دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان نفخ معده با ۱۶ درمان خانگی فوق العاده

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

تجمع گاز در معده یا روده باعث ابتلا به نفخ معده در افراد می شود تولید گاز می تواند بر اساس مصرف مواد غذایی معینی انجام شود. در این مطلب در مورد روش های خانگی درمان نفخ معده و رفع آن با داروهای گیاهی و مواد طبیعی بحث می کنیم.

نفخ باد خارج شده از نشیمنگاه می باشد. اغلب منبع خجالت و شرمندگی می باشد زیرا گاز بد بو محیط را آلوده می کند و باعث ناراحتی افرادی که در اطراف فردی که گاز از شکم او خارج شده می شود. از آنجایی که غذایی که می خوریم به انرژی تبدیل می شود، گاز در معده و شکم ایجاد می گردد. آزاد شدن گاز از طریق نشیمنگاه و یا دهان چند بار در طول روز طبیعی می باشد اما گاز زیاد ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند و علایمی مثل نفخ، دردهای شکمی، سنگینی در شکم و حالت تهوع را به همراه داشته باشد. در این مطلب روش های خانگی درمان نفخ معده را برای شما اورده ایم.

گاهی اوقات مصرف برخی از غذاها مثل لوبیا، کلم، کنگر، کلم بروکلی، گل کلم و عدس باعث ایجاد نفخ معده می شوند و گاهی اوقات همچنین سوء تغذیه و دیگر مشکلات دستگاه گوارشی را به همراه دارد. نفخ همچنین می تواند در لحظات نامناسب در طول یک جلسه کاری، مهمانی، آسانسور شلوغ یا بیرون رفتن با دوستان ایجاد گردد. این عوامل ممکن است باعث گوشه نشینی و تنهایی فرد گردد از این رو در این مطلب مهمترین روش های خانگی درمان نفخ معده را برای شما آورده ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

    درمان موثر و عالی نفخ معده

روش های موثر و عالی خانگی درمان نفخ معده

مشکل نفخ معده بدلیل تشکیل گاز زیاد در معده ایجاد می گردد. نفخ معده می تواند شرایط شرم آوری برای فرد ایجاد کند. نفخ معده ممکن است در اثر عواملی مثل عدم تحمل لاکتوز، مصرف غذاهای تند، داروها و غیره ایجاد گردند. علایم رایج نفخ معده عبارتند از آروغ زدن، درد در شکم، باد شکم و غیره می باشند. داروهای گیاهی مختلف می توانند برای رفع نفخ معده مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه روش های خانگی رفع بیماری نفخ معده را بررسی خواهیم کرد.

کشک

خشک خانگی سرشار از باکتری های سالم می باشد که باعث حفظ قدرت دستگاه گوارش، سلامت این دستگاه و عملکرد صحیح آن می شود. این باکتری ها به هضم غذا کمک می کنند و باکتری های بد که گازهای بد بو را ایجاد می کنند از بین می برند. کشک دارای تاثیرات خنک کنندگی و تسکین دهنده دارد که از تشکیل گازهای فراوان جلوگیری کرده و باعث بهبود یافتن نفخ معده می گردد. یک عدد کشک شیرین نشده را دو بار در روز همراه با غذا مصرف کنید.

کدو حلوایی

کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی سالم و حیاتی برای بدن می باشد که باعث بهبود عملکرد تمام اعضای بدن می شود. همچنین غنی از فیبر می باشد که به عمل هضم کمک می کند، درد شکم را تسکین می بخشد و از تشکیل گاز فراوان پیشگیری می کند. یک عدد کدو حلوایی کوچک را پوست کنید و آن را به تکه های کوچک تقسیم کنید و تکه های آن را له کنید تا پوره بدست آید. هر روز یک فنجان پوره کدو حلوایی را همراه با وعده غذایی میل کنید.

کدو حلوایی و رفع نفخ معده

  •  آرون گروپس

میخک

میخک خیلی معطر و تند می باشد. این ادویه از زمان های بسیار دور برای آشپزی و اهداف دارویی اش مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین دارای روغن های ضروری و قوی می باشد که نه تنها به عمل هضم غذا کمک می کند بلکه همچنین گازهای مضر که باعث ایجاد باکتری در شکم و روده می شود را از بین می برد. یک ماهیتابه را گرم کنید و مقداری میخک در آن قرار دهید و تا زمانی که آن ها پف می کنند آن ها را روی حرارت نگاه دارید. پس از هر وعده غذایی دو عدد از میخک های پف کرده را بجوید.

درمان نفخ معده

لیمو

لیمو سرشار از اسید آستوربیک می باشد که به عمل هضم کمک می کند و باعث درمان نفخ معده می گردد. یک لیوان آب بردارید و آب یک لیمو را در آن بچکانید. نصف قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید و پس از وعده های غذایی آن را بنوشید.

لیمو برای درمان و رفع نفخ معده

نعنا

نعنا یک داروی گیاهی موثر برای درمان نفخ معده می باشد. مصرف چای آماده شده با استفاده از برگ های تازه نعنا به رفع نفخ معده کمک بسیاری می کند.

زنجبیل

زنجبیل می تواند به عنوان داروی گیاهی برای رفع نفخ معده مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توانید محلولی آماده شده با استفاده از ترکیب آب حبه های سیر و زنجبیل در یک لیوان آب ولرم برای بهبود نفخ معده استفاده کنید. مصرف منظم این ترکیب می تواند نتایج عالی به همراه داشته باشد.

درمان و رفع نفخ معده

زردچوبه

داروی گیاهی دیگر برای نفخ معده زردچوبه می باشد. ترکیب آماده شده با استفاده از افزودن پودر زردچوبه و نمک به آب ولرم می تواند روزانه برای درمان مشکل نفخ معده مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توانید از یک تکه زردچوبه خام به همراه هر وعده غذایی استفاده کنید تا نفخ در معده شما تسکین یابد.

درمان گیاهی نفخ معده

رازیانه

مشکل نفخ معده هچنین می تواند با استفاده از رازیانه درمان شود. می توانید با استفاده از دانه های رازیانه بوداده خرد شده، شکر و دانه های اسفرزه ترکیبی تهیه کنید.  از این ترکیب برای درمان علایم همراه با نفخ معده سه بار در روز استفاده کنید. برای بدست آوردن نتایج مطلوب از این گیاه پس از هر وعده غذایی استفاده کنید.

درمان خانگی نفخ معده

شنبلیله

یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای درمان مشکل نفخ معده شنبلیله می باشد. با استفاده از افزودن دانه های شنبلیله و دانه های شوید (پخته شده و له شده) ترکیبی تهیه کنید. استفاده روزانه از این ترکیب می تواند به از بین بردن نفخ معده کمک کند. روش دیگر مصرف ترکیب دانه های شنبلیله سرخ شده با استفاده از کره می باشد.

روش های درمانی نفخ معده

رزماری

می توانید رزماری را روی غذاهای مختلف بپاشید و از آن برای رفع نفخ معده استفاده کنید. توجه داشته باشید که رزماری همچنین می تواند در درمان دیگر اختلالات شکمی مثل سوء تغذیه و گرفتگی عضلات شکمی موثر باشد. روغن رزماری می تواند در تهیه غذای روزانه مورد استفاده قرار گیرد.

زیره سبز

استفاده از زیره سبز کمک بی نظیری به برطرف شدن نفخ معده می کند زیرا، باعث تحریک غده های تولید کننده بزاق می شود و در نهایت منجر به افزایش بزاق خواهد شد و سبب بهبود گوارش مواد غذایی در بدن می شود از این رو، می توانید بر روی هر غذایی کمی از این ادویه بریزید و آن را نوش جان کنید.

جعفری

یکی از راهکارهای بسیار مفید و موثر جهت رفع نفخ شکم جعفری می باشد که در زمان گذشته  به همراه غذاهای نفخ دار مانند نخود و لوبیا مورد استفاده قرار گرفته می شد فقط کافی است، چند برگ از این گیاه جویده تا نفخ شکم کاملا از بین برود.

روش های درمان نفخ شکم

جوش شیرین

می توانید از جوش شیرین جهت درمان نفخ شکم استفاده کنید بنابراین، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم افزوده و آن را حل کرده سپس بنوشید و یا می توانید به منظور طعم دهی بهتر به آن چند قطره لیمو نیز بیفزایید.

خردل

به منظور رهایی از شر مشکلات گوارشی و بروز نفخ شکم، مصرف یک قاشق خردل کمک زیادی می کند زیرا، سبب افزایش بزاق شده و باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش نیز خواهد شد.

روش های از بین بردن نفخ شکم

سیر

از دیگر راهکارهای طبیعی و مفید جهت بهبود نفخ معده سیر می باشد که به خروج گاز از بدن کمک می کند بنابراین روزی یک جبه سیر مصرف کرده تا دچار مشکلات معده نشوید.

کرفس

کرفس نیز به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای از بین بردن نفخ بسیار مفید و موثر است بنابراین می توانید کمی از آن را به شکل خام بجوید.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از مشکلات زیر را به همراه نفخ معده در خود مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • اسهال
  • تهوع
  • کاهش وزن
  • مشاهده خون در مدفوع
  • مدفوع سیاه یا قیر مانند.
  • سوزش سر دل
  • درد شکم

لطفا پس از بررسی کامل و استفاده از رهنمودها از این داروها استفاده کنید. و قبل از مصرف هر یک از این گیاهان جهرت درمان نفخ معده حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید، در صورت تمایل جهت آشنایی بیشتر با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *