی ها مشخص شد سیستم files نسبت به قبل آزادی عمل زیادتری در آیپد فراهم نموده ولی به این معنی نیست که خیلی راحت هارداکسترنال را جزئی از فضای ذخیره سازی تلقی نمایید.

جریان کاری و عملکرد

اپل از لحاظ جریان کاری با بروزرسانی نرم افزاری موجب بهبود این بخش شده است و داک مدنظر می تواند تا ۱۳ برنامه دلخواه شما را در خود جای داده و همواره سه برنامه آخر استفاده شده را در سمت راست نمایش دهد. و برای رفتن به یک برنامه جدید دیگر نیاز نیست به صفحه اصلی بروید، تنها کافی است صفحه را از لبه پایین به بالا بکشید تا داک را دیده و برنامه دلخواهتان را انتخاب نمایید. ضمنا می توانید از حالت تقسیم صفحه نمایش(spilt view) یا پنجره های شناور (slide over) نیز بهره بگیرید. قابل ذکر است عملکرد موس در این آیپد نیز دقیقا مشابه همان چیزی می باشد که در کامپیوتر وجود دارد.

در بررسی عملکرد آیپد پرو ۲۰۲۰ مشخص شد که از پردازنده A12Z Bionic بهره می برد. هر چند این پردازنده نسبت به A12X Bionic نسخه ۲۰۱۸ ارتقا چشمگیری محسوب نمی شود ولی در مقایسه با نسل قبلی با بهبودهایی همراه شده است. پردازنده A12Z Bionic یک هسته بیشتر در پردازنده گرافیکی خود دارد ه موجب افزایش عملکرد گرافیکی دستگاه می شود. در تست های صورت گرفته با اجرای یک بازی و چند تب در کروم و پخش موسیقی این آیپد با هیچ لگی همراه نشده و در اجرای برنامه ها تاخیری مشاهده نشد.

باتری

میزان عمر باتری آیپد پرو ۲۰۲۰ چندان هیجان انیگر نیستو تقریبا مشابه با دیگر تبلت های اپل می تواند حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در یک استفاده مداوم شارژ دستگاه را تامین نماید. ضمنا اجرای برنامه و بازی های سنگین یا اپ های هنری تخصصی ظرفیت باتری را بین ۵ تا ۶ ساعت تخلیه خواهد کرد ولی به طور نرمال ۸ ساعت دوام می آورد.

جمع بندی

با توجه به توضیحات بالا پی خواهید برد که مولتی تسکینگ آیپد پرو ۲۰۲۰ در چه سطحی است. این تبلت نمی تواند همه آنچه را که یک کامپیوتر یا لپتاپ ارائه می دهد در اختیار شما قرار دهد اما بسته به نیاز کاری که از آن دارید می تواند بسیار موثر واقع شود. مثلا در پروژه های تحقیقاتی که به یادداشت برداری یا ویرایش تصاویر به صورت دقیق نیاز دارید بسیار مناسب خواهد بود. به طور کلی در حال حاضر آیپد پرو ۲۰۲۰ بهترین تبلتی است که در دنیا وجود دارد. این تبلت نمایشگری زیبا، عملکردی سریع، اسپیکرهای قدرتمند، دوربین تقویت شده را در اختیار شما قرار می دهد. البته قیمت بسیار بالایی دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *