دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه برخورد با کودک سوگوار و پرهیز از رفتارهای اشتباه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که نحوه برخورد با کودک سوگوار بسیار پیچیده و سخت است که در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از راهکارها و اصول برخورد با این دسته از کودکان به خوبی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی توضیح مرگ به کودکان و کنار آمدن با این موضوع در یک دوره زمانی ۶ ماهه تا ۲ ساله طول خواهد کشید و در این مواقع بایستی آرام نمودن کودک به مرور و همراه با صبر و حوصله باشد و در روند برخورد با کودک سوگوار تمامی رفتار ها و ناهنجاری ها را در نظر بگیرید تا هیچ گونه اختلالی در کودک شکل نگیرد.

شناخت نحوه برخورد با کودک سوگوار

بهتر است بدانید که یکی از موضوعاتی که درک و پذیرش آن برای کودک سخت خواهد بود مرگ است. با وجود اینکه کودکان در بازی ها، داستان ها، شنیده ها و حتی در برخی موارد تجربه هایی مانند مرگ حیونات و حشرات تا حدودی با مسئله مرگ روبه رو شده اند اما درک عمیق مرگ به عنوان موضوعی دائمی که برای همه اتفاق می افتد برای آن ها به ویژه در کودکان زیر ۵ سال امری دشوار خواهد بود. در واقع عکس العمل کودکان نسبت به دور شدن و از دسته دادن عزیزان به تناسب سن و توانمندی های شناختی و کلامی و ویژگی های سرشتی و همچنین نوع ارتباطی که با اطرافیان خود دارند می تواند گوناگون و غیر عادی باشد. به صراحت می توان گفت که بلوغ عاطفی و روانی در کودکان سرعت یکسانی ندارد به گونه ای که کودکان زیر ۳ سال گرچه نسبت به عواطف اطرافیان خود عکس العمل نشان می دهند اما هیچ درکی از مرگ ندارند. ممکن است کودک متوجه ناراحتی ابراز شده به وسیله والدین باشد بدون اینکه دقیقا علل را متوجه شود. توجه داشته باشید اینکه کودکان کم سن و سال در دوره سوگواری بزرگسالان حس راحتی و امنیت کنند اهمیت زیادی دارد.

چگونگی برخورد با کودک سوگوار

واکنش های کودکان نسبت به مرگ عزیزان:

ناراحتی و حس تنهایی

مشکلات تحصیلی

حس ترس

احساس بی همدلی و بی یاور ماندن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

احساس خشم در واقع یک عکس العمل طبیعی نسبت به سوگ است و در بسیاری از مواقع لازم خشک در مسیر مناسبی ابراز گردد. گاهی اوقات خشم به شخصی که از بین رفته بر می گردد برای مثال وی به چه دلیلی مرده؟ آیا دیگران پدرم را کشته اند یا خداوند و یا خودمن.

حس نگرانی و اضطراب که اغلب ناشی از این است که نکند دیگران عزیزانش را هم از دست بدهد.

احساس گناه به گونه ای که کودکان اغلب در سنین پایین یاد می گیرند چیز های بد اغلب زمانی اتفاق می افتند که او شیطنت کند. به همین خاطر ممکن است برخی بچه ها تصور کنند که آن ها باعث مرگ فرد محبوب خود شده اند زیرا شیطنت یا بدرفتاری کرده اند. در این موارد لازم است تا به کودکتان این اطمینان را بدهید که مقصر او نبوده است.

واکنش کودکان نسبت به مرگ اطرافیان

راه های برخورد با کودک سوگوار:

توجه داشته باشید در روند برخورد با کودک سوگوار بایستی به نکات و اصول مهمی توجه داشته باشید که در ادامه به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم:

اجازه دهید کودک گریه کند:

توصیه می شود هرگز از جواب دادن به سوال های کودک سوگوار و داغ دیده طفره نروید و یا مانع گریه های او نشوید به این خاطر که برون ریزی احساسات نقش عمده ای در آرام کردن وی خواهد داشت. همچنین نباید احساسات خودتان را هم پنهان کنید و در مقابل با عزاداری های شدید باعث بروز شوک در وی شوید. بهتر است در مورد مسئله پیش آمده صادقانه، ساده و کامل با کودک خود حرف بزنید. کودکان معمولا تغییرات روحی، رفتاری و روانی شما را کاملا متوجه می شوند و در صورتی که با یک سوال بدون پاسخ در ذهن خود روبه رو شوند دچار به ریختگی خواهند شد.

نحوه رفتار با کودک یتیم

از پرداختن به جزئیات به شدت پرهیز کنید:

به طور کلی در جواب دادن به پرسش های کودک بایستی به این نکته توجه داشته باشید که جواب پرسش ها را تا حد امکان کوتاه و ساده بدهید و از پرداختن به جزئیات موضوع پرهیز نمایید. همچنین توصیه می شود از جملاتی مانند فلانی پیش خدا رفته، به آسمان یا مسافرت رفته خوداداری کنید زیرا ممکن است کودک به دلیل علاقه زیادی که به فرد فوت شده دارد دست به اعمال خطرناکی بزند تا بتواند در کنار او قرار بگیرد. بهتر است در اغلب موارد اینگونه توضیح دهید که انسان ها همانطور که به دنیا می آیند، غذا می خورند، بزرگ می شوند روزی هم می رسد که می میرند و قادر به حرکت، غذا خوردن، حرف زدن و هر عمل دیگری در این دنیا نیستند. به همین خاطر ما هم در نبود آن ها اندوهگین می شویم و حتی دلمان کمی برایشان تنگ می شود اما سرانجام فراموش می کنیم و به زندگی خودمان ادامه می دهیم.

در فقدان ها کودک را به فردی آگاه بسپارید:

در واقع لازم است شخصی آگاه در این وضعیت از کودک شما مراقبت کند. همچنین این فرد بایستی مسئول نگهداری از کودک باشد و به هیچ وجه او را تنها نگذارد. همچنین کودک نیز باید با این فرد بزرگسال رابطه نزدیک و مناسبی داشته باشد تا در چنین شرایطی بتواند احساسات خودش را به صورت آشکارا بیان کند. بهتر است بدانید که ترس از گفت و گو و همچنین نبود آکاهی کافی از نحوه رفتار با کودکان از دسته مهم ترین عواملی محسوب می شوند که در اغلب موارد باعث شده با کودکان روابط مناسبی نداشته باشیم.

سپردن کودک سوگوار به فردی آگاه

درباره علت مرگ به کودک توضیح بدهید:

همانطور که می دانید برخی از کودکان نسبت به سایرین در مورد اتفاقاتی که برای بدن می افتد کنجکاو تر هستند و معمولا درک آنان از این مسئله باز هم به سن و میزان بلوغ آن ها بستگی خواهد داشت. توصیه می شود که همیشه بر مبنای واقعیات حرف بزنید و به روشنی توضیح دهید که چه چیزی باعث مرگ شده است برای مثال بگویید قلب مادربزرگ از تپیدن ایستاد و یا پدربزرگ بیمار شد و دکترها نتوانستند او را خوب کنند. همچنین توضیح دهید که این اتفاقات رایج نیستند و الزاما برای کودک روی نخواهد داد زیرا کودکتان ممکن است با خود خیال کند در صورتی که بیمار شود همانطور که پدربزرگش مرده او هم خواهد مرد.

از روانشناس ها کمک بگیرید:

در بسیاری از مواقع توصیه می شود که به منظور درک مفهوم مرگ و کمتر شدن آسیب های احتمالی از یک روانشناس کمک بگیرید تا بتواند در این روند کمک کننده باشد. همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب اختلال سوگ و همچنین نحوه رفتار صحیح با کودک یتیم نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *