دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حکم شرعی نگهداری سگ در خانه چیست؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

سگ یکی از حیواناتی می باشد که در اسلام احکامی دارد و شما نمی توانید بدون رعایت یک سری از احکام از آن ها در منزل نگهداری کنید. اگر می خواهید احکام شرعی این کار را بدانید تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

نگهداری از سگ در منزل و فروش لباس های سگ یک سری احکامی دارد که باید آن ها را رعایت کنید. در واقع نگهداری از سگ ها مانعی ندارد به شرطی که احکامی را رعایت کنید که آن احکام بیش تر درباره نگهداری سگ هایی می باشد که به عنوان نگهبان و یا شکار استفاده می شوند.

حکم شرعی نگهداری سگ

حکم شرعی نگهداری سگ

بسیاری از افراد در خانه خود از شگ ها نگهداری می کنند و این حیوان را در کنار سایر اعضای خانواده قرار می دهند. برخی از افراد هم به فروش لباس های سگ و یا سایر وسایل نگهداری از آن می پردازند. برخی از مراجع تقلید درباره این کار احکامی را در نظر گرفته اند که در ادامه آن ها را برای شما بررسی می کنیم.

آیت الله خامنه ای

یکی از افرادی که درباره این کار حکم داده است آیت الله خامنه ای می باشد. ایشان می فرمایند نگهداری سگ به غیر از سگ گله و شکار و نگهبان مذموم می باشد و اگر این کار شبیه به غیر مسلمانان باشد و کار آن ها را ترویج دهد و یا منجر به حساسیت همسایه ها و آزار آن ها شود حرام است. درباره خرید و فروش لباس ها و سایر وسایل سگ بیان می کنند که این کار ها به صورت کلی باعث ترویج کار باطل می گردد و جایز نمی باشد.

مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید مسلمان می باشند و در باره حکم شرعی نگهداری سگ می فرمایند اگر این کار شما مشروع و عقلانی باشد مانند نگهبانی و یا نگهداری از سگ های شکاری اشکالی ندارد و شما می توانید از سگ نگهداری کنید. ایشان همچنین درباره خرید و فروش لباس ها و وسایل سگ ها می فرمایند این کار جایز نمی باشد و در صورتی که فایده این وسایل منحصرا برای سگ های زینتی و خانگی باشد اشکال دارد ونباید آن ها را خرید و فروش کنید.

آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی یکی از مراجع تقلیدی می باشند که بسیار طرفدار دارند و ایشان خرید و فروش سگ را جایز نمی دانند و فقط خرید سگ شکاری و نگهداری از آن را در محلی جداگانه جایز می دانند. در واقع ایشان بیان می کنند که سگ نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری می شود مکروه می باشد ولی نگهداری از سگ های شکاری مانعی ندارد.

  •  آرون گروپس

نگهداری از سگ در خانه

همانطور که دیدید نگهداری از سگ های خاص مانند سگ های نگهبان و سگ های گله و شکاری مانعی ندارد و شما می توانید به راحتی از آن ها نگهداری کنید ولی خرید و فروش سگ های زینتی را هیچ یک از مراجع تقلید قبول ندارند و شما نیز بهتر است از این سگ ها در خانه خود نگهداری نکنید زیرا ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای شما و سایر اعضای خانواده تان بوجود بیاید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه احکام شرعی، حکم ازدواج شیعه و سنی و حکم شرعی کاشت مو مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *